Gezondheid alle pijlers

Schildklier / zwanger worden

19-07-2014 13:01 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al lange tijd meelezer, maar zou nu ook graag zelf advies willen.

Een aantal jaar geleden is mijn schildklier getest. Eerlijk gezegd kan ik me niet meer herinneren waarom dat toen precies gebeurd is. De dokter zei dat mijn schildklier wat trager werkt dan normaal, maar er was verder niks aan de hand. Ik heb er destijds ook geen medicijnen voor gekregen. Nooit meer over nagedacht, tot nu. Ik probeer nu namelijk zwanger te worden en las toevallig dat een traag werkende schildklier zwanger worden moeilijk maakt / gevaarlijk is tijdens zwangerschap zelf.

Zouden jullie hiervoor naar de huisarts gaan? Of zou het gewoon in orde zijn omdat er destijds ook niets aan gedaan hoefde te worden?

Ik kan me soms nogal laten meeslepen door horrorverhalen, graag een nuchtere blik!

Ik probeer overigens pas 2 maanden zwanger te worden. Na het stoppen met de pil werd ik meteen ongesteld (cyclus 31 dagen en daarna 33 dagen).
Wij zijn geen dokter..
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Mijn schildklier is een periode te snel en te traag geweest.destijds medicijnen geslikt. Zodra ik zwanger wilde raken moest ik weer onder controle komen. Gedaan, regelmatig bloed geprikt maar niks aan de hand. Ook mijn dochtertje werd na de geboorte regelmatig gecontroleerd. met ons beide is alles in orde.
Ga naar je huisarts en leg je vraag voor. Vraag of je bloed onderzocht kan worden. Ook een klein beetje vertraagde schildklier kan al problemen geven. Mocht je zwanger raken, vraag dan asap een doorverwijzing naar een internist
Stel de vraag aan je arts, maar ik ben 2x snel zwanger geworden met een trage schildklier en ik ben ook de jongste niet meer.
http://thuisarts.nl/schil ... problemen-en-zwangerschap

Betrouwbare informatie van het Nederlands Huisartsgenootschap.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Bedankt voor jullie reacties!

Die info was ik tegengekomen. Ik twijfelde om het na te vragen, omdat er toen ook niets aan de hand was (maar toen wilde ik ook niet zwanger worden natuurlijk). Ik maak me vaak (onterecht) ongerust, vandaar. Maar goed, maandag ga ik dan toch maar contact opnemen met de huisarts.
Gewoon bellen, verhaal uitleggen en je gerust laten stellen door een 'geen probleem' antwoord van de huisarts, of door de controles.
quote:funnymiss schreef op 19 juli 2014 @ 14:24:

Gewoon bellen, verhaal uitleggen en je gerust laten stellen door een 'geen probleem' antwoord van de huisarts, of door de controles.

Beet je kort door de bocht dit. Het KAN zijn dat zelfs een marginaal te trage schildklier invloed heeft op je vruchtbaarheid en dat je toch medicijnen moet slikken.

Maar het is niks wat niet op te lossen.
Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen na een internist.

Aangezien je schildklier in het begin van je zwangerschap voor twee moet werken, is het van belang om te weten of hij dat aankan.

Ik heb de afspraak met mijn internist dat ik direct bloed laat prikken zodra ik zwanger ben.
Hm, ik word nu toch best bang voor het geval dat ik deze poging al zwanger blijk te zijn. Dat ik er dan 'te laat' bij ben, maar die kans is wel klein. Pff, gelukkig las ik er toevallig over. Anders had ik er echt nooit bij stil gestaan.

Ik maak maandag meteen een afspraak en dan hoor ik wel wat de huisarts zegt. Bedankt voor de reacties/ervaringen.
Niet bang zijn, het komt niet op een paar weken en zolang als je je niet slecht voelt, dan is er weinig aan de hand.

Gewoon maandag naar je huisarts.

Sorry ik wilde je niet bang maken!
Geeft niet hoor, dat ligt niet aan jou. Ik voel me verder niet slecht. Herken wel een aantal klachten, maar dat zijn van die klachten die je aan zo veel dingen toe kunt schrijven. Als ik er in het verleden niet op was getest, had ik het waarschijnlijk niet geweten. Voel me nu wel rustig met het idee dat ik het maandag ga navragen.
Mijn bloed is inmiddels onderzocht. Heb vandaag de uitslag van de assistente te horen gekregen. Schildklier werkt inderdaad traag, maar valt nog net binnen de normale waarde (al sprak ze wel over subklinisch). Advies was om na 6 maanden terug te komen. Verder niks over mijn zwangerschapswens, terwijl ik dit duidelijk aan heb gegeven. De dokter zei maandag dat een wat trage schildklier geen invloed heeft op zwanger worden, alleen tijdens de zwangerschap zelf. Op internet lees ik hier tegenstrijdige berichten over. Ik heb voor morgen een (telefonisch) consult met de huisarts aangevraagd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven