seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Het is duidelijk dat TO voornamelijk vanuit angst denkt en handelt.

En i.p.v. solidair te zijn met vrouwen, veroordeelt ze hen juist.

Ik ga maar weer Pippi Langkous lezen.
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:32:

[...]

Nou, een dictatuur streef ik niet na, maar ik hoop wel voor mijn 25e minister van Emancipatie te zijn. Maar als ze me willen, dan wil ik wel de garantie dat ik een paar zaken zal kunnen veranderen. Ik ga er niet zitten als show-figuur om te laten zien hoe geemancipeerd een kabinet is, terwijl ze in feite niets willen veranderen.

Als ik ooit politieke macht krijg, dan zal er dus wel wat veranderen. En niet iedereen zal dat leuk vinden. Maar goed, ik vind het niet echt leuk wat er op dit moment allemaal gebeurt.Welke stappen onderneem je concreet om tegen die tijd als minister gevraagd te worden? Ben je al lid van een politieke partij die binnen zes jaar onderdeel van de regering zal zijn? Heb je al enige politieke en/of bestuurlijke ervaring opgedaan buiten je eigen kring van jonge feministes?
Ga je lesbiennes ook actief aanmoedigen heteroseksuele relaties aan te gaan? Vraag jouw vriendin eens wat ze daarvan zou vinden.
quote:feministe1995 schreef op maandag 28 juli 2014 15:42 Over totalitarisme: ik zou heteroseksuele relaties uiteraard nooit willen verbieden. Ik wil wel mijn vrijheid van meningsuiting gebruiken om jonge vrouwen te prikkelen om lesbische relaties eens een kans te geven. Dat kun je toch niet totalitair of eng noemen, lijkt me.Als politicus heb je aanhangers nodig, of toch tenminste het vermogen om mensen van jouw standpunt te overtuigen. Hoeveel van die mensen heb je er hier al gevonden? Zelfs in je eigen vriendinnenkring zijn ze het vaak niet met je eens, schreef je net al. Wake up and smell the coffee!
ik ben wel benieuwd wat je denkt dat de vrouwen in india en pakistan hiervan vinden. van jouw besluit om lesbisch te zijn.
That's a fine looking high horse
quote:NYC schreef op 28 juli 2014 @ 15:44:

[...]

Wel eens voor de klas gestaan? Gewerkt met kinderen in basisschoolleeftijd of evt. pubers? Ik vind meisjes allesbehalve socialer in de omgang met elkaar dan jongens. Ik vind jongens véél meer gericht op het belang van de groep. Pesters heb je onder jongens en meiden, gepesten ook...maar verder vind ik dat jongens veel leuker spelen met elkaar onderling (een jongen die net wat minder goed sport mag toch mee voetballen) dan meisjes (giechelen, smiespelen, "alléén meisjes met witte schoenen mogen meedoen!")Eens, ik heb met peuters en kleuters gewerkt en dan zie je dat verschil al heel duidelijk. Meisjes zijn veel dominanter en willen dat het spelletje precies volgens hun regels gespeeld wordt, dat zie je ook terug in TO.
quote:NummerZoveel schreef op 28 juli 2014 @ 15:46:

[...]

Als politicus heb je aanhangers nodig, of toch tenminste het vermogen om mensen van jouw standpunt te overtuigen. Hoeveel van die mensen heb je er hier al gevonden? Zelfs in je eigen vriendinnenkring zijn ze het vaak niet met je eens, schreef je net al. Wake up and smell the coffee!Mannen gaan niet op haar stemmen, als ik kijk naar hoe vrouwen op haar reageren denk ik ook niet dat die op haar gaan stemmen.
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:36:

[...]

Tsja, dat geloof ik dus niet. En volgens mij is er ook veel bewijs dat organisaties die door vrouwen geleid worden democratischer en beter functioneren, met meer oog voor de menselijke maat.Nee hoor, er is bewijs dat gemengde organisaties democratischer en beter functioneren. Dat is een groot verschil.
Ik denk dat de kans heel wat groter is dat TO op haar 25ste met een man op de bank zit dan dat ze minister is.
Ik kan in elk geval uit eigen ervaring zeggen dat ik een team/werkorganisatie bestaande uit mannen én vrouwen prettiger vind dan een team/organisatie die enkel uit vrouwen bestaat.
quote:Doreia schreef op 28 juli 2014 @ 15:42:

Wat vind je van mijn oprechte vraag om naar Pakistan te gaan om daar te helpen bij de bestrijding van de kinderprostitutie? Staat ook goed op je CV over 6 jaar als Minister van Emancipatie.

Zit je nu ook al in je eigen gemeentebestuur om de lokale emancipatie aldaar te bevorderen? Je moet wel op tijd ergens beginnen, want je komt niet zomaar in de hoogste politiek. Daarvoor moet je wel eerst in de lokale politiek zitten.Ik ben met allerlei dingen bezig. Ik wijt er liever niet gedetailleerd over uit. Maar dan voor de tip!
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:Mevrouw75 schreef op maandag 28 juli 2014 15:50 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="feministe1995 in "seks en maatschappijkritiek"" class="messagelink">feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:36</a>:</b>

[...]

Tsja, dat geloof ik dus niet. En volgens mij is er ook veel bewijs dat organisaties die door vrouwen geleid worden democratischer en beter functioneren, met meer oog voor de menselijke maat.</div></blockquote>Nee hoor, er is bewijs dat gemengde organisaties democratischer en beter functioneren. Dat is een groot verschil. Klopt!
quote:AnAppleADay schreef op 28 juli 2014 @ 15:11:

http://www.americanprogre ... ce-in-the-lgbt-community/

Edit: ik heb nog meer bronnen bekeken maar er zijn er maar een paar die zeggen dat het niet gelijk is, en bij deze onderzoeken is er meer domestic violence bij de lgbt's dan bij de hetero's...Bedankt, interessant om te lezen.
Ga in therapie!
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 14:15:

Als vrouw gaan we ons nu eenmaal snel hechten, en gegeven de passieve houding die vrouwen aannemen tijdens heteroseks bestendigen we onze submissieve rol in de maatschappij.

Welke passieve houding? Waar haal jij die kennis vandaan?
quote:NYC schreef op 28 juli 2014 @ 15:44:

[...]

Wel eens voor de klas gestaan? Gewerkt met kinderen in basisschoolleeftijd of evt. pubers? Ik vind meisjes allesbehalve socialer in de omgang met elkaar dan jongens. Ik vind jongens véél meer gericht op het belang van de groep. Pesters heb je onder jongens en meiden, gepesten ook...maar verder vind ik dat jongens veel leuker spelen met elkaar onderling (een jongen die net wat minder goed sport mag toch mee voetballen) dan meisjes (giechelen, smiespelen, "alléén meisjes met witte schoenen mogen meedoen!")Inderdaad, 'meisjes socialer' , my ass. Meisjes doen aan sociale uitsluiting enzo.
quote:AnAppleADay schreef op 28 juli 2014 @ 15:53:

Ik denk dat de kans heel wat groter is dat TO op haar 25ste met een man op de bank zit dan dat ze minister is.Haha, mijn kans om snel minister te worden is in jouw ogen misschien niet groot (zelf zie ik dat anders), maar een kans kleiner dan nul bestaat niet toch?
quote:Annelaure schreef op 28 juli 2014 @ 15:45:

Ga je lesbiennes ook actief aanmoedigen heteroseksuele relaties aan te gaan? Vraag jouw vriendin eens wat ze daarvan zou vinden.Huh? Nee, natuurlijk niet. Waarom zou ik dat doen?
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:36:

[...]

Tsja, dat geloof ik dus niet. En volgens mij is er ook veel bewijs dat organisaties die door vrouwen geleid worden democratischer en beter functioneren, met meer oog voor de menselijke maat.In crisis organiseren instanties inderdaad beter onder vrouwen, in welvarende tijden beter onder mannen. Kwestie van combineren van sterke punten.
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:54:

[...]

Ik ben met allerlei dingen bezig. Ik wijt er liever niet gedetailleerd over uit. Maar dan voor de tip!

Maar nog niets concreet, behalve dan lesbisch zijn? Denk erom dat daden meer zeggen dan woorden. Ga je wel stemmen? Lees je partijprogramma's van politieke partijen? Heb je een partij waarbij je je aan wilt sluiten? Of wil je je eigen partij oprichten? Doe je een opleiding die je hierop voorbereidt? Doe je vrijwilligerswerk in de richting die je zoekt? Steun je Amnesty International? Human Rights Watch?

Wat doe je nú zodat je je doel behaalt?
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:27:

[...]

Dat wil ik helemaal niet suggereren, ik vraag het. Misbruik komt overigens vaak voor, dus het is niet raar dat ik dat check.

Je vraagt het niet, je suggereert het door het woord "mannen" te gebruiken in plaats van "jongens".

Vragen staat vrij hoor, maar als Annelaure hier vrijwillig deelt dat ze voor haar 16e al pijpte om aan te geven dat dat ook in haar jeugd al normaal was, is het niet logisch dat ze dat onder dwang deed. Dat zou in de context van deze discussie totaal niet passen.
Ga in therapie!
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:55:

[...]

Haha, mijn kans om snel minister te worden is in jouw ogen misschien niet groot (zelf zie ik dat anders), maar een kans kleiner dan nul bestaat niet toch? Je mist al duidelijk een paar belangrijke vaardigheden. Zoals mensen aan jouw zijde krijgen, rationeel en intelligent overkomen en willen denken. Je hebt gezegd dat je niet wil denken omdat je dan kunt gaan twijfelen. Lang leve tunnelvisie!
Los van de vraag of jij nu zit te trollen of niet, vind ik het wel kwalijk dat je door het uitdragen van deze houding op het grootste vrouwenforum van Nederland het feminisme in een kwaad daglicht stelt. Koren op de molen van vrouwenhaters die feministen wegzetten als mannenhatende feminazi's, zodat ze niet meer naar de inhoud van hun boodschap hoeven te luisteren.

Ik heb, zoals gezegd, nog nooit een vrouw die boodschap horen verkondigen. Alleen mannen die zich online als vrouw voordeden.
Ga in therapie!
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:55:

[...]

Haha, mijn kans om snel minister te worden is in jouw ogen misschien niet groot (zelf zie ik dat anders), maar een kans kleiner dan nul bestaat niet toch? Overigens is er de afgelopen 200 jaar geen minister onder de 30 meer geweest... en daar is een reden voor...
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 15:57:

[...]

Huh? Nee, natuurlijk niet. Waarom zou ik dat doen?Nou als hetero's aan het homogebeuren moeten proeven, waarom moeten homo's dan niet aan het heterogebeuren proeven? Het is allemaal een keuze volgens jou en nu wil jij dat meisjes zonder goed op de hoogte te zijn van wat er is een keuze maken?
quote:dubiootje schreef op 28 juli 2014 @ 16:00:

Los van de vraag of jij nu zit te trollen of niet, vind ik het wel kwalijk dat je door het uitdragen van deze houding op het grootste vrouwenforum van Nederland het feminisme in een kwaad daglicht stelt. Koren op de molen van vrouwenhaters die feministen wegzetten als mannenhatende feminazi's, zodat ze niet meer naar de inhoud van hun boodschap hoeven te luisteren.

Ik heb, zoals gezegd, nog nooit een vrouw die boodschap horen verkondigen. Alleen mannen die zich online als vrouw voordeden.Juistem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven