seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:boebezoebe schreef op 06 augustus 2014 @ 00:38:

Gelukkig zijn er ook campagnes die de verantwoordelijkheid niet bij de vrouw of haar rokje leggen:

https://www.youtube.com/watch?v=h95-IL3C-Z8

Maar het is wel een briljant idee natuurlijk. We gaan nooit meer in het donker over straat. We trekken geen sexy kleding meer aan. We worden niet meer dronken. En dan is al het seksuele geweld de wereld uit.
quote:loquase schreef op 06 augustus 2014 @ 00:26:

[...]

Het probleem is dat de vrouwen een verkrachting niet kunnen voorkomen door zich anders te kleden, of te gedragen. heeft niets met blaming the victim te maken. Was het maar zo eenvoudig dat wanneer je maar nooit dronken wordt, of een minirok draagt, niet verkracht kan worden.

Dubio, jij had zo'n mooi lijstje dat daar over gaat?Ja, maar ik weet niet of ik het nog kan vinden... Had ik het in een ander topic gepost?
Ga in therapie!
nou in een topicje hier onder (of nu boven) wordt de aanranding van een 15 jarige al goed gepraat, of leerzaam genoemd...

Alle discussie is echt zinloos geloof ik...
quote:dubiootje schreef op 06 augustus 2014 @ 00:46:

[...]

Ja, maar ik weet niet of ik het nog kan vinden... Had ik het in een ander topic gepost?

Nee, in dit topic, maar tig pagina's terug. Dus of je dat nog kan vinden... Ik vond het een ijzersterk lijstje om aan te tonen dat al dat gezeur (zoals ik vandaag nog kreeg: Wat was de setting? Was die man dronken? ) nergens op slaat.

Dat vond ik ook zo'n vreemde vraag, of die man dronken was. Want? Dan is het wel geoorloofd om mij te betasten tegen mijn wil?

Misschien ook een goede tip, niet vrouwen vertellen dat ze niet meer mogen drinken, maar mannen. Want sommige mannen kunnen zich dan blijkbaar niet beheersen en vertonen dan grensoverschrijdend gedrag.

Wat ik i.i.g. van dit topic heb geleerd is dat ik nooit meer geloof dat vrouwen onlogisch denken en mannen juist zo logisch kunnen redeneren.

Ik heb wat staaltjes van drogredennaties langs zien komen

Ja, mijn lift is er. Tot later, dames
Wat me eigenlijk ook stoort aan 'not all men' is dat zelfs al doen deze mannen niet expliciet iets seksitisch, ze nog wel het voordeel hebben van centraal staan in de maatschappij. Wat ik net ook al zei, dat in fictie en non-fictie verhalen door de ogen van de (meestal heteroseksuele) man worden verteld. De vrouw nog steeds als tweede sekse. De uitzondering. De aparte katern in de krant. Het is zelfs zo dat als er in een comitee de helft aan vrouwen zit, dit subjectief wordt ervaren als een meerderheid of te veel aan vrouwelijke vertegenwoordiging.

Dat neem ik mannen persoonlijk niet kwalijk (zou een miserable leven zijn), maar ik vind het wel frappant dat bijna geen man het daar over heeft of het wil erkennen. Dus wel 'boeh, slecht hoor zo'n seksistische werkgever', maar daar blijft het bij. Het voordeel dat ze er bij hebben wordt wel genoten. Geen actief protest van mannen over oneerlijke beloning, eerder protest tegen het ter sprake brengen.

En misschien is dat ook wel deel van de frustratie bij mij. Ik zou al die voordeeltjes ook wel willen (en zou er de voordelen van het vrouw zijn voor ruilen). Het hogere salaris en dat mijn CV als meer competent wordt beoordeld als ik een mannennaam zou hebben. Niet hoeven na te denken dat mijn kledingkeuze als reden kan worden gegeven als ik lastig wordt gevallen. Enz.

Daarom trek ik 'niet alle mannen' uitlatingen ook zo slecht. Nee, niet alle mannen zijn actief seksitisch, maar ondertussen is het wel erg stil als het om de voordelen van een enigszins seksitische maatschappij gaat.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:strikjemetstippels schreef op 06 augustus 2014 @ 00:48:

nou in een topicje hier onder (of nu boven) wordt de aanranding van een 15 jarige al goed gepraat, of leerzaam genoemd...

Alle discussie is echt zinloos geloof ik...Is dat zo? Bah.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Niet gevonden, maar ik kwam wel dit tegen. Hilarisch!
Ga in therapie!
Loquase, ik moet nu écht naar bed en morgen heb ik waarschijnlijk geen tijd om te forummen. Misschien kun je me even loepen?

Trusten altezaam!
Ga in therapie!
quote:loquase schreef op 05 augustus 2014 @ 23:03:

Mw.Cactus

Volgens mij praten we volkomen lang elkaar heen. Maar geeft niet. Ik heb nu sowieso geen tijd meer om over wat dan ook te discussiëren, want moet zo weg.

Ik denk dat als je het zat wordt steeds hetzelfde te doen je beter iets anders kunt proberen. Op deze manier door steeds te blijven uitleggen kom je niets verder het levert aan alle kanten frustratie op en dat zal het voor toekomstige gesprekken niet beter maken. Maar dat je hier niet direct uitkomt wil niet zeggen dat er niet een hoop wel te verbeteren en veranderen is.

quote:dubiootje schreef op 05 augustus 2014 @ 23:16:

Mwcactus. als we zo gaan denken, kunnen we het hele forum wel opdoeken.Ik heb gereageerd op je post aan mij en op de vragen die je stelde. Ik heb je ook vragen gesteld maar daar reageer je niet op? Gister morgen ook al niet toen ik je expliciet iets vroeg. Jammer hoor.
-Hoeveel mensen hadden Magic Mike ook alweer gezien? En hoeveel staan er te stuiteren voor deel 2?

-Hoeveel followers heeft Channing Tatum? En komt dat omdat het zo'n waanzinnig goede acteur is?

-Waarom zie ik Calvin Klein modellen (met sixpack in ondergoed) op diverse Facebook pagina's van vrienden en familie.

Het is geen Wij vs Zij. Het feminisme gaat niets bereiken zolang je je doel wilt bereiken door een vijand te portretteren en die aan wil vallen met statistieken en selectieve anekdotes, zeker niet als een groot gedeelte van de gedragingen en beeldvormingen zijn gecreëerd door opvoeding en mediainvloed.

Voed je kinderen op met die waarden waarvoor je staat. Laat hen leeftijdsgenoten het goede voorbeeld geven. Leer jongens dat je biet je plekje hoeft te veroveren, dat het prima is om te huilen. Leer meisjes wat zelfrespect is, zodat reclames en celebrities hun invloed verliezen.

En voor jezelf, nu? Stop gewoon met producten kopen van bedrijven die hieraan mee doen. Veroordeel een specifiek incident, geen typen mensen. Laat zien hoe het ook kan, maar dan zonder haat en woede, want daarmee forceer je anderen in een defensieve of aanvallende stand. Niet in een meewerkende....
Wie maakt er hier dan een zij vs wij van. Ik lees keer op keer vrouwen heel genuanceerd uit de doeken dien hoe ze erover denken.

Dat ze niks tegen mannen hebben.

Dat de zelfs dol zijn op de mannen in hun leven.

Die de moeite doen om te omschrijven hoe de er precies over denken waarna vaak hun genuanceerde stelling in het extreme wordt getrokken door anderen.
En wbt niet 'aanvallend' mogen zij omdat je dat geen verandering mee bewerkstelligd..... Andersom heeft ook geen garantie hoor. Veel maatschappelijke verandering kwam pas na protest, omdat naar gewoon praten niet werd geluisterd.

Het is een farce te denken daar je niet boos zou mogen zijn als je wilt protesteren tegen iets.
@ redheadenco

Het heet niet voor niets een samenleving. Bekijk dus samen hoe het beter kan. Mannen moeten dus niet alleen naar vrouwen luisteren maar andersom ook en niet over maar een onderwerp.

Er wordt aan alle kanten in dit soort discussies voorbij gegaan aan de mens en de menselijke natuur. Vrouwen kijken bijvoorbeeld net zo goed naar mannen die ze aantrekkelijk vinden. Vrouwen zeggen ook dat ze "wel eens een beschuitje willen eten met...". Dat klinkt vriendelijker dan "daar wil ik weleens mee neuken" maar de betekenis is hetzelfde. Mensen zien elkaar als seksuele wezen en dat zijn we ook. We zijn geprogrammeerd ons voort te planten om onze soort in stand te houden en daarvoor moet je seks hebben. Ik zeg niet dat seksisme of seksueel geweld niet bestaat en geen aandacht verdient of een logisch gevolg is of zoiets maar het zien van andere mensen als seksueel wezen is niet abnormaal.

Zoals je zegt gedragingen en beeldvorming zijn in de loop van eeuwen ontstaan niet pas bij de nu levende generaties. Het is onrealistisch te denken dat je daar dan een snelle verandering in kunt bewerkstelligen. Er zal een nieuw "normaal" moeten ontstaan maar dat kun je niet opleggen. De veranderingen die er al geweest zijn, zijn ook traag gegaan en zo zal het ook blijven.

De eerste vrouwelijke artsen hebben zich enorm moeten bewijzen en moeten vechten voor hun rechten maar dat hebben ze (en zij niet alleen om het mogelijk te maken natuurlijk) gedaan en nu is het merendeel van de geneeskunde studenten vrouw. Zoveel dat sommige vraagtekens zetten bij het doorslaan van de balans. Maar doordat ze de mogelijkheid hadden te studeren en arts te worden is er een wereld opengaan voor andere vrouwen. Ik denk dat het goed is om ook in deze tijd je te richten op het laten zien dat het anders kan. Goede voorbeelden stellen. Om dit te stimuleren is er bijvoorbeeld de Aletta Jacobsprijs die wordt gegeven aan "een vrouw met een academische opleiding die een voortrekkersrol vervult op emancipatiegebied en een voorbeeldfunctie vervult voor andere vrouwen".
quote:dubiootje schreef op 06 augustus 2014 @ 00:45:

[...]

Gefeliciteerd! Waarom wil je subtiel zijn? Het is een overschrijding van de wet.

Misschien kan dat een insteek zijn? Zeg, persoonlijk heb ik er geen aanstoot aan genomen maar heb je er wel erg in dat je die vraag over kinderen wettelijk niet mag stellen? Daar kun je als werkgever mee in de problemen komen.

Als ik het goed begrijp, wilden ze uitvissen of jouw privéleven het werk in de weg zou staan?

Andersom, ze probeerden me te overtuigen dat het geen gestoord drukke baan zou zijn die mijn privé leven lastig zou maken. Ze zochten iemand met precies mijn academisch profiel en werkervaring, was duidelijk dat ze me wilden hebben. En ik,speelde de "ben geïnteresseerd maar,heb nu ook,leuke baan wat heb je te bieden kaart" vrij effectief uit.

vandaar dus, en jouw insteek was degene waar ik ook al mee zat te spelen. Even checken of het hier inderdaad ook niet mag!
quote:UCchick1990 schreef op 05 augustus 2014 @ 23:46:

[...]

Wat ik probeerde te zeggen is dat die vertaling niet 1 op 1 mogelijk is, de context is anders. Ik vind in de UK meer een verkrachtingscultuur heersen dan in Nederland. Maar ook in Nederland zijn er structuren die pervers werken.

In wezen ben ik het met je eens. Eigenlijk ageer ik ook alleen maar tegen het klakkeloos overnemen van statistieken en termen uit het buitenland, alsof ze één op één van toepassing zijn op onze samenleving. Dat gebeurde wel in dit topic. Ik ontken zeker niet dat er structuren zijn, ook in Nederland die verkrachting in de hand werken.quote:

Ik neem aanstoot aan het feit dat de campagne hier alleen gericht is op vrouwen waarschuwen. En er geen campagne is om bijvoorbeeld behoorlijke seksuele voorlichting te geven. Ik neem er aanstoot aan dat deze campagne heel redelijk lijkt (let op wat je doet) maar omgedraaid kan worden in blame the victim (eens dat de campagne zelf dat niet per se doet): je was toch gewaarschuwd? Zelfs de overheid zegt dat je niet dronken moet worden!

Waarom aanstoot als het zo redelijk lijkt? Omdat het een campagne is die om een gedragsverandering van vrouwen draait. Vrouwen die zich aan moeten passen om maar veilig te blijven. En ja, dat doen we ook met andere dingen, maar dit is in het geval van een cultuur waarin er weinig wordt gedaan aan de echte onderliggende problemen. Dat is waar ik van baal.Dat begrijp ik en in die context geef ik je ook alle gelijk. Zowel jongens als meisjes moeten worden voorgelicht. En dan zie ik er geen probleem mee om ook tegen de dames te zeggen: pas op, de gevolgen van je lamzuipen kunnen zijn dat mensen dingen met je doen die je niet wilt. Dat is geen blaming the victim, maar preventie.
quote:loquase schreef op 06 augustus 2014 @ 00:26:

[...]

Het probleem is dat de vrouwen een verkrachting niet kunnen voorkomen door zich anders te kleden, of te gedragen. heeft niets met blaming the victim te maken. Was het maar zo eenvoudig dat wanneer je maar nooit dronken wordt, of een minirok draagt, niet verkracht kan worden.

Dubio, jij had zo'n mooi lijstje dat daar over gaat?

Je zult verkrachting nooit helemaal kunnen voorkomen. net zoals je autodiefstal nooit uit zult kunnen bannen. Maar als preventie voor een deel werkt, dan is het toch op z'n minst de moeite waard? Het moet duidelijk worden gemaakt dat verkrachting in geen enkel geval gerechtvaardigd is, maar daarnaast mag er best gezegd worden in een campagne 'dames pas op, er zijn mannen die je dronken voeren met het oogmerk om al dan niet vrijwillige seks met je te hebben, dus zorg dat je je koppie erbij houdt en dat je weet wat je wil en met wie'

Redelijk?
"Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland."

Die woorden hebben absoluut geen betekenis als je lesbisch bent En dan nog zeggen dat je er voor kiest om lesbisch te zijn uit principe.

"Feministes die heteroseksuele contacten onderhouden zijn in mijn ogen geen echte feministes." Vervolgens beledig je ook nog eens alle vrouwen die er niet voor kiezen om lesbisch te zijn terwijl seksualiteit geen keuze is.

Je beledigt eigenlijk alle mannen, vrouwen, heteroseksuelen, homoseksuelen en (echte) feministen.
quote:boebezoebe schreef op 05 augustus 2014 @ 23:52:

[...]

Hoe moet je een slachtoffer aanspreken dan? Had je je maar niet moeten laten verkrachten? Elke man kan een verkrachter zijn, dus kijk uit waar je mee om gaat?

De grap is dat je eigenlijk impliceert dat vrouwen er dus wél vannuit moeten gaan dat elke man een verkrachter kan zijn en op hun hoede moeten zijn. Terwijl je net pagina's lang zegt dat we dat niet mogen denken.

Als jij je auto op slot doet dan doe je dat niet omdat je denkt dat elke man een autodief is, maar omdat je weet dat er mensen rondlopen die de intentie hebben je auto te stelen. Zelfde met die vrouwen: pas op, er zijn mannen die op je asen, die wachten totdat je ver heen bent en dan hun slag slaan.

Als je dat wil vertalen naar elke man kan een verkrachter zijn, dan is dat aan jou.
Eens. Je bent of homo, of hetero, of bi en daar kun je niet voor kiezen.

Ik ben het niet zo eens met het advies aan vrouwen om minder alcohol te drinken om verkrachting te voorkomen. Als een vrouw dronken is, en ze wordt verkracht, ligt de schuld niet bij haar, maar uitsluitend en alleen bij de man.

Ik heb wel kritiek op die vrouw dat ze te veel drinkt en zichzelf daarmee beschadigt, maar deze kritiek geldt dan ook voor de mannelijke zuiplap. Bij deze kritiek is er geen relatie met een eventuele verkrachting.
World of Warcraft: Legion
quote:kadanz schreef op 06 augustus 2014 @ 10:27:

[...]

Als jij je auto op slot doet dan doe je dat niet omdat je denkt dat elke man een autodief is, maar omdat je weet dat er mensen rondlopen die de intentie hebben je auto te stelen. Zelfde met die vrouwen: pas op, er zijn mannen die op je asen, die wachten totdat je ver heen bent en dan hun slag slaan.

Als je dat wil vertalen naar elke man kan een verkrachter zijn, dan is dat aan jou.

Waarom niet die mannen vertellen dat ze dat niet moeten doen? Waarom de mannen die dat doen niet hard veroordeelen ( naast het bekende gegeven dat het grootste deel van de verkrachters bekenden van het slachtoffer zijn).

Sta er niet van te kijken dat als dit je houding tegenover slachtoffers is, een vriendin of vrouwelijke bekende je niet in vertrouwen gaat nemen als haar iets overkomt.
Ik vraag me ook af waar het idee vandaan komt dat vrouwen in Nederland tegengehouden worden in hun ontwikkeling door de dreiging van seksueel geweld en het enorme seksisme dat er heerst. Ik als vrouw ervaar dat namelijk helemaal niet zo en vele met mij niet. Wat mij heeft doen twijfel aan mijn keuzes zijn niet de mannen geweest maar de vrouwen die mij uitmaakte voor slechte moeder.

Ik zeg absoluut niet dat seksisme en seksueel geweld in Nederland niet voorkomt en geen probleem zijn maar ik ervaar ook zeker niet dat het het verbeteren van de positie van de vrouw zo in de weg staat dat er geen mogelijkheden zijn verbeteringen aan te brengen met de bestaande mogelijkheden. Maar door de aandacht op een punt te vestigen (seksisme en seksueel geweld) wordt er te weinig gedaan om in de praktijk de positie van de vrouw te verbeteren. Dat is gewoon heel jammer.
zit even dat topic van dat meisje te lezen en ik word er gewoon misselijk van
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Oh, er zijn wel mogelijkheden voor verbetering. Maar elke stap stoot nog steeds op enorme weerstand. Mensen die het zo wel 'goed genoeg' vinden. We hebben immers toch stemrecht?

Professioneel merk ik na mijn 30e toch een glazen plafond in mijn vakgebied. Als student dacht ik dat de emancipatie van de vrouw wel klaar was. Nu merk ik dat ik toch anders behandeld en beoordeeld wordt. Het ter sprake brengen stuit op enorm verzet (reacties die lijken op wat je hier ook ziet). En dan maakt het niet uit hoe redelijk je het brengt hoor. Het wordt niet gelooft of gebagatelliseerd.

Ik ging twee jaar terug eens naar een evenement speciaal voor vrouwen in mijn vakgebied. Van mannelijke collega's ( behalve mijn baas) heb ik toen alleen maar schamperende opmerkingen gehad.
Ik ben een nieuw ‘gezicht’ voor jullie, maar deze zeer interessante discussie heb ik van begin tot dit punt gevolgd.

Toch begrijp ik niet wat de vrouwen die praten over seksuele ongelijkheid in onze maatschappij verwachten van de goedwillende mannen op dit forum.

In mijn leven wordt ik omringd door mannelijke collega’s, vrienden en familieleden die zeer respectvol zijn naar vrouwen en die ik nooit heb kunnen betrappen op het tot stand brengen van of het in stand houden van een ondergeschikte rol van de vrouw. Wat willen we van deze groep mannen? Zij doen het toch goed door het goede voorbeeld te geven? Wat willen we meer van hen dan het afkeuren van afkeuringswaardig gedrag (seksueel of anders)?
Och ik heb uit de mond van op het oog normale mannen ook dingen gehoord als "sja vrouwen kunnen beter niet auto rijden nee (als reactie op Saudi Arabië)" en vonden met zo'n opmerking niks mis. Of "sja jullie willen toch gelijke rechten, nou dan vecht je ook maar als een man (op reactie over vrouwen mishandeling)". Of 'sja als jij geen 40 kilo kan tillen, wat zeur je dan over gelijke rechten". Of "wat doe je dan ook alleen op straat in de avond". Bepaalde vrouwen doen hier trouwens net zo hard aan mee, het is meer een maatschappij ding dan een mannen ding.

Heb gemerkt dat sexisme voor al komt kijken bij de 'normale mannen' als je in hun vaar water komt...auto's, voetbal, techniek.

En nog maar eens...vervang je het woord vrouw voor neger dan vindt iedereen jou een racist (en terecht). "Tja er zijn nou een maal racisten, kleed je dan ook niet wit zo dat je nog zwarter lijkt". Debiele opmerking he..maar vervang 'wit' voor 'kort rokje' en dan vind je wel weer instemming.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven