Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Nou, shit is on.........een paar slimmerds hebben papa op facebook weten te vinden en laten er berichten achter.

Als mama al reden had tot angst, dan is ze nu helemaal de sjaak.

Wat een dom mokkel.
Voordat Bureau Jeugdzorg over gaat op uithuisplaatsing is er héél wat gebeurd. Dat moeder dit soort dingen op internet kwakt zegt mij al genoeg. Dat is toch niet in het belang van het kind? Natuurlijk is het drama voor beide, maar wel in het belang van het kind.
quote:fem71 schreef op 13 juni 2014 @ 14:40:

Deze 'dame' heeft zélf de filmpjes geplaatst! Zij WILT beoordeeld worden op deze beelden... Verder weten we helemaal niks van haar. Pure manipulatie!!!!

En nee...ik ben geen orakel....wel een goede actrice...moeder ook!!!Volgens mij stel ik je acteertalent hier ook niet ter discussie.
Nederland kent de meeste uithuisplaatsingen van Europa!!!! En je kunt op je vingers natellen dat er een groot aantal daarvan onterecht is. Ik kende een kind dat in een internaat zat omdat de moeder het niet meer aan kon. Het kind zei geslagen te worden maar daar deden ze niks aan. Na een aantal jaar woonde ze weer thuis en ging het circus weer gewoon door.

In een uitzending die ik hierover heb gezien blijkt dat je het gezin in zijn geheel moet aanpakken! Als je dat doet hoeft het kind ook vaak NIET uit huis te worden geplaatst.

En die moeder manipulatief? Als dat is wat je moet zijn om je kind weer terug te krijgen of in ieder geval deze misstanden aan de kaak te stellen vind ik niet dat je het die vrouw kunt verwijten.

Jeugdzorg heeft weer gefaald in mijn ogen en niet de moeder.

Zij die de perfecte moeder is werpe de eerste steen.
quote:Mopsie41 schreef op 13 juni 2014 @ 14:41:

Nou, shit is on.........een paar slimmerds hebben papa op facebook weten te vinden en laten er berichten achter.

Als mama al reden had tot angst, dan is ze nu helemaal de sjaak.

Wat een dom mokkel.Plaatsen ze het ook nog in die groepen?
quote:moonlight schreef op 13 juni 2014 @ 14:50:

Nederland kent de meeste uithuisplaatsingen van Europa!!!! En je kunt op je vingers natellen dat er een groot aantal daarvan onterecht is. Ik kende een kind dat in een internaat zat omdat de moeder het niet meer aan kon. Het kind zei geslagen te worden maar daar deden ze niks aan. Na een aantal jaar woonde ze weer thuis en ging het circus weer gewoon door.

In een uitzending die ik hierover heb gezien blijkt dat je het gezin in zijn geheel moet aanpakken! Als je dat doet hoeft het kind ook vaan NIET uit huis te worden geplaatst.

En die moeder manipulatief? Als dat is wat je moet zijn om je kind weer terug te krijgen of in ieder geval deze misstanden aan de kaak te stellen vind ik niet dat je het die vrouw kunt verwijten.

Zij die de perfecte moeder is werpe de eerste steen.

Hou toch op. Ik kan ook wel een media hetze gaan ontketenen met een eenzijdige berichtgeving. Dat meehuilen ook altijd, bah. Er bestaat ook zoiets al hoor en wederhoor. Voorlopig pakt de vader het netjes op, die is nog niet aan het strontgooien geslagen.

En er stijgen her en der ook al geluiden op van bekenden van de moeder, die aangeven dat zij ook niet zo'n lekkertje is.

Maar wie het hardst schreeuwt en huilt, ondersteunt door een knap koppie en dikke tieten, krijgt als eerste haar zin.

Was een een ma Tokkie geweest (die misschien net zo hard in haar recht stond, of niet, doet er niet toe) dan was er heel anders gereageerd.
quote:Danyusha schreef op 13 juni 2014 @ 14:50:

[...]

Plaatsen ze het ook nog in die groepen?

Rechtstreeks op papa's facebook. Daar heb je dan je meehuilend Nederland. Een groep domme wijven die wel in zijn voor een potje ellende van een ander.

Hoe dom ben je om een man die, als je moeder mag geloven, criminele trekjes vertoont, aan te spreken op zijn facebook met woorden als: "Ik hoop dat je je kind nooit meer ziet".
Een reactie beginnen met: hou toch op, en dan over tokkie's beginnen.
quote:Mopsie41 schreef op 13 juni 2014 @ 14:56:

[...]

Rechtstreeks op papa's facebook.

Hij was ook niet zo moeilijk te vinden met de informatie die over hem gegeven is.

Dit alles kan alleen maar averechts werken.
quote:moonlight schreef op 13 juni 2014 @ 14:57:

Een reactie beginnen met: hou toch op, en dan over tokkie's beginnen.Inhoudelijk ook nog iets te melden?
quote:fem71 schreef op 13 juni 2014 @ 14:18:

Idd Zebra...moeder handelt zéker niet in het belang van het kind....

Maar ik maak me meer zorgen over de ongelooflijke naïviteit van een grote groep Nederlanders....zucht.... Totaal verblind door het uiterlijk van deze "mooie' blonde dame....

Helaas heb ik van dichtbij meegemaakt in wat voor staat het kind is na zo'n uithuisplaatsing. Totaal gebroken komen de kinderen aan bij mijn moeder, ze is crisisopvangmoeder... De kinderen zijn angstig, moe en in zichzelf gekeerd.... Dat duurt zo'n 3 a 4 dagen... Door veel liefde, geduld, gezelligheid, lekker eten (pannekoeken/patat etc...), verhaaltjes voorlezen, filmpjes kijken komt het kind weer tot rust.

En dan....komen de verhalen.. Het geweld, manipulaties door de ouders, de gesprekken die de kinderen hebben gehoord terwijl moeder aan de telefoon zit te klagen en te schelden met haar vriendinnen, de leugens die verteld worden (kinderen zijn slim!). Als crisismoeder hoor en zie je veel meer dan wie dan ook.

Het ergste is als ze na een aantal weken weer het kind komen ophalen.....om terug te brengen naar dezelfde situatie!!!! Dan kijk je naar zo'n moeder en denk je.... "Dat had ik totaal niet van jou verwacht! Je ziet er zo aardig uit..."

Ben bang dat dit ook zo'n verhaal is... Wait and see!

Je post raakt me heel erg.

Ik lees al de hele dag mee met dit topic maar ik wilde eigenlijk niet reageren omdat ik het allemaal te afschuwelijk vind. Dat arme jochie. Ik zie ook vooral een moeder die het drama in de hand werkt. En daarmee haar kind nog meer schaadt. Jeugdzorg probeert tenminste wat te doen. En dan het verhaal van fem, over wat je later hoort van deze kinderen..... Dit is echt een verhaal met alleen maar verliezers.

Ik hoop echt dat het jochie nu op een warme, veilige plek zit bij een fijn pleeggezin waar hij even helemaal kan bijkomen. Bij mensen die hem veel liefde kunnen geven zonder bijbedoelingen. Ik hoop echt dat hij in zijn leven mag ervaren hoe dat is.
Is er geen plek waar je een steunbetuiging kunt geven aan de medewerkers van jeugdzorg?

Ze pakken misschien niet alles even handig aan maar dat zij op deze manier ook maar op het net geflikkerd worden en een bak schijt over zich heen krijgen vind ik echt naar.
In het filmpje viel het mij in de eerste minuten al op op dat moeder enkel over zijn haren strijkt. Ze neemt hem niet even op schoot en geeft hem daarom niet het vertrouwen dat de situatie ok is (er kan ook niets gebeuren tijdens het bezoek aangezien deze op neutraal terrein is en er begeleiding bij is).

Later bevestigd ze dit ook woordelijk, 'neem hem maar mee'. Geen wonder dat die jongen nog meer overstuur raakt. Die jongen lijkt ook wel te bang te zijn dat zijn moeder hem zal achterlaten, waarom vraag ik me dan af.

Wat betreft de hulpverleners..ik zat te wachten tot ze de vrouw een keuze zouden geven. Even terugtrekken met wat drinken, stel hem gerust of aangeven dat het moeder niet lukt om haar kind gerust te stellen. En dat laatste zou ik als hulpverlener al zorgelijk vinden.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Ben benieuwd hoe jullie vader hebben gevonden? Linkje? Een verhaal heeft altijd 2 kanten en ik kan niet oordelen op basis van 2 filmpjes.. Al vind ik het voor het jongetje verschrikkelijk! Pff dat breekt een moeder hart. Erg hoe dit breed uitgemeten wordt via de media...

Een kind wordt niet zomaar uit huis geplaatst, het plaatsen van dergelijke video's zal niet in haar voordeel werken. Dus het beeld van onverantwoord zoals jeugdzorg zegt is wel passend in deze moeder overziet duidelijk de gevolgen niet van haar acties.

Het belang van Hans staat voorop. Jeugdzorg had misschien een andere aanpak kunnen kiezen in mijn ogen met name het omgangshuis filmpje. Ze hadden het bezoek moeten staken of door moeten pakken het duurde in mijn ogen te lang. Maar de uithuisplaatsing vind ik nogmaals moeilijk te beoordelen zonder volledige achtergrond te kennen.

Blijft wel een feit dat dit jongetje hier een trauma aan op heeft gelopen... Arm kind!!
quote:consuelabananahammok schreef op 13 juni 2014 @ 12:53:

[...]

Natuurlijk raakt moeder overstuur, zou jij dat niet worden?

Ik zou zeker ik in alle staten zijn als ze ineens mijn kind op komen halen. En ja het was ineens want jeugdzorg heeft zelf ook aangegeven dat gezien het vluchtgevaar dit buiten de moeder om is gegaan. Dus ja, shoot me maar als iemand ineens bij mij op de stoep staat met politie en al om mijn kind op te halen, vind ik dat ze nog vrij " rustig " blijft. Ik denk echt dat bij mij de leeuw losbreekt, tuurlijk niet goed voor een kind als je als moeder over de rooie gaat, dat snap ik in een staat van realiteitsbesef op wel, maar op dat moment?

Overigens vind ik het IPad verhaal een beetje onnodig om erbij te halen als zijnde, ze heeft toch geen geld.

Ik had zelf ook een MacBook onder mijn snuffert maar moest de eindjes aan elkaar knopen toen mijn ex vertrok. Die MacBook had ik al twee jaar geleden van mijn ex gekregen .

Je kan die link dus niet zomaar leggen.hoezo "ineens" ze zullen misschien het tijdstip niet aankondigen maar uit het filmpje blijkt wel degelijk dat moeder op de hoogte was van de zitting en de uitspraak. Ze zegt namelijk zelf dat ze op de zitting niet gehoord is. Ze weet dus dat er een zitting is geweest en je maakt mij niet wijs dat ze de uitspraak niet wist. Ze heeft ook niet voor niet deze filmpjes en die nare foto gemaakt.
Ze hadden toch ook de vader bij moeder en kind in het kamertje kunnen laten, onder begeleiding? Zet moeder zich maar even over haar eigen afkeer heen en steunt ze haar zoon bij de ontmoeting. (Dat voorstel wees ze af.)

Kan ze daarna alsnog weglopen, plus ziet de JZ welke dynamiek er in dat verstoorde gezin gaande is. Dat kan dan alleen maar in haar voordeel werken.

Ze hoopte waarschijnlijk dat de medewerker het kind inderdaad zou vastpakken, met natuurlijk een huilend en krijsend kind op tape. Dan had ze het op mishandeling kunnen gooien door JZ. De medewerker trapte daar niet in.

Nu staat moeder zich alleen maar voor haar eigen zaak te verdedigen, ze wil die vent absoluut niet zien (jammer, je hebt er een kind mee, dus je moet) en staat te bekvechten met JZ terwijl haar kind bijna kotsend tegen de muur hangt.
quote:Mopsie41 schreef op 13 juni 2014 @ 14:56:

[...]

Rechtstreeks op papa's facebook. Daar heb je dan je meehuilend Nederland. Een groep domme wijven die wel in zijn voor een potje ellende van een ander.

Hoe dom ben je om een man die, als je moeder mag geloven, criminele trekjes vertoont, aan te spreken op zijn facebook met woorden als: "Ik hoop dat je je kind nooit meer ziet".Op de facebookpagina's worden ook al namen van de medewerker van JZ gegeven en van een medewerker van het omganghuis
quote:mamavanevy schreef op 13 juni 2014 @ 15:12:

Ben benieuwd hoe jullie vader hebben gevonden? Linkje? Een verhaal heeft altijd 2 kanten en ik kan niet oordelen op basis van 2 filmpjes.. Al vind ik het voor het jongetje verschrikkelijk! Pff dat breekt een moeder hart. Erg hoe dit breed uitgemeten wordt via de media...

Een kind wordt niet zomaar uit huis geplaatst, het plaatsen van dergelijke video's zal niet in haar voordeel werken. Dus het beeld van onverantwoord zoals jeugdzorg zegt is wel passend in deze moeder overziet duidelijk de gevolgen niet van haar acties.

Het belang van Hans staat voorop. Jeugdzorg had misschien een andere aanpak kunnen kiezen in mijn ogen met name het omgangshuis filmpje. Ze hadden het bezoek moeten staken of door moeten pakken het duurde in mijn ogen te lang. Maar de uithuisplaatsing vind ik nogmaals moeilijk te beoordelen zonder volledige achtergrond te kennen.

Blijft wel een feit dat dit jongetje hier een trauma aan op heeft gelopen... Arm kind!!Ik plaats geen linkjes naar de vader.
quote:moonlight schreef op 13 juni 2014 @ 14:50:

In een uitzending die ik hierover heb gezien blijkt dat je het gezin in zijn geheel moet aanpakken! Als je dat doet hoeft het kind ook vaak NIET uit huis te worden geplaatst.

Zij die de perfecte moeder is werpe de eerste steen.Gelukkig worden de kinderen hier niet aan hun lot overgelaten. Overigens kennen ze niet overal bureau jeugdzorg en het fenomeen OTS, dus dat is appels met peren vergelijken. De andere kant is ook een feit, jaarlijks sterven er kinderen omdat BJZ niet snel genoeg over (kon) gaat tot uithuisplaatsing
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 juni 2014 @ 15:12:

[...]

hoezo "ineens" ze zullen misschien het tijdstip niet aankondigen maar uit het filmpje blijkt wel degelijk dat moeder op de hoogte was van de zitting en de uitspraak. Ze zegt namelijk zelf dat ze op de zitting niet gehoord is. Ze weet dus dat er een zitting is geweest en je maakt mij niet wijs dat ze de uitspraak niet wist. Ze heeft ook niet voor niet deze filmpjes en die nare foto gemaakt.Dat is toch wat mevr. Jeugdzorg vertelde, dat er sprake was van vluchtgevaar en dat men er daarom in deze gevallen ervoor kiest dit zonder medeweten te regelen.
quote:consuelabananahammok schreef op 13 juni 2014 @ 15:20:

[...]

Dat is toch wat mevr. Jeugdzorg vertelde, dat er sprake was van vluchtgevaar en dat men er daarom in deze gevallen ervoor kiest dit zonder medeweten te regelen.er was geen datum dus, maar moeder was wel op de hoogte van de uitspraak hoor. Je denkt toch niet serieus dat een kind voor de "gein" even uit huis wordt geplaatst?
Maar even de feiten, voor iedereen die BJZ aan het kruis nagelt:

In 2010 zijn ruim 118.000 kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar in Nederland (ruim 3 procent van het totaal) blootgesteld waren aan een vorm van kindermishandeling (Tweede Nationale Prevalentiestudie Mishandeling van kinderen en jeugdigen, 2011)

Ongeveer elke week sterft er in Nederland een kind ten gevolge van kindermishandeling. En in iedere schoolklas zit minimaal 1 kind dat te maken heeft met mishandeling
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 juni 2014 @ 12:14:

Dat het kind over de rooie gaat, ligt aan moeder. In het eerste filmpje escaleert moeder en vervolgens kind. In het tweede filmpje doet moeder geen enkele poging het voor het kind makkelijker te maken en moedigt ze de hysterie alleen maar aan.

BahJuistem. Zowel verbaal als non-verbaal creëert moeder een zeer onduidelijke en onvoorspelbare situatie, en daarmee onveilig gevoel.
Nog een detail....de filmpjes staan niet alleen op facebook (en de rest van het internet!!!)

Hans wist dat ook dít filmpje op youtube zou komen, hoe moet het jongetje zich gevoeld hebben tijdens het filmen? 'Moeder' heeft de filmpjes nl óók op haar youtube kanaal gepost, bij de andere (vakantie-varen-gezelligheid-catwalk lopen videos!!!!)

Hoe GEK ben je dan? Deze vrouw valt door de mand....let maar op!

En ondertussen loopt half (naief/sensatiegeil!) Nederland met brandwonden op zijn handen... Mijn levenservaring heeft me geleerd om noooooiiiiiiiiit, never ever mijn handen in het vuur te steken voor niemand.... En zéker niet als je maar 1 kant van het verhaal kent! Elk verhaal heeft 2, 3, 4, 5....etc kanten.... Oogkleppen af aub!
quote:lis31 schreef op 13 juni 2014 @ 15:00:

[...]

Je post raakt me heel erg.

Ik lees al de hele dag mee met dit topic maar ik wilde eigenlijk niet reageren omdat ik het allemaal te afschuwelijk vind. Dat arme jochie. Ik zie ook vooral een moeder die het drama in de hand werkt. En daarmee haar kind nog meer schaadt. Jeugdzorg probeert tenminste wat te doen. En dan het verhaal van fem, over wat je later hoort van deze kinderen..... Dit is echt een verhaal met alleen maar verliezers.

Ik hoop echt dat het jochie nu op een warme, veilige plek zit bij een fijn pleeggezin waar hij even helemaal kan bijkomen. Bij mensen die hem veel liefde kunnen geven zonder bijbedoelingen. Ik hoop echt dat hij in zijn leven mag ervaren hoe dat is.

Amen.

Tegen beter weten in heb ik twee filmpjes uiteindelijk, al doorspoelend, bekeken. Te triest hoe een kind weer de dupe is, te triest wat er allemaal in openbaarheid wordt geknald over een kind, en te triest dat weer zoveel mensen hierin trappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven