Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
quote:consuelabananahammok schreef op 16 juni 2014 @ 17:15:

Een briefje met die inhoud zou ik dus nooit aan mijn kind schrijven van 6 jaar oud .

Waarom bezoekt hem niet? Mag ze hem ook niet zien?

Nee alleen bellen.

Zo'n briefje schrijven kan ik nog wel inkomen maar het vervolgens plaatsen voor de hele goegemeente...

En weer tientallen dweperige reacties eronder.
Con, volgens mij mag ze alleen telefonisch contact met hem hebben. Ze zou vluchtgevaarlijk zijn, aldus haar eigen tekst.

En verder eens...dit briefje lijkt mij eerder bedoeld om te laten zien aan de buitenwereld hoeveel zij van haar kind houdt.

Mijn ervaring...de moeders (toevallig moeders, geen vaders) wiens kinderen uit huis werden geplaatst, schreeuwen te pas en te onpas om het hardst dat hun kind hun ALLES is. Maar ondertussen konden ze niet voor hun kind zorgen..(zelf ervaren, geen aannames).
quote:Julus schreef op 16 juni 2014 @ 17:16:

Iemand op FB schrijft dat BJZ voor elke uithuisplaatsing een flink bedrag krijgt....mijn klomp breekt. Wij, de belastingbetalers, betalen deze instantie. Als je dat niet eens weet...

Ja ze krijgen subsidies daarvoor, ook voor een ots.

Pleeggezinnen krijgen ook geld voor een kind wat opgevangen wordt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hoog zo'n bedrag is.

Ik meen dat bjz een subsidie van 90.000 euro krijgt voor een uithuisplaatsing. Dat ving ik ergens op op internet.
Irme haar reactie op de vraag wat de reden is dat H. uit huis is gehaald:

Dat ik vluchtgevaarlijk zou zijn, geen contact heb gehad de 2 weken na het omgangshuis met Gezinsvoogd (gelogen heb zo vaak gemaild en gebeld met haar, onbereikbaar!) en dat ik het kind angstig maak en er dus geen geweld is geweest in het verleden.....tja.......de bewijzen zeggen wat anders!
Enne....plaatst zij nu sinds kort zulke lieve dingen over haar zoon, of stond haar FB hier eerder ook al vol mee? Anders komt het nogal berekenend over.
quote:riannerianne schreef op 16 juni 2014 @ 17:15:

[...]

Mijn punt is dat iedereen hier loopt te oordelen over een kort filmpje. Dat zegt mij niks. Ik ken de situatie niet én ben geen expert op gebied van kinderen.

Maar dan wel andere mensen leek noemen en zeggen dat ze het niet weten waar ze het over hebben.

En dan ook nog iemand die uit ervaring spreekt ?

Je moet wel heel dom zijn om te denken dat de manier waarop het hier is gegaan de juiste is..
hebben jullie het nu over de tekst die ze gefotografeerd heeft uit het babyboek? Dat zie ik wel.

Dat vind ik nog onschuldig hoor.
Con, zo'n subsidie is logisch. En ja, pleeggezinnen krijgen een vergoeding. Maar die is niet enorm hoog en dekt niet alle kosten die je moet maken. Het is echt minimaal. Je word er niet rijk van:)
quote:jippie55 schreef op 16 juni 2014 @ 17:18:

[...]

Nee alleen bellen.

Zo'n briefje schrijven kan ik nog wel inkomen maar het vervolgens plaatsen voor de hele goegemeente...

En weer tientallen dweperige reacties eronder.

Oh oké,

Nee plaatsen op Facebook sowieso niet, maar ik vind het schrijven ook niet op het niveau van een kind van 6. Bovendien ook niet erg geruststellend , zo zwaar op de hand voor zo'n jong kind.

Dat stelt een kind toch helemaal niet gerust en dat is toch wel wat je wil als moeder zijnde.
Heb niet alle reacties op Imre's FB gelezen.

Maar wat ik las, zijn alleen steunbetuigingen, ach-en-weeberichten naar de moeder en scheldkannonades richting Jeugdzorg.

Zou er tussen die 10duizenden reacties geen enkele kritische noot staan? Geen wonder dan dat Imre niet doorkrijgt dat ze verkeerd bezig is.
Ook zoiets doms; dit loopt al vijf jaar, en nu pas zou ze ECHT ALLES op tafel gooien? Waarom nu pas? En zeker als dat alleen in haar voordeel is? Dat klopt niet.
quote:byhzy schreef op 16 juni 2014 @ 17:22:

hebben jullie het nu over de tekst die ze gefotografeerd heeft uit het babyboek? Dat zie ik wel.

Dat vind ik nog onschuldig hoor.Nee, het briefje wat ze heeft afgegeven vanmiddag
quote:amarna schreef op 16 juni 2014 @ 17:24:

Heb niet alle reacties op Imre's FB gelezen.

Maar wat ik las, zijn alleen steunbetuigingen, ach-en-weeberichten naar de moeder en scheldkannonades richting Jeugdzorg.

Zou er tussen die 10duizenden reacties geen enkele kritische noot staan? Geen wonder dan dat Imre niet doorkrijgt dat ze verkeerd bezig is.

Jawel, maar die worden verwijderd.

Of mensen die een kritische noot plaatsen worden aangevallen en uitgescholden
Bodemniveau is ook niveau
quote:consuelabananahammok schreef op 16 juni 2014 @ 17:23:

[...]

Oh oké,

Nee plaatsen op Facebook sowieso niet, maar ik vind het schrijven ook niet op het niveau van een kind van 6. Bovendien ook niet erg geruststellend , zo zwaar op de hand voor zo'n jong kind.

Dat stelt een kind toch helemaal niet gerust en dat is toch wel wat je wil als moeder zijnde.Klopt, heel zwaar op de hand
quote:consuelabananahammok schreef op 16 juni 2014 @ 15:46:

Dan kan je dus zomaar de dupe worden van je eigen foutieve dossier waar de rechter op basis daarvan besluiten neemt. Dat is best een zorgelijk gegeven.Er gaan alleen dossierstukken naar de rechtbank die ouders zelf ook kennen en op hebben kunnen reageren. Tenzij het een crisissituatie betaamt, maar dan mogen ouders zelf nog reageren bij de rechter.
Ik heb zulke brieven en kaarten ook gehad van mijn moeder destijds. Daar kun je inderdaad vrij weinig mee als kind. Want ik wist dat ze haar eigen belang boven dat van het mijne stelde, dus ongeloofwaardig voor mij.
Plus kinderen worden gehoord bij de kinderrechter (tot hun 12de geloof ik).
quote:dus1234 schreef op 16 juni 2014 @ 15:48:

Nu heb ik niet alles gelezen maar zag wel ergens staan dat de moeder Hans vast zou hebben opgestookt omdat die het zo verschrikkelijk vond om naar z'n vader te gaan.

Ik zelf ben op zes jarige leeftijd bij mijn moeder weg gehaald. Ben op school zonder dat ik van iets wist weg gehaald door mensen van de kinderbescherming en politie.

Niemand in mijn omgeving heeft mij opgestookt tegen mijn moeder en toch deed ik bijna net zo als Hans als ik verplicht mijn moeder een uur moest zien.

Of deze beslissing nou terecht was of niet. Jeugdzorg had deze drama kunnen voorkomen om het idd bv op school op te halen zonder dat de moeder er bij was. Trieste zaak ditWat verschrikkelijk voor je. Vandaag refereerde de Telegraaf aan een gezin waarbij het kind van school is opgehaald. De klasgenootjes zijn nog steeds bang dat ze óók op een dag zomaar worden opgehaald. Dus of dat nu zo'n goed idee is...
Voor een kind van 0 tot 8 jaar krijg je als pleeggezin een vergoeding van 538 euro per maand.

Dit loopt op per leeftijdscategorie .voor een kind van 16 krijg je 647 euro.

Dit zijn bedragen die je per kind krijgt , dus al je meerdere kinderen tegelijk opvangt is dat best een bedrag.
Die foto's zitten in zijn geboorte dagboekje, dat moeder dus 6 (!) jaar geleden heeft gemaakt. Die geschreven tekst was hun (vader en moeder) wens toen hij pas geboren was. Er zit ook een babyhaarlokje en echofoto's in.

Dit boekje heeft ze vanmiddag naar haar zoontje gebracht (afgegeven bij bjz) Daarbij zitten ook verse prints van alle fotos van hun beiden.... Ze gaat echt heel ver.
quote:Julus schreef op 16 juni 2014 @ 17:22:

Con, zo'n subsidie is logisch. En ja, pleeggezinnen krijgen een vergoeding. Maar die is niet enorm hoog en dekt niet alle kosten die je moet maken. Het is echt minimaal. Je word er niet rijk van:)

Dit zijn de bedragen per maand en per dag, daar houd je echt wel van over hoor, mijn kinderen hebben een heel prettig leven maar dit geef ik per kind per maand echt niet uit, voor 2 kinderen beur je dus zo 1100 euro per maand als vergoeding, dus belastingvrij en zelfs als je een uitkering hebt mag je er alles van houden.

Als die pleegouders het netjes doen dan zetten ze wat overblijft op de spaarrekening van hun pleegkind.

0 t/m 8 jaar ¤ 532,00 ¤ 17,50

9 t/m 11 jaar ¤ 538,00 ¤ 17,70

12 t/m 15 jaar ¤ 586,00 ¤ 19,28

16 t/m 17 jaar ¤ 647,00 ¤ 21,28

18 jaar en ouder ¤ 654,00 ¤ 21,51
Con, ik ken geen precieze bedragen maar weet wel dat mijn pleegouders moesten bijleggen. Ze hebben iig ook flink voor me gespaard, voor als ik uit huis ging.
quote:netniet schreef op 16 juni 2014 @ 17:35:

[...]

Dit zijn de bedragen per maand en per dag, daar houd je echt wel van over hoor, mijn kinderen hebben een heel prettig leven maar dit geef ik per kind per maand echt niet uit, voor 2 kinderen beur je dus zo 1100 euro per maand als vergoeding, dus belastingvrij en zelfs als je een uitkering hebt mag je er alles van houden.

Als die pleegouders het netjes doen dan zetten ze wat overblijft op de spaarrekening van hun pleegkind.

0 t/m 8 jaar ¤ 532,00 ¤ 17,50

9 t/m 11 jaar ¤ 538,00 ¤ 17,70

12 t/m 15 jaar ¤ 586,00 ¤ 19,28

16 t/m 17 jaar ¤ 647,00 ¤ 21,28

18 jaar en ouder ¤ 654,00 ¤ 21,51Dat is precies wat mijn pleegouders deden; ik had flink spaargeld toen ik het huis verliet.
quote:Julus schreef op 16 juni 2014 @ 16:42:

Consuela, je hebt zeker een punt. Helaas heb ik dat meegemaakt in mijn eerste pleeggezin. Grootscheeps onderzoek naar geweest, toen ik daar al weg was. Niet fraai, maar BJZ wist dit niet en o.a. vanwege mijn verklaringen kon eea worden onderzocht. Maar als kinderen hun mond niet opendoen.....HOE kan BJZ dan weten wat er binnenshuis gebeurt??

En los daarvan, pleeggezinnen zijn geen onderdeel van BJZ. Pleeggezinnen worden gescreend en begeleid door pleegzorgbegeleiders van jeugdhulpverleningsinstellingen.

Wat heftig om te lezen Julus. Goed ook om dingen te horen van een ervaringsdeskundige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven