seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:MrsStanleyWalker schreef op 06 augustus 2014 @ 13:06:

[...]

En toch heb jij toen in het topic waar enkel naar ervaringen van seksueel geweld werd gevraagd, dezelfde discussie lopen voeren die je hier voert. Je wilde toen ook totaal niet aannemen dat je enorm kwetsend bezig was en mede door jouw gedrag moest er toen een spin off van dat topic geopend worden vanwege de discussie die daar ontstond en totaal ongewenst was in een topic met zo'n delicaat inderwerp. Pagina's lang was je toen bezig met grenzen overschrijden. Lees anders even je eigen aandeel terug in die topics en discussies.

Nou ja, dat dus.

Kadanz, schrijf waar je wil hoor. Dat betekent niet dat ik er als lezer op hoef te zitten wachten.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:lady-aurora schreef op 06 augustus 2014 @ 14:07:

[...]

Maar waarom heb ik daar bijna nooit last van? Tenminste 'ervaar' ik het niet als last... Mannen kijken...ik kijk terug. Soms proberen mannen wat, ze merken snel genoeg of ik geïnteresseerd ben. Maar ik zie het eerder als een compliment.

Sommige mannen snappen bepaalde hints niet...maar sommige vrouwen ook niet.

Precies wat Hans zegt: een man die seksuele getinte opmerkingen maakt, weet niet tevoren hoe een vrouw daarop zal reageren en daarom kan hij het maar beter laten.

Noem het algemeen fatsoen, goede manieren, o.i.d.

Geldt voor vrouwen trouwens net zo goed. Ik zie ook aantrekkelijke mannen, maar het komt niet in me op om een seksueel getinte opmerking te maken, of hen aan te raken, te sissen, te fluiten, zwoel aan te kijken, om blijk te geven van mijn bewondering.
quote:kadanz schreef op 06 augustus 2014 @ 12:34:

[...]

Maar dat zeg ik toch ook? Je moet allebei doen, de mannen die over de schreef gaan keihard veroordelen en de potentiële slachtoffers wijzen op de kwetsbare momenten in hun leven. Je kunt heel veel doen aan voorlichting en attitude change, en volgens mij zijn we in Nederland toch echt wel aardig op weg. Maar voor mij is het ook een gegeven dat je nooit al het kwaad uit de wereld kunt bannen. Wat je wel kan doen is jezelf wapenen en het gevaar waar die specifiek aanwezig is zoveel mogelijk uit de weg gaan. Dit is geen blaming the victim, dit is commons sense.Holy crap. Is het aan dovemansoren dat juist het gevaar het meest ligt bij bekenden en en thuis? Die engnek in de kroeg, of de enge man in de bosjes, dat zijn er maar een paar. Lekker makkelijk om te doen alsof dat de enge verkrachters zijn.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:amarna schreef op 06 augustus 2014 @ 14:20:

[...]

Precies wat Hans zegt: een man die seksuele getinte opmerkingen maakt, weet niet tevoren hoe een vrouw daarop zal reageren en daarom kan hij het maar beter laten.

Geldt voor vrouwen trouwens net zo goed. Ik zie ook aantrekkelijke mannen, maar het komt niet in me op om een seksueel getinte opmerking te maken, of hen aan te raken, te sissen, te fluiten, zwoel aan te kijken, om blijk te geven van mijn bewondering.

Toch ben ik blij dat sommige mannen het niet laten...

Ik geniet soms van die 'momentjes'.
Je kunt niet wachten want dan kom je veel te laat
quote:hans66 schreef op 06 augustus 2014 @ 13:37:

[...]

Doen al die goede mannen dat?

Bijna alle mannelijke leuke goede vrienden die ik heb ja.

[...]

Verwoord de dingen dan ook beter, dat ze niet "verdraaid" kunnen worden. Ik blijf mij eraan storen aan de uitspraak dat ook normale mannen vrouwen lastigvallen. Als ik wil zal ik die uitspraak quoten.

Ja, amehoela. Echt, de tyfus hoor zo'n opmerking. In plaats van andersmans woorden niet te verdraaien, ligt het aan mij. (Goh, waar lijkt die redenatie op....?) Het zijn vaak genoeg heel normaal lijkende mannen inderdaad waar ineens iets seksistisch uit komt. Waarom wil je dat niet aannemen van de vrouwen die het hier vertellen?

[...]

Het gaat wel om hen. Vrouwen hebben er last van dat mannen lastig gedrag vertonen, dus het gaat wel om hen. Dan kun je erop wachten, dat mannen zich in de discussie mengen. Als je meer begrip wilt, moet je de mannen niet weren.

Nee, het gaat MIJ in eerste instantie niet om hen. Het gaat al vaak genoeg over mannen. Ik weer mannen niet, maar ik vind hun mening in deze gewoon weinig toevoegen, vooral als het ontkenning na ontkenning is (Zoals jij dus ook doet hierboven. Je wilt niet eens iets aannemen, dus waarom ik moeite doen om te antwoorden? Beats me. Goede reden om dat niet meer te doen).

[...]

Jawel, jij wilt wel wat van hen: jij wilt (terecht overigens) dat je niet door mannen lastig gevallen wilt worden, als je daar niet op staat te wachten.Hahahahahahahah!!! Wat een dikkke vette onzin. Moet ik nu ook al expliciet aangeven als ik niet wil dat een ander iets negatiefs bij me doet? Wat ik bedoelde is dat ik voor mijn mening geen goedkeuring van mannen nodig heb. En dat ik hier hun bijdrages weinig toe vind voegen. Koleregriep zeg, moet ik nu ook al specifiek vertellen wat ik allemaal NIET wil dat me wordt aangedaan? Wat een kul.
quote:amarna schreef op 06 augustus 2014 @ 14:20:

[...]

Ja veel dingen vallen meer onder fatsoenlijk gedrag of iets dergelijks. Bij vrouwen heet dat vaak "sletteriggedrag" of zoiets.

Ik ervaar blikken haast nooit als vervelend eigenlijk. Ik ben inmiddels op een leeftijd dat ik dan maar denk "nah zie je kan er nog best mee door" Hoeveel vrouwen kijken niet giechelend of die ene jonge op het terras nog zit te kijken? Heb ik ook weleens gedaan, dat hij keek vatte ik op als een compliment en dat hij "stiekem" (niet zo dus) zat te kijken vond ik wel grappig. Ik zag daar geen kwaad in en heb geen enkel moment gedacht aan seksisme of dat hij mij weleens seksueel geweld aan zou kunnen doen. Ik ervaar dat dus niet als bedreigend en een ander wel. Dat maakt het een niet minder waar als het ander alleen hoe men dingen (niet alleen op dit vlak) ervaart is afhankelijk van oa je eigen denkbeelden. Voor dat verschil moet bij iedereen denk ik ook wat meer begrip en bewustzijn komen.
Sorry, maar dat 'bewustwording' van twee kanten vind ik ook onzin.

Al mijn hele leven wordt me als vrouw gevraagd me in te leven in mannen. Meerderheid van de films boeken en nieuwsvoorziening heeft de 'male gaze'. De vrouwelijke blik als uitzondering. Als apart genre. Als de niet-default.

Ik vind dat vrouwen eigenlijk altijd wordt gevraagd rekening te houden hoe iets voor mannen is en zich prima kunnen inleven in mannen. Vrouwen zijn zich heel erg bewust van hoe dingen voor mannen zijn. We horen en lezen bijna niets anders.

Zou leuk zijn als het eens van de andere kant kwam.
quote:boebezoebe schreef op 06 augustus 2014 @ 14:37:

Al mijn hele leven wordt me als vrouw gevraagd me in te leven in mannen. Meerderheid van de films boeken en nieuwsvoorziening heeft de 'male gaze'. De vrouwelijke blik als uitzondering. Als apart genre. Als de niet-default.

Ik vind dat vrouwen eigenlijk altijd wordt gevraagd rekening te houden hoe iets voor mannen is en zich prima kunnen inleven in mannen. Vrouwen zijn sich heel erg bewust van hoe dingen voor mannen zijn. We horen en lezen bijna niets anders.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ben benieuwd hoe lang het duurt voor de mannenhaatkaart weer wordt gespeeld
quote:rosanna08 schreef op 06 augustus 2014 @ 14:40:

ben benieuwd hoe lang het duurt voor de mannenhaatkaart weer wordt gespeeld Gemiddeld om de 4 pagina's dus het kan elk moment gebeuren
quote:boebezoebe schreef op 06 augustus 2014 @ 14:37:

Ik vind dat vrouwen eigenlijk altijd wordt gevraagd rekening te houden hoe iets voor mannen is en zich prima kunnen inleven in mannen. Vrouwen zijn zich heel erg bewust van hoe dingen voor mannen zijn. We horen en lezen bijna niets anders.

Maar hoezo? Dus jij kan een knipoog en een seksueel getinte opmerking niet waarderen....

IK ALS VROUW zou het jammer vinden als dit nooit meer zou gebeuren...

Doen we nu jou 'zin'?
quote:lady-aurora schreef op 06 augustus 2014 @ 14:33:

[...]

Toch ben ik blij dat sommige mannen het niet laten...

Ik geniet soms van die 'momentjes'.

Dat is je goed recht

Tuurlijk vind ik het leuk als ik merk dat iemand me aantrekkelijk vind. Al komt dat niet zo vaak meer voor, ik ben al 55 . Laatst vroeg een wildvreemde man bij de bushalte waar ik een praatje mee maakte of ik mee ging iets drinken, dat was grappig en helemaal niet vervelend.

Maar echt seksuele toespelingen vind ik beslist niet leuk. Heb echt last gehad van een collega die vaak opmerkingen maakte over samen iets uit het magazijn gaan halen, vergezeld van een vette grijns, toespelingen over wat er ging gebeuren bij een teambuilding weekend etc. Op een gegeven moment was ik het zó zat en heb ik duidelijk gezegd dat het nú afgelopen moest zijn. En dat was het toen gelukkig ook. Hij heeft zelfs zijn excuses nog aangeboden voor zijn gedrag.
quote:lady-aurora schreef op 06 augustus 2014 @ 14:46:

[...]

Maar hoezo? Dus jij kan een knipoog en een seksueel getinte opmerking niet waarderen....

IK ALS VROUW zou het jammer vinden als dit nooit meer zou gebeuren...

Doen we nu jou 'zin'?Ik snap de laatste vraag niet.
quote:boebezoebe schreef op 06 augustus 2014 @ 14:48:

[...]

Ik snap de laatste vraag niet.

Nou....ik vind het allemaal nogal zwart/wit. Mannen zijn zo...en vrouwen vinden dit!

Ik vind de meeste mannen helemaal prima zoals ze zijn! Ze hoeven niet te veranderen.
quote:lady-aurora schreef op 06 augustus 2014 @ 14:53:

[...]

Nou....ik vind het allemaal nogal zwart/wit. Mannen zijn zo...en vrouwen vinden dit!

Ik vind de meeste mannen helemaal prima zoals ze zijn! Ze hoeven niet te veranderen.

Heremejezusopdebromfiets. Ik vind dat mierenneuken van je. Volgens mij hebben eingelijk alle vrouwen die hier schrijven keer op keer, pagina na pagina toch echt ruimschoots toegegeven dat, nee, niet alle mannen zo zijn.

Wacht, ik zet het in mijn motto. Ben ik daar ook weer van af.
quote:boebezoebe schreef op 06 augustus 2014 @ 14:55:

[...]

Heremejezusopdebromfiets. Ik vind dat mierenneuken van je. Volgens mij hebben eingelijk alle vrouwen die hier schrijven keer op keer, pagina na pagina toch echt ruimschoots toegegeven dat, nee, niet alle mannen zo zijn.

Wacht, ik zet het in mijn motto. Ben ik daar ook weer van af.

Niet ALLE mannen... Bijna geen een man!!

Wat praat je lekker mannelijk!
Boebezoebe,

Ik vind zo'n discussie doodvermoeiend, met jou althans. Ik kap daarmee. Ik zie wel of ik nog nuttige bijdragen (waar ik overigens niet per definitie mee eens hoef te zijn) voorbij zie komen. Als ik zin heb, zal ik reageren.
World of Warcraft: Legion
Lady Aurora een knipoog, een vragen om mee uit te gaan, een blik, een lach, dat is allemaal onschuldig, niemand die daar over valt...het gaat pas mis bij 'Hey psst meisje kijk dan hoerrrrr' of 'zo ik zou jou eens lekker willen neuken', of even knijpen her en der om te testen, zo als met appels in de supermarkt.

Dat is gewoon fout, al wordt dat ook nog verdedigd vaak genoeg. Gek genoeg door de zelfde types die als een grote homo man dat bij hen doet of zelfs maar een knipoogje geeft, helemaal door draaien met de homo haat.
quote:amarna schreef op 06 augustus 2014 @ 14:11:

@mw Cactus,

Lijkt me een interessant artikel !

Ik werk in een ondersteunende functie bij een universiteit.

Toen ik hier 16 jaar geleden kwam werken, werden vrouwelijke wetenschappelijke onderzoekers die parttime gingen werken nauwelijks serieus genomen. Ze werden niet gevraagd voor redacties, voor commissies, etc. etc. En als vrouwelijke artsen parttime gingen werken, konden ze een plek in een vervolgopleiding vergeten, ze werden simpelweg niet aangenomen, ten gunste van een fulltime werkende mannelijke arts.

Maar in die jaren is er veel veranderd. Vrouwen timmeren hier nu net zo hard aan de weg als mannen, ook als ze parttime werken. Intussen werken ook veel mannelijke artsen parttime en nemen ouderschapsverlof op. Voor de kans op een vervolgopleiding maakt man/vrouw/fulltime/parttime nagenoeg niet meer uit. Er is een actieve vrouwelijke wetenschappelijke vereniging die zich inzet voor de benoeming van meer vrouwelijke hoogleraren. Ook daar wordt voortgang geboekt.

Ik heb echt even overwogen het in te scannen maar ik weet geen manier het te delen zonder mijn privacy en anonimiteit compleet vaarwel te zeggen. Maar ja ik vertel er over omdat vooral belangrijk is dat ik de aanpak die ik gebruikt heb wilde delen en de reacties die het teweeg bracht.

Wat goed om te zien dat er in jouw vakgebied ook voortgang geboekt wordt. In de medische wereld zie ik hele goede dingen gebeuren. Ik lees nu zelfs of het feminiseren van de geneeskunde en het doorslaan van de balans tussen mannen en vrouwen. In de geneeskunde is veel geïnvesteerd in vrouwen en worden vrouwen ook bewust gestimuleerd hogerop te komen. Dat is denk ik mede te danken aan vrouwen als Aletta Jacobs die een voorbeeld voor vele is. Ik denk dat in veel vakgebieden er niet zo een voorbeeld is of dat er te weinig aandacht voor is, zowel voor vrouwen in het algemeen als voor de goede voorbeelden.

Als ik dat filmpje zie van die politica die een hele belangrijke positie heeft waar ze ongetwijfeld heel hard voor gewerkt heeft en echt een hele prestatie is. Wordt het feit dat ze er wel zit en dat het haar wel gelukt is haast teniet gedaan door wat te knippen en plakken en deze vrouw die er dus wel zit neer te zetten als slachtoffer en bewijs van seksisme en hoe dat het verbeteren van de positie van de vrouw in de weg staat. Waarom niet vieren dat het haar gelukt is? Waarom haar niet vragen hoe zij het ervaart en hoe het haar gelukt is daar te mogen zitten? De knip en plak kunstenaar vindt dit blijkbaar seksisme, wat vindt die mevrouw er zelf eigenlijk van? Ervaart zij nu een wereld vol seksisme waar ze in terecht is gekomen? Ik heb geen idee. Maar ik vind het erg dat haar prestatie eigenlijk niet eens ter spraken komt. Ik zie een positieve ontwikkeling die evengoed als bewijs moet dienen dat het allemaal enorm fout zit. Het komt ook enorm demotiverend over. Als het je al lukt is het vervolgens allemaal ellende..
allemaal van uit de idee trouwens dat de man een oncontroleerbare neiging heeft als een vrouw te veel bloot laat zien of zich alleen ergens begeeft, nou DAT vind ik pas man onvriendelijk hoor die gedachte.
quote:hans66 schreef op 06 augustus 2014 @ 14:59:

Boebezoebe,

Ik vind zo'n discussie doodvermoeiend. Ik kap daarmee. Ik zie wel of ik nog nuttige bijdragen (waar ik overigens niet per definitie mee eens hoef te zijn) voorbij zie komen. Als ik zin heb, zal ik reageren. makkelijk hoor, het staat me niet aan dus ik hou er maar mee op
quote:strikjemetstippels schreef op 06 augustus 2014 @ 15:01:

Lady Aurora een knipoog, een vragen om mee uit te gaan, een blik, een lach, dat is allemaal onschuldig, niemand die daar over valt...het gaat pas mis bij 'Hey psst meisje kijk dan hoerrrrr' of 'zo ik zou jou eens lekker willen neuken', of even knijpen her en der om te testen, zo als met appels in de supermarkt.

Dat is gewoon fout, al wordt dat ook nog verdedigd vaak genoeg. Gek genoeg door de zelfde types die als een grote homo man dat bij hen doet of zelfs maar een knipoogje geeft, helemaal door draaien met de homo haat.Oke...dat is inderdaad ongewenst gedrag. Maar woon ik dan op een hele andere planeet dat mij dit bijna nooit overkomt... En als dit gebeurd, ik er om kan glimlachen?
quote:mwcactus schreef op 06 augustus 2014 @ 14:37:

Ik ervaar dat dus niet als bedreigend en een ander wel. Dat maakt het een niet minder waar als het ander alleen hoe men dingen (niet alleen op dit vlak) ervaart is afhankelijk van oa je eigen denkbeelden. Voor dat verschil moet bij iedereen denk ik ook wat meer begrip en bewustzijn komen.

Inderdaad. Een denigrerende reactie zoals die van Boebezoebe draagt daar niet aan bij. Ikzelf wil het safe spelen. Ik spreek niet zomaar vrouwen aan. Niet in de supermarkt, niet op het station, en niet in de kroeg. Ik kan niet goed zien of zij op mijn gezelschap staat te wachten. Als zij dat wel wil, verwacht ik wel wat initiatief van haar kant.

Ik moet denken aan het voorbeeld dat een man tegenover een vrouw zit. Dan ziet hij een andere aantrekkelijke vrouw voorbijlopen. Hij staat op en kijkt haar na. De vrouw die tegenover hem zit, stoort zich aan zijn gedrag. De vrouw die voorbijliep en nauwelijks zichtbaar is, heeft niet door dat hij naar haar keek. Vooral dit laatste doet mij denken, dat er niks engs aan het gedrag van die man zit, maar hooguit opzichtig en apart. Wat de lopende vrouw denkt is relevant, niet wat de vrouw denkt die tegenover die man zit.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 06 augustus 2014 @ 15:10:

[...]

Ik moet denken aan het voorbeeld dat een man tegenover een vrouw zit. Dan ziet hij een andere aantrekkelijke vrouw voorbijlopen. Hij staat op en kijkt haar na. De vrouw die tegenover hem zit, stoort zich aan zijn gedrag. De vrouw die voorbijliep en nauwelijks zichtbaar is, heeft niet door dat hij naar haar keek. Vooral dit laatste doet mij denken, dat er niks engs aan het gedrag van die man zit, maar hooguit opzichtig en apart. Wat de lopende vrouw denkt is relevant, niet wat de vrouw denkt die tegenover die man zit. ligt volledig aan de context. Als de zittende man en vrouw daar samen zijn, is het knap onbeschoft om dit te doen als man.

En verder vind ik het eerlijk gezegd sowieso overdreven om te gaan staan om een vrouw na te kijken
quote:lady-aurora schreef op 06 augustus 2014 @ 15:05:

[...]

Oke...dat is inderdaad ongewenst gedrag. Maar woon ik dan op een hele andere planeet dat mij dit bijna nooit overkomt... En als dit gebeurd, ik er om kan glimlachen?nou dan glimlach jij om aanranding, helemaal leuk maar in de rest van de planeet (althans in beschaafde landen) is het crimineel gedrag (=bij wet verboden).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven