Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Vervelend Jules dat je dit allemaal mee hebt moeten maken.
Jeugdzorg kan het sowieso (bijna) nooit goed doen. Gebeurd er iets binnen een gezin of een familie drama dan is het , waaaaaaarom heeft jeugdzorg niet op tijd ingegrepen?

Grijpt jeugdzorg wel in, dan is het ook niet goed...

Dingen gebeuren echt niet zomaar, geloof ik niet. Rechter bepaald niet zomaar uit 'niéts' goh laten wij dat kind even uit huis halen.
.
quote:fem71 schreef op 16 juni 2014 @ 16:45:

Zit net te kijken naar de nieuwe foto's die ze op haar fb heeft gepost (en die ze nu naar haar zoontje brengt)....

Jonge moeder met baby op de schouder, geboortedagboekje incl. geboortekaartje, haarlokje, echofoto... Nóg meer medelijden opwekken, nóg meer (negatieve) aandacht trekken...

Arm kind.... SMHwat is smh?
.
quote:dus1234 schreef op 16 juni 2014 @ 16:40:

[...]

Hahaha ik voorspel helemaal niks. Ik kijk het filmpje en zie een groot drama , wat logisch is als je kind word weggehaald. En ik voorspel niks over mijzelf. Ik spreek uit ervaring dus.

Ik vind dit serieus verkeerd aangepakt. De houding van de medewerkster die maar een beetje staat te kijken en het het heeft over afspraken. Het kind is zes.

Dit had heel anders kunnen worden opgelost waarbij er veel drama bespaart was gebleven voor Hans.

Nogmaals: jij bent een leek en kunt echt niet weten hoe je tig jaar geleden had gereageerd als het anders gelopen was.

Je reageert nogal gekleurd door je eigen mening en ervaringen. Logisch, maar dat heeft niks met deze zaak te maken.
quote:isa__88 schreef op 16 juni 2014 @ 16:47:

[...]

wat is smh?"Shaking my head."
quote:ranny1989 schreef op 16 juni 2014 @ 16:49:

[...]

"Shaking my head."Ahh oke
.
quote:Julus schreef op 16 juni 2014 @ 16:42:

Consuela, je hebt zeker een punt. Helaas heb ik dat meegemaakt in mijn eerste pleeggezin. Grootscheeps onderzoek naar geweest, toen ik daar al weg was. Niet fraai, maar BJZ wist dit niet en o.a. vanwege mijn verklaringen kon eea worden onderzocht. Maar als kinderen hun mond niet opendoen.....HOE kan BJZ dan weten wat er binnenshuis gebeurt??

Maar dat is denk ik juist het gevaarlijke er aan.

We hebben het over een groep kinderen die kwetsbaar is, al dan niet door ook een zorgelijke thuissituatie, dan wel het trauma vanuit je ouderlijke gezin te zijn weggenomen.

Deze kinderen gaan niet praten

Jee julus, wat vreselijk voor je

Nee heilige verklaren van pleegzorg, daar môet je handen ook niet aan branden.

Niet ieder pleeg gezin heeft de nobele instelling kinderen te willen helpen, helaas...
Ranny, thanx. Het ligt inmiddels ver achter me, maar heeft me wel degelijk gevormd.

Deze casus brengt herinneringen naar boven, dat wel. Ik ben alleen erg dankbaar voor alle hulp van BJZ, omdat ik daardoor kansen heb gekregen. Ik weet natuurlijk ook wat er allemaal heeft moeten gebeuren, voordat ze mij uit huis plaatsten. En dat was niet mals.

Ik blijf er dus bij...Hans is niet zomaar uit huis geplaatst, onmogelijk. Elke moeder wiens kind uit huis wordt geplaatst, is van mening dat het allemaal wel meevalt..lijkt mij.
Dat kinderen altijd loyaal zijn naar hun ouders is echt onzin. Mijn vader is nooit echt een liefdevolle vader geweest, maar sloeg of misbruikte mij zeker ook niet. Achteraf denk ik wel dat hij ons psychisch mishandelde maar als klein meisje nog niet denk ik. Ik moest vanaf dat ik heel jong was al vrij weinig van mijn vader hebben. Mijn ouders hadden vaak ruzie en ik koos altijd mijn moeders kant. Als mijn moeder dan weer normaal mrt mijn vader deed was ik altijd nog kwaad en vond dat heel vervelend. Als mijn vader mij mee wilde nemen naar zijn ouders wat helemaal liefdeloze mensen zijn ging ik krijsen, schoppen en slaan. Uren lang. Ik vertikte het gewoon, terwijl mijn zus altijd lief was voor mijn vader en dan mee ging om hem een plezier te doen. Ik ben nooit loyaal geweest naar mijn vader. En mijn moeder heeft ons nooit maar dan ook nooit opgestookt. Nee ik zag de ruzies gebeuren dat was alles. Mijn vader sloeg mijn moeder ook niet. En ondanks de ruzies nam mijn moeder het vaak voor mijn vader op waar ik mij dan aan ergerde

Ik heb niet het hele topic gelezen en weet verder ook niks van wat er speelde, maar die filmpjes vind ik hartverscheurend. Dit komt naar mijn mening allesbehalve professioneel over. En een uithuisplaatsing is nooit leuk, maar dit lijkt mij toch erg slecht aangepakt.
quote:riannerianne schreef op 16 juni 2014 @ 16:47:

[...]

Nogmaals: jij bent een leek en kunt echt niet weten hoe je tig jaar geleden had gereageerd als het anders gelopen was.

Je reageert nogal gekleurd door je eigen mening en ervaringen. Logisch, maar dat heeft niks met deze zaak te maken.

Snap niet zo goed waarom je de hele tijd op mij reageert. Maar wat ik heb gezegd is dat het anders aangepakt had kunnen worden. Kan me niet voorstellen dat iemand die het filmpje heeft gezien denkt goh wat een goede oplossing ?

En iedereen hier is een leek , aangezien niemand precies weet hoe het zit.

Mijn ervaring is een klein beetje vergelijkbaar met deze situatie omdat de rechter bij mij ook heeft besloten dat ik per direct moest worden weg gehaald en dat het idd beter was als mijn moeder er niet bij was. En ik denk dat bij Hans het ook beter was geweest.

Snap niet zo goed wat je punt nou is ?
Klopt Con, het is misbruik maken van kinderen in een uiterst kwetsbare positie, die helemaal niks kunnen en durven.

Gelukkig was ik (toen al) mondig genoeg om de zaak uit de doeken te doen. Wat overigens heel dubbel is, aangezien je ook soort van loyaal bent t.a.v. je pleeggezin....alleen maar verliezers.
quote:issiee321 schreef op 16 juni 2014 @ 16:51:

Dat kinderen altijd loyaal zijn naar hun ouders is echt onzin. Mijn vader is nooit echt een liefdevolle vader geweest, maar sloeg of misbruikte mij zeker ook niet. Achteraf denk ik wel dat hij ons psychisch mishandelde maar als klein meisje nog niet denk ik. Ik moest vanaf dat ik heel jong was al vrij weinig van mijn vader hebben. Mijn ouders hadden vaak ruzie en ik koos altijd mijn moeders kant. Als mijn moeder dan weer normaal mrt mijn vader deed was ik altijd nog kwaad en vond dat heel vervelend. Als mijn vader mij mee wilde nemen naar zijn ouders wat helemaal liefdeloze mensen zijn ging ik krijsen, schoppen en slaan. Uren lang. Ik vertikte het gewoon, terwijl mijn zus altijd lief was voor mijn vader en dan mee ging om hem een plezier te doen. Ik ben nooit loyaal geweest naar mijn vader. En mijn moeder heeft ons nooit maar dan ook nooit opgestookt. Nee ik zag de ruzies gebeuren dat was alles. Mijn vader sloeg mijn moeder ook niet. En ondanks de ruzies nam mijn moeder het vaak voor mijn vader op waar ik mij dan aan ergerde

Ik heb niet het hele topic gelezen en weet verder ook niks van wat er speelde, maar die filmpjes vind ik hartverscheurend. Dit komt naar mijn mening allesbehalve professioneel over. En een uithuisplaatsing is nooit leuk, maar dit lijkt mij toch erg slecht aangepakt.

Klopt, kinderen zijn niet altijd loyaal.

Ik koos ook altijd voor mijn moeders kant, vader sloeg mijn moeder, mijn broer , zus en psychisch ook. Ik heb nooit een band met hem gehad en nadat ze uit elkaar gingen, was ik blij. Heb daarna nooit een normale band met hem gehad, want die kansen had hij gehad en verpest. Woont nu in het buitenland en zie hem eigenlijk ook nooit, af en toe een appje 3x per jaar en dan reageer ik terug maar thats it.
.
Ze heeft t er idd maar druk mee om haar hele hebben en houwen te updaten/bewerken, pffffff. Zal zo meteen wel weer een drama-update komen na het brengen van het geboortekaartje

Borderline...feels like I'm going 2 loose my mind..
Ik vind de reactie van Hans(je) hartverscheurend. Ik kom uit een gezin met veel problemen, maar ik ben voor deze problemen niet weggehaald. Ik heb het o.a. over verwaarlozing.

Toch als ze mij hadden weggehaald, was ik wrs opgelucht geweest en had ik niet zo gereageerd als Hans. Ik denk dus dat Hans ook echt bij zijn moeder wil blijven. Dat is echter mijn gevoel op basis van wat ik zelf heb meegemaakt. Ik was gewoon opgelucht en blij toen een van mijn ouders (de probleemmaker) het huis verliet. Was ook een hartverscheurend afscheid van die ouder (not!).

niet quoten want ik wil dit misschien nog weghalen.
Yup, update staat er al. Vol dramatiek.
Zo'n persoonlijk briefje voor je zoon, zo plaatsen op FB. Ik vind dat nogal wat. Dat is voor hem, en alleen voor hem bedoeld!
quote:Tepelsteeltje schreef op 16 juni 2014 @ 17:03:

Ze heeft t er idd maar druk mee om haar hele hebben en houwen te updaten/bewerken, pffffff. Zal zo meteen wel weer een drama-update komen na het brengen van het geboortekaartje

Borderline...feels like I'm going 2 loose my mind..Ik vind het niet kunnen met diagnoses te gaan strooien over de moeder terwijl je haar niet eens kent, op basis van wat denk je met die stempel te gaan gooien?
quote:Tepelsteeltje schreef op 16 juni 2014 @ 17:03:

Borderline...feels like I'm going 2 loose my mind..Bingo!!!!
quote:Julus schreef op 16 juni 2014 @ 17:07:

Zo'n persoonlijk briefje voor je zoon, zo plaatsen op FB. Ik vind dat nogal wat. Dat is voor hem, en alleen voor hem bedoeld!Eens!
ships ., ik kan het nog niet zien
quote:dus1234 schreef op 16 juni 2014 @ 16:53:

[...]

Snap niet zo goed waarom je de hele tijd op mij reageert. Maar wat ik heb gezegd is dat het anders aangepakt had kunnen worden. Kan me niet voorstellen dat iemand die het filmpje heeft gezien denkt goh wat een goede oplossing ?

[...]

Snap niet zo goed wat je punt nou is ?Mijn punt is dat iedereen hier loopt te oordelen over een kort filmpje. Dat zegt mij niks. Ik ken de situatie niet én ben geen expert op gebied van kinderen.
Een briefje met die inhoud zou ik dus nooit aan mijn kind schrijven van 6 jaar oud .

Waarom bezoekt hem niet? Mag ze hem ook niet zien?
Iemand op FB schrijft dat BJZ voor elke uithuisplaatsing een flink bedrag krijgt....mijn klomp breekt. Wij, de belastingbetalers, betalen deze instantie. Als je dat niet eens weet...
quote:jippie55 schreef op 16 juni 2014 @ 17:13:

[...]

Bingo!!!!

hihi dat ga ik nu ook doen op FB. Lijkt me beter voor mijn irritatiegrens.

Zal ik 'moeder' ook een bingoverzoek sturen? Kan ze even bijkomen van al haar gepost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven