Werk & Studie alle pijlers

Tips & Ervaringen verkoop 2e hands kleding

07-07-2014 19:52 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het plan:

Ik wil beginnen met de verkoop van 2e hands kleding. In/om Utrecht.

Het idee is om nog goede schone (niet verwassen en fris ruikende) merkkleding en/of vintagekleding te gaan verkopen. Met het idee: misschien ooit een winkel. Maar..., eerst maar eens kennismaken met 'die markt'.

Ik heb een baan: ma t/m do en heb dus de vr & za (& zo) over.

Wat ik wil gaan doen: op vlooienmarkten, jaarmarkten, kledingbeurzen, rommelmarkten, braderieën, een stand huren en mijn spullen verkopen.

Ik heb zelf heel veel kleding over, maar ook wil ik op rommelmarkten en/of kringloopwinkels mijn inkoop doen. (Afgelopen weekend was ik in een kringloopwinkel met 'alle kleding voor 1 euro' en daar zaten een paar leuke dingen bij).

Vooralsnog doe ik het voor de leuk en niet om er rijk van te worden.

Nah ja, rijk wordt je er sowieso niet van, maar het zou wel leuk zijn als ik op termijn mijn idee verder kan professionaliseren.

Ik zoek nu tips en ervaringen bedoeld om 'kinderziektes' te voorkomen, beginnersfouten te vermijden en om een geslaagde start te maken.
Een sta D huren kost geld, je hebt je reiskosten, je moet rek(ken) kopen en je staat daar zelf de hele dag.

Wil je het puur voor de lol doen (en heb je niks anders te doen op je vrije dagen) of wil je er echt wat aan gaan verdienen? Dan moet je heel wat verkopen. Want ook je klanten weten de weg naar een kringloop met 1,- kleding te vinden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik weet het Himalaya, maar bij de kringloop moet je echt zoeken naar goede merkkleding en daar wil ik me op richten. En daar is het ook vaak nog een rommeltje en ruikt de kleding niet fris.

Vooralsnog zal mijn start zijn in oktober bij een kledingbeurs in het centrum van Utrecht, waar ik voor 5 euro een stand huur. En wat ik al zei: eerst maar eens voor de leuk kijken of het wat is.

Rekken en vervoer heb ik al.
Ik raad je aan om de site van de markt IJhallen in Amsterdam Noord te bekijken. Een stand is niet duur en je kunt er mat gemak een paar honderd uren verdienen met leuke spullen. Bij een hoek stand kun je er een kledingrek naast plaatsen. Je kunt ook een lijn spannen.

Wat goed werkt is een mooI ingerichte te stand met hangende mooi stukken ipv een berg kleding. Schoenen, tasjes, beetje bling.

http://www.ijhallen.nl/

Het is handig om een geld kistje te hebben, genoeg munten aan wisselgeld of een heuptasje met geld en een schrift om je verkochte items bij te houden.

http://www.ijhallen.nl/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hey Viva-Amber, ik ga daar zeker een keer heen. Niet met eigen spullen. A'dam is net te ver weg en hier in en om Utrecht is genoeg te doen. Maar wel leuk om ideeën op te doen.

Verkochte items bijhouden vind ik ook een goed idee.
Maar dan moet je dus ook zelf rommelmarkten en kringlopen af gaan, op zoek naar net dat ene kledingstuk dat jij dan weer kan doorverkopen? En dan moet je er ook nog winst maken. Het klinkt mij als heel veel gedoe voor heel weinig.
Vaak hebben vrienden/fam ook dingen die zij weg willen doen. Meestal spreek ik dan af dat zij een deel van het verkochte bedrag krijgen en de onverkochte spullen terug, maar je kunt natuurlijk ook dingen overkopen voor een klein bedrag. Je netwerk heeft vaak meer dan je denkt en het is weer een goede reden om een kast op te ruimen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Klopt DH, dat realiseer ik me ook. Maarreh, ik ben hier voor tips & ervaringen.
Viva-Amber, ik ben ook idd van plan om vrienden, buren, bekenden, familie te vragen of ze kleding over hebben. Het idee waar ik mee loop is om 10% van mijn omzet over te maken aan een goed doel. KWF of Artsen zonder Grenzen. Met die achterliggende gedachte geven mensen, denk ik, wat makkelijker kleding mee.
quote:schimmel, 13 minuten geleden

Klopt DH, dat realiseer ik me ook. Maarreh, ik ben hier voor tips & ervaringen.

Misschien spreekt DH ook wel uit ervaring?

En ook nog eens 10% van de omzet overmaken aan het goede doel.. Ik denk dat je je omzet te hoog inschat. Op je vrije dag moet je op zoek naar dat ene bijzondere item bij een kringloop, waar veel anderen ook op lopen te azen. En dat moet dan ook nog goedkoop zijn, want je moet er wel winst op maken en je onkosten van betalen.

Waarom begin je niet eerst op marktplaats ofzo? Dan kun je zien of en met wat voor spullen en prijzen het loopt. Je hoeft niet veel in te kopen, terwijl een kraam met 10 artikelen niet echt smoelt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ken iemand die dit wel professioneel doet en er valt echt geen droog brood mee te verdienen. Je moest volgens haar ook wel rekenen op vijf tripjes richting IJ-hallen voordat je een mooi merk item met de goede maat en in goede staat tegenkomt.

Ik vraag me zelf af of je die 10% dan ook echt overmaakt aan een goed doel. 10% is niet veel en als ik geld over zou maken naar een goed doel dan kan iemand dat ook doen zonder zijn of haar kleding weg te geven. Ik zou het dan op commissiebasis doen. Dus zoveel procent van de verkoop naar de eerste eigenaar ipv een goed doel.

Weet je ook al waar je je merk kleding vandaan gaat halen als je directe kledingbron van vrienden en familie is opgedroogd? En wat versta je onder merkkleding? G-sus of Dries van Noten?
Je kunt ook op marktplaats struinen voor kledingpakketten. Als je daar weer de kleding in pakketten van 4-5 stuks doorverkoopt die niet in je kraam thuishoren kun je ook nog eens een beetje reclame genereren voor je toko in de advertenties.
Als koper hier wat tips zoals ik het fijn zou vinden om bij een kraam te kopen.

1 grote berg schrikt af, sorteer op maat e..d

Weet goed wat je nog wel en niet hebt liggen. Ik vindt het fijn om te kunnen vragen, ik zoek dit en dit in die maat, heb je zoiets.

Hang/leg je mooiste stukken zo neer dat ze goed zichtbaar zijn.

Prijs alles duidelijk (of hang een prijsbord op) Ik vindt het vervelend als dingen niet geprijsd zijn, verwacht dan vaak dat het erg duur is, en dat schrikt dan af.

ijmarkt in amsterdam ben ik een keer geweest, erg leuk om te doen en rond te kijken. Toen vooral voor babyzoon goed geslaagd, voor mezelf niet heel erg veel gekocht toen.
Leuk idee Rianne, ik ben meteen even gaan kijken op Marktplaats en daar worden idd kledingpakketten aangeboden.
@Shenandoa, die kant wil ik ook op. Overzichtelijk ophangen op dezelfde hangertjes (want het wordt gauw een zooitje) en prijzen vind ik een goed idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven