Werk & Studie alle pijlers

Irritante collega

24-05-2014 11:10 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik heb op het werk een collega die helemaal vol van zichzelf is.

De hele tijd zit ze te praten (en dan vooral over zichzelf), en als er niet tegen haar gepraat wordt gaat ze zich met (gesprekken van) anderen bemoeien. Heel vermoeiend. Ook mag de radio niet te hard ("ik kan mezelf amper horen denken") en klaagt ze steen en been dat ze steeds geld tekort heeft maar een full-time baan zoeken doet ze niet.

Ik werk op een kantoor waar ook de telefoon beantwoord moet worden, en er ook vragen van klanten via email binnen komen.

Ze werkt parttime waardoor het nogal eens gebeurt dat ze de taken die ze heeft niet af heeft. Iedere andere collega zou dan even iets langer blijven zitten zodat alles af is en dan naar huis gaan, maar zij gooit letterlijk alles neer, draagt niks over en stuift de deur uit. Hierdoor zitten wij (de andere collega's) vaak met dingen die niet af zijn die wij dan alsnog af moeten maken.

Haar erop aanspreken helpt niet, ze zegt dan gewoon 'tja, mijn tijd zit erop' , of zoiets als 'ik ben nou eenmaal niet zoals jij' als ik vraag waarom ze niet gewoon het even afmaakt of in ieder geval overdraagt aan een ander. Ook geven andere collega's (EN MIJN BAAS! Die er nota bene bij zit) aan dat ze het irritant vinden, maar niemand zegt of doet iets.

Wat vinden jullie hiervan? Stel ik me misschien aan, of heeft iemand een tip hoe ik hier mee om moet gaan zodat ik me niet meer erger?

Groetjes!

Irritante collega: negeren of aanpakken?

Totaal aantal stemmen: 10

Negeren (70%)
Aanpakken (30%)
Ze krijgt betaald voor de uren die ze werkt. Afmaken zou netjes zijn, maar het hoeft niet.

Ik vind het overigens ook nogal kleuterschoolniveau dat zelf de baas er over mee roddelt maar niets tegen haar zegt. Dat is namelijk zijn taak, als zij echt zo'n stoorzender zou zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap zonder meer dat je dit irritant vindt. Maar als jouw (en haar?!?) leidinggevende dat aanhoort en er niets mee doet is het niet aan jou om haar aan te spreken. Dus probeer het van je af te laten glijden. Dit kost je alleen maar energie - en zo te horen doet het haar helemaal niks.
Je leidinggevende wordt ervoor betaald om dit een beetje in goed banen te leiden. Hij/zij vindt het blijkbaar niet heel erg spannend. Lekker laten gaan dus. (Maar irritant is het wel.)
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Nemesis. schreef op 24 mei 2014 @ 11:24:

Ze krijgt betaald voor de uren die ze werkt. Afmaken zou netjes zijn, maar het hoeft niet.

Ik vind het overigens ook nogal kleuterschoolniveau dat zelf de baas er over mee roddelt maar niets tegen haar zegt. Dat is namelijk zijn taak, als zij echt zo'n stoorzender zou zijn.

Mee eens. Mijn baas is ook totaal ongeschikt, wat het eigenlijk alleen maar lastiger maakt.

Ik word ook betaald voor de uren die ik werk, maar als om 5 uur mijn werktijd erop zit zorg ik dat alles netjes af is (of in ieder geval niet op een gezamenlijke stapel terecht komt) zodat de volgende dag de persoon die na mij diezelfde taak krijgt niet mijn werk hoeft te doen.
anoniem_201083 wijzigde dit bericht op 24-05-2014 11:31
Reden: spelVout
% gewijzigd
nooit verwachten dat een ander dezelfde standaard op na houdt als jijzelf en blijkbaar is het geen bedrijfsstandaard waar ze zich aan moet houden. Dan nog is het aan leidinggevende om hier iets mee te doen, niet aan jou
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Eerst zeg je dat ze haar taken niet af krijgt in de tijd ze werkt, en dat je zou willen dat ze langer blijft. Daarna zeg je dat jij er wel voor zorgt dat je alles om 5 uur af hebt.

Wat is het nou? Werkt ze niet hard genoeg? Of heeft ze gewoon te weinig tijd?

Je kunt haar taken toch niet overnemen als ze ze niet overdraagt en gewoon terugschuiven als zij er weer is?
Ik zou haar werk niet meer oppakken, dan had jouw baas haar maar meer uren moeten geven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom maken jij en je collega's haar werk af? Kan dat niet gewoon blijven liggen tot de volgende dag?
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 24 mei 2014 @ 11:39:

Waarom maken jij en je collega's haar werk af? Kan dat niet gewoon blijven liggen tot de volgende dag?Ik werk bij een bedrijf wat goederen levert aan klanten. Iets laten liggen voor de volgende dag betekent dat een klant langer op zijn goederen moet wachten wat zorgt voor klachten - die wij dan weer op moeten lossen.
Je baas kan er niets van zeggen. Haar uren zijn haar uren en die werkt ze. Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze niet als vanzelfsprekend telkens langer blijft om dingen af te maken of over te dragen. Jullie, collega's, zouden juist hetzelfde moeten doen. Jullie baas boft maar dat er maar één collega is die niet bereid is structureel gratis over te werken. Kennelijk heeft hij te weinig fte’s ingepland om het werk binnen de normale werktijd af te krijgen. En dat houden jullie braaf instand.
Het enige dat je je haar kwalijk kan nemen is dat zij moet zorgen voor ern fatsoenlijke overdracht aan collega. Maar ook dat is aan je baas en niet aan jou
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Als ze zich gaat bemoeien met een gesprek wat jij hebt met iemand anders, vragen of ze zich op haar eigen werk wil concentreren zodat een ander haar werk niet af hoeft te maken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:fjorgyn schreef op 24 mei 2014 @ 11:54:

Je baas kan er niets van zeggen. Haar uren zijn haar uren en die werkt ze. Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze niet als vanzelfsprekend telkens langer blijft om dingen af te maken of over te dragen. Jullie, collega's, zouden juist hetzelfde moeten doen. Jullie baas boft maar dat er maar één collega is die niet bereid is structureel gratis over te werken. Kennelijk heeft hij te weinig fte’s ingepland om het werk binnen de normale werktijd af te krijgen. En dat houden jullie braaf instand.Natuurlijk kan de "baas" er wel iets van zeggen. Collega werkt immers niet door vanwege haar geklets, waardoor ze haar werk niet af krijgt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wat betreft dat geklets: negeren of met zijn allen (als het echt zo ontzettend hinderlijk is en de anderen het ook irritant vinden) haar erover aanspreken tijdens een overleg of een zelfgeplande ‘korte werkonderbreking’?

Bv. als ze binnenkomt, en dan zoiets roepen als: “goedemorgen/middag Truus (Evangelica-Louise / Sterre / ..) ... je tien minuten om over jezelf te praten gaan nu in. Daarna graag je grote slurf houden. Want we kennen het sprookje al.
Zo nu en dan even doorwerken om iets af te maken vind ik ook prima, maar structureel overwerken niet.

Het lijkt mij dat de collega misschien wel tijd genoeg heeft, maar die tijd verdoet met praten.

Het is aan de baas (die ervan weet) om er iets aan te doen. Als hij/zij daarin in gebreke blijft, dan zou ik de taken van die collega (die haar tijd verdoet) niet afmaken in mijn tijd.

Als niemand actief naar haar zal luisteren, dan zal ze neem ik aan ook wel minder praten en dan ook meer tijd hebben om te werken.
Het probleem is haar geklets, dat ze haar taken niet afkrijgt het gevolg, en dat ze niet wil overwerken of overdragen maakt het nog vervelender. Maar ja, dit is alleeen jouw kant van het verhaal...
Beter een half motto....
Helemaal eens met fjorgyn.
De normale manier is om dit onderling op te lossen. Om 5 uur naar huis = al om bijv. 4 uur beginnen met werk afronden en overdragen.

Lukt dat niet, dan moet leidinggevende optreden. Je kunt hem/ haar hierop aanspreken. Belang van de klant moet voorop staan, en collega's die dat niet doen moeten daarop aangesproken worden.
Ik zie bij mij op het werk ook wel dat de parttimers die bijv. tot 14.30 uur werken ook om 14.30 weg zijn. Logisch, want ze moeten waarschijnlijk hun kinderen uit school halen. Dat mijn collega met pubers dat ook doet vind ik dan soms wel een beetje principieel, maar aangezien zij in een lage salarisschaal zit kan ik het ook wel weer begrijpen. Je gaat niet gratis overwerken als je toch al zo weinig verdient.

De radio aan is voor mij dan ook wel een puntje. Van mij hoeft het niet, liever niet, maar ik heb het wel een tijdje gedoogd toen het 6 tegen 1 was. Bij de laatste kamerwisselingen heb ik een kamergenoot gekozen die niet zo moeilijk is. We hebben dus geen radio en ik mag het gewoon 19 graden maken op onze kamer
Als de leidinggevende vertikt om dit op te lossen, zou ik aangeven dat ik me ook alleen nog maar beperk tot mijn eigen taken en uren. Kijken hoe snel er dan een oplossing komt.
quote:fjorgyn schreef op 24 mei 2014 @ 12:10:

Bv. als ze binnenkomt, en dan zoiets roepen als: “goedemorgen/middag Truus (Evangelica-Louise / Sterre / ..) ... je tien minuten om over jezelf te praten gaan nu in. Daarna graag je grote slurf houden. Want we kennen het sprookje al.Wat ontzettend onaardig.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:broken_wings schreef op 24 mei 2014 @ 11:10:

Hoi allemaal!

Ik heb op het werk een collega die helemaal vol van zichzelf is.

...Jij bent ook zo vol van haar dat je er een topic over opent, dus kennelijk heeft ze gewoon iets waar mensen vol van raken.
quote:fjorgyn schreef op 24 mei 2014 @ 12:10:

Bv. als ze binnenkomt, en dan zoiets roepen als: “goedemorgen/middag Truus (Evangelica-Louise / Sterre / ..) ... je tien minuten om over jezelf te praten gaan nu in. Daarna graag je grote slurf houden. Want we kennen het sprookje al.Ik zou je laten struikelen elke keer als je langs mijn bureau liep als je zo'n soort opmerking zou maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Broedkippetje schreef op 24 mei 2014 @ 13:00:

[...]

Wat ontzettend onaardig.Heel gemeen inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven