Meer baren, langer borstvoeding en meer werken!

09-07-2008 09:22 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik sla de krant vanochtend open en jawel, weer zo'n prachtig bericht van de overheid... We moeten meer kinderen baren, langer borstvoeding geven én meer werken.

Ik heb het geprobeerd: (overigens niet om de overheid te pleasen hoor) 4 maanden geleden bevallen van een tweede kindje, volledige BV, en een baan van 32 uur. Met één kindje trok ik dit wel, maar kom nu van de koude kermis thuis. En werken, én de zorg voor twee kleine kindjes, én BV, én stofzuigen, én een beetje leuk zijn voor partner en oja, tussendoor ook nog een sociaal leven proberen te leiden? (En niet te vergeten de hormonen die nog bezit maken van je lichaam zo kort na een bevalling...)

Ik heb de knoop doorgehakt. Ik trek dit niet.

Met heeeeel veel tranen, want Ooh wat is het moeilijk om aan jezelf toe te geven dat de lat te hoog ligt op dit moment en dat er ergens iets moet gebeuren om het niet erger te maken.

24 uur werken en de borstvoeding -gedeeltelijk- afbouwen. Voelt goed. Ik blij, overheid niet. Succes overheid.
Mee eens, al heb ik nog geen kinderen zou niet weten hoe dat straks te moeten gaan redden dan!
Petrol, dat is het moeilijke: dit soort beslissingen zijn erg persoonsgebonden. Daarbij (ik heb het artikel niet gelezen) is het volgens mij de bedoeling in het algemeen dat vrouwen wat meer uren moeten werken. GEmiddeld werkt de Nederlandse moeder tussen e 8 en 24 uur, geloof ik. Ik werk zelf ook 24 uur. Als mijn kind(eren) straks naar school gaan ben ik van plan weer meer te gaan werken, maar wie weet kom ik daar straks ook wel van terug. En meer kinderen baren gaat hopelijk lukken, maar niet meer dan (in totaal) 2.

Daarbij houd je bv al snel langer vol hoor: in Nederland ligt (geloof ik) het gemiddelde op zes weken
Iehl, bah, nee! Op alledrie de vragen van de overheid.
Als mannen het kunnen (op de borstvoeding na dan) hebben vrouwen geen enkele reden om het niet te kunnen. Willen is iets anders.

Ik vraag me wel af of het huishouden en 'leuk zijn voor mijn partner' ook op het lijstje van je man staat of alleen op jouw lijstje.
dit soort bemoeienissen worden vaak door mannen de wereld in geholpen en door vrouwen die het veeeel te druk hebben met hun cariere en geen kinderen hebben...

beste stuurlui staan nog altijd aan wal
Ik vind het trouwens best logisch dat de overheid verwacht dat volwassen mensen die gewoon kunnen werken dat ook doen. Dat van die borstvoeding vind ik weer een ander verhaal, daar zouden dan dingen op aangepast moeten worden (al ben ik erg tegen een verplicht langer verlof).

Als het verlof nu eens door 2 gedeeld kon worden en iets langer werd gemaakt dan zouden mannen meer voor de kinderen zorgen, vrouwen meer tijd hebben om bij te komen, de borstvoeding een grotere kans van slagen hebben en het werk beter weer opgepakt kunnen worden.
Eowynn, helaas is het voor mannen bij veel werkgevers nog "not done" om bv 32 uur te gaan werken, waardoor de zorg hoe dan ook meer bij de vrouw komt te liggen. Voor het huishouden heb ik al lang geleden iemand ingehuurd en ik mag hopen dat mijn man ook "leuk voor mijn partner" op zijn lijstje heeft staan
Er komen een boel tegenstrijdige berichten vanuit de overheid. Dat is wel eens lastig. Laatst was er een docu op TV, die zei weer 'een slimme meid plant haar zwangerschap op tijd'. Maar als je jong moeder wordt kan je weer geen carriere maken en een goed pensioen opbouwen. De overheid kan wel zeggen dat vrouwen moeten werken, vroeg kinderen moeten krijgen en lang Bv moeten geven, maar dan moeten ze wel voorwaarden creeëren waardoor dat ook echt mogelijk is. Er wordt een boel geroepen en weinig geregeld vind ik. De kinderopvang wordt ook al weer duurder.
Stressed is just desserts spelled backwards
als ze willen dat we meer kinderen baren, moeten ze wel de mogelijkheid geven! Ze willen toch ook geen kinderen die niet worden opgevoed, dus je moet er ook nog voor de kids zijn. Met goed humeur uiteraard...

ik vind gewoon dat er teveel getrokken wordt aan de vrouwen wat dat betreft. We zijn geen machines! Ik ben zelf ook lekekr ouderwets hoor, het liefste zou ik gewoon de eerste 2 jaar niet of nouwelijks willen werken om er voor mijn kind te kunnen zijn.

Ik hoop ook dat dat haalbaar zal zijn tzt.

Petrol, veel sterkte en vergeet niet te genieten van je kids. Werk is er altijd, maar de tijd met je kids kan je niet inhalen.
quote:Eowynn_ schreef op 09 juli 2008 @ 09:31:

Als mannen het kunnen (op de borstvoeding na dan) hebben vrouwen geen enkele reden om het niet te kunnen. Willen is iets anders.

Ik vraag me wel af of het huishouden en 'leuk zijn voor mijn partner' ook op het lijstje van je man staat of alleen op jouw lijstje.Eens. Waarom zouden vrouwen het niet kunnen?
Als het verlof voor vrouwen nou eens zo blijft en mannen twee weken vaderverlof zouden krijgen. Lijkt me al een leuke stap in de goede richting. En als mannen nou eens niet ontslagen worden bij reorganisaties als ze toevallig ook voor hun kinderen willen zorgen en daarom één dag in de week gaan werken, of hun carrierekansen gehalveerd worden daardoor. lijkt me ook al een leuke stap.
Roque, als vrouwen bereid zijn om genoegen te nemen met een mindere baan zodat ze voor de kinderen kunnen zorgen, en desnoods een andere baan zoeken die daarbij aansluit, waarom zijn mannen dan niet gek genoeg om dat te doen?

En waarom denken we met z'n allen nog steeds dat vrouwen eigenlijk thuis horen en beter zijn in opvoeden en verzorgen en huishouden?
Omdat hwet voor vrouwen wél geaccepteerd is parttime te werken en voor mannen niet, Star. Lijkt me al één reden. En de meeste mensen willen hun kinderen niet vijf dagen naar het kinderdagverblijf brengen.
eowynn, die borstvoeding maakt wel een behoorlijk groot verschil tussen man en vrouw vind ik, qua energie dan. Ik vind 4 dagen werken, 2 kleine kinderen en volledig bv geven best pittig, ik zou het in elk geval niet kunnen, althans niet zolang je nog 2 keer per nacht moet voeden. Dat hele leuk voor je man en een goed sociaal leven, dat zou ik maar even op een laag pitje zetten, je kan niet alles hebben vind ik zelf.
Ik denk dat voor we gaan kijken naar waarom mannen niet minder gaan werken, eerst de voorwaarden moeten bekijken, waarom vrouwen geen carriere meer kunnen maken met kleine kinderen.

Er zit iets scheef bij de overheid en de werkgevers, niet thuis.
Ik denk niet dat vrouwen beter zijn in zorgen en opvoeden. In tegendeel zelfs. Ik merk zelf wel dat ik wél door kan stromen bij 24/32 uur werk, en mijn man geen enkele leuke klus meer krijgt bij 32 uur. ERger: dat in zijn bedrijf alle parttime meneren "toevallig" het veld hebben mogen ruimen. De parttime mevrouwen daarentegen weer niet. Raar, of niet?
Van mannen wordt het ook wel geaccepteerd, alleen moeten ze iets beter hun best doen. En waarom zou de man dan niet full-time thuisblijven? Kennelijk vinden de meeste mannen hun baan gewoon te leuk om op te geven. 32 uur wordt in de meeste gevallen wel geaccepteerd en thuiswerken is ook vaak een mogelijkheid. En zolang er zo weinig vrouwen op hun strepen gaan staan gaan de mannen niet minder werken en gaan de vrouwen weer fijn in hun 'maar iemand moet toch voor de kinderen zorgen' rol zitten.
mijn vorige manager vond werkende moeders lastig, de ene na de andere verse moeder werd incapabel voor haar functie geacht en het bedrijf uit gewerkt.

én dat terwijl hij fulltime werkte, twee kindere thuis heeft , en zijn vrouw jaja parttime werkt ....

heerlijk zulke mannen !!
Overigens merk ik gewoon dat bijvoorbeeld op mijn opleiding (HBO) de meeste meiden van begin 20 er gewoon vanuit gaan dat zij straks part-time gaan werken, dat manlief voor het inkomen zorgt en zij voor de kinderen. Tot zover de emancipatie.
Maleficient: mee eens.

Daarbij: is 24 uur werken inene niet meer werken? Als er hier gezegd wordt dat als je kán werken, je maar móet werken?
En een andere werkgever zoeken, Roque? Dat doen vrouwen toch ook als het niet te combineren valt? Die zeggen ook niet 'ik vind mijn baan zó leuk, ik verdien hier zóveel, ik blijf mooi zitten waar ik zit, desnoods full-time'.
quote:Maleficent schreef op 09 juli 2008 @ 09:33:. Maar als je jong moeder wordt kan je weer geen carriere maken en een goed pensioen opbouwen. Dehuh? Waar slaat dit nu weer op? waarom zou je géén carriere kunnen maken als je jong moeder wordt? Nee, als je dan de rest van de kindertijd 16 of misschien 24 uur gaat werken niet misschien, maar als je gewoon 32 uur of zo werkt kun je héél prima carriere maken. En dat het 'not done' is voor mannen om 32 uur te werken in sommige beroepen houden de mannen ook zelf in stand. Het is ook wel een mooi excuus voor al die kerels die niet WILLEN zorgen...
*hoopt dat niet weeeer de volgende discussie wordt over thuisblijfmoeders vs werkende moeders*

Het gaat erom dat de grootste gedragsverandering vanuit de overheid en de werkgevers moet komen. Ik kan me goed voorstellen dat TO denkt van pfffff, want alles wordt gericht op de taak van de vrouwen.
arwen, mee eens. BV kost vreselijk veel energie. Dat hebben veel mensen niet door.

"Leuk zijn voor je man", vind ik toch ook erg belangrijk in een relatie. Tuurlijk kan ik het op een laag pitje zetten, maar echt gezelliger wordt het er thuis dan niet op. En alles leuk en aardig maar mijn relatie is uiteindelijk samen met de kids toch het belangrijkste!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven