Gezondheid alle pijlers

‘We zijn te veel bezig met gezond eten’

27-05-2014 14:13 351 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezond eten is tegenwoordig een echte hype. De winkelschappen liggen voortaan goed gevuld met bijvoorbeeld chiazaad en açaizaad. Ook in mijn omgeving zie ik dat steeds meer vrienden hier mee bezig zijn. Ze lezen voedingstips op internet of in tijdschriften. Maar draven we nu niet een beetje door… ?

Zo las ik een interview met Ignaas Devisch over het maniakaal bezig zijn met voedsel. Volgens Ignaas zijn we tegenwoordig volledig geobsedeerd door onze gezondheid. Onze gezondheid werd in dit interview gekoppeld aan verschillende aspecten als welvaartziekten, schoonheidsideaal en de medische zorg waar we met z’n allen zo naar verlangen.

Ik ben het hier mee eens. We beginnen massaal aan het powerfood, waar we foto’s van maken en via het social media met elkaar delen. Zo kunnen we de rest van de wereld laten zien, dat we gezond eten. Dat allemaal voor het streven naar dat schoonheidsideaal! Maken we elkaar op deze manier niet helemaal gek?

En dan nog de gezondheidzorg die om de hoek komt kijken. Omdat we zo geobsedeerd zijn door het gezonde eten, willen we ook zeker weten dat we gezond zijn. Ook in het interview kwam naar voren dat er in bepaalde ziekenhuizen dure apparaten worden aangeschaft. Tussen deze ziekenhuizen ligt nog geen afstand van vijftien kilometer. Dit is toch te belachelijk voor woorden? Omdat wij gezonde eters zo graag zekerheid willen hebben over onze gezondheid. De vraag naar zekerheid wordt steeds groter, waardoor een verwijzing naar het ziekenhuis voor een CT-scan steeds makkelijker wordt gegeven.

Naar mijn mening slaan we met deze ‘gezonde’ levensstijl compleet door.
quote:Dreamer, 5 minuten geleden

Is het ook.

Nog vervelender kan zijn dat iedereen wel even kan vertellen hoe je het hoort te doen Dat helemaal of beweren dat het enkel aan gedrags- en sociale factoren ligt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:zoetie schreef op 31 mei 2014 @ 14:55:

[...]

Meid, ik ben mijn hele leven al een gezonde (lees: natuurlijke) eter geweest, dus het is niet iets van 'de laatste tijd'. Denk dat al een wezenlijk verschil is met jouw collega's . Superfoods eet ik amper, maar ik kies wel bewust voor biologisch en voor producten zonder geraffineerde suikers. Vlees en vis eet ik al 25 jaar niet meer en voel me er heel goed bij. Brood eet ik, maar met mate (en zuurdesembrood vind ik overigens wel lekker). Hier wel veel biologische groenten en fruit, heerlijk!! Maar ja, dan roept men weer 'ja maar, ik ben geen konijn!'. Zeur dan ook niet dat je te dik en/of ongezond bent. Verder is bewegen en sporten een must in deze tijd van kantoorwerk, auto rijden en bankhangen. Ik ben nog nooit te dik geweest en zit vol energie. En het fijne is ook dat je er jonger uitziet, als je 'natuurlijk' en 'onbewerkt' voedsel eet. Dat is als begin veertiger toch zeer fijn, kan ik je vertellen :-).

Je kan tegen mij tekeer gaan alsof het mijn schuld is dat een ander te dik is, of alsof ik te dik ben, maar dat is een misvatting hoor. Ik ben een beetje boel allergisch voor de 'ik eet biologische groenten en fruit, heerlijk!' -types. Waarom moet dat weer zo benadrukt worden? Bovendien ziet deze 38er er ook een stuk jonger uit, dat heeft voornamelijk met genen en evt. wat bakken in de zon te maken, niet omdat we vegetarisch of aardbeien uit eigen tuin eten hoor.

En die te dikke dochter waar ik het over had eet al haar hele leven volgens jouw hallelujastandaard. En die vriendin met koekjes zonder geraffineerde suiker is ook al haar hele leven into de natuurvoedingswinkel en dergelijke.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 mei 2014 @ 11:10:

Trouwens in het meeste speltbrood zit gewoon tarwe. Dus spelteters die dit doen omdat ze 'niet tegen tarwe kunnen' en goed reageren op Spelt. hebben waarsch. last van het placebo effectNou ja "last"....... voordeel....
quote:Dreamer, 3 minuten geleden

Wat ook lastig is, daarbij, is het "gewoon" wat meer bewegen, als je op dagelijkse basis het gevoel hebt dat iemand je knieën met een mes bewerkt.

Ik ben ook allergisch voor "gewoon even...", ik snap je wel.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Mevrouw75 schreef op 31 mei 2014 @ 17:36:

[...]

Je kan tegen mij tekeer gaan alsof het mijn schuld is dat een ander te dik is, of alsof ik te dik ben, maar dat is een misvatting hoor. Ik ben een beetje boel allergisch voor de 'ik eet biologische groenten en fruit, heerlijk!' -types. Waarom moet dat weer zo benadrukt worden? Bovendien ziet deze 38er er ook een stuk jonger uit, dat heeft voornamelijk met genen en evt. wat bakken in de zon te maken, niet omdat we vegetarisch of aardbeien uit eigen tuin eten hoor.Ik heb ook nog 'n jonge gezichtshuid en wordt vaker in de 30 geschat dan half in de 40 wat ik ben. Dat zal echt wel genetisch bepaald zijn, want ik heb toch echt 'n voorliefde voor allerlei gefrituurde snacks ipv voor groentes en fruit. Maar dat ik niet rook zal ook wel 'n grote rol spelen. Vind veel rokers er al jong heel verlept uit gaan zien.
quote:zoetie schreef op 31 mei 2014 @ 14:55:

[...]

Meid, ik ben mijn hele leven al een gezonde (lees: natuurlijke) eter geweest, dus het is niet iets van 'de laatste tijd'. Denk dat al een wezenlijk verschil is met jouw collega's . Superfoods eet ik amper, maar ik kies wel bewust voor biologisch en voor producten zonder geraffineerde suikers. Vlees en vis eet ik al 25 jaar niet meer en voel me er heel goed bij. Brood eet ik, maar met mate (en zuurdesembrood vind ik overigens wel lekker). Hier wel veel biologische groenten en fruit, heerlijk!! Maar ja, dan roept men weer 'ja maar, ik ben geen konijn!'. Zeur dan ook niet dat je te dik en/of ongezond bent. Verder is bewegen en sporten een must in deze tijd van kantoorwerk, auto rijden en bankhangen. Ik ben nog nooit te dik geweest en zit vol energie. En het fijne is ook dat je er jonger uitziet, als je 'natuurlijk' en 'onbewerkt' voedsel eet. Dat is als begin veertiger toch zeer fijn, kan ik je vertellen :-).Ik vind vegetariërs er juist altijd veel ouder uitzien dan ze zijn!
Oneens met OP. In de Westerse landen zijn welvaartsziekten en dus ook obesitas alleen maar een immer toenemend probleem. Elke keer als ik Azië verlaat en bvb naar Nederland ga valt het mij op hoe slecht onze eetgewoonten hier eigenlijk zijn, hoe verschrikkelijk veel mensen er overgewicht hebben en hoe krakkemikkig de 50+ers er (bij)lopen vergeleken met de gemiddelde Aziaat. Wat mij betreft mag er dus juist alleen maar meer, heel veel meer, aandacht besteed worden aan een gezonde leefstijl en goede eetgewoonten.
quote:vikki schreef op 31 mei 2014 @ 17:50:

[...]

Ik vind vegetariërs er juist altijd veel ouder uitzien dan ze zijn!Kun je nagaan hoe jong ik er uit had gezien als ik wel vlees en vis (want dat zijn de goede lekkere vetten) had gegeten. En overwicht had gehad, want dat vult de beginnende rimpels zo lekker;)
quote:elninjoo schreef op 31 mei 2014 @ 17:44:

[...]

Ik heb ook nog 'n jonge gezichtshuid en wordt vaker in de 30 geschat dan half in de 40 wat ik ben. Dat zal echt wel genetisch bepaald zijn, want ik heb toch echt 'n voorliefde voor allerlei gefrituurde snacks ipv voor groentes en fruit. Maar dat ik niet rook zal ook wel 'n grote rol spelen. Vind veel rokers er al jong heel verlept uit gaan zien.Verlept is het juiste woord inderdaad! Wat een lelijke huid hebben sommige rokers als ze wat ouder zijn. Heel ongezond en - sorry dat ik het zeg rokers - onsmakelijk om te zien, vind ik.
quote:hkgirl schreef op 31 mei 2014 @ 17:54:

Oneens met OP. In de Westerse landen zijn welvaartsziekten en dus ook obesitas alleen maar een immer toenemend probleem. Elke keer als ik Azië verlaat en bvb naar Nederland ga valt het mij op hoe slecht onze eetgewoonten hier eigenlijk zijn, hoe verschrikkelijk veel mensen er overgewicht hebben en hoe krakkemikkig de 50+ers er (bij)lopen vergeleken met de gemiddelde Aziaat. Wat mij betreft mag er dus juist alleen maar meer, heel veel meer, aandacht besteed worden aan een gezonde leefstijl en goede eetgewoonten. Eigenlijk wordt er hier op een nogal paradoxale manier met eten omgegaan. En die paradox is zo ongezond.
quote:Dreamer schreef op 31 mei 2014 @ 17:30:

[...]

Is het ook.

Nog vervelender kan zijn dat iedereen wel even kan vertellen hoe je het hoort te doen Gewoon eten waar je zin in hebt lijkt me veel leuker. Ik doe dat gewoon, maar het resultaat wordt steeds zichtbaarder. Ofzo. Helaas. Maar ik heb geen zin om op te letten, dat vind ik heel vervelend en irritant. Ja, maar ja, sommige mensen snappen 'dik zijn' niet, oordelen er makkelijk over en snappen ook niet dat het voor iedereen weer anders werkt.
Gezond eten heeft meer betekenissen en iedereen gaat uit van zijn eigen betekenis. Gezond eten is eten waardoor het lichaam alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarbij vinden wij het eten pas echt gezond als het ook geen overbodige calorieën levert.

De vreemde hypes zijn die waarbij wordt geredeneerd, dat alles wat van ver komt, gezond is. De plaatselijke bevolking wordt er honderd jaar mee, wordt dan gezegd. Wij trappen daar in, ook al weten we dat onze overgrootouders ook honderd jaar werden, maar dan met spek, ei, varkenslappen, aardappelen en kool.
quote:hkgirl schreef op 31 mei 2014 @ 17:54:

Oneens met OP. In de Westerse landen zijn welvaartsziekten en dus ook obesitas alleen maar een immer toenemend probleem. Elke keer als ik Azië verlaat en bvb naar Nederland ga valt het mij op hoe slecht onze eetgewoonten hier eigenlijk zijn, hoe verschrikkelijk veel mensen er overgewicht hebben en hoe krakkemikkig de 50+ers er (bij)lopen vergeleken met de gemiddelde Aziaat. Wat mij betreft mag er dus juist alleen maar meer, heel veel meer, aandacht besteed worden aan een gezonde leefstijl en goede eetgewoonten.

Het is zo fijn als mensen niet generaliseren

Want in héél Azië eet men zo gezond (en bewust gezond ook zeker?) Volgens mij zijn er grote dele van Azië, waar ze alláng blij zijn als ze eten hebben. Daarnaast schijnt overgewicht in China (rijkere delen) een groot probleem te zijn, omdat al die enige kinderen verwend worden.

Allemaal Azië. Net als SIberië.. om nou te zeggen dat iedereen in Azië hetzelfde en dus zoveel gezonder eet?
Later is nu
quote:parbleumondieu schreef op 31 mei 2014 @ 18:19:

Gezond eten heeft meer betekenissen en iedereen gaat uit van zijn eigen betekenis. Gezond eten is eten waardoor het lichaam alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarbij vinden wij het eten pas echt gezond als het ook geen overbodige calorieën levert.

De vreemde hypes zijn die waarbij wordt geredeneerd, dat alles wat van ver komt, gezond is. De plaatselijke bevolking wordt er honderd jaar mee, wordt dan gezegd. Wij trappen daar in, ook al weten we dat onze overgrootouders ook honderd jaar werden, maar dan met spek, ei, varkenslappen, aardappelen en kool.

Nou.. ik geloof niet dat onze voorouders honderd werden hoor.

Ik geloof wel sterk in het 'wat je van dichtbij haalt is gezond voor je' principe. Ik denk namelijk dat 'daar worden ze oud mee' erg te maken heeft met genen. Ik denk ook heel sterk dat wat gezond is voor jouw lichaam, sterk te maken heeft met wat jouw voorouders aten. En wij eten en drinken hier al eeuwen en eeuwenlang melkproducten. In andere streken niet. Ik kan me dus zo voorstellen dat voor de blanke Nederlandse medemens melkproducten gezonder zijn dan voor de gekleurde Nederlandse medemens.

EN volgens mij is een appel dus ook net zo goed een superfood als een goijabes. Voor ons.
Later is nu
Melk is voor geen enkel mens gezond: http://jenaidavanwijk.com/melk_ongezond/
Zoals met zoveel claims op gezond en ongezond qua eten, zijn daar de meningen over verdeeld, Elninjoo
Later is nu
Over melk is er nauwelijks meer iets 'voor' te vinden, enkel bij hen die er commercieel belang bij hebben.

Ben 't overigens met je eens dat veel voedingsmiddelen zowel een hoop voors als 'n hoop tegens hebben.
quote:funky2901 schreef op 31 mei 2014 @ 16:06:

[...]

Die zaadjes en smoothies zijn wel heel gezond, dus ja.niet gezonder dan andere groenten en fruit en zaden die een stuk minder duur zijn
Ik vind melk lekkerder dan water, bijvoorbeeld met havermout, om puree te maken, in de koffie. Dus als dat ongezond is, jammer dan.

Ik vind koeien trouwens geweldige dieren, het zou jammer zijn als ze geen nut meer hadden.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 31 mei 2014 @ 17:26:

[...]

Je vergeet medicatie, ziekten of afwijkingen, hormonale oorzaken en oorzaak onbekend. Ja, dat kan echt, alleen aankomen van medicatie. Bij mij gelden al jou genoemde factoren namelijk niet.Eens
Wat dacht je van kaas!!! Koeien zijn hartstikke onmisbaar!

Maar melk vind ik grotendeels overbodig. Ik vind 't heus niet vies, maar ook niet echt superlekker en als ik caloriebeperkt eet dan kies ik liever iets anders voor die kcal.
quote:elninjoo schreef op 31 mei 2014 @ 18:31:

Melk is voor geen enkel mens gezond: http://jenaidavanwijk.com/melk_ongezond/gaaap
quote:elninjoo schreef op 31 mei 2014 @ 18:50:

Over melk is er nauwelijks meer iets 'voor' te vinden, enkel bij hen die er commercieel belang bij hebben.

Ben 't overigens met je eens dat veel voedingsmiddelen zowel een hoop voors als 'n hoop tegens hebben.

Onzin, er zijn legio onderzoeken die de voordelen van zure zuivel op bijv. de darmflora hebben aangetoond. IN ziekenhuizen worden deze producten zelfs uitgedeeld aan patiënten.

Ook leidt het eten van bijv. yoghurt en karnemelk bij een dieet tot een hoger gewichtsverlies. Het zijn hele goede eiwitleveranciers en bevatten weinig vet.
Voor alle koolhydraat-angstigen is er slecht nieuws. Op een zeker moment in je leven is het zeer af te raden een koolhydraatbeperkt en eiwitrijk dieet te volgen. Het schijnt namelijk kankerverwekkend te zijn.

http://www.scientias.nl/v ... zo-slecht-als-roken/98434
Allemachtig, dit wordt me veel te ingewikkeld allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven