Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
O, naar die foto heb ik nooit gekeken. Ik kijk iedere dag wel een keer in de spiegel en dan word ik echt wel blij (van mijn haar)
Heb op de foto gekeken bij "wie ben ik" en ik zie niet wat er mis is aan haar haar. Wat is er mee dan? Zit goed, ziet er schoon en gezond uit en over het kapsel, tja, dat is persoonlijk, dat heeft niets met het wassen te maken.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus sorry als het antwoord op mijn vraag er al staat.

Begrijp ik het goed dat als je geen shampoo meer gebruikt je wél baking soda, azijn en allemaal andere van dat soort producten moet gebruiken?
quote:Phips schreef op 12 mei 2014 @ 22:16:

http://wordpress.bespaarenergie.com/zelf-shampoo-maken

Dit is em, ze heeft nog meer leuke tipshttp://wordpress.bespaarenergie.com/mijn-groene-verjaardag Ik vind haar haar er wel mooi glanzend uitzien. Ik zit as we speak met gesmolten kokosolie in mijn haar en plasticfolie en een handdoek er omheen omdat ik de hot oil treatment tegenkwam toen ik aan het zoeken was naar negatieve ervaringen met bs. Ik heb er maar weinig gevonden, dus ga er maar vanuit dat deze no poo methode dus echt niet voor ieder haartype geschikt is. Mijn haar wordt er echt niet vet van, terwijl ik anderen hier zie "klagen" over zulk vet haar dat ze niet over straat durven. Iedereen moet vooral zelf kijken hoe haar eigen haar erop reageert. Bevalt het, dan is het de juiste methode voor jouw haar, bevalt het niet, dan zou ik op zoek gaan naar iets anders.
quote:Promethium schreef op 13 mei 2014 @ 19:22:

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus sorry als het antwoord op mijn vraag er al staat.

Begrijp ik het goed dat als je geen shampoo meer gebruikt je wél baking soda, azijn en allemaal andere van dat soort producten moet gebruiken?Je moet gelukkig helemaal niets, maar je mag gerust tips die hier in dit topic zijn gegeven uitproberen. Ieder wast zijn haar op zijn eigen manier, als je wel terug gaat lezen zal je veel verschillende manieren vinden.
Leuke website, van Greenevelien!

Ik zou willen dat ik zo'n bos haar had, zou zo met haar willen ruilen. Heb het filmpje op de homepage bekeken en vind echt niet dat er iets mis aan is.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ja, dat vind ik ook
Thanks Phips voor al je tips.

Dus als ik het goed begrijp zijn dit de redenen om over te gaan op No Poo:

Milieu:

- micro beads

- plastic flacons/ afval.

(Ik wist van de micro beads. heb net nog even gecheckt maar zie in geen van mijn producten poly ethyleen zitten)

Huid/haar:

- SLS --> roos, eczeem, irritatie

- siliconen --> ??? Wat is daar slecht aan?

Ik denk dat ik echt last heb van de producten. Ik gebruik nu twee weken geen haarlak en koude meer en was nu sinds een week m'n haar minder.

Ik doe nu:

Dag 1: shampoo

Dag 2: niks

Dag 3: BS en ACV

En dan weer overnieuw.

Hopelijk kan ik snel dag 4 inbouwen met weer niks. Maar wat belangrijker is: Ik ervaar nu al dat ik minder jeuk heb (wellicht placebo). En m'n haar is naar de BS super makkelijk in model te krijgen. Ook heb ik geen klitten meer.

Ik twijfel want heb nu nog John Frida shampoo zal vervangen door natuurlijke shampoo zonder SLS. Ik vind het zo zonde om het niet op te maken, maar je doet er zo lang mee (kan er nog maanden mee vooruit). Misschien kan ik het weggeven.

Ik vind trouwens dat haar van evelien ook mooi uitzien. Ik ga eens kijken op haar site voor meer groene tips.
Waarom gebruik je nog steeds shampoo?

Shampoo stript je haar en hoofdhuid waardoor je juist in die cirkel blijft zitten van steeds vaker moeten wassen omdat je hoofdhuid steeds sneller en meer talg aan gaat maken.

Als je shampoo blijft gebruiken, dan kom je er nooit vanaf!

En BS maakt prima schoon hoor
Als je van de shampoo af wilt moet je er echt mee stoppen, wat neversurrender zegt. Lekker weggeven aan een tegenstander van de no poo lijkt me een goed idee.
Het leek me wel een fijne manier om wat te besparen, maar na wat rondgesurft te hebben, toch maar niet.

https://www.youtube.com/watch?v=Qo5bG2sVEv4
Bij shampoo wist ik altijd hoeveel ik nodig had om m`n haar weer schoon te krijgen, wat meer als m`n haar wat vetter was etc.

Het lastige van BS vind ik dat ik daar weinig gevoel bij heb en dat tijdens het douchen ook niet kan voelen. pas als het weer opgedroogd is voel ik of het goed is...

daardoor gebruik ik eerder te veel en krijg droog haar

of te weinig en vind ik m`n haar de volgende dag te vet (vandaag ..)

Verder bevalt `t wel.
quote:neversurrender schreef op woensdag 14 mei 2014 09:22 Waarom gebruik je nog steeds shampoo?

Shampoo stript je haar en hoofdhuid waardoor je juist in die cirkel blijft zitten van steeds vaker moeten wassen omdat je hoofdhuid steeds sneller en meer talg aan gaat maken.

Als je shampoo blijft gebruiken, dan kom je er nooit vanaf!

En BS maakt prima schoon hoor

Vorige week waste ik nog elke dag m'n haar, dus ik kan niet in een keer over op niks. En ik wil niet elke dag BS gebruiken, want ik denk dat het uiteindelijk echt slecht is voor veel haartypes (en ik heb al heel dun haar) Ik gebruik het misschien meer om af te bouwen. Maar uiteindelijk wil ik het niet blijven gebruiken. Dus of helemaal niks of af en toe shampoo.

Maar dat laatste kan dus wellicht niet, omdat je dan talg blijft aanmaken en dan blijft je haar dus vet worden?

En bij shampoo zonder SLS ook?

Wat is strippen precies?
Toen ik nog met shampoo waste, moest ik ook iedere dag mijn haar wassen. Met de bs eas was dat nog maar om de 2 dagen

Kijk naar je haar voordat je het gaat wassen.zou ik zeggen. Is het niet nodig, dan niets doen. Bs is ook om over tegaan naar alleen.water, maar dat lukt alleen als je even doorzet om serieus te wennen aan.een.andere manier van met je haar omgaan. Wil jedat niet, moet je er gewoon niet aan beginnen want dan.wordt het toch niets. Dus blijven roepen hoe slecht bs wel niet is voor je hasr heeft ook geen zin
quote:Phips schreef op donderdag 15 mei 2014 11:39 Toen ik nog met shampoo waste, moest ik ook iedere dag mijn haar wassen. Met de bs eas was dat nog maar om de 2 dagen

Kijk naar je haar voordat je het gaat wassen.zou ik zeggen. Is het niet nodig, dan niets doen. Bs is ook om over tegaan naar alleen.water, maar dat lukt alleen als je even doorzet om serieus te wennen aan.een.andere manier van met je haar omgaan. Wil jedat niet, moet je er gewoon niet aan beginnen want dan.wordt het toch niets. Dus blijven roepen hoe slecht bs wel niet is voor je hasr heeft ook geen zin

Nou ja, ik 'roep' dat omdat jullie vragen waarom ik nog shampoo gebruik. De argumenten om niet zomaar te lang en te veel BS in je haar te stoppen zijn voor mij zeer overtuigend en sorry dat ik dat dan aangeef.

Daar tegenover staat dat ik nog geen een goede reden heb gehoord om geen shampoo zonder SLS te gebruiken. Ik sta daar wel voor open.

Ik heb op Googlescholar gezocht en heb weinig argumenten gevonden tegen shampoo (behalve dat SLS niet goed kan zijn bij gevoelige huid, en micro beads maar die zitten niet overal in).

Ik ga niet zomaar dingen gebruiken omdat het natuurlijk is, of afkeuren omdat het 'chemisch' is. Ik wil graag een goede onderbouwing voor wat ik doe. Is dat zo raar?

Ik heb nu 2x BS gebruikt en ben hartstikke blij dat ik nu al met minder shampoo toe kan en veel minder jeuk heb. Wat een resultaat! dat heb ik aan jullie topic te danken. Maar laten we wel kritisch blijven, het blijft een base en ik heb nog geen enkel argument gezien waarom dit geen probleem zou zijn.
Ik worstel er ook mee hoor Stjerna, mijn haar zit bij vlagen goed en het begint me echt te frustreren nu..

Steeds zeg ik dat ik door moet gaan en niet moet opgeven maar na 6 maanden wordt dat op den duur wel vervelend.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet voor welk type haar dit dan eigenlijk het meest geschikt is, mijn haar voelt wel voller en steviger bij de aanzet maar de lengte en punten van mijn haar zijn echt net stro..

En alhoewel ik de bs alleen op mijn aanzet spray, met het uitspoelen komt dit uiteraard wel steeds langs de rest van mijn haar. En ik heb echt heel lang haar, tot op mijn billen.

En het wisselt echt enorm qua vetheid, soms is het ineens na 2 dagen weer megavet op mijn hoofdhuid en soms kan ik er 4 dagen mee vooruit...

De drang om weer met shampoo aan de slag te gaan, wordt steeds groter.
Omdat als je wel even doorzet alleen maar water nodig hebt. Geen bs, geen shampoo, niets behalve water. Maar dan moet je even doorzetten en dan zit je haar misschien wat minder goed in die periode. En je zegt het zelf al: minder jeuk! En je zal er niet vanaf komen als je shampoo blijft gebruiken. Dat mag natuurlijk, mij maakt het al helemaal niets uit en ik vind het goed dat je iinformatie verzamelt, dat heb ik ook gedaan. Maar je blijft maar schrijven hoe slecht bs is voor je haar, misschien is dat wel zo maar no poo gaat naar uiteindelijk alleen water, dus die bs gebruik je niet zo lang dat je er schade van oploopt. Dus bedenk wat je wilt zou ik zeggen en als shampoo er in blijft bij jou is dat helemaal prima. Je hebt vast een reden gehad om je hierin te verdiepen.

Nevetsurrender, de vetheid van je haar hangt ook af van.hormonen, buitenlucht enz. Die omstandigheden zijn steeds anders. Er zijn mensen die eens in de week of nog minder hun.haar hoeven te wassen, nou, dat gaat mij ook niet lukken.
Ik ben nog steeds op zoek naar een goede conditioner om mijn haar mee te wassen. Ik was nu al sinds een half jaar mijn haar alleen met conditioner (heel soms met shampoo als echt nodig is maar dan zonder siliconen etc. erin). Mijn haar wordt echt niet snel vet, nu nog minder snel dan toen ik nog regelmatig met shampoo waste.

Toch vind ik dat de conditioners die ik tot nu toe gebruikt heb niet altijd het haar goed genoeg schoon krijgt.
@Hilda: Ik snap je vraag niet geloof ik... Conditioners zijn toch niet bedoeld om het haar schoon te krijgen? dus logisch dat het niet lukt..Of werkt het bij jou wel een beetje ontvettend?
quote:Phips schreef op 15 mei 2014 @ 22:46:

Omdat als je wel even doorzet alleen maar water nodig hebt. Geen bs, geen shampoo, niets behalve water. Maar dan moet je even doorzetten en dan zit je haar misschien wat minder goed in die periode. En je zegt het zelf al: minder jeuk! En je zal er niet vanaf komen als je shampoo blijft gebruiken. Dat mag natuurlijk, mij maakt het al helemaal niets uit en ik vind het goed dat je iinformatie verzamelt, dat heb ik ook gedaan. Maar je blijft maar schrijven hoe slecht bs is voor je haar, misschien is dat wel zo maar no poo gaat naar uiteindelijk alleen water, dus die bs gebruik je niet zo lang dat je er schade van oploopt. Dus bedenk wat je wilt zou ik zeggen en als shampoo er in blijft bij jou is dat helemaal prima. Je hebt vast een reden gehad om je hierin te verdiepen.

Nevetsurrender, de vetheid van je haar hangt ook af van.hormonen, buitenlucht enz. Die omstandigheden zijn steeds anders. Er zijn mensen die eens in de week of nog minder hun.haar hoeven te wassen, nou, dat gaat mij ook niet lukken.

@Phips, eensch, blijven roepen dat BS slecht voor je haar is, heeft geen zin. Toch zit ik nu met de vraag. Gebruik het na al 5

maanden, en ik denk niet dat ik er binnen 10 jaar af kom als ik op dit afbouwtempo doorga...

dan begin ik te twijfelen (met name vanwege de stank sinds ik in een woongroep woon, schaam ik me als ik met natte haren rondloop) of ik niet beter een natuurlijke shampoo kan kiezen...

edit: note to myself: Schrijf nu op je boodschappenlijstje een geurolie te kopen... en dan vaker doorzetten...
De hot oil behandeling die ik met de kokosolie heb gedaan is echt onwijs goed uitgepakt. Mijn haar is nu zoveel voller en, zoals te verwachten is, niet meer zo droog. Heb mijn haar met bs gewassen nadat ik de kokosolie iets van anderhalf uur heb laten intrekken en daarna geen bs meernodig gehad. Ik spoel mijn haar onder de douche wel gewoon uit. De eerste dag had ik het gevoel dat ik met een vet hoofd rondliep. Ik heb een aantal mensen gevraagd wat ze die dag van mijn kapsel vonden en ze zeiden stuk voor stuk dat het eruit zag alsof ik een stylingproduct had gebruikt en zeker niet vet of olie. Sindsdien doe ik na het douchen een beetje gesmolten kokosolie voor op de haren op mijn hoofd, want die krullen worden snel kroesig. Mijn haar zit echt goed, veel volume, kroest niet en ik hoef het nog niet met bs te wassen. (Moet in dit topic even terugzoeken wanneer ik de hot oil heb gebruikt)
lavendelwater schijnt ook ontvettend te werken, ik heb hierboven ergens een linkje geplaatst voor kopstoot. Heb je wellicht 2 in 1: en extra schoonmaak en een lekker geurtje.

Hoe probeer je af te bouwen qian?
Ik kwam er gisteren achter dat ik mijn haar al een paar dagen niet gewassen had en dacht laat ik het dan ook maar eens proberen, dat no poo

vanmorgen gewassen met Baking soda en appel azijn gebruikt...

NU STINKT MN HAAR NAAR NATTE HOND!!!!!! ARRRRGH!!!

Gaat dit weg als het straks droog is?! )
Over gaan naar alleen water, ga ik echt niet doen.. Werkt voor geen meter. Ik moet echt twee keer per week wassen met BS en begin het eigenlijk wel zat te worden.

Mijn haar zit na het wassen op z'n mooist en de

dagen er na eigenlijk niet echt meer...

Lekker fris, schoon, glanzend ziet het er de eerste dag uit. Tweede dag ook wel, maar daarna wordt het alweer iets vetter. Niks aan.... Loop nu elke week een keer met een wat vettig hoofd rond. En ben toch al vier maanden bezig (als het niet langer is).

Voordeel is wel dat mijn haar in jaren niet zo gezond is geweest, dat zelfs mijn kapster een vreugde sprongetje deed.

Ik denk dat ik over ga op twee keer per week wassen met een natuurlijke shampoo en conditioner. Ik hou er namelijk wel van dat mijn haar heeeeeerlijk ruikt.

Ik vond het echt een top experiment! Heeft mij alleen maar goede dingen opgeleverd!

Maar ik wilde het als vervanging, van shampoo gebruiken. Niet om over te gaan op alleen water.

En het liefst er mee bereiken dat ik maar 1 keer per week mijn haar hoefde te wassen. Maar na vier maanden doorbijten en vier maanden af en toe met een hoofd lopen, waar ik mij niet prettig bij voel. Hou ik er, nadat mijn laatst gevulde flesjes op zijn, mee op.

De deo!! Dat is blijvend, uitkomst van de eeuw!

Succes iedereen!
BS als deo vind ik ook echt super. Waarschijnlijk werkt talkpoeder net zo goed, maar ik hou het bij de BS. Elke ochtend was ik mij eerst met BS en daarna pak ik een poederkwast en bepoeder ik mijn oksels met BS. Werkt voor mij het snelste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven