Werk & Studie alle pijlers

Te oud voor kappersopleiding.

06-06-2014 08:23 11 berichten
Goedemorgen!

Ik ben 21 jaar en wil mijn studie gaan veranderen. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in uiterlijke verzorging en wil dan ook graag de kappersopleiding doen.

Nu ben ik gister naar een open dag op het ROC Amsterdam geweest. Ik kreeg daar als snel te horen dat ik te oud ben en niet mag beginnen met mijn studie zonder dat ik een stage heb. Ik heb wat op internet gezocht of er meerde waren met het zelfde probleem. Ze konden dan ook niet met hun opleidingen beginnen omdat kappers liever 16 jarige willen. Zijn hier mensen die kapper zijn en inderdaad 21 jarige niet aannemen als stagiaire

Kent iemand dit probleem?
Alle reacties Link kopieren
Mijn beste vriend was 20 toen hij begon met kappersopleiding. Hij deed wel werken en leren.

Maar te oud voor een kappersopleiding? Vind ik niet hoor. Misschien moet je het proberen bij wat duurdere salons, die nemen vaak wat ouder personeel aan.
Dat ze dat gezegd hebben is echt heel vreemd.. Ja je hebt wel een stage nodig, maar te oud ben je zeked niet. Mensen van 25 kunnen ook starten aan de opleiding. Zou er nog eens een keer een telefoontje aan wagen wang dat is echt raar om te zeggen.

Ik hoop dat je aangenomen word.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Wat mij wel altijd opvalt is dat je nooit oudere kapsters ziet. De oudere kapsters die ik heb meegemaakt waren of eigenaresse of thuiskapster.

Er is geen beroepsgroep waar dat zo opvalt, zelfs bij stewardessen heb je oude tot zeer oude dames.

Nu ik zelf van middelbare leeftijd ben vind ik het wel jammer dat er overal zulk jong personeel is. Zou ook wel eens door een oudere kapster geholpen willen worden. Misschien kun je dat als motivatie opvoeren?

Misschien een thuiskapsalon proberen of een kapsalon in een bejaardentehuis? Weet niet of het een erkend leerbedrijf moet zijn?
Wat een raar antwoord. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou het juist wel fijn vinden om een keer door een iets oudere vrouw geholpen te worden. Meisjes van 16 weten vaak nog niet eens wat henzelf goed staat, laat staan wat mij staat.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Te oud lijkt me onzin.

Er zijn wel veeeeeeeeeel te veel kappers.

Zijn er geen andere beroepen die je aanspreken.

Probeer eens 30 beroepen op te schrijven die je zou kunnen doen.

De eerste 10 lukt nog makkelijk, daarna wordt het zoeken.

Maar wedden dat als je bij 30 bent, er wel een alternatief bij zit, waar je nooit aan gedacht had, maar wel bij je past.

Ik zou alleen voor een kappersopleiding kiezen, als dat je droom ambitie is en er echt niets anders op deze aarde is dat je zou willen doen.
Ik wil dol graag visagist worden, niks anders in de wereld. Maar wel als basis kapper zijn. Wat ik ook super leuk vindt. Wil uiteindelijk een combi. Ik ga proberen een stage te krijgen maar hoor dat het moeilijk wordt. Ik snap inderdaad ook niet dat ze 16jarige willen dan een zelfstandige 2 jarige, die goed gesprekken aan kan gaan er erg leergierig is. Hoop dat het allemaal lukt
Volgens mij vinden ze je voor de school zelf op zich niet te oud, maar denken ze dat het met jouw leeftijd een probleem zal zijn om een stageplek te vinden. En zonder stageplek geen opleiding.

Dus zoek eerst een stageplek, je merkt vanzelf of dat wel of niet lukt.
En een stage in het theater, bij de kap&grime afdeling van een grote voorstelling? Daar kunnen ze namelijk niks met 16-jarigen, vanwege de werktijden. En je hebt meteen je visagie deel er bij!
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Het is volgens mij een bekend probleem dat ze geen "oudere" studentes toelaten op de opleiding. Zoals aangegeven zit dat puur in de stageplekken. Voor mensen die iets ouder zijn (al is het maar een paar jaar) zijn bijna geen stageplekken te vinden. Een 16 jarige is gewoon stukken goedkoper dan iemand van 20/21. Daarbij heb je er als kapperszaak (zeker in het begin) weinig aan een stagiaire. Je kunt en mag nog niet zoveel en hebt begeleiding nodig. Dat kunnen ze ook prima door een goedkoper iemand laten doen.

Veel roc's komen vervolgens met een probleem te zitten (boze studenten en ouders, studievertraging, stoppen met de studie etc. Er is meer dan genoeg aanbod (teveel zelfs) dus kiezen ze de doelgroep met de minste risico's. Een opleiding als kapper kan je overigens prima in de avonduren of als deeltijdstudie doen! Het is lastig om hiervan rond te komen (zelfs als je alle diploma's hebt!). Vaak kom je niet verder dan het minimumloon. Ik zou aanraden om een studie te kiezen met meer toekomstperspectief en dit erbij te doen.
Dat ze dat gezegd hebben verbaasd mij nou niks.. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een andere opleiding, moest maar "even" een leerplek gaan zoeken. Mensen zonder start kwalificatie onder de achttien hebben gewoon voorrang. Ik ben naar een andere school gaan zoeken en een BBL sollicitatie gedaan. We shall see.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven