Hondenplons, is dat wat?
woensdag 10 september 2014 om 11:36
Het zwembad in mijn woonplaats sluit het zomerseizoen af door honden met hun baasjes in het buitenbad te laten zwemmen.
Heeft iemand daar al eens aan meegedaan? Was het een succes?
Ik twijfel een beetje of het wel een geschikte activiteit is voor mijn hond. Ze is dol op zwemmen, en ook dol op andere honden en mensen/kinderen. Maar ze is ontzettend speels en niet altijd even goed in het lezen van de lichaamstaal van andere honden. Als een andere hond dan laat merken niet gediend te zijn van haar gestuiter, wordt ze meteen onderdanig, en dan is het opgelost.
Maar gaat dat ook wel goed in zo'n zwembad? Wat voor sfeer hangt er?
Heeft iemand daar al eens aan meegedaan? Was het een succes?
Ik twijfel een beetje of het wel een geschikte activiteit is voor mijn hond. Ze is dol op zwemmen, en ook dol op andere honden en mensen/kinderen. Maar ze is ontzettend speels en niet altijd even goed in het lezen van de lichaamstaal van andere honden. Als een andere hond dan laat merken niet gediend te zijn van haar gestuiter, wordt ze meteen onderdanig, en dan is het opgelost.
Maar gaat dat ook wel goed in zo'n zwembad? Wat voor sfeer hangt er?
woensdag 10 september 2014 om 11:50
Het idee is misschien vies, maar de werkelijkheid valt mee. Ik denk dat bij zo'n zwembad mensen met minder sociale honden gewoon weggestuurd worden.
Kan zijn dat jouw hond hier en daar gecorrigeerd gaat worden door andere honden, maar dat hoort bij het leerproces en daarvan wordt hij sociaal ook handiger.
Gewoon doen dus.
Kan zijn dat jouw hond hier en daar gecorrigeerd gaat worden door andere honden, maar dat hoort bij het leerproces en daarvan wordt hij sociaal ook handiger.
Gewoon doen dus.
woensdag 10 september 2014 om 11:54
Mijn honden vinden het alleen maar leuk in water waar ze zelfstandig in en uit kunnen wandelen. Een diep zwembad met zo'n rand daar zien ze echt de lol niet van in.
Maar goed, dat geldt niet voor alle honden.
Ik zou lekker naar een plas/vijver gaan.
Maar goed, dat geldt niet voor alle honden.
Ik zou lekker naar een plas/vijver gaan.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
woensdag 10 september 2014 om 12:11
Bedankt voor jullie reacties! Het strand is behoorlijk ver van ons vandaan, en de enige vijver in de buurt waar ze zou mogen zwemmen ligt in een gebied langs het spoor. Vind ik te gevaarlijk.
Dus toen ik in het weekkrantje las dat er een hondenplons zou zijn, leek me dat een leuk extraatje voor haar.
Over chloorwater maak ik me niet zo druk, ik heb al gelezen dat het alleen kwaad kan als ze grote hoeveelheden op zou drinken.
Dus toen ik in het weekkrantje las dat er een hondenplons zou zijn, leek me dat een leuk extraatje voor haar.
Over chloorwater maak ik me niet zo druk, ik heb al gelezen dat het alleen kwaad kan als ze grote hoeveelheden op zou drinken.
woensdag 10 september 2014 om 12:13
Hier doen ze dat ook jaarlijks. Alleen in het ondiepe bad dus de honden kunnen er zelf in en uit.
Ik ben ook een keer geweest in de hoop dat m'n hond dan ook echt zou gaan zwemmen.
Hij is dol op water maar gaat niet met de voetjes van de vloer.
Hij vond het echt geweldig,is ook erg speels,maar zwemt nog steeds niet.
Het was een hele drukke bedoeling maar de sfeer was buitengewoon goed!
Honden in allerlei soorten en maten en dat ging prima. Iedereen die er is is er met een hond dus reageren ook allemaal positief op de rondrennende speelse honden.
Dus ik zeg ook gewoon doen!
Ik ben ook een keer geweest in de hoop dat m'n hond dan ook echt zou gaan zwemmen.
Hij is dol op water maar gaat niet met de voetjes van de vloer.
Hij vond het echt geweldig,is ook erg speels,maar zwemt nog steeds niet.
Het was een hele drukke bedoeling maar de sfeer was buitengewoon goed!
Honden in allerlei soorten en maten en dat ging prima. Iedereen die er is is er met een hond dus reageren ook allemaal positief op de rondrennende speelse honden.
Dus ik zeg ook gewoon doen!
woensdag 10 september 2014 om 12:36
Bij ons doen ze het ook en het is dit jaar al geweest. Ik ben voor de tweede keer geweest en vind het erg leuk. Het is een dolle boel met al die spelende honden. Hier is het hele bad gewoon open, je kan zelfs van de glijbaan met je hond De helft van de honden speelt alleen in het pierenbadje, maar de andere helft van de honden springt gewoon zo van de kant het halfdiepe in. Dat zijn wel voornamelijk grotere honden en honden die echt veel van zwemmen houden.
Ik ga zelf wel in badpak, vind ik leuker, maar je hoeft natuurlijk niet mee het water in als je daar geen zin in hebt. Ook daarbij is de verdeling hier ongeveer 50/50 denk ik.
De sfeer is hier super. Erg druk, dat wel, maar dat speelse gedrag van jouw hond zal in zo'n situatie misschien juist niet zoveel uitmaken. Verder heeft iedereen gewoon lol, in die twee keer nog nooit maar iets van problemen gezien. Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, is het niks of voelt het niet goed kan je zo weer weg.
En over zwemmen in chloorwater 1x per jaar maak ik me ook echt niet druk. Ik heb ook trouwens nog nooit een hond uit het zwembad zien drinken, kan me voorstellen dat ze het niet eens echt lusten...
Ik ga zelf wel in badpak, vind ik leuker, maar je hoeft natuurlijk niet mee het water in als je daar geen zin in hebt. Ook daarbij is de verdeling hier ongeveer 50/50 denk ik.
De sfeer is hier super. Erg druk, dat wel, maar dat speelse gedrag van jouw hond zal in zo'n situatie misschien juist niet zoveel uitmaken. Verder heeft iedereen gewoon lol, in die twee keer nog nooit maar iets van problemen gezien. Als ik jou was zou ik het gewoon proberen, is het niks of voelt het niet goed kan je zo weer weg.
En over zwemmen in chloorwater 1x per jaar maak ik me ook echt niet druk. Ik heb ook trouwens nog nooit een hond uit het zwembad zien drinken, kan me voorstellen dat ze het niet eens echt lusten...
woensdag 10 september 2014 om 12:37
Ik heb twee keer een hondenplons meegemaakt in De Tongelreep in Eindhoven. Het viel me op dat de honden totaal geen territoriumgedrag vertoonden. Er werd wat gesnuffeld, maar er was totaal geen vijandigheid. Ik heb geen enkele vechtpartij gezien. Het enige nadeel vond ik dat sommige hondeneigenaren hun hond van de glijbaan af dwongen, terwijl de hond dat duidelijk vreselijk vond. Ondanks dat de hond zijn poten aanspande dwongen sommige baasjes/bazinnetjes om hun viervoeter voor hun eigen plezier van de glijbaan te gaan. Los daarvan vond ik de sfeer erg gezellig en zeker een aanrader.
woensdag 10 september 2014 om 12:45
Wij zijn maandag geweest met onze hond. Er waren zo'n 50 honden met hun baasjes in en rond het zwembad.
Veel honden in het pierenbad maar ook een aantal die zo het diepere insprongen.
De honden vonden het allemaal prachtig, er werd met elkaar gespeeld. De baasjes genoten.
Hond was wel helemaal total-loss naderhand van al die beweging en alle drukte. Hij begon vanmorgen weer een beetje actief te worden
Volgend jaar gaan we het weer doen, het was echt superleuk voor hond en baas.
Veel honden in het pierenbad maar ook een aantal die zo het diepere insprongen.
De honden vonden het allemaal prachtig, er werd met elkaar gespeeld. De baasjes genoten.
Hond was wel helemaal total-loss naderhand van al die beweging en alle drukte. Hij begon vanmorgen weer een beetje actief te worden
Volgend jaar gaan we het weer doen, het was echt superleuk voor hond en baas.
woensdag 10 september 2014 om 12:54
Hier in de regio hebben ze net bekend gemaakt dat dit jaar de laatste hondenplons was. Het is te duur voor het zwembad omdat ze er extra schoonmaakkosten van hebben.
Jammer hoor, ik kan me voorstellen dat mensen het leuk vinden om met hun hond te doen.
Al hoewel ik zelf wel zou twijfelen of ik mijn (hypothetische) hond in chloorwater zou laten zwemmen.
Jammer hoor, ik kan me voorstellen dat mensen het leuk vinden om met hun hond te doen.
Al hoewel ik zelf wel zou twijfelen of ik mijn (hypothetische) hond in chloorwater zou laten zwemmen.
woensdag 10 september 2014 om 12:56
quote:WishfulThinking schreef op 10 september 2014 @ 12:37:Het enige nadeel vond ik dat sommige hondeneigenaren hun hond van de glijbaan af dwongen, terwijl de hond dat duidelijk vreselijk vond. Ondanks dat de hond zijn poten aanspande dwongen sommige baasjes/bazinnetjes om hun viervoeter voor hun eigen plezier van de glijbaan te gaan.Jakkes, wie doet zoiets nou? Wat schiet je daarmee op? Leuk voor de foto, en daarna wantrouwt je hond je...
woensdag 10 september 2014 om 12:59
quote:Flashy schreef op 10 september 2014 @ 12:47:
Ik was net telaat hier, dacht dat het een week later was.
Het leek mij ontzettend leuk om te doen.
Een hond van een glijbaan? het moet toch niet gekker worden.De meeste honden vinden dat leuk. Er zijn zelfs honden die telkens zelf in de rij gaan staan . Een sfeerimpressie: http://youtu.be/mVeHLia3DOM
Ik was net telaat hier, dacht dat het een week later was.
Het leek mij ontzettend leuk om te doen.
Een hond van een glijbaan? het moet toch niet gekker worden.De meeste honden vinden dat leuk. Er zijn zelfs honden die telkens zelf in de rij gaan staan . Een sfeerimpressie: http://youtu.be/mVeHLia3DOM
woensdag 10 september 2014 om 13:10
quote:WishfulThinking schreef op 10 september 2014 @ 12:59:
[...]
De meeste honden vinden dat leuk. Er zijn zelfs honden die telkens zelf in de rij gaan staan . Een sfeerimpressie: http://youtu.be/mVeHLia3DOMHier is zo`n lange glijbaan. Ik zag dat hij nu overdekt is, dat was eerst niet zo.
[...]
De meeste honden vinden dat leuk. Er zijn zelfs honden die telkens zelf in de rij gaan staan . Een sfeerimpressie: http://youtu.be/mVeHLia3DOMHier is zo`n lange glijbaan. Ik zag dat hij nu overdekt is, dat was eerst niet zo.
woensdag 10 september 2014 om 14:09
Bij ons doen ze dat met dierendag... Daarna gaat t water eruit...
T is echt leuk.. Alleen mijn hond geeft de bal niet af en daar gaan zoveel speeltjes t water in en hij snapt niet dat hij die van hem moet pakken..
En anderen vinden dat soms vervelend dus ik heb t 1x gedaan en zal t nu ook nooit meer doen puur om t feit dat ik m alles behalve afgeven geleerd krijg..
T is echt leuk.. Alleen mijn hond geeft de bal niet af en daar gaan zoveel speeltjes t water in en hij snapt niet dat hij die van hem moet pakken..
En anderen vinden dat soms vervelend dus ik heb t 1x gedaan en zal t nu ook nooit meer doen puur om t feit dat ik m alles behalve afgeven geleerd krijg..
woensdag 10 september 2014 om 16:15
quote:laylalala schreef op 10 september 2014 @ 12:54:
Hier in de regio hebben ze net bekend gemaakt dat dit jaar de laatste hondenplons was. Het is te duur voor het zwembad omdat ze er extra schoonmaakkosten van hebben.
Woon jij soms in de buurt van Almelo? Want daar deden ze het geloof ik ook voor de laatste keer.
Die extra schoonmaakkosten zou eigenlijk de gemeente moeten betalen uit de pot van de hondenbelasting.
Woon jij soms in de buurt van Almelo? Want daar deden ze het geloof ik ook voor de laatste keer.
Die extra schoonmaakkosten zou eigenlijk de gemeente moeten betalen uit de pot van de hondenbelasting.
maandag 15 september 2014 om 10:11
Nou, mijn hond die normaal in gestrekte galop de zee inrent, stond aan de rand van het zwembad een beetje rond te kijken. Met zo'n blik van "en wat is hier de bedoeling van?"
Uitendelijk toch samen het water in geweest, maar ze bleef rondjes om mij heen zwemmen. De andere honden in het water negeerde ze helemaal, alsof de rariteit van zwemmen in een zwembad al haar aandacht vergde.
Na het zwemmen heeft ze lekker rondgerend op het grasveld en daar met andere honden gespeeld.
De sfeer die er hing was inderdaad ontzettend goed, allemaal blije honden.
Ik denk dat mijn hond net zo blij was geweest met een middagje in het hondenpark, dat zwemmen hoefde voor haar eigenlijk niet zo
Uitendelijk toch samen het water in geweest, maar ze bleef rondjes om mij heen zwemmen. De andere honden in het water negeerde ze helemaal, alsof de rariteit van zwemmen in een zwembad al haar aandacht vergde.
Na het zwemmen heeft ze lekker rondgerend op het grasveld en daar met andere honden gespeeld.
De sfeer die er hing was inderdaad ontzettend goed, allemaal blije honden.
Ik denk dat mijn hond net zo blij was geweest met een middagje in het hondenpark, dat zwemmen hoefde voor haar eigenlijk niet zo