Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.

Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.

Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Ik ga Kees nog een keer kijken
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Conundrum schreef op 03 juni 2014 @ 11:29:

Weet niet of ie al genoemd is,maar een waarschuwing : écht hartverscheurend !

Dear Zachery

http://www.youtube.com/watch?v=DovkO0-S7Q4

Gaat over een filmmaker, die voor de jonge zoon van een goede vriend (die pas overleden is) een soort videodagboek maakt, om hem te vertellen wie zijn vader was.

De ontwikkelingen die daarop volgen gaan je voorstellingsvermogen te boven.Ben nu aan het kijken. Nu al heftig...
Ik heb even een stukje kees gekeken.

jeetje....ik dacht serieus even dat het een mockumentairy van van kooten en de bie was. En dan zegt moeder nog bloedserieus dat je het autisme niet zo van hem afziet....alleen al hoe hij er in het openingsshot hij staat met zijn handen in zijn mouwen. Dat schreeuwt gewoon autist.

Ik vind hem ook ergens wel aandoenlijk, hoe hij heel zorgvuldig praat, de dienstregeling van zijn treinen, zijn japanse huiswerk. Verwend ja, maar dat is zijn schuld niet he. Hij doet zoals hij doet vanuit zijn stoornis, zijn ouders faciliteren het. Maar zij hebben nooit begeleiding gehad, ze moesten het zelf maar uitzoeken.
Nou, ik heb me vooral geërgerd!

De zoon is autistisch, maar daarnaast behoorlijk verpest door vooral zijn moeder. Hij is gewend dat hij mensen kan bevelen de tv uit te zetten en mensen kan zeggen dat ze uit zijn blikveld moeten verdwijnen. Hij commandeert, zeurt en klaagt. Er mag niet in zijn buurt gehoest of gesmakt worden. Mensen moeten zwijgen als het gepraat hem irriteert. Aan al zijn onredelijke eisen wordt tegemoet gekomen. Beter was het geweest wanneer hem geleerd was om zichzelf even af te zonderen wanneer hij iets niet zou kunnen verdragen.

Meneer kiest een onbetaalbare villa voor zichzelf uit voor later. Daar wil hij graag wonen wanneer zijn ouders niet meer voor hem kunnen zorgen en zijn ouders praten hem naar de mond. Op deze manier geven ze hem alleen maar valse hoop en verkeerde verwachtingen. Lijkt me eerder dat hij later in een soort woonbegeleidingsiets zal komen met meerdere mensen. En het zou het beste zijn wanneer hij daar nu al in de weekenden heen zou gaan om alvast te wennen. De ouders hebben (met hun ongetwijfeld goede bedoelingen) een autistische man veranderd in een autistisch monster. En ik ben bang dat het nu te laat is om daar nog iets aan te doen.
Mij moest erg lachen toen hij reageerde op de vriendin vraag. Ik ben het er ook wel mee eens dat hij verpest is, wat zijn broers ook zeggen.. Maar; doe het ze maar eens na.. In zo'n tijd had je geen hulp en moest je het ook maar op gevoel doen..
quote:jippie55 schreef op 03 juni 2014 @ 18:57:

[...]

Ben nu aan het kijken. Nu al heftig...

Sterkte!

Heb er een week mee rondgelopen, andere kijkers vermelden dit ook als commentaar bij de film, (ben van slag geweest) ik dacht : jaja, dat zullen we eens gaan zien.

Maar ze hadden ontzettend gelijk.

Die ouders...ik had dat geduld niet op kunnen brengen, fantastische mensen, die liefde voor Zachery en zoon spat er vanaf. En dat is het enige maar oh zo mooie van de docu. En de liefde voor zoon en Zachary vanuit zijn vrienden en collega's was ook wat me ontzettend ontroerde, verder is het een psychologische thriller die je niet verzonnen krijg zo verschrikkelijk.
Ik vond het trouwens heel erg aangrijpend toen ze met de andere kinderen in gesprek zaten, vader heel stilletjes huilde. Wat had ik die man graag een knuffel willen geven.
quote:StoraHuntur schreef op 03 juni 2014 @ 14:15:

Ik vond hem op de snelweg met die Duitser voor zich wel geniaal dat was hilarisch: "die gore teringmoffen zouden ze moeten afstraffen, waterstofbom op 'Mofrika' gooien " LOL
quote:Starshine schreef op 03 juni 2014 @ 19:42:

Ik heb even een stukje kees gekeken.

jeetje....ik dacht serieus even dat het een mockumentairy van van kooten en de bie was. En dan zegt moeder nog bloedserieus dat je het autisme niet zo van hem afziet....alleen al hoe hij er in het openingsshot hij staat met zijn handen in zijn mouwen. Dat schreeuwt gewoon autist.

Ik vind hem ook ergens wel aandoenlijk, hoe hij heel zorgvuldig praat, de dienstregeling van zijn treinen, zijn japanse huiswerk. Verwend ja, maar dat is zijn schuld niet he. Hij doet zoals hij doet vanuit zijn stoornis, zijn ouders faciliteren het. Maar zij hebben nooit begeleiding gehad, ze moesten het zelf maar uitzoeken.Ik ben het met je eens, hij is zo geworden omdat zijn ouders (eigenlijk met name zijn moeder) hem zo gepamperd hebben en alles maar naar zijn maatstaven moet. Ik ken dit soort types omdat ik zelf in de kinderpsychiatrie heb gewerkt. Ontzettend slim, net als deze trouwens (spreekt Japans, tekent en bouwt heel goed), maar zo geworden omdat moeder niet tegen het gedrag durft in te gaan maar er in meegaat...Zo zonde, volgens mij had Kees best wel met andere mensen op een groep kunnen leven of begeleid wonen, als hij vanaf jongs af aan maar de juiste therapie/begeleiding had gehad. Ook autisten moeten geremd worden in hun gedrag net als normale kinderen, zijn moeder gaat er nooit tegen in .. Vond het wel grappig dat die vader zei dat hij hem een tik had gegeven toen hij de hele hal onder had geplast..
Pff, docu Martijn raakt me elke keer weer.

@ Conun, heb die ander docu even onderbroken. Kijk zo af maar echt zo afschuwelijk! Volgens mij wordt het nog erger (nog 10 minuten)
quote:jippie55 schreef op 03 juni 2014 @ 21:17:

Pff, docu Martijn raakt me elke keer weer.

@ Conun, heb die ander docu even onderbroken. Kijk zo af maar echt zo afschuwelijk! Volgens mij wordt het nog erger (nog 10 minuten)Nog 10 minuten kijken ? Bitterzoet is het laatste
quote:Conundrum schreef op 03 juni 2014 @ 21:22:

[...]

Nog 10 minuten kijken ? Bitterzoet is het laatsteMwoah... Wat een afschuwelijk verhaal. Ik ben ook zo geraakt door de liefde. Van zijn ouders, vrienden, familie. Pfff...wat een verhaal zeg. Kreeg het er koud van en dat heb ik niet vaak. Scary
quote:jippie55 schreef op 03 juni 2014 @ 22:21:

[...]

Mwoah... Wat een afschuwelijk verhaal. Ik ben ook zo geraakt door de liefde. Van zijn ouders, vrienden, familie. Pfff...wat een verhaal zeg. Kreeg het er koud van en dat heb ik niet vaak. Scary

Had ik ook....en de gestoordheid vond ik superheftig.

Heb na het kijken ook het aanbevelingenrapport gelezen....ontzettend gestoord.
quote:Conundrum schreef op 03 juni 2014 @ 23:12:

[...]

Had ik ook....en de gestoordheid vond ik superheftig.

Heb na het kijken ook het aanbevelingenrapport gelezen....ontzettend gestoord.Nou inderdaad, de gestoordheid. En dat mag bestaan. Wat een ellende. En oooook, het kind....l ach gossie. Echt, een van de meest kloterige docu's die ik heb gezien
De moeder van Kees is echt vreselijk! Arme man, er had zoveel in kunnen zitten voor hem en nu stopt zijn leven als zijn arrogante, egoïstische moeder dood gaat. Beschermd wonen met begeleiding is vrijwel onmogelijk, er valt niet te voldoen aan zijn wensen en eisen voor begeleiding en hij is te oud om zich aan te passen. Dat wordt dus of constante uitbarstingen of zware medicatie, wat beide neit wenselijk of leuk is. Jammer hoor.....
Nu ik wat langer nadenk over de docu van Kees, ben ik eigenlijk nog wat kritischer over die moeder. Ik ken dit soort moeders uit mijn omgeving. Moeders met een probleemkind en daar alles voor over hebben en daarbij zover gaan dat ze andere gezinsleden ver achterstellen en op die manier veel verdriet doen. Op het eerste gezicht lijkt het onbaatzuchtig. Maar vaak is het een tweerichtingsverkeer. Niet alleen Kees haalt iets uit de relatie met zijn moeder. Moeder zelf kan niet meer zonder het gevoel ´nodig´ te zijn. Kees is afhankelijk van haar en ze kan zich belangrijk en cruciaal voelen. Ze vindt het ook totaal niet ondenkbaar dat Kees straks euthanasie zal krijgen, wanneer ze er niet meer is.

Vader weet allang dat hij op het tweede plan staat en je ziet het verdriet in zijn ogen. Ik meende bij de broers ook een soort grimmige gelatenheid op te merken. Ze weten allang dat alles om Kees draait bij hun moeder, dat zijn ze gewend vanaf hun jeugd. Ik denk dat moeder daar veel en veel te ver in gegaan is.

Uiteindelijk doet moeder niet alleen haar man en kinderen verdriet, maar ook Kees zelf, want na haar dood houdt zijn leven in feite op, omdat hij niet zonder haar kan en hem dat ook nooit geleerd is. Dus of die moeder nou werkelijk zo te bewonderen valt? Ik denk dat ze het misschien niet bewust doet, maar ik zou zeker mijn andere geliefden niet vergeten...
quote:mamavk schreef op 03 juni 2014 @ 23:46:

De moeder van Kees is echt vreselijk! Arme man, er had zoveel in kunnen zitten voor hem en nu stopt zijn leven als zijn arrogante, egoïstische moeder dood gaat. Beschermd wonen met begeleiding is vrijwel onmogelijk, er valt niet te voldoen aan zijn wensen en eisen voor begeleiding en hij is te oud om zich aan te passen. Dat wordt dus of constante uitbarstingen of zware medicatie, wat beide neit wenselijk of leuk is. Jammer hoor.....Inderdaad! Die perplexe blik ook in de ogen van die mensen van de wooncorporatie toen ze trots hun plannen voor woningen presenteerden en moeders dat zo van tafel veegde en vertelde wat ze dan wèl wenste voor haar prinsje. En vader zat er bij en keek er naar.
Waarom heeft moeder het allemaal gedaan? Vader is er toch ook nog?
quote:twijfelaarstertje schreef op 04 juni 2014 @ 00:04:

Waarom heeft moeder het allemaal gedaan? Vader is er toch ook nog?Heb je helemaal gelijk in, vader sanctioneerde de boel.
quote:ikbenmedereentje schreef op 03 juni 2014 @ 13:30:

[...]

Ik dacht af en toe naar een typetje van marc marie huijbrechts te kijkenJa! Dat had ik ook. Kruising tussen Marc Marie Huijbrechts en Boudewijn Büch. Met hier en daar een vleugje Koot en Bie (ik weet niet meer hoe dat typetje heette: 'Ik WIL dit niet met mijn moeder, ik wil een lekkere vriendin, daar word ik voor behandeld.'
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Tjah. Ik ben de enige, maar kon me niet voorstellen dat het serieus is. Kees komt zo gemaakt over.

Waarom heeft moeder het allemaal gedaan? Vader is er toch ook nog?Vader laat het allemaal over zich heenkomen, hij staat immers op een lagere plaats in de rangorde, het alfa wijfje weet het beter.
verba volant, scripta manent.

Waarom heeft moeder het allemaal gedaan? Vader is er toch ook nog?

Ja vader is er ook, maar ook weer niet. Die speelt een bijrol in dit verhaal.. Hij heeft ook schuld, maar de vorming van de relatie tussen moeder en Kees vond natuurlijk plaats in de tijd dat hij gewoon altijd aan het werk was. Dan gaat hij met pensioen, zie dan nog maar eens verandering te brengen in de situatie (hier zou hij denk ik ook niet sterk genoeg voor zijn, zit niet in zijn karakter). Zelfs professionele begeleiding kan hier weinig mee, laat staan deze man.

Maar je hebt gelijk, ook vader is zeker schuldig....
quote:twijfelaarstertje schreef op 04 juni 2014 @ 00:10:

Tjah. Ik ben de enige, maar kon me niet voorstellen dat het serieus is. Kees komt zo gemaakt over.Ik denk dat hij dat van zijn moeder heeft geleerd. Autisten bedienen zich van aangeleerd gedrag, ook op het sociale vlak voor zover dat overzichtelijk is.
verba volant, scripta manent.
Kees is niet verwend, Kees is gewoon erg autistisch. En moeder wil het beste voor haar kind. Dat is alleen maar begrijpelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven