Gezondheid alle pijlers

supermarkt is niet meer leuk: slaan we door in gezond eten?

24-08-2014 17:43 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik bezig met gezonder eten en daarmee ietsje gewicht kwijt willen raken (3-5kg). Ik merk dat ik heel erg moeite heb met gevarieerd en gezond eten. Ik kom net van de supermarkt, ik loop langs de schappen, op zoek naar gezonde tussendoortjes, en ik word er treurig van. Ligt er dan echt zo veel troep in de supermarkt die we niet meer kunnen kopen? Ik kan bijna niet meer genieten van het stukje appeltaart dat mijn moeder me vanmiddag de visite voorschotelde, en gezellig samen genieten, i.p.v. te denken 'SUIKER, FOUTTTTTTTTTTT'. Mijn verstand zegt dat we als maatschappij minder achter onze kiezen moeten proppen, maar mijn hart zegt dat gezond eten nooit bedoeld kan zijn om het plezier in eten kwijt te raken.

Even mijn gedachtengang van zonet uit de supermarkt:

-pruimen: mag niet, net gehad

- wortelen: mag niet, net gehad, niet gevarieerd

- tomaatjes: heb ik nog liggen

- brood: ze zeggen dat graanproducten slecht zijn, dan maar dat vieze roggebrood toch maar weer eens proberen (yuk)

- dranken: is troep, laten staan

- rozijnen: te veel suiker

- cranberry's: te veel suiker

- koekje: te veel suiker

- noten: al die 'supergezonde' noten komen me mijn strot uit

- fruit: te veel suiker, niet meer zo veel fruit eten, max. 2 stuks per dag.

- chocola: mag niet

Dit kan toch niet zo bedoeld zijn? Ik hoef helemaal geen 100 te worden. Hoe houd je plezier in eten en mag je toch tussendoortjes?
En idd zo min mogelijk bewerkt eten
Ik zou beginnen met niet alles te geloven wat er op het Vivaforum staat. Scheelt aanzienlijk. Gebruik je gezonde verstand.
quote:imogen75 schreef op 24 augustus 2014 @ 18:58:

Nou ik vind dat het zeker wel aan de supermarkt ligt. Vrijwel alles is bewerkt. Bij de grotere albert heijns hebben ze ook de wereld keuken. Andere, exotische merken en daar zitten zo veel minder toevoegingen in dan in de knorrs en honigs van deze wereld.

Vwb suiker, het gaat om je suikerspiegel. Geraffineerde suiker zorgt voor een giga piek. Suiker in fruit veel minder omdat er dan ook andere dingen mee naar binnen gaan, zoals vezels en mineralen etc. Graan wordt ook omgezet in suiker en tarwe is daarin hetgeen dat het snelste werkt. Witte tarwe geeft een gelijke piek als suiker. Dus een witte boterham met nutella staat gelijk aan een chocokoek. Spelt en rogge zijn langzamere granen en de volkoren varianten daarvan zorgen voor een iets lagere piek.

Koolhydraten heb je gewoon nodig. Maar je kunt er verschillend mee omgaan. Zolang je je koolhydraten in de oorspronkelijke vorm, onbewerkt eet dan is er helemaal niets mis mee! Dus bijvoorbeeld volkoren producten, en groente fruit.

Vetten zijn heel belangrijk, ook verzadigde. De amerikaanse voedsel lobby is met fatfree gekomen, en sinds die uitvinding is obesitas en hart en vaatziekten giga gestegen. Als je moet kiezen tussen suiker of vet, kies dan vet.

Bakken in olijfolie is overigens gevaarlijk. Als je het nl meer dan 180 graden verhit, dat het verbrandt, dan wordt het kankerverwekkend. Dat gebeurt nogal snel. Ook zie je dat je frituurolien niet meer dan 7 keer mag verhitten. Dan is nl de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen te hoog. Daarvoor zitten ze er ook al in, maar dan onder een (gestelde) grens.

Een alternatief is kokosolie. Kokosolie kun je overal voor gebruiken en kun je zo vaak verhitten als je wil.

Mmm het ging over de supermarkt. Helaas is 80% van wat daar te koop is niet interessant voor mij. En ja ik eet echt wel eens een pizza. Maar daar geniet ik dan ook echt van!Mijn frituurpan staat op 180, maar als ik mijn stukje vlees bak, kan ik mij niet voorstellen dat dat dus even heet wordt als mijn frituurpan. Ik laat de olijfolie niet verbranden. Wat je zegt heb ik ook gehoord hoor, maar dat het snel tot 180 graden verwarmt kan ik mij niet voorstellen. Dan heb je toch regelmatig verbrand eten?
Cranberries zijn zo zuur dat (bijna) niemand ze lekker vindt. Ze worden zoeter gemaakt door een laagje siroop. Dus pure cranberries zijn goed, gezoete ook maar ze zijn wel gezoet met suikers.
Misschien een idee om eens naar de markt te gaan i.p.v. de supermarkt. Veel meer variatie aan groente en fruit en vaak nog goedkoper ook. Als ik in de supermarkt soms kijk naar het aanbod aan groente en fruit is het soms echt teleurstellend. Vaak de zelfde basic dingen waardoor je vaak toch weer hetzelfde koopt.

Een frietje of een stukje appeltaart op zijn tijd echt niet zo ongezond hoor, als je het maar met mate doet.
At n93. Ik neem het risico liever niet en gebruik dus kokosolie. En olijfolie in koude gerechten...
tjonge wat een rare gedachtengang.

Pruimen? Eet, ze zijn nu nog lekker, straks verdwijnen ze uit de schappen. Alle fruit en groente is lekker en goed, vooral nu.

Suiker is geen vergif, teveel suiker is niet goed maar met suiker in een rozijntje of stukje fruit is niks mis. Het gaat verkeerd als je een zak drop of een pak roze koeken wegpropt met een glas cola.

Met die appeltaart van je moeder is ook weinig mis, het is vers gebakken, en amper bewerkt. Geniet er van.

Doe normaal met eten, eet gevarieerd en met mate maar ga er alsjeblieft niet krampachtig mee om. Stress is veel schadelijker dan dat stukje appeltaart.
en brood is heerlijk, volkorenbrood, roggebrood. Eet het, je hebt het nodig.
quote:milna schreef op 24 augustus 2014 @ 17:48:

als je de etiketten van de producten gaat lezen, dan kun je niks meer kopen. Ik wilde minderen met suiker, maar in vrijwel alles zit suiker of een afgeleide daarvan zoals fructose.

ik dacht gezond te doen door volkoren puntjes te kopen ipv witte puntjes, maar toen zag ik dat er ook in volkoren puntjes suiker wordt gedaan in vrijwel alle broden zit (heel weinig) suiker, dat is om het gist goed zijn werk te laten doen. maar de hoeveelheden zijn verwaarloosbaar. je kan prima volkoren brood eten.
quote:Zo.maar schreef op 24 augustus 2014 @ 18:41:

[...]

Neee te veel koolhydraten Valt wel mee. Prak 2 bananen en kluts er 4 eieren doorheen. Beetje kaneel erbij en in olie bruin bakken. Voilá! En lekker dat ze waren!!
Jeetje. En dan eet je een x 3 keer in de week wortelen. So what?

Ik ben best een beetje een healthzeur maar de supermarkt levert echt geen problemen op. En dan ga ik ook nog eens naar lidl waar het assortiment nou ook weer niet zo heel groot is.
quote:3wieler schreef op 24 augustus 2014 @ 19:45:

[...]

Valt wel mee. Prak 2 bananen en kluts er 4 eieren doorheen. Beetje kaneel erbij en in olie bruin bakken. Voilá! En lekker dat ze waren!!Goh, dat klinkt goed. Ga ik ook eens doen!
quote:3wieler schreef op 24 augustus 2014 @ 19:45:

[...]

Valt wel mee. Prak 2 bananen en kluts er 4 eieren doorheen. Beetje kaneel erbij en in olie bruin bakken. Voilá! En lekker dat ze waren!!Bah, smerige dingen zijn dat.
pannenkoeken gezond:

beslag maken van volkorenmeel, melk (of amandel of sojamelk), eitje, zout.

In een weinig olie of roomboter dun pannenkoekje bakken met bijv. blauwe bessen of appel. Zoeten met ahornsiroop of een schep fruitbeleg.
TO: je kunt beter de topic-titel laten aanpassen: sla IK door in gezond eten?
OK.

Rijstewafels

Rozijnen

Rauwkost

Olijven

Crackers

Kiwi's

Volkoren soepstengels

Verse soep

Kipfilet

20+ kaas

Roosvicee 50/50

Spa rood

Donkere chocolade

Yoghurt

Selderij

Wortelen

Vis

Allemaal gezonde snacks en in de supermarkt te koop.

Succes.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
je zou ook eens meer groeten kunnen eten op brood.

door de keukenmachine heen en puree van maken.

dat op je brood smeren...

spelt brood is het gezondst als je kijkt naar bewerkte middelen.

google maar eens.

voor een gezond lijf hoef je niet op de calorieen te letten... alleen op hoeveelheden en porties.

veel water, groenten en fruit en noten.

op youtube vind je allerlei dames die het rawfood promoten.
Als je nou 50 kg kwijt moest dan snapte ik waarom je zo streng doet.

Maar voor 3 - 5 kg overdrijf je ontzettend.
oooo ik bedoel groeNten op brood...... met de hartelijke groeten... haha
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 augustus 2014 @ 19:52:

pannenkoeken gezond:

beslag maken van volkorenmeel, melk (of amandel of sojamelk), eitje, zout.

In een weinig olie of roomboter dun pannenkoekje bakken met bijv. blauwe bessen of appel. Zoeten met ahornsiroop of een schep fruitbeleg.Boekweitmeel, magere melk, eitje, zout. Maak je heerlijke dunne crepes van. Superlekker met een plakje rookvlees.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:tanteslankie schreef op 24 augustus 2014 @ 19:56:

OK.

Rijstewafels

Rozijnen

Rauwkost

Olijven

Crackers

Kiwi's

Volkoren soepstengels

Verse soep

Kipfilet

20+ kaas

Roosvicee 50/50

Spa rood

Donkere chocolade

Yoghurt

Selderij

Wortelen

Vis

Allemaal gezonde snacks en in de supermarkt te koop.

Succes.

Alle fruit en groentesoorten

verse kaas (cottage cheese)

geitenkaas/ geitenzuivel

noten

gedroogde vruchten

volkoren meel

couscous/ zilvervliesrijst/ griesmeel/ pasta/ mie

volkoren brood

roggebrood

notenbrood

muesli

watergruwel

peulvruchten alle (in blik)
tomaten in blik zijn ook heel goed

zelfs fruit in blik is oké, zo schijnen ingeblikte perziken gezonder te zijn dan verse

Datzelfde geldt voor diepvriesgroenten
quote:imogen75 schreef op 24 augustus 2014 @ 18:58:

Bakken in olijfolie is overigens gevaarlijk. Als je het nl meer dan 180 graden verhit, dat het verbrandt, dan wordt het kankerverwekkend. Dat gebeurt nogal snel. Dat geldt alleen voor de extra vierge olijfolie!
Je bent zelf een theepot
quote:matroesjka_ schreef op 24 augustus 2014 @ 19:49:

Jeetje. En dan eet je een x 3 keer in de week wortelen. So what?

Ik ben best een beetje een healthzeur maar de supermarkt levert echt geen problemen op. En dan ga ik ook nog eens naar lidl waar het assortiment nou ook weer niet zo heel groot is.Lidl heeft n zeer goede AGF afdeling, ongebrande noten, goedkoop mager beleg, zuivel etc. Ik koop er vaak en graag.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Gisteren heb ik spread gemaakt van rode paprika en chilipepers. In de blender gooien met wat zout en olijfolie.

Was heerlijk op mijn geroosterde volkorenbrood vanmiddag. Plakjes komkommer maakte het helemaal af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven