Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
(ok, nu weer even ontopic.... Het gaat hier om kinderen.... niet om hoe ik reageer...)

'de heer' N.M..... (waar iemand eerder naar vroeg....)

Ff gegoogled..... OMG!

Als je wilt weten wie hij is, vraag dat dan aan Alberto Stegeman (undercover in nederland). Wat een engerd zeg!

En dat noemt zich een 'voorvechter van kinderrechten'?

Mensen, hou alsjeblieft je ogen open....
anoniem_109935 wijzigde dit bericht op 14-06-2014 20:03
Reden: volledige naam verwijderd....sorry vivamod..
% gewijzigd
quote:lila01 schreef op 14 juni 2014 @ 19:50:

[...]

Wat de achtergrond van het hele verhaal ook is (wij weten het niet), ik vind dat die moeder raar bezig is, heel raar zelfs, die foto's, de hele wereld beschuldigen, geen hand in eigen boezem, en steeds weer nieuw olie op het vuur gooien. Rust, dat heeft het jochie nodig, rust. En dan kan moeder ondertussen op de achtergrond kijken hoe ze hem zo snel mogelijk terug kan krijgen, door bijv. een advocaat in de arm te nemen ofzo, maar niet op deze manier, echt niet...Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn?
Overigens bij zeer extreme vechtscheidingen is redelijk voorkomend, dat (een van de) ouders alle middelen uit de kast trekt, waaronder kind, maar ook instanties. Dus ook hetzes tegen instanties. Wat dat betreft is dit wel klassiek leervoorbeeld voor in de boekjes. Dat dan weer wel.
quote:fem71 schreef op 14 juni 2014 @ 19:56:

(ok, nu weer even ontopic.... Het gaat hier om kinderen.... niet om hoe ik reageer...)

Nico Mul

Ff gegoogled..... OMG!

Als je wilt weten wie hij is, vraag dat dan aan Alberto Stegeman (undercover in nederland). Wat een engerd zeg!

En dat noemt zich een 'voorvechter van kinderrechten'?

Mensen, hou alsjeblieft je ogen open....Oke.
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 juni 2014 @ 19:59:

Enn?

Schending van privacy? Ghe.

Wat jullie willen.

Gewoon de eerste hit als je Imre en hans googelt.

Drama kan je inderdaad creëren.

Zie in dit topic hoe.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Maar wat kan de Kinderombudsman nu eventueel doen rondom deze zaak?
Kijken of de rechten van het kind (Hansje, bekend van filmpjes en foto's) in het geding zijn. Hij kan advies geven aan bijv. een minister.
quote:Frizz schreef op 14 juni 2014 @ 20:02:

Maar wat kan de Kinderombudsman nu eventueel doen rondom deze zaak?Kijken of de feiten in deze zaak volgens procedure kloppen.
Hij zal het breder trekken en kijken of er bijv. iets in de wet of procedures veranderd moet worden
Waar zal kind nu zijn? Gaan ze normaal gesproken naar een instelling of gelijk naar pleegouders?

Oprechte vraag.
Vermoedelijk bij pleegouders maar in een spoedopvang groep kan natuurlijk ook.
quote:waterval70 schreef op 14 juni 2014 @ 20:01:

[...]

maar hij is tegen moeder. En als hij tegen moeder is, nou,dat wil heel wat zeggen. Want als deze man BJZ in een kwaad daglicht kan zetten, werkt hij meteen mee.

Kan me niks schelen of hij vóór of tégen is! Het zegt helemaal niks lieverd... Deze man is een viezerik! Niet iedereen die zégt dat hij/zij van kinderen houdt, houdt ook écht van kinderen.... Helaas... Oogkleppen af aub!

Kijk maar ff hier naar....

Undercover in nederland 4 jan 2009 (ff googlen)
quote:Enn schreef op 14 juni 2014 @ 20:12:

Vermoedelijk bij pleegouders maar in een spoedopvang groep kan natuurlijk ook.Bedankt.
crisisopvang ouders. Hoop ik. Op de groep zal minder rustig zijn
Ja ik hoop ook bij pleegouders want in die groepen zit vaak al zoveel leed he? Het is al een kind dat in paniek buiten zichzelf lijkt te geraken.
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 juni 2014 @ 20:14:

crisisopvang ouders. Hoop ik. Op de groep zal minder rustig zijnIk ook.
Dus de ombudsman heeft op zich weinig invloed op zo'n casus en kijkt vooral naar de grote lijnen? Ik ben benieuwd naar zijn conclusies.
Ik denk/hoop dat hij bij een lief pleeggezin is....

Gewoon een rustige sfeer, spelen, tv kijken, snoepies/chippies.... Onze 'specialiteit' was pannekoeken bakken.... niet praten, gewoon doen... Door de heerlijke vanille en bakgeuren en de afleiding van het zélf maken en versieren, hoorde je eerst een hele diepe zucht... en daarna zag je ze langzaam ontdooien... Ontlading.

Voor ons heel heftig, we hielden het vaak niet droog... Dan ging mijn moeder of ik (afwisselend) naar de badkamer... om ff uit te huilen...

Omdat ze vaak honger hadden na al dat drama en geschreeuw in de crisissituatie, aten ze wel 2 of 3 pannekoeken op! En ze waren zo trots op zichzelf. Daarna tekenfilms kijken of dan ging mijn moeder verhaaltjes voorlezen. Binnen 5 minuten vielen ze in slaap.... de engeltjes... Eindelijk rust.
quote:fem71 schreef op 14 juni 2014 @ 20:13:

[...]

Kan me niks schelen of hij vóór of tégen is! Het zegt helemaal niks lieverd... Deze man is een viezerik! Niet iedereen die zégt dat hij/zij van kinderen houdt, houdt ook écht van kinderen.... Helaas... Oogkleppen af aub!

Kijk maar ff hier naar....

Undercover in nederland 4 jan 2009 (ff googlen)Oke, dat weet ik niet. Ik vond hem sowieso een engerd vanwege zijn anti-bjz etc. Maar heb me er verder nooit in verdiept.
quote:fem71 schreef op 14 juni 2014 @ 20:29:

Binnen 5 minuten vielen ze in slaap.... de engeltjes... .Uit een crisissituatie komen maakt je nog niet automatisch tot een engeltje hoor. Het kind kan zich best als een etter gedragen
quote:Enn schreef op 14 juni 2014 @ 20:05:

[...]

Kijken of de feiten in deze zaak volgens procedure kloppen.

Wel ietsje meer dan dit neem ik aan. Dat doet namelijk het overkoepelend orgaan van BJZ ook al (plus uiteraard het interne teamoverleg/managementoverleg/directie/raad van bestuur) ook al.

De ombudsman kan hetgeen hij onderzoekt toch ook veel breder uitzetten/onder de aandacht brengen zoals in Tweede Kamer enzo?

Maar wat gaat hij onderzoeken? Gang van zaken bij UHP of of de UHP al dan niet terecht was?
Feitenonderzoek

De video trok echter ook de aandacht van de kinderombudsman die nu wil onderzoeken wat er precies is voorgevallen. Bij zo’n feitenonderzoek worden alle partijen gehoord.

http://www.lindanieuws.nl ... il-onderzoek-naar-hansje/
Tevens stelt de Kinderombudsman een onderzoek in naar de gevolgen van door de rechter opgelegde uithuisplaatsingen van kinderen van ouders die in een vechtscheiding zijn beland. "Het lijkt er op dat dit geen incidenten zijn, terwijl we helemaal niet weten wat de gevolgen zijn voor deze kinderen".

http://www.telegraaf.nl/b ... k_uithuisplaatsing__.html
Wat doet de Kinderombudsman?

De Kinderombudsman controleert of de overheid de kinderrechten in Nederland naleeft. Hij controleert dit ook bij private organisaties zoals scholen, kinderopvang, jeugdzorginstanties en de gezondheidszorg. In 1989 zijn de kinderrechten door de Verenigde Naties (VN) vastgelegd in het Kinderrechtenverdrag.

Adviseren en vinden van structurele oplossingen

De Kinderombudsman adviseert kinderen en jongeren over hoe ze voor hun rechten kunnen opkomen. Ze kunnen dit alleen doen, of met een groep kinderen of jongeren.

De Kinderombudsman doet eigen onderzoek naar onderwerpen die te maken hebben met schending van de kinderrechten. Hij kan ook een onderzoek beginnen naar aanleiding van klachten die binnenkomen over individuele gevallen.

Op basis van signalen en onderzoeken adviseert hij - gevraagd en ongevraagd - het parlement en instanties. Hij probeert structurele oplossingen te vinden voor problemen die met de rechten van kinderen te maken hebben.

http://www.nationaleombud ... t-doet-de-kinderombudsman

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven