Hoe troost jij jezelf?
maandag 26 mei 2014 om 11:12
Ik deed het dus jarenlang met zoet en vet eten. Ik wil dat niet meer en ben wanhopig op zoek naar andere manieren om de momenten dat ik me moe, verdrietig of overprikkeld voel door te komen.
Uiteraard wil ik niet de ene verslaving inruilen voor de andere. Daarom ben ik benieuwd hoe anderen zichzelf troosten. Wat helpt jou om een rotgevoel kwijt te raken?
Uiteraard wil ik niet de ene verslaving inruilen voor de andere. Daarom ben ik benieuwd hoe anderen zichzelf troosten. Wat helpt jou om een rotgevoel kwijt te raken?
On ne voit bien qu'avec le coeur.
maandag 26 mei 2014 om 12:02
quote:miedo schreef op 26 mei 2014 @ 11:55:
Bij mij is het eten vaak onbewust in de hoop meer energie te krijgen..
Dat ook. Koolhydraten 'vullen' dan beter en sneller dan een wortel.
Gelukkig liggen de gebroken nachten nu redelijk achter ons. Maar dat heeft wel wat kilo's opgeleverd.
Bij mij is het eten vaak onbewust in de hoop meer energie te krijgen..
Dat ook. Koolhydraten 'vullen' dan beter en sneller dan een wortel.
Gelukkig liggen de gebroken nachten nu redelijk achter ons. Maar dat heeft wel wat kilo's opgeleverd.
On ne voit bien qu'avec le coeur.
maandag 26 mei 2014 om 12:39
maandag 26 mei 2014 om 12:43
Vreemd (en handig) genoeg: poetsen! Poetsen is niet ingewikkeld. Er is altijd wel iets te poetsen. En je kan net zo lang poetsen als je zelf wil, dus 10 minuten of twee uur. En daarna is je huis schoner en opgeruimder en dat geeft ook mijn hoofd een schoon en opgeruimd gevoel.
Verder ook: badderen, lopen met de hond, tuinieren en lezen.
Verder ook: badderen, lopen met de hond, tuinieren en lezen.
Zeg maar Spijker.
maandag 26 mei 2014 om 12:48
Handjes pinda's vind ik altijd wel lekker, ook zonder dat ik mezelf moet troosten.
Ik hoef mezelf nooit te troosten, maar mocht ik iets verloren hebben dan zoek ik compensatie of vervanging zodat de scherpste kantjes van het verlies eraf zijn. Daarna ga ik kijken of het verlies echt definitief is, evt repareren; dat is nodig voor de verwerking.
Ik heb hier huisraad, een vakantie of software in gedachten.
Ik hoef mezelf nooit te troosten, maar mocht ik iets verloren hebben dan zoek ik compensatie of vervanging zodat de scherpste kantjes van het verlies eraf zijn. Daarna ga ik kijken of het verlies echt definitief is, evt repareren; dat is nodig voor de verwerking.
Ik heb hier huisraad, een vakantie of software in gedachten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 26 mei 2014 om 12:54
maandag 26 mei 2014 om 12:56
Wat een fijn topic. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Ik heb een eetverslaving, en, hoewel al beter onder controle dan het wel eens geweest is, heb ik nog heel veel moeilijke momenten en ga nog te vaak de mist in (terwijl ik heel graag af wil vallen).
Ik bel soms mijn vriend als ik in de winkel sta en het opeens moeilijk krijg, hij is een grote steun. Heel hard zingen vind ik ook fijn (maar dat is niet echt troostend, meer om me te uiten, even alles eruit te gooien), en een grote kop thee met een dekentje om me heen werkt ook altijd troostend. Een fijn tijdschrift erbij of tv programma en ik heb gelijk wat afleiding.
Ik bel soms mijn vriend als ik in de winkel sta en het opeens moeilijk krijg, hij is een grote steun. Heel hard zingen vind ik ook fijn (maar dat is niet echt troostend, meer om me te uiten, even alles eruit te gooien), en een grote kop thee met een dekentje om me heen werkt ook altijd troostend. Een fijn tijdschrift erbij of tv programma en ik heb gelijk wat afleiding.
maandag 26 mei 2014 om 13:01
O jaa heel af en toe een Pitty party houden, waar het dan juist wel is toegestaan zakken chips, drop chocolade of weet ik het wat te eten, veel wijn te drinken en heel veel zeuren met en tegen vriendinnen / vrienden
Of op vrijdag na werk meteen de kroeg in duiken, daar drinken en zeuren dan iets heel vettigs eten en dan gaan dansen (als je daar van houdt)
(niet elke maand dus, maar gewoon zo'n twee keer per jaar)
en voor alle andere keren dus bovenstaande tips (van iedereen)
Of op vrijdag na werk meteen de kroeg in duiken, daar drinken en zeuren dan iets heel vettigs eten en dan gaan dansen (als je daar van houdt)
(niet elke maand dus, maar gewoon zo'n twee keer per jaar)
en voor alle andere keren dus bovenstaande tips (van iedereen)
The best way to get along with people is to expect them not to like you
maandag 26 mei 2014 om 13:12
Als ik me gekwetst voel door iemand dan bedenk ik wat ik wél heb en die ander niet (er is altijd wel iets te verzinnen) en als het heel erg hoog zit dan ga ik iets heel duurs kopen wat hij niet heeft. Meestal bedenk ik me op het laatste moment wanneer ik mijn portemonnee moet trekken dus zó diep zit het dan ook weer niet. En dat helpt relativeren.
Meestal geen voedsel omdat je jezelf dan weer iets anders aandoet en dat is het niet waard.
Meestal geen voedsel omdat je jezelf dan weer iets anders aandoet en dat is het niet waard.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 26 mei 2014 om 13:32
quote:fitchick schreef op 26 mei 2014 @ 13:25:
Een schop onder m'n kont. Met zelfmedelijden kom je niet ver.
Ik vraag me eigenlijk af welke situaties maken dat je jezelf moet troosten?
Ik lijd aan depressies dus af en toe kan ik wel wat troost gebruiken. In het afgelopen jaar ben ik ook twee dierbaren verloren waarvan eentje me deels heeft opgevoed toen ik een kind was. Daarnaast heb ik gezondheidsproblemen gehad die een tijd gesleept hebben en is mijn relatie op onaangename wijze uitgegaan.
Ik word altijd zo moe van mensen die in dit soort topics (of in het echte leven) even moeten benadrukken dat zij geen troost nodig hebben. En dan impliciet nog even suggereren dat als je jezelf maar een schop onder je kont geeft het allemaal wel goed komt en dat troost nodig hebben een vorm van zelfmedelijden is. Alsjeblieft zeg.
Een schop onder m'n kont. Met zelfmedelijden kom je niet ver.
Ik vraag me eigenlijk af welke situaties maken dat je jezelf moet troosten?
Ik lijd aan depressies dus af en toe kan ik wel wat troost gebruiken. In het afgelopen jaar ben ik ook twee dierbaren verloren waarvan eentje me deels heeft opgevoed toen ik een kind was. Daarnaast heb ik gezondheidsproblemen gehad die een tijd gesleept hebben en is mijn relatie op onaangename wijze uitgegaan.
Ik word altijd zo moe van mensen die in dit soort topics (of in het echte leven) even moeten benadrukken dat zij geen troost nodig hebben. En dan impliciet nog even suggereren dat als je jezelf maar een schop onder je kont geeft het allemaal wel goed komt en dat troost nodig hebben een vorm van zelfmedelijden is. Alsjeblieft zeg.
maandag 26 mei 2014 om 13:37
quote:cerulli schreef op 26 mei 2014 @ 13:32:
[...]
Ik word altijd zo moe van mensen die in dit soort topics (of in het echte leven) even moeten benadrukken dat zij geen troost nodig hebben. En dan impliciet nog even suggereren dat als je jezelf maar een schop onder je kont geeft het allemaal wel goed komt en dat troost nodig hebben een vorm van zelfmedelijden is. Alsjeblieft zeg.Behalve de stukgelopen relatie lees ik mijn eigen verhaal. Wat ik doe om mezelf te troosten: in bed liggen, tv kijken met een pot thee en een potje Olvarit (voor grotere kinderen) eten.
[...]
Ik word altijd zo moe van mensen die in dit soort topics (of in het echte leven) even moeten benadrukken dat zij geen troost nodig hebben. En dan impliciet nog even suggereren dat als je jezelf maar een schop onder je kont geeft het allemaal wel goed komt en dat troost nodig hebben een vorm van zelfmedelijden is. Alsjeblieft zeg.Behalve de stukgelopen relatie lees ik mijn eigen verhaal. Wat ik doe om mezelf te troosten: in bed liggen, tv kijken met een pot thee en een potje Olvarit (voor grotere kinderen) eten.
maandag 26 mei 2014 om 13:44
quote:redhothead schreef op 26 mei 2014 @ 13:37:
[...]
Behalve de stukgelopen relatie lees ik mijn eigen verhaal. Wat ik doe om mezelf te troosten: in bed liggen, tv kijken met een pot thee en een potje Olvarit (voor grotere kinderen) eten. Ik vind die fruithapjes juist heel lekker . Ik dacht altijd dat ik de enige was
[...]
Behalve de stukgelopen relatie lees ik mijn eigen verhaal. Wat ik doe om mezelf te troosten: in bed liggen, tv kijken met een pot thee en een potje Olvarit (voor grotere kinderen) eten. Ik vind die fruithapjes juist heel lekker . Ik dacht altijd dat ik de enige was
maandag 26 mei 2014 om 13:48