Werk & Studie alle pijlers

ouderschapsverlof

24-05-2014 21:11 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vrees dat ik het antwoord al weet maar ik ga toch nog kijken of er iemand anders een andere blik op heeft.

Situatie: 2 kleine kinderen, wil ouderschapsverlof opnemen vanaf 1 aug, werkzaam in het VO.

Wil OV opnemen op woensdag, samen met 4 andere (vrouwlijke) collega's die hetzelfde vak geven.

Volgens school levert dit komend schooljaar problemen op met roosteren (dit jaar is er dezelfde situatie en levert het geen problemen op, we hebben nu ook alle 4 op de woensdag vrij). We moeten dus samen kijken wie een andere dag vrij gaat zijn. Deze dag kan niet op de dinsdag zijn (verplichte werkdag ivm vergaderingen) en niet de vrijdag (want zelfde probleem).

Lijkt erop dat dat bij ons alle 4 een probleem oplevert (alle 4 jonge kinderen, bij 3 van de 4 gaat er komend schooljaar een kind naar de basisschool en kind is dus op woensdag de halve of hele dag vrij).

Ik zou ipv de woensdag de vrijdag vrij kunnen zijn, maar andere dagen niet (nu ma + di kdv, do oma maar oma heeft bezigheden en afspraken op woe, ik wil niet dat kind naar bso gaat op woensdag, lijkt me erg heftig voor een net 4 jarige -op ma zal ze wel tot ongeveer 16.30u naar de BSO gaan maar dat is dus maar een goed uur-).

Google levert mij op dat ze de wenselijke vrije dag kunnen weigeren wegens zwaarwegend bedrijfsbelang. Vraag me alleen af of ze dus sowieso al 3 dagen kunnen zeggen dat je níet vrij bent... We moeten er samen uitkomen anders beslist directeur...

(mocht ik degene zijn die niet op de woensdag of vrijdag vrij kan zijn overweeg ik om geen OV op te nemen, fulltime te werken en dat man dan een dag minder gaat werken maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit).

Iemand die toevallig nog andere opties ziet of tips heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken
Eens met patchouli. Mijn eerste gedachte bij het lezen van de OP is hoe het kan dat alle vier de vrouwen de woensdag vrij willen. Hebben ze echt geen van alle een man die die dag op zich wil nemen? Die kunnen toch ook gewoon ouderschapsverlof nemen?

TO, je man kan misschien wel die eerste schooldag vrij nemen. Hij vindt het vast ook leuk om die mee te maken
Ga in therapie!
Moet het per se in hele dagen? Is twee middagen vanaf 1500 uur ook een optie?
BSO is echt niet zo heftig voor een 4 jarig kind als je denkt. In België gaan ze met 2,5 jaar naar de kleuterschool en gaat de meerderheid ervan naar de BSO. Mijn dochter moest 2 weken eraan wennen, inclusief plassen in de broek, en sindsdien gaat ze er met veel plezier heen.
Het lijkt erop dat jullie altijd geluk hebben gehad omdat het lukte met het rooster, en als het dan niet meer kan dan is het even zuur, dat begrijp ik best. Klopt het dat dit dan "gewoon" is geworden omdat het al een paar jaar zo gaat?
Dubiootje: 1 van de mannen heeft een eigen bedrijf en volgend mij daar veel mee bezig, eentje is iets in het leger (repareert iets aan straaljagers ofzo) en de andere man werkt ook in het onderwijs. Maar inderdaad, wellicht zit daar ook wat flexibiliteit. (En man hier wil wel ruilen qua vrije dag als het moet maar gaat dus niet op mijn werk) (hmmm woonde m'n ouders maar in de buurt of wij bij hun, m'n moeder is hartstikke flexibel als oppas maar oppas op een uur rijden werkt ook niet)

En inderdaad, man zou dan vrij nemen voor eerste schooldag. Dat komt ook wel goed, is mijn gevoel dat ik dat graag wil doen.

Is ook meer dat ik er stevig van baal, komende week niet op school ben en niet weet wat er dan besproken wordt en mezelf echt afvraag hoe ze het nu gaan doen op school. Puntje bij paaltje wordt alles wel op de een of andere manier geregeld of ik er nu blij mee ben of niet...
quote:rosie76 schreef op 24 mei 2014 @ 22:13:

[...]

In welke eeuw leef jij?

In deze.

In de eeuw waarin het werk van de vrouw net zo belangrijk is als dat van de man.

Werk is geen hobby. Een hobby pas je aan aan je gezinsleven, je werk niet.

Je gezinsleven en je werk stem je op elkaar af. En dat geldt voor zowel vaders als moeders. En dat doe je dus als partners samen.

Ik zie moeders hier zich in allerlei bochten wringen met hun werk, omdat het niet past bij de schema's van de kinderen. Doen mannen dat ook? Verwachten vrouwen dat hun partners dat ook doen?

Werken is stomweg nodig om te voorzien in de levensbehoefte van je gezin. En in deze eeuw doe je dat samen met je partner, voor dat je van je werkgever gaat vragen om te schikken naar jouw schema.
quote:Fee_tje schreef op 24 mei 2014 @ 22:34:

Dubiootje: 1 van de mannen heeft een eigen bedrijf en volgend mij daar veel mee bezig, eentje is iets in het leger (repareert iets aan straaljagers ofzo) en de andere man werkt ook in het onderwijs. Maar inderdaad, wellicht zit daar ook wat flexibiliteit. (En man hier wil wel ruilen qua vrije dag als het moet maar gaat dus niet op mijn werk) (hmmm woonde m'n ouders maar in de buurt of wij bij hun, m'n moeder is hartstikke flexibel als oppas maar oppas op een uur rijden werkt ook niet).Wat is het probleem dan?
Coravanmora: een halve dag is mogelijk maar is dan van 8.30-13.00 of van 13.00-16.00 (ja kromme verdeling maar goed). Heeft niet echt meerwaarde.

Bammetjebam, inderdaad. Wellicht verkijk ik me op die bso...

Katinoz, wellicht is het dat ook gewoon en hebben we de pech dat er veel in korte tijd moeder zijn geworden. We zijn allemaal rond dezelfde leeftijd...

Overigens: als ik parttime zou zou werken (4 dagen) zou ik volgens mij er wél recht op hebben... (Als er andere werkzaamheden zijn die ik op de woensdag verricht of nog een andere baan zou hebben zou dat in elk geval zo zijn)
Nerdopviva omdat ik dan dus de vrijdag vrij moet zijn en dat is ook niet mogelijk.
quote:Fee_tje schreef op 24 mei 2014 @ 22:34:

Dubiootje: 1 van de mannen heeft een eigen bedrijf en volgend mij daar veel mee bezig, eentje is iets in het leger (repareert iets aan straaljagers ofzo) en de andere man werkt ook in het onderwijs. Maar inderdaad, wellicht zit daar ook wat flexibiliteit. (En man hier wil wel ruilen qua vrije dag als het moet maar gaat dus niet op mijn werk) (hmmm woonde m'n ouders maar in de buurt of wij bij hun, m'n moeder is hartstikke flexibel als oppas maar oppas op een uur rijden werkt ...En geen van die mannen heeft er over nagedacht hoe hij dat zou doen met werken als er kinderen komen. Want vrouw lost het wel op.
quote:Fee_tje schreef op 24 mei 2014 @ 22:39:

Nerdopviva omdat ik dan dus de vrijdag vrij moet zijn en dat is ook niet mogelijk.

Begrijp ik goed dat kind nu op maandag en dinsdag naar BSO gaat, woensdag ben jij vrij, donderdag naar oma en vrijdag is man vrij.

Is dit wat: maandag en dinsdag naar BSO, woensdag man vrij, donderdag jij vrij, vrijdag naar oma/BSO?
quote:patchouli_ schreef op 24 mei 2014 @ 22:36:

[...]

In deze.

In de eeuw waarin het werk van de vrouw net zo belangrijk is als dat van de man.

Werk is geen hobby. Een hobby pas je aan aan je gezinsleven, je werk niet.

Je gezinsleven en je werk stem je op elkaar af. En dat geldt voor zowel vaders als moeders. En dat doe je dus als partners samen.

Ik zie moeders hier zich in allerlei bochten wringen met hun werk, omdat het niet past bij de schema's van de kinderen. Doen mannen dat ook? Verwachten vrouwen dat hun partners dat ook doen?

Werken is stomweg nodig om te voorzien in de levensbehoefte van je gezin. En in deze eeuw doe je dat samen met je partner, voor dat je van je werkgever gaat vragen om te schikken naar jouw schema.Uiteraard, lijkt me logisch. Vond je opmerking daarom nogal gedateerd aandoen, ervan uitgaand dat vrouwen dit dus niet doen.
Klopt nerdopviva, alleen is het nu nog kdv ipv bso. Theoretisch prima oplossing ware het niet dat oma min of meer aan de do gebonden is ivm vrijwilligerswerk (man en oma hebben paar maanden terug daarom de do en vrij gewisseld)
@Feetje

Als je parttime werkt, dan mag nog steeds de werkgever het rooster vaststellen.
Oh ok nummerZoveel dan gaat dat dus niet op (al is het wel zo dat je de dagen kan werken die je wilt als je ergens nog een baan hebt, dat weet ik wel zeker).
quote:Fee_tje schreef op zaterdag 24 mei 2014 22:53 Oh ok nummerZoveel dan gaat dat dus niet op (al is het wel zo dat je de dagen kan werken die je wilt als je ergens nog een baan hebt, dat weet ik wel zeker).Ja, misschien als je op die voorwaarden al binnen komt. Dan kan dat deel uitmaken van de afspraken die je maakt bij aanname. Maar vermoedelijk staat er ook iets in jullie CAO dat er voor nevenactiviteiten eerst toestemming gevraagd moet worden, en dat de werkgever een verzoek zal honoreren voor zover de tweede baan geen problemen oplevert voor de werkgever.
Zou kunnen inderdaad..
Maar als jíj een dag minder gaat werken, komt er dan geen vervanger voor die dag? Die vervanger is er dan toch op woensdag, iedereen blij?
Zou je denken he madderijn? Ik heb al 3 jaar Ov. En wordt elke keer door iemand anders vervangen. Degene die het nu doet weet niet of ze kan blijven. Staat een vacature uit. Ons idee was dus om bij sollicitaties daarvoor aan te geven dat degene moet werken op woensdag.

Nog met een vriendin erover. 2 van ons 4 hebben de woensdag én vrijdag vrij. Allebei probleemdagen. Het zou wellicht logisch zijn om te zeggen dat zij 1 voorkeursdag kunnen behouden, als dat de woensdag is kunnen ze de vrijdag werken. Zou ik de woensdag gaan werken maar de vrijdag vrij kunnen zijn (bezetting op vrijdag was nu nog geen probleem em blijft dan gelijk). Voelt ook niet helemaal eerlijk naar collega's toe en een 'erbij naaiend' naar ze. Maar stel dat ik de 'uitverkorene' ben om op de woensdag te moeten werken vind ik het ook niet goed voelen dat hun 2 voorkeursdagen vrij hebben en ik niet eentje...

Nou ja, afwachten dan maar... Wellicht komt een van de andere dames nog met een oplossing...
Ik snap het niet… vrijdag was toch geen optie in verband met vergaderingen? Als vrijdag vrij nemen een optie is, dan kun je toch van dag ruilen met je man?
Ga in therapie!
Dinsdag is niet mogelijk ivm vergaderingen, vrijdag zou roostertechnisch niet mogelijk zijn (maar wellicht wel wanneer iemand anders niet de vrijdag vrij is en ik daarvoor in de plaats wel op vrijdag vrij ben, aantal werknemers in hetzelfde vak blijft dan gelijk)

Edit: oh nu snap ik waarom je denkt dat we vrijdag vergaderen. Met 'hetzelfde probleem op vrijdag') bedoelde ik dat ze niet rondkomen qua bezetting als er nog meer collega's op vrijdag vrij zijn.. Sorry voor de onduidelijkheid
Wellicht mosterd, maar vraag eens rond onder de collega's met Bapo wie er een slapende bevoegdheid heeft voor jouw vak. Bij ons kan er op die manier veel worden opgelost. De voorkeur bij Bapo-ers ligt bij de vrijdag en maandag.

Of kijk binnen de stichting wat de mogelijkheden zijn op een andere locatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven