Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Maar lichtbron het is toch een totaal andere situatie?
Consuela,Het was heel zwaar. Daarom dat ik zo heftig reageer op dit topic en die filmpjes. Bij mij was het vrijwillig,nou ja zover je van vrijwillig kunt spreken. Uiteindelijk hadden we geen keus.

Ja,Meds het was een andere situatie,maar het had net zo goed kunnen escaleren op het moment dat ze hem kwamen halen. gelukkig is dat niet gebeurd.

Maar ik ga nu echt mijn bed in! Welterusten, iedereen!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
O, en meds ik ben niet boos op je hoor!!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Maar dat dacht ik ook helemaal niet.
Ik weet niet meer wie het was( sorry dat ik niet de moeite neem het helemaal terug te lezen ) maar iemand plaatste een link over het PASsyndroom.

Heel informatief om te lezen en in mijn directe omgeving heb ik een situatie die ... Nou ja de hel is. Ik had er nog nooit van gehoord maar deze situatie past in het beeld wat in de link wordt beschreven.

Bedankt daarvoor, ik heb de link doorgestuurd aan de desbetreffende persoon. Hoop dat het iets brengt.
Soms moet je als ouder beslissingen nemen die volledige tegen je natuur in gaat bron, houden van is soms ook loslaten maar pfff ...ik zou ervoor stuk aan gaan.

: flower:
Wat betreft je eigen emotie aan de kant zetten, ik ben het eens dat je als ouder je stinkende best moet doen niet je emotie de situatie te laten frustreren.

Toen mijn ex weg ging heeft mijn jongste verlatingsangst gekregen ( papa gaat weg, dus hey misschien gaat mijn moeder het ook doen)

Die angst was zo groot dat hij mij nog geen minuut uit het oog wilde verliezen. De paniek in zijn ogen ging door merg en been. Tot hysterie toe was hij soms zelfs alleen al als ik vergat te melden dat ik even naar de wc zou gaan.

Naar zijn vader toe gaan was een ramp,niet omdat hij niet bij zijn vader wilde zijn. Hij was gewoon bang dat wanneer hij mij niet in het vizier had dat ik weleens zou kunnen verdwijnen .

Nou, ga daar maar aan staan.

Mijn ex heeft het 1 keer gepresteerd hem uit mijn armen te rukken terwijl hij vastgeklampt zat aan mij, en hem met harde hand naar de auto meegenomen en in de houdgreep zijn gordel om gedaan.

Ik zag mijn kind bang en hysterisch roepen dat hij bij mij wilde blijven.

Dan sta je echt aan de grond genageld, wetende dat als je ingrijpt dat de zaak gaat escaleren en dat dus niet kan.

Ik heb hem uitgezwaaid terwijl het oorlog in mijn lijf was,mijn ex na 10 minuten wel opgebeld dat dit de eerste en laatste keer is dat hij dit op deze manier flikt. Wanneer hij niet in staat is om dit soepel te laten verlopen, hij het maar aan mij moet overlaten en watch and learn.

Gelukkig bleef het idd bij dat ene incident,maar ik moest echt alle zeilen bijzetten om mij koest te houden. Als je in een situatie zit waar ze je kind echt weghalen van je, ik weet niet of ik dan idd zo dapper zou kunnen zijn.
Ik lees net in de krant (Trouw) dat Kinderombudsman Marc Dullaert een feitenonderzoek gaat doen.

Verder dat Hansje met toestemming van de kinderrechter bij zijn moeder is weggehaald omdat er "acute vrees was voor zijn veiligheid"

De ouders liggen in een vechtscheiding en er is ruzie over de omgang.

Vaak is er kritiek op jeugdzorg dat ze te laat ingrijpen nu grijpen ze in en is het volgens sommigen weer niet goed.

Die moeder vind ik compleet gestoord, een filmpje als dit online zetten om je gelijk proberen te halen, zo komt het op mij over vind ik ongepast.

Vooral omdat Jeugdzorg uit privacy overwegingen nauwelijks kansen heeft zich te verweren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Heb het filmpje niet bekeken. Heb ergens zien staan dat het joch alleen in zijn onderbroekje werd weggehaald. Als dat waar is is dat toch zot? Had het kind iig kleren aan laten trekken????
quote:kiki1987 schreef op 14 juni 2014 @ 01:05:

Ben ik nou ook de enige die het raar vind dat binnen enkele uren na de uithuisplaatsing moeders gelijk op FB zat? Ik denk dat ik op zo'n moment wel wat beters te doen zou hebben.Wat beters? Zoals? De was strijken? Eten koken voor je kind zelf. Ik denk dat ze nergens zin in heeft na zo'n "onrecht".De een krijgt een vreetbui en de ander een huilbui. Ieder verwerkt zijn verdriet op een andere manier neem ik aan, en zij zoekt blijkbaar vrienden om een hand-op-de-schouder??
LOEP ME MAAR aub.
quote:Carenza schreef op 14 juni 2014 @ 08:15:

Heb het filmpje niet bekeken. Heb ergens zien staan dat het joch alleen in zijn onderbroekje werd weggehaald. Als dat waar is is dat toch zot? Had het kind iig kleren aan laten trekken????Ik heb het ook niet gezien, maar weet wel uit ervaring hoe lastig het is om een tegenstribbelend kind aan te kleden. En die zijn dan van mezelf, en in veel minder dramatische situaties. Hier staat ook nog een tegenwerkende moeder bij. Dus kan me voorstellen dat een kind dan uiteindelijk in alleen een onderbroek meegaat.
quote:hollebollegijs schreef op 14 juni 2014 @ 07:59:

Ik lees net in de krant (Trouw) dat Kinderombudsman Marc Dullaert een feitenonderzoek gaat doen.

Verder dat Hansje met toestemming van de kinderrechter bij zijn moeder is weggehaald omdat er "acute vrees was voor zijn veiligheid"

De ouders liggen in een vechtscheiding en er is ruzie over de omgang.

Vaak is er kritiek op jeugdzorg dat ze te laat ingrijpen nu grijpen ze in en is het volgens sommigen weer niet goed.

Die moeder vind ik compleet gestoord, een filmpje als dit online zetten om je gelijk proberen te halen, zo komt het op mij over vind ik ongepast.

Vooral omdat Jeugdzorg uit privacy overwegingen nauwelijks kansen heeft zich te verweren.Acute vrees voor veiligheid? Dus als de ex zegt "zij wil zich zelf en Hans iets aandoen" dan is dat acute vrees maar klopt dat dan ook? Of is die vrees dat ex wil binnenstormen en beide iets aandoen? Dan zouden ze moeders ook moeten mee nemen.

Ik heb geen zin in gespeculeer
LOEP ME MAAR aub.
quote:Lebowski schreef op 14 juni 2014 @ 08:28:

[...]

Ik heb het ook niet gezien, maar weet wel uit ervaring hoe lastig het is om een tegenstribbelend kind aan te kleden. En die zijn dan van mezelf, en in veel minder dramatische situaties. Hier staat ook nog een tegenwerkende moeder bij. Dus kan me voorstellen dat een kind dan uiteindelijk in alleen een onderbroek meegaat.Volgens mij wou de moeder kleren gaan pakken en riep ze nog "het komt goed jonge".
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 08:29:

[...]

Acute vrees voor veiligheid? Dus als de ex zegt "zij wil zich zelf en Hans iets aandoen" dan is dat acute vrees maar klopt dat dan ook? Of is die vrees dat ex wil binnenstormen en beide iets aandoen? Dan zouden ze moeders ook moeten mee nemen.

Ik heb geen zin in gespeculeer

Jij en ik weten niet op welke dossiers de rechter zich heeft gebaseerd.

In ieder geval zag de kinderrechter aanleiding het kind uit huis te plaatsen ivm met een "acute dreiging"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Consuela ik heb die link geplaatst over PAS. Hier ook zeer waarschijnlijk een bekende van ons waarvan de moeder heel sterk neigt naar PAS. Maar goed dat wordt ook onderzocht ik hou mij daar verder buiten , vond de link interessant genoeg om eens te lezen en te delen.

Carenza, er staan op internet wel meer UHP filmpjes in Belgie met 2 kids die gefilmd is door een stiefvader. Heftig, maar ook daarin zie je dat het nooit gepaard gaat in alle rust.Het is altijd huilen en vaak ook in pyama omdat kind vaak heel vroeg in de ochtenden worden weggehaald, omdat de kans het grootste is dat men nog thuis is.

Enige om dit te voorkomen is dat je er voorzorgt dat je altijd on speaking terms blijft met de andere ouder in (vecht)scheidingen. Hoe beroerd en lastig dat soms ook is voor jezelf.

Ook ik trek mijn wenkbrauw wel even op, met het Ruben & Julian verhaal in mijn achterhoofd. Die moeder heeft ook doodsangsten uitgestaan. Maar wel altijd haar kids nog mee gegeven. Ene kant dapper, andere kant had ze t wel moeten doen?

Nu ken ik niet alle feiten, maar wat je over deze situatie tegenkomt op internet is dat moeder al sinds 5jr weg is bij de vader. Kind kent vader blijkbaar amper, misschien zijn er redenen dat moeder kind bij vader vandaan houd. (dat roept ze wel op t web) Maar misschien speelt wel PAS mee, dan is het beter dat het kind tijdelijk uit huis wordt geplaatst zodat het *gereset* kan worden en met open blik weer contact kan krijgen met de vader. En de enige die daar beter zicht op hebben zijn BJZ en de rechter.

Ook ik weet uit eigen ervaring dat ondanks dat bv een kind misbruikt is en uit huis is geplaatst. De ouders stom verbaasd zijn dat hun kind niet meer thuiskomt. Echt je komt de meest vreemde dingen tegen wanneer je veel over de vloer komt bij een pleeggezin.

Ook daar hoor je verhalen over BJZ, kinderbescherming etc zowel positieve als negatieve.

Nu ken ik niet de ins/outs van BJZ, maar ik geloof niet dat die er zijn om ons ouders eens flink te pesten. Zo van nou we moeten onze targets halen , we zorgen dat we vandaag Pietje uit huis krijgen via de rechter, morgen doen we Kareltje want dan hebben wij weer 10K binnen gesleept.Ik geloof nooit dat dat zo kan zijn hier in NL, Ik geloof oprecht dat zij met de beste bedoelingen en 10duizend keer afwegen wel/niet/wel/niet een kind proberen uit huis te krijgen. (of het advies daarvoor geven aan de Rechter)

En natuurlijk worden er fouten gemaakt waar mensen werken, beroerde is alleen dat wanneer het met kinderen en gezondheidszorg te maken heeft dat het om mensen gaat en niet om een hamer, beitel of auto. Kortom iemand van vlees en bloed en dat raakt ons allen allemaal hard.
En echt een kind wordt niet zomaar van de ene dag op de andere dag uit huis gehaald.

Ik las een stukje op internet over een rechter die wanneer ze mee krijgt in de stukken dat een kind zeer vermoedelijk sexueel wordt misbruikt door vader dat ze zich dan niet afvraagt of het kind dan beter af is door het uit huis te plaatsen. Ze wil dat het sexueel misbruik stopt en dus moet het kind daar weg direct en onderzocht worden.
Seksueel misbruik? Laten we alsjeblieft die vader niet veroordelen op basis van zulke ernstige speculaties.
quote:Carenza schreef op zaterdag 14 juni 2014 08:15 Heb het filmpje niet bekeken. Heb ergens zien staan dat het joch alleen in zijn onderbroekje werd weggehaald. Als dat waar is is dat toch zot? Had het kind iig kleren aan laten trekken????De agent heeft moeder meerdere malen gevraagd om even wat kleren te pakken. Maar zij was met andere dingen bezig.
quote:Frizz schreef op 14 juni 2014 @ 08:52:

Seksueel misbruik? Laten we alsjeblieft die vader niet veroordelen op basis van zulke ernstige speculaties.Volgens mij gaf Troostjeniet alleen maar een voorbeeld van een rechter die op basis bewijs voor seksueel misbruik een kind per direct weg haalt en aangeeft dat zij/hij dan niet meer overdenkt of dit het beste is voor het kind.

Nergens haalt ze Hans ,zijn vader of moeder erbij.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ja dat zie ik wel Enn, maar er zijn legio redenen om een kindje per direct uit huis te plaatsen, die maken dat een kind onveilig is of zich niet veilig kan ontwikkelen. Om nou zomaar zo'n voorbeeld aan te halen vind ik niet gepast.
Nee, ik vind de moeder niet gestoord dat ze dit online zet. Ze heeft het nu wel voor elkaar dat de kinderombudsman gaat kijken naar de zaak.
quote:Frizz schreef op 14 juni 2014 @ 09:10:

Ja dat zie ik wel Enn, maar er zijn legio redenen om een kindje per direct uit huis te plaatsen, die maken dat een kind onveilig is of zich niet veilig kan ontwikkelen. Om nou zomaar zo'n voorbeeld aan te halen vind ik niet gepast.Ja, maar dat zou hier feitelijk al niet kunnen, omdat kind bij moeder uit huis is geplaatst en niet bij vader
quote:mia_e schreef op 14 juni 2014 @ 09:13:

Nee, ik vind de moeder niet gestoord dat ze dit online zet. Ze heeft het nu wel voor elkaar dat de kinderombudsman gaat kijken naar de zaak.

En haar kind beschadigd heeft? Enig idee hoe het gaat als dat kind op school gaat komen? Oh, ben jij dat jank-jongetje? Ouders die hun kind er niet meer mee laten spelen? Jouw moeder is gek en jouw vader een psychopatische narcist.....Leuk voor een kind. Voor altijd googlebaar. Moeder zet kind in voor eigen gewin zonder ook maar enigszins te denken aan de gevolgen voor het kind.

Er zijn ook andere manieren om een beroep op de kinderombudsman te doen. Overigens gaat de man een feitenonderzoek doen. En de kinderombudsman is geen rechter.
quote:Frizz schreef op 14 juni 2014 @ 09:10:

Ja dat zie ik wel Enn, maar er zijn legio redenen om een kindje per direct uit huis te plaatsen, die maken dat een kind onveilig is of zich niet veilig kan ontwikkelen. Om nou zomaar zo'n voorbeeld aan te halen vind ik niet gepast.Nou, als je kan lezen en ook nog begrijpend lezen komt het wel goed lijkt me. Het gaat hier toch ook over hoe zaken aangepakt worden, waarom keuzes door justitie worden gemaakt, wie die beslissingen moeten uitvoeren etc.
enn wijzigde dit bericht op 14-06-2014 09:24
Reden: even de quote erbij waarop ik reageer,
% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn, de uitvoering van deze maatregel ligt in handen van jeugdzorg en politie. Denk je dat de ombudsman daar invloed op heeft? Feitenonderzoek naar het waarom van de uithuisplaatsing. Is wat anders dan een heel systeem onder de loep nemen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven