Vriendinnen boos op mij :-(

09-07-2008 12:03 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat maar
Het is inderdaad jammer dat het zover heeft moeten komen. Je had al eerder kunnen zeggen dat het je dwars zat, maar dat heb je niet gedaan.

Je zult nu moeten handelen met de situatie zoals het nu is. Daarbij zul je eerst voor jezelf moeten beslissen of je het waard vindt om alles op tafel te gooien. Als je verder toch ook geen vriendschap meer wilt, dan is het de moeite niet.

Heb je het idee dat de basis voor vriendschap er wel is en dat er hier en daar wat misverstanden zijn en er gewoon eens dingen rechtuit gezegd moeten worden (zonder verwijten) om dingen op te helderen, dan is het helemaal niet verkeerd dat eens te doen.

Conflicten in een vriendschap vind ik trouwens best kunnen. Nou ja, conflicten, ik vind gewoon dat je wel eens mensen recht in hun gezicht kunt zeggen wat je van iets vindt of iemand op zijn gedrag aanspreken. Ik ben daar zelf heel makkelijk in en zoek mijn vrienden er ook op uit dat ze dat in me waarderen en dat ze hetzelfde bij mij doen.
Ik zit me nu al een tijdje af te vragen nadat ik je verhaal gelezen heb, wanneer bij mij de vraag "hoe kom je daaraan" zou rijzen nadat een vriendin mij haar nieuwe weetikwat toont. En sterker nog, ik de vraag ook nog daadwerkelijk zou stellen. Ik kan het niet bedenken.

Dus jouw geld ( dat van je vader, familie, maakt niet uit) is al langer een diepgeworteld probleem voor je "vriendinnen". Anders komt de vraag gewoon niet in je op. Ze hadden netzo goed kunnen vragen "zelf betaald dit keer of trok paps de beurs weer?"

Waarschijnlijk jaloezie dus. Maar kennelijk vind jij hun reactie terecht en denk je zelf net zo over dat geld van je vader. Je schaamt je ervoor. Je voelt jezelf er minder door. Ik vraag me af of zíj je dat aangepraat hebben of jijzelf.

Ik vind het echt jammer voor je dat je je zo hebt laten over-poweren. En direct hun standpunt begreep en daar naar hebt gereageerd. Eigenlijk had het volstaan als je gezegd had "denk er maar eens over na waarom ik mij geroepen voel om over zoiets futiels te liegen".

En eigenlijk zou je daar zelf ook eens heel goed over na moeten denken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 juli 2008 @ 13:22:

Ergens heb je ze - onbewust - wél een stok gegeven om de hond mee te slaan ; door je financiele status op de een of andere manier ondergeschikt te maken aan een liefdevol , warm nest . Door je er zelf voor te generen .Mooi gezegd.
quote:Winterdip schreef op 09 juli 2008 @ 13:34:

[...]

Dat kan wel zo zijn Thunderforce, je kunt mensen van alles geven waarmee ze jou kunnen ´pakken´ maar vergeet niet dat echte vriendinnen er helemaal niet op uit zijn om je te willen pakken. Juist in vriendschappen moet je je kwetsbaar op kunnen stellen.

Mee eens, maar hieraan wil ik toevoegen dat je vriendinnen ook niet kunnen ruiken als je ergens niet prettig bij voelt. Daar zul je toch je mond voor open moeten trekken als ze daarvoor niet zo sensitief zijn.

Misschien vergelijkbaar. Wij hebben een regelneef (of eigenlijk nicht) in ons vriendengroepje. Op een gegeven moment was het vanzelfsprekend dat hij alles regelde en uitzocht. Iedereen was tevreden met die rolverdeling, hij regelde nou eenmaal graag... dachten wij. Bleek dat regelneef himself er helemaal niet zo happy mee was. SInds hij het uitgesproken heeft houden we daar rekening mee (en ook dat hij daarover niet zo snel zijn bek opentrekt).
Ik ben niet alles gaan lezen, dus met het risico op mosterd :

Ik vind dat jouw vriendinnen hier in de fout zijn. Als jij je al schuldig moet voelen omdat je een auto van je vader krijgt? Echte vrienden zouden dan nl net blij voor je zijn. En ok dat ze misschien een tikkeltje jaloers zijn, omdat zij misschien al heel lang sparen voor zo'n auto, maar dan nog zouden ze gewoon blij voor je moeten zijn.

Het was misschien inderdaad niet erg "netjes" van je om er over te liegen, maar daar hebben ze het, in mijn ogen, wel zelf naar gemaakt.
Precies zoals je het hierboven schrijft, leg je het uit aan hen.

Als ze dan nog piepen, dan vind ik het raar.
Overigens is hun jaloezie ook begrijpelijk. Dat is nu eenmaal menselijk. Wij moeten ook zwoegen voor ons eerste piepkleine huisje en oude autootje, terwijl vrienden van ons een aanbetaling op een groot huis en een nieuwe volvo van papa krijgen. Dat steekt wel een beetje, maar zet de vriendschap niet onder druk. Die verschillen zijn er nu eenmaal.

Misschien moet je ook wat vrienden zoeken die wat welgestelder zijn.
@Duploo: ik had ergens als geschreven dat ik in de begin-jaren wel eens gezegd heb dat ik vervelend vond dat ze bepaalde opmerkingen maakten...

Ik kan me nu nog herinneren dat ik me opgelucht voelde toen ik dat een keer uitsprak... vooral toen ik er begrip voor kreeg.

Maar de opmerkingen bleven wel komen... Toen heb ik mijn oren er voor gesloten en daarnaast ging ik vager doen over hoe en wat. Dat is zo gegroeid maar nu dus geescaleerd.

En ja ergens heb ik ze misschien wel eens aangemoedigd door te zeggen. "goh, wat fijn dat jouw ouders zo emotioneel betrokken zijn, ik kan daar best wel een beetje jaloers op zijn. Met mijn ouders kan ik niet over zulke dingen praten, dat vind ik jammer. Ik zou willen dat ik soms wat meer emotionele aandacht kreeg i.p.v. financieel"

Ik denk dat dit is wat Blijft gewoon Bianca bedoeld???
Je kan best jaloers zijn, maar het een ander wel gunnen. Zoals jij dat hebt met de liefdevolle band tussen je vriendinnen en hun ouders. Je zou het zelf ook wel zo willen hebben, maar je misgunt het je vriendinnen niet. Zo zouden zij ook moeten zijn met jouw ouders en wat je van hen krijgt.

Ik vind het wel vreemd dat ze nadat je begrip kreeg toch nog opmerkingen gingen maken. Heb je wel duidelijk aangegeven dat je die opmerkingen ook niet leuk vond/ vindt? Misschien hadden je vriendinnen toch nog niet voldoende door dat dat je stak.

Bij onze regelneef moesten wij ook weer even een beetje zoeken naar nieuwe omgangsvormen. Het is toch weer een beetje aftasten. Met het een keer uitspreken en er daarna nooit meer op wijzen is misschien niet genoeg.

Of misschien zijn je vriendinnen inderdaad wel secreten die jouw gevoelens niet (willen) snappen en je niets gunnen... Dan zijn je je vriendschap niet waard!
quote:Vana77 schreef op 09 juli 2008 @ 13:58:

Misschien moet je ook wat vrienden zoeken die wat welgestelder zijn.

Lijkt me wat drastisch...

In ons vriendengroepje heeft ook niet iedereen het even breed. Het budget voor gezamelijke activiteiten wordt door de kleinste portemonnee bepaald. Wat ieder doet met het overgebleven geld mag ieder lekker voor zichzelf weten. De ene rijdt in een kollosale gloedjenieuwe auto de ander (ik ) rijdt in een oud tweedehandsje. Geen probleem!
He Thunder, vervelend voor je meid. Vriendinnen kunnen je ontzettend veel steun en liefde geven maar soms kan vriendschap ook schuren. Heb dat zelf ook gehad maar nooit vanwege geld of rijkdom.

Ten eerste is het goed om naar je eigen aandeel te kijken inderdaad. Je bent een lieve meid die veel voor haar vriendinnen over heeft, zelfs liegen. Je hebt geld, so what. En je moet je eigen geluk en zelfverzekerheid zien te creeren, dat kan niemand anders voor je doen. Je ouders hadden daar meer in kunnen doen, maar dat hebben ze helaas niet gedaan. Dus nu is de beurt aan jou.

Soms is het inderdaad een beetje pijnlijk om de verschillen tussen mensen te zien. Schoonouders die klagen over de prijzen maar ondertussen 4x per jaar op vakantie gaan. Toen ik studeerde vriendinnen voor wie de ouders een huis kochten. Kom zelf ook uit armlastig gezin, maar so what, het lukte wel. We hebben bijna allemaal gestudeerd en mijn ouders hebben altijd hun rekeningen op tijd betaald.

Maar ik heb ook geleerd wat jij zegt, dat warmte en liefde onbetaalbaar zijn. En bij mij heeft dat nooit tot conflicten geleid tussen vrienden en ik.

Je vriendinnen zouden zich mogen afvragen waarom je zo reageert en liegt. En zo jou ter verantwoording roepen is toch eerder iets voor puberale studenten dan voor volwassen vrouwen? Sowieso is het beetje zielig om voortdurend te benadrukken dat iemand anders meer geld heeft. En erg passief-agressief, lekker makkelijk iemand naar beneden halen zonder dat het overduidelijk is

Maar om nu direct de vriendschap op te zeggen is zonde van al die jaren waarin jullie waarschijnlijk ook mooie dingen hebben meegemaakt en steun aan elkaar hadden.

Haal ze bij elkaar, precies zoals zij op Judgment Day deden. Leg ze uit waarom je hebt gelogen, precies zoals je al hebt beschreven. Leg ze ook uit wat hun aandeel was, dat zij er voortdurend op hamerden dat jij geld had. En leg ze uit hoe jij onzeker daarvan werd en welk aandeel jij daarin had.

Kortom volgens mij wordt het een interessant gesprek. Succes
Nou secreten wil ik ze ook absoluut niet noemen. En of ze afgunstig zijn...??? Ze laten juist altijd zo blijken hoe trots ze zijn dat ze alles zelf doen en daardoor meer waardering hebben voor hun prestaties.

Ik denk dat ze ook gewoon heel anders zijn, die twee dominantere. Die kunnen het juist ook heel goed met elkaar vinden. Ze zien dat je in een vriendschap ook eens lekker ruzie moet kunnen maken. Onderling hebben ze dat ook ... ze maken fikse ruzie waarbij woorden flink oplopen, negeren elkaar een paar dagen en daarna zijn ze weer de allerbeste vriendinnen. Ik kijk daar met verbazing na en vind dat ook wel grappig en leuk dat het zo kan.

Ze hebben wel eens aangegeven dat hun dat irriteert, dat ik op die manier nooit zo mijn mond opentrek.

Dus in die zin zou je wel eens gelijk kunnen hebben, dat het totaal langs hun heen is gegaan, mijn 'zegje'.

Mijn zegje doe ik namelijk altijd op een heel nadenkende manier, op een manier waarbij ik geen beschuldigingen uit en de lieve vrede bewaar ...
En ga ook alsjeblieft op zoek naar nieuwe vriendinnen. Deze meiden komen een tikje onvolwassen over, dus tijd om naast deze vriendinnen ook nieuwe vriendinnen te maken. Niet even rijk of zo vind ik echt onzinnig alsof je daar veel gelukkiger van wordt. Maar vriendinnen die naar je luisteren en beter zien waarom je bent wie je bent.

Sterkte met alles en kop op, het komt wel goed of MET hun of ZONDER hun
quote:Thunderforce schreef op 09 juli 2008 @ 14:31:

Ze laten juist altijd zo blijken hoe trots ze zijn dat ze alles zelf doen en daardoor meer waardering hebben voor hun prestaties.

Als je dat hardop zegt tegen iemand die in hun ogen minder waardering verdient, dan is dat toch een ongelofelijke steek onder water? Of zie ik dat nou zo verkeerd?
quote:Thunderforce schreef op 09 juli 2008 @ 12:03:

Alle vriendinnen zaten er al en de een nam de leiding ... dat ze met elkaar gesproken hadden en dat ze mij onbetrouwbaar vonden en geen echte vriendin omdat ik over zulke dingen lieg. Als vriendinnen vertel je elkaar altijd de waarheid en ze vonden mij niet meer te vertrouwen... Wat ik me nog afvroeg: hoe is deze rechtszitting afgelopen? Hebben zij de vriendschap met jou op dat moment verbroken of is het 'open' geëindigd?
Het lijkt wel alsof ze jou een compleet complex over jezelf hebben aangepraat!
Foutje...
En nog een foutje!
@ Zina72, dankje wel voor je fijne inlevende reactie. Ik kan me daar heel goed in vinden.

De rest trouwens ook hoor, maar nu de reacties wat minder snel op het scherm vliegen, kan ik het beter volgen

Voor nu laat ik het even rusten. Dit heeft zich een week geleden afgespeeld en één van hun is nu net op vakantie. Als ik de twee neutrale eerst apart neem, kan dat ook een beetje achterbaks overkomen: zieltjes winnen.

Denk dat ik ze allemaal tegelijk moet aanspreken.

Ik ga niet heen om de vriendschap te redden maar in eerste instantie om mijn kant van het verhaal te uiten. Dat heb ik namelijk niet gedaan/

Of misschien stuur ik wel een brief ...

Ben daar nog niet overuit dus daarom eerst maar even goed laten bezinken nog.

En inderdaad ook nieuwe vriendinnen maken
Eerlijk gezegd zou ik niet zulke vriendinnen hoeven, dat ik er knallende ruzie mee zou maken.

Zoals ik al zei, ik heb ook zoiets gehad. Zou met vriendinnen op vakantie gaan, had alles geregeld en 2 weken voor de vakantie werd ik ook 'uitgenodigd' en werd me meegedeeld dat ze liever niet hadden dat ik meeging. We waren toen nog wel een stuk jonger. Als ik nu terugkijk denk ik dat het niet zozeer aan mij lag. Ik kreeg te horen dat ik een heel ander leven had (had al een vriend, waar ik nu mee getrouwd ben) en dat ik gewoon níet leuk was.

Achteraf denk ik dat het meer aan hen dan aan mij lag. Tuurlijk heb ik mijn fouten, maar dit was laag en gemeen. En dat zie ik nu bij jou ook gebeuren.
Ik vind de reactie van je vriendinnen echt belachelijk. Je moet jezelf maar eens afvragen of ze het waard zijn dat jij probeert de verhoudingen te herstellen.

Ik zat/zit in dezelfde situatie als jij: vrijgevige ouders met centjes. Maar mijn vriendinnen hebben nog nooit afgunstig gereageerd. Soms hebben ze er zelf ook wat aan doordat we met mijn auto gaan (en ik geen benzine-vergoeding hoef want ja, pa betaalt), als ik een berg kinderkleding door te schuiven heb of als we met z'n allen sporten in de privé-gym van mijn ouders. Maar ze gunnen het mij en weten dat ik niet "de prinses op de erwt" ben waar zovelen anderen mij voor aanzien. Kortzichtige, afgunstige mensen die ik gelukkig kan negeren omdat ze niet mijn vrienden zijn.
Thunderforce, ik wens je het beste toe. Je komt op me over als een liefdevol persoon die haar vriendinnen het beste gunt en die erg geloofd in goede bedoelingen van een ander. Daarnaast kom je weldenkend over en ben je bereid om naar je eigen aandeel te kijken.

Kortom, je komt op me over als iemand die in een vriendschap, naast rondjes gesponsert door papa (maar dat is een heel gemeen grapje en als je dat niet zint, ook al is het als grapje bedoeld, mag je daar best wat van zeggen!) , heel wat te bieden heeft.

Ik ben benieuwd wat je besluit te doen en wat hierop de reactie van je vriendinnen is. Zou leuk zijn als je dat nog eens komt melden.
quote:isa26 schreef op 09 juli 2008 @ 14:36:

[...]

Wat ik me nog afvroeg: hoe is deze rechtszitting afgelopen? Hebben zij de vriendschap met jou op dat moment verbroken of is het 'open' geëindigd?

Nou, ik ging die avond dus heen en was dus al verbaasd dat iedereen er was en ik helemaal niet wist dat we samen zouden komen. Ik werd gebeld of ik nu even tijd had om te komen.

Een nam de leiding en vertelde dus dat ze samen het voorval van mijn auto hadden besproken en mijn leugen daarom heen.

En daarbij werden wat voorbeelden uit het verleden aangehaald ... de keren dat ik vaag deed over andere uitgaven... een vakantie, een hond etc. etc.

Het duurde eigenlijk alles bij elkaar maar een half uur. Ik was met stomheid verslagen en begon enorm te stotteren en reageerde in verhaspelde zinnen. Uiteindelijk heb ik mijn excuses aangeboden met een maar erachter dat ik het niet verkeerd bedoeld had.

Ik ben best een beetje verslagen naar huis gegaan in de veronderstelling dat de vriendschap over was.

Want na de excuses zeiden ze dat geen vriendschap wilden met iemand die niet eerlijk is/ was. En dat ik in die zin niet te vertrouwen ben.

(Het stomme is juist al die dingen had ik best zelf kunnen en willen betalen. Nouja, dan eerder een tweedhands auto maar goed tja ... min of meer stoot ik mijn ouders ook een beetje tegen het hoofd als ik weiger.

Eerder was het echt zo, dat ik vertelde dat ik iets van mijn ouders had gekregen, maar dan kreeg ik soms een opmerking van: kan je vader ook even een .... voor mij regelen?)
quote:duploo schreef op 09 juli 2008 @ 14:52:

Thunderforce, ik wens je het beste toe. Je komt op me over als een liefdevol persoon die haar vriendinnen het beste gunt en die erg geloofd in goede bedoelingen van een ander. Daarnaast kom je weldenkend over en ben je bereid om naar je eigen aandeel te kijken.

Kortom, je komt op me over als iemand die in een vriendschap, naast rondjes gesponsert door papa (maar dat is een heel gemeen grapje en als je dat niet zint, ook al is het als grapje bedoeld, mag je daar best wat van zeggen!) , heel wat te bieden heeft.

Ik ben benieuwd wat je besluit te doen en wat hierop de reactie van je vriendinnen is. Zou leuk zijn als je dat nog eens komt melden.

Bedankt Duploo, in de context van jou vind ik het een grappig grapje

Ik zal absoluut het staartje hier vertellen. Zelf lees ik ook altijd graag mee en vind het jammer als je geen weet hebt hoe het afloopt.
quote:Thunderforce schreef op 09 juli 2008 @ 14:58:

(Het stomme is juist al die dingen had ik best zelf kunnen en willen betalen. Nouja, dan eerder een tweedhands auto maar goed tja ... min of meer stoot ik mijn ouders ook een beetje tegen het hoofd als ik weiger.

Eerder was het echt zo, dat ik vertelde dat ik iets van mijn ouders had gekregen, maar dan kreeg ik soms een opmerking van: kan je vader ook even een .... voor mij regelen?)Nou ben je alweer jezelf aan het verdedigen!!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven