O jee..een logé!?

14-09-2014 17:17 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week werd ik gebeld door een kennis van me uit het buitenland, of ik een vriend van haar uit de brand kon helpen, die binnenkort een opleiding begint in Amsterdam. Het is een jonge jongen (net van de middelbare school) en zijn moeder wil hem onder geen beding ergens in een ' vaag hotel' in Amsterdam laten logeren totdat hij een studentenkamer kan betrekken. Die kennis van me spiegelde me voor dat het zou gaan om onderdak voor ongeveer tien dagen (bij mij thuis dus) vanaf ongeveer half oktober. Per november zou hij dan een kamer hebben. Maar heel precies wist ze het ook allemaal niet. De betreffende jongen zou wel contact met mij opnemen. Dat heeft hij inmiddels gedaan en nu blijkt hij al over een week naar NL te komen en helemaal nog geen (zicht op) onderdak te hebben. Ik wil de beste jongen best helpen, maar weet zelf ook allemaal niet hoe het werkt met studentenkamers en heel eerlijk gezegd vind ik het ook wel erg snel dat hij over een week al op m'n stoep staat. Mijn man en ik werken doordeweeks gewoon, dus hij zou ook overdag alleen in ons huis zijn.

Ik weet dat het absoluut niet assertief van me is, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje rot om nu opeens te zeggen dat ik er niet zo snel op gerekend had en dat het niet uitkomt. Ik doe het ook een beetje voor die kennis/vriendin van me natuurlijk.

Hebben jullie ideeën om zo snel mogelijk betrouwbaar onderdak te regelen voor deze buitenlandse student in Amsterdam?
Eerlijk gezegd vind ik het helemaal niet jouw probleem dat hij geen kamer heeft. Ik vind het nogal wat dat die kennis dat bij jou neerlegt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou er gewoon niet aan beginnen. Ze hebben jou een andere asnkomstdatum en termijn voor gespiegeld en eigenlijk dus min of meer gelogen, dan hoef jij je niet schuldig te voelen dat je terug komt op een soort van belofte.....

Deze is je ook nog eens min of meer afgedwongen, je kent die gast niet eens en die zou jij onbeperkt toegang moeten verlenen?

Echt waar, niet aan beginnen!
Een paar dagen, oké maar dit lijkt een beetje op "voor onbepaalde tijd". Hij had al lang kunnen beginnen met het zoeken naar een kamer vóór hij naar Nederland zou komen. Straks moet jij het allemaal nog gaan regelen, niet aan beginnen.
verba volant, scripta manent.
Laat hem betalen voor het onderdak bij jou.

Dan zorgt hij er misschien voor dat hij snel iets krijgt.

Gratis onderdak is te aantrekkelijk.

Zelf zou ik er helemaal niet aan beginnen. Amsterdam is kansloos op kamergebied. De kans is klein dat hij snel weg is.
De gedachten dat je dan maandag aan het werk moet en dat die gast dan lekker in je huis zit . Heb je afspraken gemaakt over het eten? Of schuift ie gewoon aan? Mag ie onbeperkt uit de koelkast pakken?
quote:zus-en-zo schreef op 14 september 2014 @ 17:31:

Dus ik ben bang dat ik nu 'niet anders meer kan'.

Eh, want?? Ik zou zeggen: Sorry ik ben benaderd of ik je eventueel 10 dagen te logeren kan hebben. Mijn man is er al geen voorstander van, dus wij willen er toch vanaf zien. Daarbij is september-oktober al helemaal geen optie. Het spijt me, maar je zal een andere oplossing moeten zoeken.

Jouw huis, jouw volste recht. Zelfs als je je hebt laten overdonderen en soort van ja hebt gezegd hoor!
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Je hebt nu nog niks echt met hem afgesproken toch? Als je hem al laat logeren, zou ik sowieso een echte max aan dagen afspreken. Daarna zorgt hij maar dat hij iets anders heeft / hostel.

Ik vind het trouwens ook niet gek als je het toch afzegt hoor. Het is nogal wat. Je kan hem ook proberen te ondersteunen met het vinden van een kamer / hostel terwijl hij niet bij jou verblijft. Helpen wegwijs te maken in Amsterdam, evt met de taal / jij kent vast wel ergens een hotel dat niet 'vaag' is.

Dus op die manier helpen. Zo zou ik het doen, ik zou geen onbekende zo lang in mijn huis willen.
Stuur hem een mailtje met wat tips om aan een kamer te komen en laat het hem vooral zelf uitzoeken.

Studenthotel

UVA voor buitenlandse studenten

VU voor buitenlandse studenten
Het gaat dus om een zoon van een vriend van een kennis van jou die geen uitzicht heeft op andere woonruimte.

Nooit aan beginnen! Dan maar in een vaag hotel, niet jouw probleem.

Nogal brutaal ook dit zo van jou te vragen terwijl de werkelijkheid zo anders wordt voorgespiegeld dan die is en je die hele jongen niet eens kent.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Een kamer voor langere termijn binnen 10 dagen is wel erg optimistisch. Een tijdelijke kamer bij iemand in huis via Air-bnb moet wel lukken, dus ik zou hem daarnaar verwijzen (voor zodra hij aankomt of nadat hij eerst bij jou gelogeerd heeft, kan beide natuurlijk).
quote:Ik vind het echt erg dat die huren zo hoog zijn. En dit is dan nog relatief 'goedkoop' ook. Het kán gewoon niet dat het zo veel moet kosten.

Mijn nichtje studeert in Amsterdam en die betaalt zo'n ¤750 per maand voor 15m2. Die zit dan wel op de Overtoom met uitzicht op het Vondelpark, maar dan zijn het nog steeds absurde bedragen wat ze vragen (en krijgen).

Ik heb meerdere collega's en vrienden die in Amsterdam studeerden en soms nog wonen. De meesten hebben zich intussen teruggetrokken uit Amsterdam omdat het vrijwel onbetaalbaar is in je eentje.

Anderen hebben een appartement met huisgenoten betrokken.
Gewoon je kennis bellen en zeggen: luister, we hebben het er nog eens over gehad, maar we vinden het toch wel een vreemde situatie. Eerst zou het per half oktober zijn, nu komt hij ineens al over een week. Daarbij had jij mij verteld dat hij uitzicht had op woonruimte en dat het maar voor 10 dagen zou zijn, maar dat blijkt helemaal niet het geval aangezien er nog helemaal geen uitzicht is op andere woonruimte. Dit voelt voor ons niet goed dus wij zien hier helemaal van af. Kan je met je vriend bespreken dat ze echt op zoek zullen moeten naar een andere oplossing? Desnoods dan toch maar een hotel tot hij iets anders gevonden heeft.
Het is ook eigenlijk wel zo, dat ik hier best wat van kan zeggen. Maar zoals iemand eerder zei, werd ik inderdaad nogal overdonderd toen ik door die kennis werd gebeld, dus ik zei al gauw "maak je geen zorgen, laat hem maar contact met me opnemen, komt goed". Had ergens gedacht dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen (dom)..
Precies, je werd overdonderd en nu de feiten anders blijken te liggen nog meer. Het zou mij niet verbazen dat dit hun opzet was, juist omdát hij nog niets anders heeft.

Echt hun probleem, laat het niet de jouwe worden. Ook niet voor een paar dagen. Want als jij zegt 10 dagen maximaal en hij heeft nog niets anders dan ben jij de boeman wanneer jij hem de deur wijst. Dan beter nu alvast duidelijk zijn dat zij jou voor een voldongen feit plaatsen en jou opzadelen met hun probleem.
10 dagen om een kamer te vinden in september? Dat lijkt me krap. Ik zou toch terugbellen. Als hij eenmaal bij je in huis zit, vindt hij misschien een kamer voor over een maand en wil hij langer blijven. Dan zit je er mooi mee. Een vaag hotel lijkt me juist een prima oplossing.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
quote:Vlammetje schreef op 14 september 2014 @ 17:42:

[...]

Eh, want?? Ik zou zeggen: Sorry ik ben benaderd of ik je eventueel 10 dagen te logeren kan hebben. Mijn man is er al geen voorstander van, dus wij willen er toch vanaf zien. Daarbij is september-oktober al helemaal geen optie. Het spijt me, maar je zal een andere oplossing moeten zoeken.

Jouw huis, jouw volste recht. Zelfs als je je hebt laten overdonderen en soort van ja hebt gezegd hoor!Dit inderdaad. Gewoon een mailtje terugsturen met dat dit niet is wat je verteld is en dat je het niet zitten. Maar dat je hem veel succes wenst met huisvesting vinden, eventueel zet je er een aantal woonlinks uit dit topic bij.
Ik zou aangeven dat je voor de opvang van periode x (die tien dagen in oktober) beschikbaarheid had, maar dat de nu voorgestelde termijn helaas niet gaat lukken. Dat je hen veel succes wenst met het vinden van een andere plek.
Niet aan beginnen.

Niet.

Als jij op afstand al niet voor jezelf op durft te komen, dan is de assertiviteit als hij er is helemaal ver te zoeken.

Dan raak je er dus nooit meer vanaf.

Al gedacht aan de gevolgen voor je privacy, je relatie, je financiën?
Huts!
www.thestudenthotel.com
ik zou het niet doen.. Zeker niet als hij nog geen uitzicht heeft op huisvesting. Voor je het weet zit je met een student die je niet meer weg krijgt..

Zit er in Amsterdam geen studentenhotel ofzoiets ? Was poosje terug op tv..

Anders UNI bellen ?
Geen haar op mijn hoofd die hieraan zou beginnen, je wil toch niet verantwoordelijk zijn voor een wildvreemde jongen die onder valse voorwendselen straks lekker bij jou op de bank zit voor onbepaalde tijd?

En als je hem zat bent kun je hem ook niet zomaar op straat zetten.

Ik zou het echt NIET doen.
Opzich denk ik dat je binnen 10 dagen wel iets kunt vinden, maar dat komt dan misschien pas over een volgende 10 dagen vrij..

Als die jongen vanuit het buitenland in NL komt studeren dan verwacht je toch dat hij zelfstandig genoeg is voor een hostel?
Inderdaad, niet aan beginnen. Ik snap dat je het lastig vind om nu nog af te zeggen, maar jij kan er niks aan doen dat de situatie opeens veranderd is. Tien dagen zou ik al heel vervelend vinden maar is te overzien.

En ik las dat je het ergens had over 'ongastvrijheid' maar als je af zou zeggen vind ik dat absoluut niet ongastvrij hoor maar heel normaal. Succes! Ik hoop dat het je lukt voor jezelf op te komen en het af te zeggen.
En als je erin geluisd wordt dan ga je toch maar die periode aanbieden die eerst was afgesproken? Tuurlijk niet! Ze is erin geluisd!
Kan hij niet even in een hostel verblijven? Niet duur, zit hij onder leeftijdsgenoten.
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven