Drie katten en een baby... hoe gaat dat samen?

15-07-2008 11:54 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar weken ben ik uitgerekend van mijn eerste kindje. Ik heb drie katten en kan me levendig voorstellen dat dit niet altijd handig is met een baby. Ik zie het al voor me hoe ze in de wieg/box gaan springen om gezellig op het kindje in slaap te vallen. En worden katten jaloers en gaan ze blazen naar de baby, of trekken ze zich juist terug en zitten ze eenzaam hoog op een kast (wat ik ook erg zielig zou vinden, want ik ben dol op mijn katten!).

Wie van jullie kattenmeiden heeft goede tips over het combineren van katten met een baby?
Houd de katten niet panisch weg van de baby, ze willen even snuffelen wie de nieuwkomer is.

Laat je katten niet in de box/ wieg etc slapen/ liggen

ook niet voor de baby er is ...
Iedere kat reageert er weer verschillend op.

Hier is één kat dol op onze dochter, één kat negeert haar totaal en de derde komt alleen nog maar thuis om te eten en zien we verder niet meer. Die heeft ook behoorlijk veel ondergepiest als protest, de box - de wipper etc. Nu hij in de gaten heeft dat ze echt niet meer weg gaat, komt 'ie gewoon niet meer thuis.

In ieder geval niet angstvallig weghouden bij de baby. Laat ze maar even snuffelen, als ze dat willen. Maar wees consequent in het weg halen uit box/bed/wipper etc. Kost wat moeite, maar ze krijgen het uiteindelijk wel door.
hier met 2 katten gaat het prima, poezen mogen niet in box / bedje of commode (af en toe doen ze het wel, en dan jagen we ze echt heel duidelijk hard weg) verder mogen ze snuffelen wat ze willen, op schoot liggen tijdens het voeden etc. Maar daar hebben ze zelf niet echt behoefte aan. Onze poezen zijn wel van het soort dat ze weggaan als het ze niet bevalt, en ze zijn niet agressief of onberekenbaar. Ze hebben het af en toe zwaar te verduren, maar dan gaan ze naar zolder of naar buiten, ook prima.
Ik zit met hetzelfde punt. Katten kunnen natuurlijk behoorlijk eigenwijs zijn, en ook een schone schijn ophouden dat ze luisteren.

Makkelijker gezegd dan gedaan, niet in de box te laten slapen. Box staat in de woonkamer, het gebied waar de katten ook 'wonen'. Het afsluiten van de woonkamer wanneer we er niet zijn, is geen optie vanwege splitlevelbouw.

Volgens mij kruipen ze er dan toch stiekum in wanneer we er niet zijn. Misschien een klamboe er over heen spannen? Hmmm.. lijkt me ook niet ideaal.

Kinderwagen staat in afgesloten kamer, dus daar zal het niet voor gelden.

De deur van de kinderkamer zal dus constant dicht moeten blijven, althans, zo denk ik dat nu. Dus ook hier zijn tips en ervaringen meer dan welkom.

Gr.

Daan
misschien een gruwel om te lezen als kattenliefhebber, maar toen ik zwanger was van mijn tweede kreeg ik zo'n antipathie tegen de haren die overal dwarrelden, de vieze bak, het onderpissen van schoenen en hoekjes dat ik vlak voor mijn bevalling mijn kat heb weggegeven aan een hele lieve mevrouw waar hij zelfs bij in bed mag slapen...dat zou hier nooooooit gebeuren!

enne....heb er echt geen minuut, geen seconde spijt van gehad, kat blij, ik blij, baby schoon, huis haarvrij...wat een verademing!

dus tja...erg rigoreuze oplossing maar wel doeltreffend!
Heb zelf ook 3 katten, maar ben pas eind van het jaar uitgerekend! Kreeg de tip om als de box of kinderwagen e.d. in de huiskamer staat om voordat baby er is een hoop ballonnen er in te leggen, houden ze helemaal niet van namelijk..haha..
nu alvast de box en wagen in de kamer zetten en er opgeblazen balonnen inleggen!! Volgens onze kraamhulp hadden we dat al moeten doen voor onze zoon werd geboren..

Wij hebben 5 katten, ze gingen niet in de boxliggen als we thuis waren, maar zo gauw we weg gingen.. ach ja, als de mens van huis is.. we hebben eerst steeds het kleed uit de box gehaald.. maar dat was op het laatst niet meer te doen.. dus hebben we een kleed gekocht speciaal voor de katten. Zo gauw we van huis gingen, ging dat kleed in de box! werkte perfect!

Hier geen jaloezie, veel oprechte intresse en 1 poes die nu, na 22 maand, nog steeds niet van zoonlief moet hebben maar die (voor zover wij dat kunnen zien) wel gelukkig is!
Toen Kitty werd geboren had ik 4 katten, 2 katers 2 poezen. Het heeft hier geen enkel probleem opgeleverd.

In/over de box kun je een kleed neerleggen als de baby er niet inligt, zelfde geld voor de kinderwagen. Op de slaapkamers mochten ze hier toch al niet komen (ok, af en toe op de mijne, gezellig). Mijn katten liepen met een boogje om dat wriemelende nieuwe wezen heen, op eentje na, die vond de baby wel interessant en lag liefst bij haar in de box. Die ligt nu nog graag bij haar op de bank trouwens (Kitty is 5).

Daarnaast is het wel belangrijk dat je je baby niet alleen laat met de katten. Net als honden, katten blijven dieren en daardoor voor ons mensen niet voorspelbaar. En ook je kind kan plotseling dingen doen wat de kat vervelend vindt of pijn doet.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Gaat hier echt prima! Heb 2 katten (met heel verschilllende karakters) en een zoontje van 4 maanden.

De eerste 2 weken hebben ze vanaf een afstandje gekeken en leek het erop dat ze hem zouden negeren. Maar na 2 weken kwam één van de twee zowaar heel zachtjes kopjes geven en snuffelen, heel zoet. De anderheeft de taak op zich genomen om de kleine in slaap te willen spinnen, want als ik mijn zoontje naar bed breng gaat ze mee naar zijn kamertje en heel luid spinnen naast zijn wieg.

Ze vinden het dus wel gezellig!!

Wat betreft box/wieg/commode: hierin vanaf begin duidelijk geweest dat dit verboden gebieden zijn. Box blijft echter heel interessant, hadden eerst een laken eroverheen, nu heeft mijn vriend een houten dekplaat getimmerd die erop ligt als box niet in gebruik is, ideaal!

De katten hebben overigens nooit aanstalten gemaakt om in de box te springen als mijn zoontje erin ligt.

Deuren zijn hier altijd overal open, ook 's nachts.

Op schoot liggen tijdens voeden doet er eentje heel graag, maar ik heb hier geen problemen mee. De ander komt trouwens weer naast me zitten als ik aan het kolven ben... kolfapparaat maakt hetzelfde geluid als een spinnende poes, haha, misschien daarom!

Zoontje begint nu trouwens zelf interesse in de katten te krijgen, ben benieuwd wanneer hij voor het eerst aan de staarten al trekken of in de ogen gaat prikken...

Succes met je zwangerschap en bevalling en hopelijk reageren je katten net zo relaxed als de mijne!
Toen mijn kinderen geboren werden had ik ook 3 katten. Eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Mijn katten mogen sowieso niet in de slaapkamers. Of ze ('s nachts?) in de box sliepen? Geen idee. Als je kind in de box ligt ben je over het algemeen wel in de buurt lijkt mij. Kun je de katten gewoon in de gaten houden.

Ik heb 1 kat die onwijs bang is en als ie in het nauw zit haalt ie wel es uit. Beide kinderen zijn een keer door hem gekrabd. Weliswaar waren ze toen geen baby meer, maar dreumes. Sindsdien weten ze wel dat ze uit zijn buurt moeten blijven.

Heb me er nooit zo druk om gemaakt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik had ook drie kattenbeesten en twee baby's. Ik had de deurklinken van de kinderkamers omhoog gezet zodat de slimste kat deze deuren niet open kon maken, en verder zijn er geen vreemde dingen gebeurd. Met dat de baby's mobieler werden gingen de kattenbeesten inderdaad op een bepaalde hoogte (kasten, tafels etc) leven, maar dat was niet zielig te noemen. Toen de kindjes weer wat groter werden hebben we ze altijd geleerd zachtjes te aaien en zo, en ook al ging het wel eens wat hardhandig, de katten hebben nooit met nagels uitgehaald. Wel 1x een tik zonder nagels, maar de kattenbeesten weten echt wel dat het kind het nog moet leren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hier is het geen probleem gebleken. De kat negeert de baby totaal. Hij wurmt zich wel eens bij mij op schoot als ik borstvoeding aan het geven ben, maar verder houdt hij zich er verre van. Ballonnen in de box hielpen hier niet, de kat lag 's morgens gewoon tussen de kapotte ballonnen te slapen. Nu leggen we 's avonds een grote triplex plaat over de box. Overdag laat ik de kat en de baby nooit alleen.
The time is now
Onze katten zijn niet zo heel gecharmeerd van onze dochter en hebben uit zichzelf plekken als de box, wieg, kinderwagen vermeden.

De balonnen hebben we trouwens ook van te voren in de box gelegd maar volgens mij was dat niet eens nodig geweest.

Ik geloof dat de katten na 1,5 jaar nog steeds niet echt blij zijn met zo'n kleine druktemaker maar ze hebben genoeg plekken in huis waar ze zich terug kunnen trekken en zodra dochter in bed ligt komen ze weer gezellig bij ons zitten.

Ik heb wel een probleem met mijn katten. Ik wordt gek van dat gepis.

In de box en kinderkamer is geen probleem. Heb er inderdaad ballonnen in gedaan en ook aluminium folie helpt goed. De kinderkamer komen ze echt niet in omdat ik ze dat een paar keer zeer streng verboden heb met de plantenspuit. Ze blijven nu netjes op de drempel zitten. Heb ook een schroefje in de deurpost gedraaid met daaraan een elastiek. Zodat als ik de deur vergeet dicht te doen, of af en toe om het hoekje wil kijken, de deur dan authomatisch dichtgaat en de katten er toch niet in kunnen.

Maar dat gezeik wordt ik echt gek van. Vooral beneden bij de voordeur pissen ze over de kinderwagen en buggy...nou dan kan ik ze echt wel wat doen.

Heb alles al geprobeerd om de geur weg te krijgen en te voorkomen dat ze het niet meer doen, maar niets helpt, echt niets. Ben wat dat betreft ten einde raad.

Wat betreft de haren, daar ben ik wel aan gewend en is gewoon een keer extra schoonmaken of zuigen.

Wel merk ik dat ze minder aandacht krijgen en soms trek ik het even niet als ik net zelf even 3 minuten tijd heb en dat ze meteen beginnen te mauwen voor aandacht.

Ben dol op ze en heb ze al 13 jaar maar moet je bekennen dat ik vanwege dat pissen er toch wel aan zit te denken om ze weg te doen. Ik weet het, het is niet aardig en doe het zeker niet voor mijn lol. Maar elke dag post vol met kattenzeik, kattepisgeur als je bij ons binnenkomt (pissen ook op de trap), elke dag bij de voordeur in de pis stappen met je schoenen, elke dag weer pis opruimen en een ondergezeken kinderwagen van 800 euro wordt je echt schijtziek van.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Hier twee katten die totaal anders gereageerd hebben op de geboorte van onze dochter dan we dachten. Die rode is op zich vrij schuw en gaat vaak naar zolder bij drukte. Die vindt het meer dan fantastisch zo'n baby. Hij is met voeden altijd in de buurt en ligt erop de bank lekker naast. Zijn zus daarentegen die ontzettend nieuwsgierig is, heeft drie weken op zolder gewoond. We haalden haar vaak even naar beneden, dan vloog ze op haar etensbak af en daarna weer even hard naar zolder. Inmiddels zijn we weer drie weken verder en gaat het prima. Ze zijn beiden weer beneden en lijken het prima te vinden.

De box hebben we vanaf het begin (al weken voor de bevalling) met balonnen gesierd en ze maken geen aanstalten. Ook de kinderwagen is niet interessant.

Gewoon de katten aandacht geven en ze in de buurt van de baby laten als jij er ook bent. Dat werkt hier prima. Maar elk beestje zal waarschijnlijk anders reageren.

Wel heb ik net als Chica een sproeikater. De deurmat blijft dagelijks favoriet. Ik weet ook niet meer wat ik ermee aan moet. Hij is al jaren geleden geholpen en door de dierenarts gezond verklaard. Ik ben ook op het punt als ik een goed adres vind, dat ik hem weggeef geloof ik.
Mijn verhaal is idem aan dat van Donderdieseld en Chica34. Net vóór mijn dochtertje werd geboren hebben wij de 4e kat weggedaan, die was nooit van het aanrecht af te meppen en ik had geen zin meer in overal de pies opruimen (deed die 4e nogal vaak). Had dus geen meer in dat extra werk.

Anderhalf jaar later gingen we verhuizen en namen de oude buren één kat over (die ene die we sinds de geboorte bijna nooit meer zagen). Nu hebben we nog één kater en één poes. De kater is een echte knuffelkat en die is blij met de aandacht die hij van de kinderen krijgt ook als is het maar aan de staart trekken.

Net als Chica wordt ik wel gek van de haren en de aandacht die ze opeisen, vooral die knuffelkat. We hebben inmiddels een tweede kindje en de momenten voor mezelf zijn zéééér spaarzaam geworden dus als ik dan eindelijk een keer rustig op de bank wil kan zitten begint meneertje meteen zijn portie aandacht op te eisen, zwaar vermoeiend.

Wil iemand nog twee katten :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
chica en Heleen, bij de dierenarts kun je aparaatje kopen dat je in het stopcontact steekt en dat feromonen uitscheidt. Een kat scheidt dat van nature uit als hij zich happy voelt. Dat steek je in een stopcontact in de buurt van de plek waar ze plassen en (als het goed is) doen ze het niet meer omdat ze die plek associeren mer relaxen.. Hier heeft het heel erg goed geholpen bij een kat die de pan uit stresste door een verhuizing. Piezen, dikke kaken, haarverlies, het beestje was echt heel zielig en gestresst. Na een half uur (!!!) zagen we al verschil. de feromonen ruik je zlef niets van en is onschadelijk voor mensen!!
Onze katten zijn verhuisd toen de baby een paar maanden was. Laten we het er maar op houden dat we met z'n vijfen niet zo'n leuke combinatie waren.

p.s. de bijnaam van allebei onze katten was 'piespoes'.
Wij hadden ook drie katten en hebben ook de ballonnentruc gebruikt. Zag je bij thuiskomst een kapot geknapte ballon en een kat weggekropen in een hoek. Werkte dus wel.

Maar toen ons zoontje eenmaal geboren was had 1 kat echt een obsessie voor hem. We hadden bij thuiskomst ze alle 3 laten snuffelen aan de maxi cosi en gaven ze voldoende aandacht net als daarvoor. Ik moest die kat echt bij de kinderwagen weghouden en op een gegeven moment was het niet meer veilig. Hij sprong er telkens in en wilde bovenop hem gaan liggen. Ik was er toen al flauw van, maar manlief niet. Toen ik op een avond de kleine terug wilde leggen had die kat gewoon de hele kinderwagen bak eronder gepiest. En niet een beetje, nee de HELE bak was zeike nat. Gadver. Nou die had het dus mooi verpest en ik wilde hem niet eens meer zien. Mijn schoonmoeder heeft hem toen in huis genomen. Was ik erg blij mee, want ik wil dat beest niet meer in huis. Die heeft gewoon iets tegen kinderen. Met de andere 2 gaat het wel goed, maar idd gewoon stug volhouden en uit de box gooien. Je moet er niet aan denken dat ze op het kindje gaan liggen, want ze zoeken de warmte op.

Ik hoop dat het bij jou wel goed gaat!
Wij hebben 2 katers en behalve het nieuwe ochtendritueel wat ze heben uitgevonden heb ik niks om over te klagen. Toen zoon een baby was moest ik 's nachts veel uit en die katten dachten altijd dat het ochtend was en gingen lopen krijsen aan mijn slaapkamerdeur of (nog vervelender) de babykamer! Zoon is nu anderhalf en hij slaapt door, maar mama niet... die moet er namelijk nog iedere ochtend uit om de katten om 5u eten te geven omdat ze anders te boel afbreken...

Maar verder gaat het prima met kind erbij. Kater 1 'tolereert' mijn zoon. Dat wil zeggen: Zoon moet niet te dichtbij komen want dan gaat de kat ervandoor. Kater 2 vindt het wel gezellig en die laat zich ook wel 'aaien' (lees: knijpen). Soms als zoon te wild is dan schrikt ie even, maar ze zijn allebei heel lief en zullen mijn zoon nooit bijten of krabbelen ofzo.

Ik merk wel dat er wat jaloezie is bij die katten. Ze hebben nooit eerder naast de bak gepiest maar helaas is het de laatste tijd wel een paar keer gebeurd dat de bank nat was. Heeeeel smerig! Ik vermoed dat het wel onze schuld was, want het traphekje naar hun bak was 's nachts dicht gebleven en dikke katers passen daar nou eenmaal niet onderdoor.
Grappig! Bij ons is inderdaad ook alles ondergezeken. Maar wij kregen twee kittens toen onze zoon twee weken oud was. Over goede timing gesproken

Onze kittens (Siamezen) zijn hartstikke lief tegen onze zoon, hij mag ze gewoon 'aaien' en ze zijn heel voorzichtig met 'm. Nu zijn Siamezen ook het meest kindvriendelijke merk, geloof ik.

We hebben nog een oudere kat, Brits/Europees en die heeft het afgelopen halfjaar een rotleven gehad; eerst een raar ding dat veel aandacht kreeg en raar deed en toen ook nog eens twee rotmormels erbij die de kiet overnamen. Maar dat gaat nu weer helemaal goed - hij moet alleen niets van onze zoon hebben, maar zelfs dat wordt al steeds beter.

De eerste maanden, toen onze zoon nog geen kant op kon hield ik de katten goed in de gaten. Nooit iets gebeurd. Ze gaan nooit bij 'm in de box liggen, niet in bed. Wel liggen de twee mormels graag onder in het boodschappennetje van de kinderwagen en toen de bak er nog opzat was dat een favoriete slaapplaats.

Haren...tja, goed voor z'n weerstand, hebben we maar bedacht. Daar is niet tegenop te stofzuigen. Ik geloof ook niet dat er ooit een baby is doodgegaan van haren. Natuurlijk is allergie een heel ander verhaal.

Dus wat mij betreft is 3 katten en een baby absoluut geen probleem, alleen maar erg gezellig!
Oh ja: ter voorkoming van haren in de box had ik bij de Wibra een goedkoop (lelijk) boxkleed gekocht. Als ik niet thuis was of als we de kamer uit waren dan legde ik altijd dat kleed erin zodat ik het met kattenharen en al ook kon weghalen als zoon er in ging.

En de deur van de babykamer dicht laten zodat katten er nooit in kunnen. Zo kunnen ze ook niet bovenop je baby gaan liggen of het bedje vol haren gooien.
Zelf heb ik ook nog geen ervaring met katten en een baby (over een paar maandjes wel, ben nu 7 maanden zwanger). Onze katten hebben we nog maar een paar maanden. Wel hebben we inmiddels ervaring met de katten in combinatie met dreumes/peuter. Dat gaat goed samen. Leren dat ze de katten met rust moet laten en zachtjes moet aaien. Verder gaan ze hun eigen weg en zoeken een rustig plekje op als dreumes wakker is.

Ik zal zeker de raad ter harte nemen van de ballonnen in de box en het bedje voor de kleine komt. Verder hopen dat het net zo zal gaan als nu.
Ik heb slechts 1 kat en die heeft helemaal geen problemen met mijn baby. Hij wilt wel graag aan haar snuffelen of op schoot tijdens het voeden. Maar vaak lukt dat niet omdat mijn 3 honden er dan al tussen zitten.

Hij woont het grootste gedeelte van de dag buiten, ik heb ook geen kattebak o.i.d. dat is niet nodig. Hij is tevreden met zijn natje, droogje en aai over de bol zo nu en dan.

Over het algemeen genomen denk ik dat mensen niet zo krampachtig met kinderen en beestjes moeten doen. Hoeveel katten en honden er wel niet op Marktplaats geplaatst worden, of in het asiel of nog erger... gewoon gedumpt omdat er een baby komt is schrikbarend. Van haren is nog nooit een kind doodgegaan (een échte allergie is wat anders natuurlijk) en van een lebber over het handje ook niet. Met honden is het iets anders; ik moet duidelijk leiding geven aan de roedel en ook de rangen respecteren; baby is gewoon de laagste, maar ik ben de hoogste. En het is mijn baby! Het gaat goed en ik houd ze niet bij de kleine weg. En laat natuurlijk nooit de honden alleen met kleine. Maar over een paar jaar heeft ze er erg leuke en trouwe vriendjes bij, 3 honden, een te gekke kat en een pippi-langkouspaard. Heerlijk toch!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven