Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.

Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.

Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
@Starshine: Echt?? Schokkend.

Ik heb m nu net gekeken. Ik heb helemaal geen verstand van autisme maar zo hier en daar kreeg ik wel de indruk dat hij in zijn kindertijd wat meer grenzen had moeten krijgen zodat het later beter te handelen geweest had kunnen zijn. Maar tegelijkertijd heeft moeder met de beperkingen en gebrek aan kennis die zij had haar stinkende best gedaan om er toch iets van te maken. Schrijnend hoor.
quote:Bergje65 schreef op 04 juni 2014 @ 09:22:

[...]

Naar mijn bescheiden mening is dit een EN-EN verhaal. Deze jongen is ziek, maar ook verwend. Het feit dat hij zo slim is, impliceert dat hij in staat is om zaken op te pikken. Als voor jou, autistisch of niet, een heel leven lang de kolen uit het vuur wordt gehaald, dan is er toch geen drive meer?

Natuurlijk moet een gezin zich aanpassen aan de autist. Je bent immers zo sterk als de zwakste schakel... maar dan nog! Deze man is toch niet volslagen idioot?

Ben jij bekend met autisme? Heb jij iemand in je familie of vriendenkring met autisme? Werk jij met autisten?

Is geen aanval, maar je bent zo stellig in je mening dat ik denk; je zou eens een middagje met mijn zoon aan het werk moeten gaan. Dan zou je je mening snel bijstellen. Nu is dat een totaal ander persoon dan Kees want niet zo intelligent. En hij kan niet praten, waardoor alles nog lastiger wordt. Maar als jij je eigen manier doordrukt dan kun je 's middags nog naar de huisarts.

Je aanpassen aan de beperking van een ander is niet verwennen, maar soms broodnodig.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maar als kees nu geboren zou worden, zou hij heel andere mogelijkheden krijgen en wellicht handvaten hebben gekregen om zich staande te houden in de wereld. Dus ja, en-enverhaal. Hij heeft nu eenmaal een autistische stoornis, maar het is ook hoe je daar mee omgaat.

Is hans nog op het forum? Ik zou zijn mening wel eens willen horen, hij is van dezelfde generatie als kees.
Jammer dat dat soort vooroordelen (het ligt aan de ouders/het ligt aan de opvoeding) zo hardnekkig blijven bestaan. Ook ik heb hem wel eens om de oren gekregen. En het doet zo'n pijn, want je doet al je stinkende best. En dan hebben deze ouders niet eens de begeleiding gekregen die wij nu hebben.
Maleficent ik heb meerdere autisten in mijn omgeving en ben het WEL eens met de forummers die van mening zijn dat Kees zijn gedrag verder gaat dan alleen zijn autisme. Jouw zoon is 1 geval. Dat zegt niks over de anderen. Ik zie wel degelijk dat sommige van de autisten die ik ken met betere begeleiding en duidelijkere grenzen beter functionerende volwassenen waren geweest. Nog steeds autistisch, maar wel beter functionerend. Maar als de ouders die strijd niet aan willen gaan. Tja. In Kees zijn geval zal dat idd ook een generatie-ding zijn. Maar ik heb het ook gezien bij jongens die nu 20 zijn. In en in triest, want de kinderen zijn uiteindelijk zelf ook het slachtoffers van de "slappe" opvoeding.
Niemand is alleen maar autist. Sommige dingen zijn ook gewoon karakter en "nurture".
Het is lastig want je wilt je niet teveel aanpassen omdat de autist in huis dan alles wil bepalen maar je wilt ook geen angst of agressie uitlokken. Je bent als ouder constant aan het balanceren.

Ik heb net (weer) de regels van Matthijs gekeken. En heb zitten janken. Iets te herkenbaar, zo diep heb ik ook gezeten (voor mijn diagnose en voor ik mijn zoon had).
quote:ranny1989 schreef op 03 juni 2014 @ 20:34:

Mij moest erg lachen toen hij reageerde op de vriendin vraag. Ik ben het er ook wel mee eens dat hij verpest is, wat zijn broers ook zeggen.. Maar; doe het ze maar eens na.. In zo'n tijd had je geen hulp en moest je het ook maar op gevoel doen..

Ik heb ook geen hulp met mijn zoon, ook niet nodig gehad (wie weet komt dat nog eens?) want opvoeden kan ik echt zelf wel. En dat is iets wat ze achterwege gelaten hebben.

Mijn zoon kan zeker niet tegen bepaalde geluiden. Hij zal bij een schel gehuil in het ov ook echt wel zielig tegen mij klagen, dat het pijn aan zijn oren doet enzo. Maar hij zal al vanaf dat hij klein is nooit never nooit eisen dat dat kind of de persoon ofwatdanook de tram uit gaat. Hij vroeg als kleintje wel bv bij iedere halte of we er al waren. Nu met 12 zegt hij alleen oei mijn oren, kindje kan haaard schreeuwen hé. En verder niets. De wereld maakt nu eenmaal geluid of doet dingen die voor hem niet prettig zijn. Daar zal hij toch echt mee moeten leren leven hoor. En zo ben ik hem ook aan het opvoeden.

Die moeder heeft heus wel met de beste bedoelingen gehandeld maar ze had beter een hond kunnen nemen en kees wat meer zijn eigen boontjes kunnen laten doppen. Ik krijg namelijk het idee dat kees een beetje een project is voor haar.
quote:dubbeltje4 schreef op 04 juni 2014 @ 00:09:

[...]

Heb je helemaal gelijk in, vader sanctioneerde de boel.

Nou nee niet echt. Als je goed naar hem luistert verteld hij dat hij er in het begin wel tegenin ging maar dat de situatie onleefbaar werd dan omdat hij niet alleen kees maar ook zijn vrouw tegen zich kreeg.

"het is dan altijd kees én zijn moeder"

De man had de kracht niet om daar tegen in te gaan. Zij lijkt me ook een wandelende tsunami.
quote:twijfelaarstertje schreef op 04 juni 2014 @ 00:10:

Tjah. Ik ben de enige, maar kon me niet voorstellen dat het serieus is. Kees komt zo gemaakt over.

Dat komt omdat hij gemaakt praat, maar dan doet zijn familie ook, hete aardappel gevallen.

Dit in combi met zijn woordkeus en houding maakt het gemaakt.

Ik herken wel veel dingen die mijn zoon ook heeft alleen mist die de hete aardappel en de ikbendebeste houding waardoor het veel liever en eerlijker over komt.
quote:Maleficent schreef op 04 juni 2014 @ 09:32:

[...]

Ben jij bekend met autisme? Heb jij iemand in je familie of vriendenkring met autisme? Werk jij met autisten?

Is geen aanval, maar je bent zo stellig in je mening dat ik denk; je zou eens een middagje met mijn zoon aan het werk moeten gaan. Dan zou je je mening snel bijstellen. Nu is dat een totaal ander persoon dan Kees want niet zo intelligent. En hij kan niet praten, waardoor alles nog lastiger wordt. Maar als jij je eigen manier doordrukt dan kun je 's middags nog naar de huisarts.

Je aanpassen aan de beperking van een ander is niet verwennen, maar soms broodnodig.

Ik ken 2 klassieke autisten. 2 x een compleet ander verhaal. Een woont niet meer thuis omdat hij niet is de handhaven. De ander is 30 en woont bij zn vader. Moeder is eraan onderdoor gegaan. Vader pampert zn zoon niet! Laat hem af en toe met de neus tegen de lamp lopen. Keurt niet alles goed.... de jongen krijgt regelmatig de deksel op de neus en heeft veel geleerd.

Ik ben niet stellig. Ik schrijf daarom ook enkele vraagtekens in mijn post. Toch blijf ik van van mening dat het een en-en verhaal kan zijn. Je kunt een autist inderdaad alles nadragen; je kunt wellicht ook andere mogelijkheden proberen. Ik zeg niet dat het lukt, en het is waarschijnlijk zeer vermoeiend en het kost jaren.... maar het is misschien het proberen waard?!
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2014 @ 01:11:

Eens Dana. Mensen die roepen dat hij verwend is snappen niks van Autisme

Jij bent degene die het niet snapt. Kees is wel verwent.

Om het geen benen voorbeeld te nemen. Leren wij iemand zonder benen dat alles begane grond is of leer je iemand de lift te bedienen. Ga je er van uit dat iemand zonder benen niet kan sporten, autorijden, op vakantie kan gaan etc etc? of leer je iemand zich aan te passen, met hulpmiddelen, aan het normale dagelijks leven.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2014 @ 01:20:

[...]

Jij snapt er echt duidelijk niks van. De kern van autisme zoals Kees dat heeft is dat hij niet in staat is zich aan te passen. Zijn brein begrijpt dat niet. Vader kan de televisie best aan laten maar dan zal de angst en spanning bij Kees alleen maar toenemen. dan krijg je een ernstige escalatie. Iedereen nog veel ongelukkiger.De kern is dat zijn ouders hem ook hadden kunnen leren er mee om te gaan. En niet meteen aan al zijn nukken gehoor te geven.

Jij hebt er duidelijk echt geen verstand van. Ik heb een zoon met zo op het oog redelijk dezelfde beperkingen. Wij gaan er alleen heel anders mee om wat mijn zoon een gezellig kind maak en geen verwent nest.

Als mijn zoon ergens niet tegen kan kan hij ergens anders naartoe, of een koptelefoon opzetten bv. Dat men wat rekening met hem houd is prima Maar zoals kees doet is echt wel degelijk strondverwend.
quote:Maleficent schreef op 04 juni 2014 @ 08:51:

[...]

Dat klopt dus niet. Als er een aantal events achter elkaar plaatsvinden die een autist niet begrijpt of niet aankan qua prikkels, dan kan de spanning heel erg oplopen en daarna escaleren. Deze ouders begrijpen dat. (waarschijnlijk door ervaring)

Omdat hij zo intelligent is wordt hij op dat gebied erg overschat. Ook hier dus.Een overlapping van prikkels is idd funest. Maar kees heeft zijn eigen chalet waar hij kan zitten. Ik zou het niet accepteren dat de tv uit moet. Dat gebeurt hier echt niet. Als mijn zoon iets té vind dan gaat hij naar zijn eigen plekje en vraagt desnoods hoe lang het gaat duren. Je hoeft niet de hele dag je eigen ding te doen en niets van je kind aantrekken maar kind moet zich ook leren behelpen met zijn irritaties. (zo noem ik het maar even) Teveel geluid bij het eten dus pa mag niet eten in zijn buurt. Maar wel naar een restaurant???
quote:Maleficent schreef op 04 juni 2014 @ 09:32:

[...]

Ik heb wel te maken met autisme, mijn zoon nu 12. En hij komt aardig in de buurt van kees, zonder het verwende dan. Want ja ik zie heel veel dingen die de moeder er in heeft laten sluipen. Dat altijd zijn zin geven is echt niet goed. Het heeft me dat mijn zoon klein was best wel blikken gekost maar ik heb hem nooit zijn zin gegeven met bepaalde dingen. Regels zijn regels en juist regels zijn prettig voor een autist.

Kees heeft waarschijnlijk een keer een opmerking gemaakt over het eten van zijn vader, moeder berispt vader meteen en voilà een nieuwe kees regel is geboren. Daar moet je juist met een autist zoals kees en mijn zoon enorm mee oppassen.
quote:Maleficent schreef op 04 juni 2014 @ 09:39:

Jammer dat dat soort vooroordelen (het ligt aan de ouders/het ligt aan de opvoeding) zo hardnekkig blijven bestaan. Ook ik heb hem wel eens om de oren gekregen. En het doet zo'n pijn, want je doet al je stinkende best. En dan hebben deze ouders niet eens de begeleiding gekregen die wij nu hebben.

Sorry maar er zijn sommige ouders....

Op zoons vorige school ook. Kind schopt moeder en die laat het toe. Waarom? omdat hij de hele dag al zo zijn best moet doen en op moet letten eh...... Mijn kind heeft ook zo'n mep periode gehad, heel kort. Hij mocht op dikke kussens slaan, raakt hij ook zijn frustratie kwijt.

Om dit op kees te betrekken. Ma had kees geen kussen gegeven maar zichzelf laten schoppen. En dat is naar mijn mening hartstikke fout.
Je hebt ook nog zoiets als gezond boerenverstand. Nee, in die tijd was er nauwelijks hulp en moest je het als ouders zelf maar uitzoeken, maar je kunt zelf ook wel bedenken dat alles toestaan en je volledig aanpassen aan je kind niet de manier is. Ik neem aan dat ze dat ook niet hebben gedaan bij de broers van Kees.

En ja, ik heb zelf een autistisch kind. Je zult mij niet horen zeggen dat het allemaal zo makkelijk en simpel is, maar je komt echt een heel eind als je je autistische kind opvoedt als een kind en niet als een exotische diersoort wat je met fluwelen handschoentjes moet aanpakken.
Nina is jouw knd naast autistisch ook extreem begaafd? Nee!? dan heb je er geen ervaring mee.
Dat weet je helemaal niet Lugha. Niemand weet wat er van Kees geworden was als hij ergens anders zou zijn oogegroeid. Niemand weet hoe jij met Kees zou omgaan.
Kees is ook agressief geweest maar als je goed had gekeken had je kunnen zien dat hij dat heeft afgeleerd
Juist het begaafde maakt een autist meer leerbaar. Als Kees zo extreem begaafd is(en is hij dat wel? Veel autisten zijn uitermate begaafd in slechts 1 ding, dat maakt ze niet begaafd) had hij een aantal essentiele zaken goed kunnen aanleren.

Mijn autistische kind is behoorlijk begaafd ja. Maar nog steeds een kind dat opgevoed moet worden. Zoals elk kind.

Als ik hem zou laten zou hij ook dergelijk gedrag gaan vertonen, ik herken best wat van Kees in hem.
Thuis niet samen kunnen eten omdat hij last heeft van alle geluiden, maar wel (regelmatig) in een restaurant eten.
Ook jammer dat zélfs ouders met autistische kinderen het onderling weer beter weten. Mij zou dat niet gebeuren hoor, want ditdatzuszo, ikdoehetandersenbeter.

Elke autist is anders en heeft een andere aanpak nodig. Vast wel dat die ouders fouten gemaakt hebben. Maar in die tijd kon je het allemaal nog fijn zelf uitzoeken. Nul komma niks begeleiding in het maken van overzichtelijke structuren thuis, geen handvatten, geen boeken over kinderen met autisme. Lekker makkelijk oordelen vind ik dit.
quote:sabbaticalmeds schreef op 04 juni 2014 @ 10:33:

Kees is ook agressief geweest maar als je goed had gekeken had je kunnen zien dat hij dat heeft afgeleerdHij was wellicht fysiek niet agressief, maar verbaal was hij wel degelijk agressief. En dan heb ik het nog niet eens over zijn gevloek en getier.
quote:lizzy75 schreef op 04 juni 2014 @ 09:09:

[...]

Wat erg.

ijskastkinderen

kinderen die geen borstvoeding hadden gekregen en daardoor 'anders' waren
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven