Gezondheid alle pijlers

supermarkt is niet meer leuk: slaan we door in gezond eten?

24-08-2014 17:43 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik bezig met gezonder eten en daarmee ietsje gewicht kwijt willen raken (3-5kg). Ik merk dat ik heel erg moeite heb met gevarieerd en gezond eten. Ik kom net van de supermarkt, ik loop langs de schappen, op zoek naar gezonde tussendoortjes, en ik word er treurig van. Ligt er dan echt zo veel troep in de supermarkt die we niet meer kunnen kopen? Ik kan bijna niet meer genieten van het stukje appeltaart dat mijn moeder me vanmiddag de visite voorschotelde, en gezellig samen genieten, i.p.v. te denken 'SUIKER, FOUTTTTTTTTTTT'. Mijn verstand zegt dat we als maatschappij minder achter onze kiezen moeten proppen, maar mijn hart zegt dat gezond eten nooit bedoeld kan zijn om het plezier in eten kwijt te raken.

Even mijn gedachtengang van zonet uit de supermarkt:

-pruimen: mag niet, net gehad

- wortelen: mag niet, net gehad, niet gevarieerd

- tomaatjes: heb ik nog liggen

- brood: ze zeggen dat graanproducten slecht zijn, dan maar dat vieze roggebrood toch maar weer eens proberen (yuk)

- dranken: is troep, laten staan

- rozijnen: te veel suiker

- cranberry's: te veel suiker

- koekje: te veel suiker

- noten: al die 'supergezonde' noten komen me mijn strot uit

- fruit: te veel suiker, niet meer zo veel fruit eten, max. 2 stuks per dag.

- chocola: mag niet

Dit kan toch niet zo bedoeld zijn? Ik hoef helemaal geen 100 te worden. Hoe houd je plezier in eten en mag je toch tussendoortjes?
quote:himalaya schreef op 24 augustus 2014 @ 17:50:

Huilie.

+1

Begin een moestuin, leer wecken, koop een broodbakmachine en houd op te jeremiëren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ga je naar de biologische winkel/ supermarkt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gewoon het VDH dieet, dan val je ook af!
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 augustus 2014 @ 20:03:

tomaten in blik zijn ook heel goed

zelfs fruit in blik is oké, zo schijnen ingeblikte perziken gezonder te zijn dan verse

Datzelfde geldt voor diepvriesgroenten

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Kun je het toelichten?

Wat betreft gedroogd fruit: heel vaak is daar suiker aan toegevoegd, soms belachelijk veel. Bijvoorbeeld een zakje gedroogde kokos of ananas bij De Tuinen bestaat voor 50% uit toegevoegd suiker. Dat vind ik echt niet normaal. Wat mij betreft is het ook niet nodig, ik vind het vaak te zoet.
Ik eet alles wat ik wil, maar gewoon met mate. Dus heus wel een paar snoepjes/chocola/koekjes per dag, maar geen hele zakken. En als ik dan ook nog wat fruit en groente gegeten heb, voel ik me er helemaal prima bij. En ik weeg al sinds mijn 16e hetzelfde, nl 56 kilo. En nu ben ik 29. Al die rigoreuze dieten helpen echt niet hoor, dat houdt niemand vol.
Zout is zout, alle zout komt uit de zee. Direct, of het ligt al miljoenen jaren onder de grond omdat de oerzee opgegaan is in land. Maar Keltisch zeezout onderscheidt zich scheikundig niet van strooizout.

Suiker is suiker. De enige reden dat suiker uit een appeltje gezonder is dan suiker uit een snoepje, is omdat er meer suiker in dat snoepje zit dan in die appel. En met die appel krijg je nog wat vitaminen, vocht en vezels binnen. Er zit net zoveel suiker in een druif als in een rozijn, maar omdat die rozijn gewoon een verdroogde druif is, weegt die minder dan een druif. Dus is het suikergehalte in verhouding hoger. 100 gram druiven bevat dus wel minder suiker dan 100 gram rozijnen, maar dat komt dus omdat er in 100 gram druiven meer water zit. Fruit kan je dus niet per definitie onbeperkt eten. Eet maar eens drie bananen, een halve ananas en 200 gram druiven als je (zwangerschaps)diabetes hebt, dan schiet je bloedsuikerspiegel door het plafond.
Ik krijg nu zin om.n lekkere appeltaart te maken.met vanille pudding
quote:maylina schreef op zondag 24 augustus 2014 20:24 Zout is zout, alle zout komt uit de zee. Direct, of het ligt al miljoenen jaren onder de grond omdat de oerzee opgegaan is in land. Maar Keltisch zeezout onderscheidt zich scheikundig niet van strooizout.

Suiker is suiker. De enige reden dat suiker uit een appeltje gezonder is dan suiker uit een snoepje, is omdat er meer suiker in dat snoepje zit dan in die appel. En met die appel krijg je nog wat vitaminen, vocht en vezels binnen. Er zit net zoveel suiker in een druif als in een rozijn, maar omdat die rozijn gewoon een verdroogde druif is, weegt die minder dan een druif. Dus is het suikergehalte in verhouding hoger. 100 gram druiven bevat dus wel minder suiker dan 100 gram rozijnen, maar dat komt dus omdat er in 100 gram druiven meer water zit. Fruit kan je dus niet per definitie onbeperkt eten. Eet maar eens drie bananen, een halve ananas en 200 gram druiven als je (zwangerschaps)diabetes hebt, dan schiet je bloedsuikerspiegel door het plafond. Ja en? Het enige dat je bevestigt is: alles met mate en variatie
Zoek je lekkere tussendoortjes in de dingen die Meds en tanteslankie posten. Of ga zelf bakken!

Een appeltaartje afslaan vind ik doorslaan. Tenzij dat al je 7e deze week is.
Suiker is suiker = onzin. Verdiep je er maar eens echt in.

Suiker is suiker = onzin
Ik eet eigenlijk niet echt tussendoortjes. Ik eet drie keer per dag en twee stuks fruit, alhoewel dat laatste niet altijd lukt. Een tussendoortje zie ik eigenlijk gewoon als snack en dat ik eet ik ook als ik daar zin in heb, maar niet omdat ik trek heb. Als dat het geval is, heb ik blijkbaar te weinig gegeten bij de lunch bijvoorbeeld.

Helaas kan ik mezelf moeilijk inhouden, dus ik koop geen koek, chips en lekkere kaasjes. Ik vind dat niet 'nodig' ook, het wordt vaak genoeg aangeboden op mijn werk, op verjaardagen of als ik met vriendinnen afspreek. Genoeg tussendoortjes dus, alleen niet thuis en dat vind ik prima, anders ga ik toch alleen maar denken eten of niet eten / vechten tegen de verleiding, daar heb ik helemaal geen zin in. Frisdrank heb ik thuis ook niet en dat mis ook niet. Soms heb ik zin in cola en dan neem ik een blikje mee met de boodschappen.
quote:HelgaV schreef op 24 augustus 2014 @ 20:28:

Suiker is suiker = onzinJa wij van wc eend adviseren wc eend.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op zondag 24 augustus 2014 20:34 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="HelgaV in "supermarkt is niet meer leuk: slaan we d..."" class="messagelink">HelgaV schreef op 24 augustus 2014 @ 20:28</a>:</b>

<a href="http://suikerwijzer.nl/geraffineerde-suiker/" class="link">Suiker is suiker = onzin</a></div></blockquote>Ja wij van wc eend adviseren wc eend. Komt suiker van wc-eend? Nee dan zal het vast niet gezond zijn
Het is net als met de exrokers, die zijn het ergste

Jij wil gezond gaan eten en opeens is iedereen, inclusief de winkels, fout bezig????
quote:n93 schreef op 24 augustus 2014 @ 18:32:

[...]

Minder natrium, meer mineralen. Het is afkomstig uit de zee. Terwijl veel supermarkt zout landzout is. Je ziet het ook aan de kleur. Het meest zout is wit. Ook het zeezout, maar Keltisch zout is nog de oorspronkelijke grijze kleur. Er is veel over te vinden.

Edit: uiteraard komt al het zout uit de zee, maar het gaat erom wat er daarna mee gebeurt.

Maar overdrijf je dan niet wat?

Hoelang doe je wel niet met een potje zout? Ik jaren
Pearle

Suiker is suiker = onzin

Heb ik gedaan hoor. Wikipediapagina's gelezen over fructose, glucose, sacharose, het werk van o.a. Marijn Katan (hoogleraar voedingsleer),

http://www.mkatan.nl/radi ... l-castro-en-fructose.html

het filmpje van een item in Radar op deze site: http://www.ahealthylife.n ... n-reactie-op-tros-radar/. De site zelf is van een iemand die zich orthomoleculair therapeut noemt en zijn site vol schrijft met allerlei onwetenschappelijke onzin. Zelf heb ik meer vertrouwen in mensen met een scheikundige of medische opleiding dan in van die zelfbenoemde zweverige voedingsgoeroes.
quote:stokst@@rtje schreef op 24 augustus 2014 @ 20:22:

[...]

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Kun je het toelichten?

Wat betreft gedroogd fruit: heel vaak is daar suiker aan toegevoegd, soms belachelijk veel. Bijvoorbeeld een zakje gedroogde kokos of ananas bij De Tuinen bestaat voor 50% uit toegevoegd suiker. Dat vind ik echt niet normaal. Wat mij betreft is het ook niet nodig, ik vind het vaak te zoet.http://www.npr.org/blogs/ ... utritious-as-fresh-really

Suiker is suiker = onzindit is geen serieuze link. Verdiep je er eens echt in
quote:maylina schreef op 25 augustus 2014 @ 00:11:

[...]

Heb ik gedaan hoor. Wikipediapagina's gelezen over fructose, glucose, sacharose, het werk van o.a. Marijn Katan (hoogleraar voedingsleer),

http://www.mkatan.nl/radi ... l-castro-en-fructose.html

het filmpje van een item in Radar op deze site: http://www.ahealthylife.n ... n-reactie-op-tros-radar/. De site zelf is van een iemand die zich orthomoleculair therapeut noemt en zijn site vol schrijft met allerlei onwetenschappelijke onzin. Zelf heb ik meer vertrouwen in mensen met een scheikundige of medische opleiding dan in van die zelfbenoemde zweverige voedingsgoeroes.precies. Wat een geneuzel, en die gasten verdienen goed geld aan hun gewauwel want hele volksstammen geloven er in. Maak een blog aan en ineens ben je bron op het VF
Hoezo niet gezellig in de supermarkt?

Ik word hier juist enorm vrolijk van

Variatie is wat je er zelf van maakt hoor, dat hoeft de super niet voor je te doen maar ze hebben echt wel genoeg keus. Jij bent gewoon niet zo inventief en wat vastgeroest in bepaalde dingen.
ik kom trouwens amper in een supermarkt
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 augustus 2014 @ 00:30:

ik kom trouwens amper in een supermarktJij rooit je eigen aardappelen en slacht zelf een varken voor de speklappen?
Je komt amper in een supermarkt?
Of doe je online boodschappen en laat je het brengen? Wel fijn, lang leve thuisbezorgd van AH!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven