Werk & Studie alle pijlers

Coachingspraktijk

04-06-2014 09:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik werk in de psychiatrische zorg (psychiatrische begeleiding) en zoals jullie wellicht weten gaat daar de hele financiering op de schop. Ik vind mijn baan erg leuk en ik zou m het liefst willen houden, maar de kans bestaat dat dat niet kan. Ik wil alvast voorzichtig nadenken over ´wat als´.

Nu heb ik daar wel ideeën over, maar ik weet he-le-maal niks over een eigen praktijk starten. Ik heb een HBO-opleiding waarvan veel afgestudeerden coach worden, maar volgens mijn man moet je tegenwoordig geregistreerd staan als coach en die registratie krijg je niet zomaar. Aan jullie de vraag: dat niet zomaar krijgen... klopt dat? Heb je een klinische opleiding of een post-HBO opleiding nodig? Wat zijn de stappen om te starten? Hoe kom ik er achter of de huisarts/ziekenhuis/verloskundige wil doorverwijzen en moet ik dan dan weer een bepaalde graad voor hebben?

Ik zeg al: ik weet helemaal niks en het is ter voorzichtige orientatie, want in principe hoop ik gewoon dat ik deze baan blijf behouden.
quote:quimn schreef op woensdag 04 juni 2014 17:21 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="eldorado in "Coachingspraktijk"" class="messagelink">eldorado schreef op 04 juni 2014 @ 15:10</a>:</b>

[...]

Maar wat kan je dan precies? Louis van Gaal is ook een coach, de term is zo niets zeggend.</div></blockquote>Wat ik precies kan, vind ik voor hier niet zo relevant. Een ding is zeker: ik zal niet in Louis z'n vaarwater gaan zitten .
Zoals je aangaf word er gesnoeid en komt je baan misschien te vervallen...

Vaak word dan van buiten ingeleend, misschien is dit ook een idee, Je blijft op je eigen werkplek maar dan zzper. Zo blijf je dicht bij het vuur.

Daarnaast zou ik je werknemer flink laten 'betalen" door een goede opleiding te mogen volgen zou je moeten afvloeien. Zo zou je dus zonder dat je zelf zou moeten bekostigen de benodigde papieren kunnen halen.

Daarnaast is het misschien mogelijk geleidelijk minder te gaan werken..van 5 naar 4 dagen etc..en at the same time je eigen coaching uit te breiden.

Verder zou ik naar de klanten willen toegaan ipv van zij naar mij. Sommigen vinden de drempel erg hoog voor deze vorm van hulp en zo onderscheid je je weer een beetje.

tegenwoordig is het creatief denken..je moet er meer voor doen dan een paar jaar geleden.
Confusion is the only suffering in this World!!
Jorg, die eerste tip (mezelf als ZZP-er in laten huren) vind ik op zich een hele goeie tip. Maar mijn functie zoals die nu bestaat, gaat helemaal veranderen, misschien zelfs ophouden met bestaan. Er wordt verwacht dat er werk blijft bestaan, maar dat brengt weer andere omstandigheden met zich mee (onregelmatig, stapje terug in niveau, andere werklocaties (en daardoor heel ver van huis)). Bovendien zijn er nu heel veel werknemers in die functie en houden ze die mensen over die ze werk kunnen bieden, uberhaupt. Ze hebben in het verleden na een jaar mensen al een vast contract geboden. En zitten nu dus met heel veel vaste werknemers. ZZP-ers huren ze al een hele tijd niet meer in.

Je tweede tip (opleiding door werkgever laten betalen)... Dat zei mijn man ook al ja. Daar zal ik eens achteraan gaan. Op zich zijn ze heel gul met opleidingsbudgetten.

Thanks iig!
Hou er rekening mee dat er bij massaontslagen vaak weinig tot geen ruimte meer is voordat soort onderhandelingen. Gebruikelijker is dat er met de vakbonden een sociaal plan overeen gekomen wordt, waarin iedereen hetzelfde wordt behandeld, binnen de financiële mogelijkheden die de organisatie dan nog kan bieden.

Dat ZZP-verhaal zou ik je afraden. Vanuit de WW kun je zelf een bedrijf starten, maar een voorwaarde daarbij is dat je de eerste periode niet bij de laatste werkgever een klus mag oppakken. Dit is om tegen te gaan dat werknemers eerst ontslagen worden en vervolgens - tegen voor de medewerker ongunstigere voorwaarden - weer via een achterdeur naar binnen worden gehaald om gewoon verder te werken.

Bovendien zal een dergelijke opdracht als een verkapt dienstverband worden gezien, met alle risico's van dien voor de werkgever (arbeidsrecht) en alle nadelen van dien voor de werknemer (je wordt niet als zelfstandig ondernemer erkend en dus kun je bijv ook geen aftrekposten toepassen enz).
quote:quimn schreef op 04 juni 2014 @ 17:21:

[...]

Wat ik precies kan, vind ik voor hier niet zo relevant. Een ding is zeker: ik zal niet in Louis z'n vaarwater gaan zitten .Mag je helemaal zelf weten vanzelfsprekend. Ik kan je alleen maar de tip geven dat hoe meer je vertelt, hoe beter je geholpen kan worden. En de meeste (bijna) startende ondernemers overschatten het belang van geheim houden dat ze iets kunnen.
Zo ver ben ik ook nog niet Eldorado. Als het allemaal überhaupt doorgaat en als het dan zo ver is dat ruchtbaarheid belangrijk wordt, dan zal ik dat zeker doen. Maar dan nog steeds niet hier .
Wat jij wil he

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven