City tips Berlijn

07-06-2014 22:19 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op google kan ik uiteraard veel terugvinden, van vrienden/goede kennissen ook. Dat is alleen een relatief kleine groep. Ik ga met zoon (13 jaar), en hij heeft voorkeur voor citytrips. Dus dit jaar Berlijn. We gaan met de auto en een stuk van de snelweg af rijden vinden we beiden leuk. Ik ga de grens over vanaf Arnhem.

Wie heeft must-see-do tips, bijv. door eigen ervaring? Musea-aanraders ook zeker welkom. We willen half juli gaan, zijn er dan bijv. leuke (outdoor) festivals of andere evenementen in of rond Berlijn?

Dank alvast.
Krijg motto niet verwijderd :-)
Ik vond de boottocht ook erg leuk. Opstappen bij Unter den Linden.

Het meest indrukwekkend vond ik toch het Joods museum. Heel veel plezier. Berlijn is een hele fijne mooie stad!
Hoelang ga je? Je hebt genoeg tips om een maand te vullen.
Zwemmen in de Wannsee is ook leuk.
quote:bubbelwijn schreef op 08 juni 2014 @ 22:10:

Hoelang ga je? Je hebt genoeg tips om een maand te vullen.

Haha ja hè. Een kleine week gaan we.

Ach, dan blijft er nog wat over voor een volgende keer
Liubi, ik was wel van plan idd om zwemspullen mee te nemen.
Als je zoon van sport houdt: ga naar het Olympisch Stadion. Nog heel veel originele onderdelen van de spelen van 1936 maar daarnaast een hypermodern voetbalstadion.
quote:iceteapeach schreef op 07 juni 2014 @ 22:49:

[...]

Als je eind juli gaat kan ik je mss nog net wat tips meegeven

Wij gaan 24 juli. We gaan maar 4 dagen waarvan we 2 dagen reizen dus in feite hebben we maar 2 dagen om Berlijn te verkennen. Als het bevalt gaan we zeker een keer terug.

Heel veel plezier... ik ben benieuwd wat jullie kiezen uit die enorme lijst met tips
Pergamon museum is mooi. Reichstag. Wandelend zie je veel.
Weet iemand tot hoe laat de winkels open zijn in Berlijn? Ik denk dat het te kort is om te shoppen dus misschien kunnen we dat beter in de avonduren doen? (Mits dat mogelijk is natuurlijk)

Edit... ik heb het gevonden. Tot 20.00 uur.

Klopt het dat het donderdag koopavond is?
Ahhh, Berlijn... ben er nu 6x geweest maar wil erg graag weer terug! Alleen zijn er ook zoveel steden te ontdekken die ik nog niet ken! (En heb ik nu twee zieke katten dus dat maakt het ook niet makkelijker.)

Verwacht niet een pitoreske kleine stad; het is een stad vol contrasten tussen oud en modern, mooi en erg lelijk, ruige straatkunst en beroemde musea, hippe stadsstrandjes en typisch Duitse Biergartens...

Het is erg veilig en de sfeer is rustig en relaxed.

Ich bin sehr Berlin...

Berlijn is super om te fietsen. Grotendeels plat en je ziet veel meer dan uit een metro, en kunt makkelijker stoppen wanneer je wilt. Het verkeer is er goed aan gewend en neemt bogen om je heen; ook zijn er veel fietspaden. Alleen mag je niet naast elkaar fietsen.

Je kunt zo ook makkelijk naar een van de vele parken of stadsstrandjes.

Ik vind het ook véél minder vermoeiend dan de combi van openbaar vervoer en lopen... bijvoorbeeld bij het overstappen in de metro (U-bahn / S-bahn) loop je soms een halve kilometer ondergronds naar het volgende station. Erg vermoeiend.

Het Holocaust Denkmal gewoon in de open lucht vlakbij de Brandenburger Tor is mooi en interessant, en tegelijk een soort doolhof.

Holocaust memorial

De vlooienmarkten zijn erg leuk, op zondag op Boxhagenerplatz, en ook in het Mauerpark schijnen ze te zijn, ik weet niet wanneer.

Boxhagenerplatz vlooienmarkt

Het Checkpoint Charlie museum is druk, maar heeft veel indruk op me gemaakt en is denk ik ook erg interessant voor een 13-jarige.

In het Stasi-museum is alles alleen in het Duits. Beetje te moeilijk...

Er is een zwembad in de Spree (rivier), misschien ook leuk.

Er zijn veel brunchcafé's waar je voor een vast bedrag van een buffet mag eten zoveel je wilt. Een leuke is bijvoorbeeld Morgenrot aan de Kastanienallee, daar bepaal je zelf wat je het waard vindt (tussen de 4 en 8 euro ongeveer, los van drankjes). Maar er zijn er veel meer, meestal zo'n 9 euro voor all-you-can-eat.

Avondeten is soms maar 6 euro voor een hoofdgerecht. Monsieur Vuong heeft h-e-e-r-l-i-j-k Vietnamees eten, de rij staat er niet voor niks 's avonds, maar je bent redelijk snel aan de beurt. Ze doen ook lunch.

Viel Spass!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Weet iemand of het DDR-museum de moeite waard is om naar toe te gaan?
Bankje, zoek eens op tripadvisor.com of er reviews over dat museum staan.
Vriend en ik vonden Berlijn ook erg veilig. Ook 's avonds in de metro geen rare figuren, het viel me ook op dat er veel vrouwen alleen op straat waren 's avonds, ook in het park enzo (gewone vrouwen, geen prostituees haha). Wel veel zwervers trouwens maar die waren niet irritant of opdringerig. Leuke sfeer, iedereen is rustig en vriendelijk. In sommige wijken zijn ze alleen niet erg blij met groepen toeristen. Dat merkten wij met de rondleiding per voet, veel mensen maakten opmerkingen, volgens mij was dat in Kreuzberg. Volgens de gids kwam dat doordat veel Berlijners Berlijn puur willen houden, het oude linkse krakerssfeertje. Er komen steeds meer grote Amerikaanse ketens (Mac D, Starbucks etc) en dat verwijten ze de toeristen.
quote:cecilia74 schreef op 11 juni 2014 @ 01:11:

Verwacht niet een pitoreske kleine stad; het is een stad vol contrasten tussen oud en modern, mooi en erg lelijk, ruige straatkunst en beroemde musea, hippe stadsstrandjes en typisch Duitse Biergartens...

Het is erg veilig en de sfeer is rustig en relaxed.

In het Stasi-museum is alles alleen in het Duits. Beetje te moeilijk...

!

Er is ook 1x per dag een rondleiding in het Engels. Wij waren daar te vroeg voor dus toch maar met een Duitser mee gegaan en daar verstond ik inderdaad niet veel van want het ging zo snel maar indrukwekkend was het wel.

Een fietstocht is inderdaad heel leuk hebben wij ook gedaan.

Vlooienmarkt in Mauerpark is op zondag en de andere vlooienmarkten ook.
Gratis tour met newberlin tours. http://www.newberlintours.com/ Echt super vond ik dat. Verder hebben de Berliner Unterwelten en het museum checkpoint Charlie ook indruk op mij gemaakt.
quote:bankje schreef op 11 juni 2014 @ 07:49:

Weet iemand of het DDR-museum de moeite waard is om naar toe te gaan?

Bedoel je de Stasi-gevangenis in Hohenschönhausen, die nu als museum dienstdoet?

https://www.google.com/ma ... !1s0x0:0x738a2198745fc156

Berlin-Hohenschönhausen Memorial

Genslerstraße 66

13055 Berlin

Deutschland

Een deel van de Genslerstraße was tijdens het DDR-regime staatsgeheim en werd toen op de Oost-Berlijnse stadskaarten niet weergegeven:

Een van de kaarten van Berlin, Hauptstadt der DDR

Een van de veel recentere kaarten waar delen van straten niet meer geheim zijn. En vergelijk dit met de Google Maps-link hierboven.
World of Warcraft: Legion
Het DDR-museum is zeer de moeite waard vind ik. Maar goed, ik was pas drie maanden toen ik al in de DDR was en tot de Val van de muur was ik er elk jaar, dus tot mijn negende. Voor mij veel herkenning. Heb ook niks voor niks mijn Erasmus jaar in Leipzig doorgebracht

www.ddr-museum.de

Je kunt er oa in de Trabi-simulator en er is een huiskamer met echte "DDR-geur"
Oh... het DDR-museum is niet hetzelfde als het Stasi-museum. Het DDR-museum zit aan de Karl-Liebknecht-Straße 1.

https://www.google.com/ma ... 463a57:0x2d0c99bfca279864

Het zou mooi zijn als Google Maps het vroegere verloop van de Berlijnse Muur zou weergeven.

EDIT: Gevonden:

https://maps.google.co.uk ... 548b99c0f7&dg=feature

Het toont alleen de grens tussen West- en Oost-Berlijn, niet de grens tussen West-Berlijn en DDR, of zoals het nu is: tussen (Groß-)Berlin en deelstaat Brandenburg.
World of Warcraft: Legion
Ben er nog steeds niet uit. De één zegt dat een fiets huren beter is, de ander raadt het OV aan. In ieder geval zullen we ons zeker vermaken, Berlijn lijkt me geweldig maar dit is nog even een issue.
Greet, je hoeft toch niet nu al te kiezen voor de volle periode? Doe je gewoon een dagje op de fiets en een dagje met OV en kijk je wat jij zelf handiger vindt.

Zelf heb ik een hekel aan wachten op een tram/metro terwijl ik die tijd liever anders besteed, en een hekel aan onder de grond honderden meters lopen tussen metrostations. En dan ook weer honderden meters lopen naar het museum, etc etc.

Dus voor mij is het zo klaar als een klontje: de fiets brengt mij van deur tot deur en ik zie onderweg ook nog wat!
Over twee weken ga ik naar Berlijn en ik kreeg van het reisbureau de gids 100%Berlijn. Met veel kaarten, tips en adressen.

Daarin lees ik dat er een alternatief is voor de Fernseturm. De toren kost 11 euro p.p. Maar in het Park Inn Hotel (ook op Alexanderplatz) kun je voor ¤3 naar de 37ste etage en dat moet je nog 3 etages te voet voor het uitzicht. Is iemand hier al eens boven geweest en is het de moeite en het prijs verschil waard?
Gewoon omdat het kan.......
Is de Joodse synagoge al genoemd?

En als je iets anders wilt dan anders; een Joodse begraafplaats. Vond ik zeer indrukwekkend:

www.take-a-trip.eu/nl/ber ... digheden/joodse-kerkhoven (de eerste die ze noemen)

En dit museum: www.visitberlin.de/en/spo ... indenwerkstatt-otto-weidt

Otto Weidt heeft met z'n werkplaats veel Joden gered.

Ik vind een bezoek aan Berlijn altijd erg indrukwekkend. Vooral omdat je er niet ontkomt aan de sporen van een aantal hele nare perioden uit de westerse geschiedenis. En ik wil dat ook niet. Maar dat maakt een paar dagen Berlijn voor mij wel heel anders dan een paar dagen Londen.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Goh, ik kan niet anders zeggen dan dat ik blij ben dit topic te hebben geopend, veel dank voor alle tips tot nu en zelfs de plaatjes.

En ja, als ik het zo lees, dan denk ik dat we qua vervoer in de stad meer de fiets zullen pakken. Dan maar een pijnlijk zitvlak haha.
Ben nu ook aan het zoeken voor een hotel. Is het Abion Spreebogen Waterside hotel iets dat iemand weet?

Ondertussen geboekt
Ik mis deze nog:

http://www.hackesche-hoefe.com/

Erg leuk. Een oud complex, opgeknapt en er zitten allemaal leuke winkeltjes en galerietjes.

Ook mooi om te bezoeken: restant van de muur in de Bernauer Strasse. Hier is een uitkijktoren met Sperrgebiet zichtbaar. Vlak bij deze plek is indertijd een tunnel gegraven van Oost naar West (is verfilmd).

http://www.reisgenieten.n ... n-langs-de-berlijnse-muur

Vergeet ook niet een bezoek te brengen aan de Potzdammer Platz. Ook indrukwekkend.

Vrij recent aanwezig is het Mauer Panorama in de buurt van Checkpoint Charlie. Dit is vergelijkbaar met Panorama Mesdag. Je ziet de muur met taferelen aan de oost- en westzijde, levensecht op metershoog doek geschilderd. Echt mooi om te zien.

Ook mooi: het Nicolai Viertel, vlak bij Alexanderplatz.

Ga ook eens wandelen in de Prenzlauer Berg of Kreuzberg. Hier heeft het echte leven plaats.

Er is teveel om op te noemen. Ben er nu 6 x geweest en blijft een super stad. Fijne sfeer en veel tegenstellingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven