Werk & Studie alle pijlers

jullie hulp nodig

04-06-2014 15:47 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb jullie hulp nodig. Als alles goed gaat studeer ik volgend jaar af. Momenteel studeer ik hbo-Sociaal Juridische Dienstverlening. Ook heb ik sinds een paar jaar een vriend waar het heel serieus mee is. Nadat ik ben afgestudeerd wil ik graag gaan werken en daarnaast deeltijd rechten gaan studeren aan de universiteit. Dat duurt 4 a 5 jaar.

Alleen ik twijfel heel erg. Er spelen meerdere dingen mee. Allereerst de financiën. Mijn vader wil het graag voor me betalen, hij kan het ook betalen. Maar ik voel me dan schuldig omdat het zoveel geld kost.

Ik wil in de toekomst graag trouwen en kinderen en samenwonen. Aangezien ik ook ga werken moet dit wel haalbaar zijn. Maar dan nog, red ik dat allemaal wel. En als ik klaar ben met die studie ben ik 30/31 jaar, en wat wil ik er mee? Ik weet wel welke richting ik op wil maar niet precies wat voor een functie ik wil.

Als laatste twijfel, kan ik het wel? Er is mij vroeger vaak vertelt dat ik dom ben en nooit veel zal bereiken. Hierdoor ben ik erg onzeker geworden over mijn kunnen.

Ook zou ik ervaringen willen horen van wo rechten studenten. Hoe zij de studie ervaren.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-06-2014 16:56
Reden: dubbel
% gewijzigd
Rechten is, met alle respect voor wie nu beledigd gaat zijn, niet de zwaarste universitaire studie die je kan vinden. Als het nu lekker gaat, waarom zou je het dan niet minstens proberen? Bespreken met je vader natuurlijk, dat hij wel weet wat hij gaat financieren.

Schuldgevoel naar je vader is niet alleen nergens voor nodig, het is ook gewoon jammer, en eigenlijk niet zo aardig voor je vader. Hij heeft vertrouwen in je, hij wil je toekomst helpen financieren, hij probeert je een plezier te doen. Hoe voelt het als jij op een verjaardag komt, je hebt een mooi kado uitgezocht, en de jarige wil het niet aannemen omdat ze zich schuldig voelt? Echt niet doen.

Wat je wil weet ik niet, en zelf weet je dat ook nog niet exact. Nou en? Deeltijd studeren, betekent ook deeltijd werken. Werk rustig toe naar wat leuk blijkt, waar je talenten liggen, wat zich aandient.

Dom ben je niet. Simpel. Anders zou je geen hbo-opleiding met succes afronden. Ben je slim genoeg voor de universiteit? Daar kom je alleen achter door het te proberen.
Een apart topic voor dames, en een ander voor meiden, is niet nodig
Zit met beetje zelfde probleem! Wil ook graag rechten gaan studeren (voltijd), maar zit vanwege mijn leeftijd ook te twijfelen.

Op dit moment heb ik ook bijna bachelor afgerond (andere richting) en ben nu aan het besluiten of ik master van deze studie wil gaan doen, of rechten bachelor beginnen.

Waar heb jij Rechten deeltijd gezien? Is dit in de avonduren?

Denk er wel om dat als je bachelor 1 afrond en aan bachelor 2 begint je erg veel collegegeld moet betalen; instellingstarief.
Rechten is ook een studie waarbij je niet automatisch een goede baan vindt. Het hangt er maar vanaf welke richting. Cijfers zijn vaak erg belangrijk, netwerken en extra activiteiten.

Ik vraag het me af of het een goed idee is wat jij wilt. HBO. sociaal-juridische hulpverlening is nou niet bepaald een topstudie en dan nog een volledige rechtenstudie willen doen op andermans kosten.

Waarom heb je zo lang over je huidige studie gedaan?
Als je het geld hebt zou ik zeker voor die master gaan! 31 is nog piepjong, en een deeltijdstudie is prima te combineren met je werk (zeker als je nog geen schoolgaande kinderen hebt). Ik heb mijn Heao EJ/MER in deeltijd gedaan.

Ik heb geen ervaring met een rechtenstudie, nou ja behalve als je meetelt dat ik me twee keer heb ingeschreven voor de deeltijdvariant, en twee keer weer voor aanvang van het studiejaar heb uitgeschreven Daar heb ik nu wel een beetje spijt van, want 10 jaar geleden kon je het nog wel redelijk betaalbaar doen, en nu zou ik een torenhoog collegegeld moeten betalen.
Oh, ik heb gereageerd in het andere topic dat begon met 'hoi meiden'. Suf
hier mag je alleen reageren als je je een dame voelt he ;)
Dit topic is voor volwassen advies.... Ga jij dus maar terug naar het andere topic betjebig!
Als ik volgend jaar ben afgestudeerd heb ik gewoon 4 jaar over mijn studie gedaan, die tijd staat daar ook voor. Voor degene die dat wilde weten en gemotiveerd ben ik zeker. Maar het js toch uit mijn comfortzone treden en dat maakt mij onzeker
In het andere topic reageer ik juist als volwassen dame die zegt dat TO nog piepjong is en je altijd beter een master kunt halen dan alleen HBO, als je het geld ervoor hebt.
quote:betjebig schreef op 04 juni 2014 @ 16:11:

In het andere topic reageer ik juist als volwassen dame die zegt dat TO nog piepjong is en je altijd beter een master kunt halen dan alleen HBO, als je het geld ervoor hebt.Ok dan, dan mag je hier als een enthousiast meisje reageren....
quote:nora-lily25 schreef op 04 juni 2014 @ 16:10:

Als ik volgend jaar ben afgestudeerd heb ik gewoon 4 jaar over mijn studie gedaan, die tijd staat daar ook voor. Voor degene die dat wilde weten en gemotiveerd ben ik zeker. Maar het js toch uit mijn comfortzone treden en dat maakt mij onzekerDan ben je dus 25 als je afstudeert en begonnen toen je 21 was. Wat heb je daarvoor gedaan?
O en verwar sph niet met sjd wat ik doe, sjd is echt iets anders dan sph. Heb een beetje idee dat iemand dat door elkaar haalt. Ik heb perongeluk dat andere topic geopend omdat ik dacht dat het niet gelukt was.
Financiën zijn dus niet het probleem.

En ik vind het idioot en een gemiste kans dat je je opleidingsmogelijkheden (en toekomstige baan) af laat hangen van een latere wens voor huisje, boompje, beestje.

En of je het kunt? Dat denk ik wel, maar ik ken je niet. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het bij je HBO te houden en de mensen die zeiden dat je nooit veel zou bereiken gelijk te geven.
quote:madmax schreef op woensdag 04 juni 2014 16:13 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="nora-lily25 in "jullie hulp nodig"" class="messagelink">nora-lily25 schreef op 04 juni 2014 @ 16:10</a>:</b>

Als ik volgend jaar ben afgestudeerd heb ik gewoon 4 jaar over mijn studie gedaan, die tijd staat daar ook voor. Voor degene die dat wilde weten en gemotiveerd ben ik zeker. Maar het js toch uit mijn comfortzone treden en dat maakt mij onzeker</div></blockquote>Dan ben je dus 25 als je afstudeerd en begonnen toen je 21 was. Wat heb je daarvoor gedaan? Daarvoor heb ik vmbo gedaan . Toen wist ik niet wat ik wilde. Ben ik een paar jaar mbo gaan doen. Was toch niet wat ik wilde. Toen ben ik 2 jaar havo gaan doen. Havo diploma behaald en hbo gaan doen. Ben trouwens 23 en niet 25 en studeer af als ik 24 ben.
Als ik het goed begrijp wil je dus met de bachelor rechten beginnen. Is het geen optie om alleen de master te doen?
quote:nessemeisje schreef op 04 juni 2014 @ 16:14:

Financiën zijn dus niet het probleem.

En ik vind het idioot en een gemiste kans dat je je opleidingsmogelijkheden (en toekomstige baan) af laat hangen van een latere wens voor huisje, boompje, beestje.

En of je het kunt? Dat denk ik wel, maar ik ken je niet. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het bij je HBO te houden en de mensen die zeiden dat je nooit veel zou bereiken gelijk te geven.Nou inderdaad. Een HBO-diploma is hét voorbeeld van niet veel bereiken in het leven!
quote:asimov schreef op woensdag 04 juni 2014 16:21 Als ik het goed begrijp wil je dus met de bachelor rechten beginnen. Is het geen optie om alleen de master te doen?Die mogelijkheid is er wel. Door middel van een schakeltraject. Maar je keuze qua master is heel beperkt en het duurt 4 jaar bij elkaar. Dus het scheelt niet veel met elkaar. Plus ik vraag me af hoe serieus iemand word genomen die alleen zo'n schakeltraject hebt gedaan plus een master
quote:nora-lily25 schreef op 04 juni 2014 @ 16:16:

[...]

Daarvoor heb ik vmbo gedaan . Toen wist ik niet wat ik wilde. Ben ik een paar jaar mbo gaan doen. Was toch niet wat ik wilde. Toen ben ik 2 jaar havo gaan doen. Havo diploma behaald en hbo gaan doen. Ben trouwens 23 en niet 25 en studeer af als ik 24 ben.Niet om je af te kraken, maar heb je een goed inzicht in je eigen capaciteiten? Je komt van ver en soms werkt dat goed, maar hou er rekening mee dat de stap tussen HBO en Universiteit groot kan zijn.
quote:madmax schreef op 04 juni 2014 @ 16:24:

[...]

Nou inderdaad. Een HBO-diploma is het voorbeeld van niet veel bereiken in het leven! Ik wíst dat iemand daarover ging lopen miepen. Nee, dat is geen voorbeeld dat je niet veel bereikt, maar het is wel dood- en doodzonde dat als je WO-rechten aankan en de mogelijkheid hebt, dat je dan niet verder studeert na het HBO omdat je denkt dat je het niet kan.
quote:nora-lily25 schreef op 04 juni 2014 @ 16:25:

[...]

Die mogelijkheid is er wel. Door middel van een schakeltraject. Maar je keuze qua master is heel beperkt en het duurt 4 jaar bij elkaar. Dus het scheelt niet veel met elkaar. Plus ik vraag me af hoe serieus iemand word genomen die alleen zo'n schakeltraject hebt gedaan plus een masterEen master is een master volgens mij.
Ik heb een HBO opleiding afgerond, heb tussendoor een paar jaar gewerkt maar toch vorig jaar begonnen aan WO rechten (voltijd). Als alles goed gaat heb ik mijn bachelor op mijn 29e. Ik woon samen in een koophuis, beiden geen kinderwens dus gaat prima zo.

Wat wil je weten over de opleiding? Ik was toen ik begon ook onzeker of ik het wel zou kunnen. Het komt me absoluut niet aanwaaien, ik moet er echt hard voor werken, maar het lukt me wel met mooie cijfers en tot nu toe maar 1 herkansing. Het is wel heel wat anders dan het HBO (ik heb dezelfde richting als jij gedaan). Ja er vallen veel studenten uit maar als je netjes bij blijft met je werk is het goed te doen.

Voor je tweede opleiding moet je wel instellingstarief betalen. Mijn collegegeld bedraagt 9000,- per jaar (verschilt per universiteit) excl. boeken.
quote:nessemeisje schreef op 04 juni 2014 @ 16:26:

[...]

Ik wíst dat iemand daarover ging lopen miepen. Nee, dat is geen voorbeeld dat je niet veel bereikt, maar het is wel dood- en doodzonde dat als je WO-rechten aankan en de mogelijkheid hebt, dat je dan niet verder studeert na het HBO omdat je denkt dat je het niet kan.Ben ik met je eens. Als en indien die rechtenopleiding je echt een voordeel op gaat leveren. Als je alsnog een doorsnee rechtenvariant kiest die iedereen kiest en je bent ook nog eens 7 jaar ouder dan je medeafgestudeerden, dan is het maar de vraag of je er iets mee opschiet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven