Werk & Studie alle pijlers

Afwijzing sollicitatie omdat...?

25-06-2014 13:12 43 berichten
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik gesolliciteerd op een functie die perfect aansloot bij mijn cv. Ik voldeed aan alle eisen en zelfs nog meer dan dat (o.a. er werd een hbo of een academische opleiding gevraagd; ik heb allebei, meer ervaring dan vereist etc.. ).

Ik kreeg een standaard mailtje van hr dat ik helaas niet bij de kandidaten zat waar ze mee door willen gaan. Daarop heb ik contact met ze opgenomen omdat ik graag feedback wilde hebben voor de toekomst. Ik had ze zelf gebeld, maar de persoon die daar over ging was niet aanwezig dus die zou mij terug bellen. Nu heeft ze mij een mailtje gestuurd dat er honderden sollicitaties waren en dat mijn cv niet aansluit bij de functie eisen dus dat ik daar in het vervolg beter op zou moeten letten. Nu ben ik echt niet achterlijk en zou ik sowieso nooit solliciteren op iets waarvan ik denk dat ik er geen kans bij maak, maar hierbij kon ik toch echt op ieder puntje wel een 'check' zetten.

Nu voel ik me natuurlijk een beetje gefrustreerd, maar wat zouden jullie doen? Contact opnemen en aangeven welk punt bij mij dan mist? Of gewoon laten voor wat het is en er een klein beetje van uitgaan dat ze iets verzint?

Groetjes coco
Als ik het zo lees vraag ik me af wat je wil. Volgens mij gaat dit helemaal niet om feedback krijgen voor een volgende sollicitatie maar wil je gewoon je gelijk halen.
Alle reacties Link kopieren
Irritant is het zeker, vaak genoeg mensen gesproken die willen weten waarom. Soms is er niet echt een reden. De ene brief is leuker dan de andere hè!

Misschien staat jouw hoofd hen gewoon niet aan (bedrijven gaan je ook opzoeken op Google...), de ene persoon spreekt gewoon meer aan dan de andere. Dan kan je cv nog zo goed zijn........
summer is a state of mind
quote:elninjoo schreef op 25 juni 2014 @ 14:23:

Waarschijnlijk hebben er van de 300 reacties minstens 50 een passend CV. Jij hebt gewoon hun top 5 niet gehaald om wat voor reden dan ook. Wen er maar aan.

Dit en dan geven ze alle mensen die bellen hetzelfde antwoord. Helaas hadden ze dit keer 1 van die 50 personen met passend CV aan de telefoon.

Nu vind ik dat ze wel erg bot reageert. Wist ze wel wie ze aan de telefoon had?

En die bereikbaarheid? Kan twee redenen hebben. Of ze zijn gewoon echt slecht bereikbaar of ze hebben de bereikbaarheid wat verminderd omdat er misschien een heleboel sollicitanten bellen waarom ze niet zijn uitgenodigd.
quote:carrie-bradshaw schreef op 25 juni 2014 @ 14:46:

Zou ik zeker achteraan gaan... niet omdat het nog iets uithaalt, maar gewoon om lekker irritant te zijn Daarmee kun je je eigen glazen ingooien. Het kan maar zo zijn dat ze een paar maanden later nog een vacature hebben en jouw cv dan wel uit de stapel wordt geplukt. Als ze je dan onthouden hebben als dat irritante mens wat zo vervelend belde dan wordt je net zo hard weer terug gestopt in die stapel.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 25 juni 2014 @ 14:52:

Als ik het zo lees vraag ik me af wat je wil. Volgens mij gaat dit helemaal niet om feedback krijgen voor een volgende sollicitatie maar wil je gewoon je gelijk halen.

Pardon? Ik ga toch niet op hoge poten naar die organisatie toe? Het is toch handig voor jezelf als je weet waarom je niet bent aangenomen zodat je daar in de toekomst rekening mee kunt houden en je brief+cv kunt bijschaven?

Overigens kreeg ik juist een mailtje van diegene die erover ging. Toen ik gister belde kreeg ik iemand aan de telefoon niet er niets van wist dus zou ze de juiste persoon contact met mij laten opnemen.

Maar goed, ik zal er inderdaad aan moeten wennen, maar was gewoon even benieuwd wat anderen zouden doen in dit geval!
Verder overigens wel balen!

En eigenlijk maakt het ook niet uit waarom je contact wil: je gelijk halen of kijken of ze geen fout hebben gemaakt. Het is goed om deze sollicitatie af te sluiten.
quote:Coco87 schreef op 25 juni 2014 @ 15:03:

[...]

Pardon? Ik ga toch niet op hoge poten naar die organisatie toe? Het is toch handig voor jezelf als je weet waarom je niet bent aangenomen zodat je daar in de toekomst rekening mee kunt houden en je brief+cv kunt bijschaven? Dat antwoord heb je toch gekregen? Je CV sloot niet aan op de vacature. Blijkbaar is jouw beeld van "passend bij de functie" dus anders dan het beeld dat het bedrijf daarbij heeft.
Zinloos om erachter te gaan bellen. Waarom? Ze gaan je heus niet alsnog een baan aanbieden. Kans bestaat wel dat ze je naam gaan onthouden, maar dan wellicht niet in positieve zin. Als het een klein wereldje is waarin je solliciteert kan het nog tegen je gaan werken.

Grote kans dat jij één van de 300 sollicitanten was. Dan gaan ze heel vaak echt niet 300 brieven en CV's serieus doorspitten. Als ze na 50 brieven een paar uitstekende kandidaten hebben gevonden nodigen ze die uit en als één daarvan geschikt wordt bevonden, krijgt diegene de baan en de rest een standaardafwijzing.

Verwacht je nou echt dat ze een heel epistel gaan terugschrijven wat er mankeert aan je brief en wat er volgende keer beter kan? Tja, misschien in tijden dat er geen hond solliciteert en HR niks te doen heeft, maar zeker niet tegenwoordig.
Wat ze van je brief vinden is ook nog 'ns heel smaak afhankelijk. De ene houdt van formeel, de ander kan 't juist wel waarderen als er wat meer humor in zit.

En wellicht had je er wel per ongeluk 'n stomme typ/spelfout in staan waardoor je gelijk naar de stapel afgewezen verdwijnt.
quote:sugarmiss schreef op 25 juni 2014 @ 15:01:

[...]

Daarmee kun je je eigen glazen ingooien. Het kan maar zo zijn dat ze een paar maanden later nog een vacature hebben en jouw cv dan wel uit de stapel wordt geplukt. Als ze je dan onthouden hebben als dat irritante mens wat zo vervelend belde dan wordt je net zo hard weer terug gestopt in die stapel.

Nou.. ik kreeg toevallig van de week een mailtje van een bedrijf waar ik echt ruim een jaar geleden ergens op gesolliciteerd had.

Dat ik "recent" gesolliciteerd heb, en dat ze wellicht nu wel een passende functie voor me hebben. (Functie was overigens heel anders dan die waar ik toen op gereageerd heb) Wel moest ik dan in het bezit zijn van rijbewijs C. Ehhh dat heb ik niet, nooit gehad ook.

Ik vind bedrijven die zo communiceren echt ontzettend slecht, zou er dus niet snel nog voor willen werken. Maar als je idd in een kleine wereld werkzaam bent dan kun je niet zoveel noten op je zang hebben.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik zou best rijbewijs C willen halen op kosten van de werkgever hoor, geen probleem.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 25 juni 2014 @ 15:07:

[...]

Dat antwoord heb je toch gekregen? Je CV sloot niet aan op de vacature. Blijkbaar is jouw beeld van "passend bij de functie" dus anders dan het beeld dat het bedrijf daarbij heeft.

Als er een heel letterlijk rijtje met eisen staat en je kunt feitelijk aantonen dat je daaraan voldoet dan is het toch op z'n minst merkwaardig dat ze dit als reden geven. Feedback op brief of cv, dat had ik verwacht of gewoon een mening over mijn profiel an sich.

Overigens heb ik gewoon een vriendelijk mailtje teruggestuurd en hoef ik helemaal niet 'mijn gelijk' te halen. Daar ben ik iets te oud voor geworden.
Zij zitten daar niet om 300 sollicitanten van relevante feedback te voorzien. Zij zitten daar om een keuze te maken uit 300 brieven en er 'n handjevol op gesprek te laten komen. Jij bent niet gekozen, om wat voor reden dan ook. Er zijn er waarschijnlijk nog tientallen die ook voldeden aan het eisenrijtje, maar er mogen er maar 'n paar op gesprek komen. Deal with it.
EN zegt t vrij bot (of to the point)... maar de meeste vacatures krijgen tegenwoordig 200-300 reacties. Feedback heb ik in de bijna 2 jaar dat ik solliciteer nog nooit gehad op een brief. Wel op een gesprek. Bij een eerste selectie echt nog nooit anders dan de standaard mail we hebben de kandidaten gekozen met de meest passende CV. Of: we hebben naar aanleiding van de overweldigende hoeveelheid sollicitanten extra criteria gekozen, en er daar 20 van op gesprek uitgenodigd.
Ik denk ook dat jouw verwachtingen te hoog waren. Hoe lullig dat ook is als je jouw best hebt gedaan op een sollicitatie en daar tijd en energie in hebt gestoken, de gemiddelde HR-afdeling heeft gewoon niet voldoende mankracht om alle CV's tot in detail te beoordelen en iedereen daar vervolgens persoonlijk feedback op te geven. En dus krijg je eerst een standaard afwijzing en daarna een standaard uitleg toegezonden.

Overigens, wanneer er heel veel kandidaten aan alle punten in het profiel voldoen, dan worden er vaak aanvullende criteria opgesteld tijdens het selecteren. Een bedrijf kan natuurlijk niet met honderden mensen in gesprek gaan voor 1 vacature. De kans is groot dat dat bij dit bedrijf ook gebeurd is, en dat jij er in die fase van het selectieproces uit bent gevallen.
Misschien hebben je jouw brief en cv niet eens gelezen maar alleen een selectie en daar zaten al genoeg geschikte kandidaten bij.

Ik vind wel dat ze hun standaardfeedback aan moeten passen. Een advies dat je voortaan op moet letten of je cv wel bij de vacature past geven aan iemand die aan de voorwaarden voldoet, is raar. Zeg dan gewoon dat je teveel reacties hebt gehad om alles in detail te bekijken.

Een vriendin had ook zoiets bij een sollicitatie, toen ze belde, gaf de p&oer toe haar cv niet gelezen te hebben, pakte ter plekke de gegevens erbij en zei toen dat ze idd een erg geschikte kandidate zou zijn geweest . Maar omdat ze inmiddels al iemand hadden die ook geschikt was, veranderde dat niet.
Ok, duidelijk! Had gewoon even wat reacties nodig van anderen. Ik heb overigens in mijn mailtje niet gezet dat ik nog nadere toelichting wil (heb helemaal geen vragen gesteld), want ik weet toch dat ik daar niets mee opschiet. En een slechte naam wil ik ook niet dus daar waak ik wel voor
Zelfs na een prettig en goed sollicitatiegesprek kan je nog afgewezen worden om een lullige en vergezochte reden. Dat gaan ze echt niet allemaal aan je toelichten. Helaas werkt het nu eenmaal zo, er is meer aanbod dan vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven