Cruesli?!

23-06-2008 13:27 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ontbijt graag met een bakje yoghurt en daardoor heen cruesli. Ik neem 2 a 3 handjes, wel Cruesli Balans trouwens.

Maar ik heb wel eens gelezen en gehoord dat Cruesli niet echt gezond is: veel vet en suiker. Sommigen zeggen weer dat het meevalt...

Weet iemand dit en/of ontbijt iemand ook hiermee?
Ik vind het wel vreemd eerlijk gezegd. Een aardappel voelt voor mij veel zwaarder dan pasta of rijst. En ik vind het ook minder lekker, maar dat is een ander verhaal. Er zijn zoveel landen waar mensen bij wijze van spreken nog nooit een aardappel gezien hebben. Volgens mij is het meer een ouderwetse opvatting van het voedingscentrum, net als dat vele brood dat we geacht worden te eten.
Ik weet niet of het qua voedingswaarde net zo gezond is.

Misschien een ouderwetse opvatting, weet ik niet hoor, maar een aardappel is zeker niet ongezond.

Ja, rijst is veel lichter verteerbaar, maar dat maakt het toch niet per definitie gezonder?

En brood, ja dat eten we hier inderdaad veel, maar er zijn inderdaad genoeg dingen die je ook kunt eten waar veel voedingswaarde inzit.
Hm, ik ben geen voedingsdeskundige dus ik weet het niet precies. maar het valt me wel op dat het voedingscentrum een nogal eenzijdige kijk heeft op voedsel. Ik vulde gisteren een testje in waaruit zou blijken hoe gezond ik leef. Dat ik nauwelijks brood eet was helemaal verkeerd volgens hun. Vervolgens moest ik invullen wat ik eet bij de lunch. Ik kon alleen maar kiezen uit brood, brood en nog eens brood. Ben toen maar afgehaakt.

Nou denk ik wel dat ik wat gezonder kan eten. Ik weet eigenlijk al jaren dat ik volkoren pasta moet eten, en soms probeer ik het, maar ik vind witte pasta gewoon lekkerder... Niet gezond, ik weet het.
Oh ik kijk nooit op de site van het voedingscentrum eigenlijk.

Als je je gezonde verstand gebruikt kun je nagaan dat in cruesli veel meer suiker zit dan in muesli, dat muesli veel gezonder is. Dan kun je ook nagaan dat volkorenbrood gezonder is dan witbrood. En dat verse groente gezonder is dan groente uit een potje dat tot 2012 houdbaar is ( ook al wordt beweerd van niet).

Maar ook ik ben geen voedingsdeskundige.

Ik denk dat men veel te veelmet eten bezig is en dat men eigenlijk heel goed weet wat gezond is.
Pasta en witte rijst in hetzelfde rijtje als patat?

Dat is toch volkomen onzin?
Hm ja, daar zeg je wat. Wel jammer dat er op zo'n site dan zulke eenzijdige en eigenlijk ook misleidende informatie gegeven wordt. Ik kijk er eigenlijk ook nooit op, kwam er toevallig terecht en was even benieuwd naar mijn goede eetgewoontes. Ik kan me voorstellen dat wanneer mensen zien dat muesli en cruesli in dezelfde kolom staan ze denken dat het niet uitmaakt wat je neemt. En dus vervolgens naar de cruesli grijpen.

Dat groentes uit blik even gezond zijn als verse geloof ik trouwens ook niet. De geur, de smaak, de textuur... alles is totaal anders.
Gebakken aardappelen,

frites, aardappel-kroketten, pasta,

rijst

Allemaal 1 pot nat.
Ja dat is inderdaad vreemd Boebele. Je zou toch verwachten dat men daar de goede informatie geeft.

En ik denk ook dat veel mensen naar cruesli grijpen als men ziet dat het even gezond is.

Ik las dat je brinta niet zo lekker vond?Ik vind het heerlijk. At het vroeger als kind vaak en als ik het nu eet smaakt het naar vroger

Lekker, het vult ontzettend goed en het is gezond. Ik eet het soms wel eens en het is echt een traktatie voor mij.
quote:boebele schreef op 12 juli 2008 @ 02:12:

Gebakken aardappelen,

frites, aardappel-kroketten, pasta,

rijst

Allemaal 1 pot nat.

Vreemd. Ik denk dat rijst en pasta heel wat gezonder zijn dan gebakken aardappelen en aardappelkroketjes. Dat laatste valt bij mij zelfs onder snacks.

Nou ga ik even kijken ook op die site haha.
Yuk, ik vond Brinta echt vies! Misschien dat ik het met een flinke laag suiker nog wel te haggelen vind, maar dan heb ik natuurlijk meteen die lui van het voedingscentrum hier op de stoep
Ik heb even snel gekeken. Er wordt beweerd dat je op een kleuterschool beter op snoepjes kan trakteren dan op kaas.

???
HUH??? Na, het moet niet gekker worden.

Had Meds toch gelijk...
quote:boebele schreef op 12 juli 2008 @ 02:23:

Yuk, ik vond Brinta echt vies! Misschien dat ik het met een flinke laag suiker nog wel te haggelen vind, maar dan heb ik natuurlijk meteen die lui van het voedingscentrum hier op de stoep

Brinta zonder suiker vind ik ook niet lekker brrr...

Misschien dan zoetstof i.p.v. suiker, maar dat zal wel vergif zijn in de ogen van het voedingscentrum.......
quote:boebele schreef op 12 juli 2008 @ 02:26:

HUH??? Na, het moet niet gekker worden.

Had Meds toch gelijk...

Ja, ik deed een klein testje en daar zei men dat er tegenwoordig veel op hartige dingetjes wordt getrakteerd op school en dat men daarom beter op snoep kan trakteren. Want in kaas zit te veel vet. Ja daaaaag wat een redenatie. Er kwam ook uit dat diepvriesgroente net zo gezond is als verse groente. Tegenwoordig zijn er zulke goede koeltechnieken dat de vitamines niet verloren gaan.

Kijk dat geloof ik dus echt niet.
En volgens hun zou krokante muesli gezonder zijn dan gewone muesli.

???????????
krokante muesli gezónder dan gewone muesli? Waar staat dat?

Overigens moet ik ook niets hebben van zoetstoffen. Ik vind de smaak daarvan gewoon vies en bovendien heb ik ook heel erg moeten overgeven na het eten van een brownie met zoetstof ipv suiker...
Ze spreken zichzelf nog tegen ook, want dit las ik net bij het stukje over maaltijdmomenten:

'Een goed ontbijt is een maaltijd met (volkoren)brood of een ander volkoren graanproduct (bijv. muesli, havermout).'

Terwijl op een andere pagina staat dat muesli net zo slecht is als rice crispies. (?)
ik kijk even, ben zo weer terug.
Haha, ja ik zie je wel weer verschijnen.

Heb het bericht ge-edit, ik bedoelde rice crispies, maarja, daar zullen chocopops ook wel onder vallen.
Nou ik hou het even voor gezien, moet nu echt gaan slapen. Ik lees morgen je bevindingen wel

truste!
Ga naar 'test jezelf'

'kijk welke test je online wilt doen'

'voeding'

'gezonde voedingswijzer'

klik dan het plaatje aan met brood. Dan staan er drie kolommetjes wat je vaak kunt eten, minder vaak en bij uitzondering. Daar staat het.
Slaap lekker! Ik ga ook slapen trouwens.

Vreemde lui die daar bij het voedingscentrum.
O en wokkels zouden gezonder zijn dan een pepermuntje.

Tuurlijk.............
wát? dat meen je niet.

Ik kon dat test jezelf niet vinden trouwens.
Dat voedingscentrum deugt echt niet ze hadden een paar jaar geleden Hero Fruit 2day uitgeroepen als meest innovatieve gezonde vinding, maar die meuk bevat heel veel kleur/smaak en zoetstoffen. De Knorr Vie, die in dezelfde tijd uitkwam was zonder kleur/smaakstoffen en suiker, deze werd niet eens vermeld. Hero is natuurlijk sponsor.

Witte rijst en witte pasta zijn gezond, niet zo gezond als zilvervliesrijst en volkorenpasta, maar ze leveren koolhydraten en B-vitamines en zijn stukken gezonder dan Patat, die weliswaar ook koolhydraten bevat, maar door het frituren de B vitamines verliest en ook heel veel vet bevat.

Voedingscentrum is een orgaan van de overheid maar werkt samen met bedrijven: hier een stukje van hun site

Samenwerkingsverbanden

Het Voedingscentrum zoekt voortdurend naar creatieve manieren om mensen te verleiden informatie over gezond en veilig eten op te nemen en een verantwoorde voedselkeuze te maken. Bij al deze initiatieven staat voorop dat de boodschap niet wordt beïnvloed door samenwerkingspartijen. Daarover worden vooraf duidelijke en strikte afspraken gemaakt.

Om de onafhankelijkheid te waarborgen, wordt bij samenwerkingstrajecten in eerste instantie samengewerkt met koepelorganisaties, zoals het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Federatie Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie (FNLI). Als er wordt samengewerkt met individuele bedrijven, dan zijn dat meestal meerdere bedrijven uit verschillende branches. In een incidenteel geval ontstaat een samenwerkingsverband met slechts één andere partij.

Het Voedingscentrum kiest alleen voor samenwerking met één partij als door middel van deze samenwerking een specifieke (moeilijk te benaderen) doelgroep bereikt kan worden. Bij de inhoud van de voorlichting staat echter altijd de wetenschappelijke consensus centraal. Daar waar er sprake zou kunnen zijn van potentiële belangenverstrengeling, worden duidelijke reglementen en gedragslijnen opgesteld die de onafhankelijkheid moeten waarborgen.

Zie? ik ruik de belangenverstrengeling al van verre. Ik schat dat de bakkers flink participeren alsmede de slagers en de visboeren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven