O jee..een logé!?

14-09-2014 17:17 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week werd ik gebeld door een kennis van me uit het buitenland, of ik een vriend van haar uit de brand kon helpen, die binnenkort een opleiding begint in Amsterdam. Het is een jonge jongen (net van de middelbare school) en zijn moeder wil hem onder geen beding ergens in een ' vaag hotel' in Amsterdam laten logeren totdat hij een studentenkamer kan betrekken. Die kennis van me spiegelde me voor dat het zou gaan om onderdak voor ongeveer tien dagen (bij mij thuis dus) vanaf ongeveer half oktober. Per november zou hij dan een kamer hebben. Maar heel precies wist ze het ook allemaal niet. De betreffende jongen zou wel contact met mij opnemen. Dat heeft hij inmiddels gedaan en nu blijkt hij al over een week naar NL te komen en helemaal nog geen (zicht op) onderdak te hebben. Ik wil de beste jongen best helpen, maar weet zelf ook allemaal niet hoe het werkt met studentenkamers en heel eerlijk gezegd vind ik het ook wel erg snel dat hij over een week al op m'n stoep staat. Mijn man en ik werken doordeweeks gewoon, dus hij zou ook overdag alleen in ons huis zijn.

Ik weet dat het absoluut niet assertief van me is, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje rot om nu opeens te zeggen dat ik er niet zo snel op gerekend had en dat het niet uitkomt. Ik doe het ook een beetje voor die kennis/vriendin van me natuurlijk.

Hebben jullie ideeën om zo snel mogelijk betrouwbaar onderdak te regelen voor deze buitenlandse student in Amsterdam?
Ik snap niet dat je uberhaupt hebt toegestemd in 'n onbekende logee. En dan ook nog gelijk voor 10 dagen? Terwijl je zelf niet 24/7 thuis bent en hij dan tussen jullie spullen zit? Ik zou gewoon afbellen en zeggen dat je er niet meer aan begint. Die gast neemt maar gewoon 'n dorm in 'n hostel tot ie 'n kamer kan huren.
Slecht plan, niet aan beginnen.

Al heel veel goede argumenten gelezen hierzo. Maar hoor bijna niemand over het feit dat een wildvreemde een groot deel van de dag alleen in jouw huis bivakkeert. Met toegang tot telefoon, internet en allerlei andere privezaken. En juist omdat het verhaal, waarom deze jongen nu zo nodig nu bij jou moet komen, rammelt aan alle kanten zou ik hem ook zeker niet zomaar vertrouwen!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
@Zusenzo is het de zoon van een Nederlandse vriendin in het buitenland? Zoniet, dan verwacht ik dat hij de tijd bij jou zo lang mogelijk gaat rekken, omdat hij het volkomen normaal vindt om bij jou te blijven. Als ze merken dat hij niet (voor langere tijd) welkom is, is dat erg ongastvrij. Het zou voor scheve gezichten kunnen zorgen. (Gezien eerdere berichten, neem ik aan dat hij uit Turkije komt?)
quote:BellatrixVanDetta schreef op 14 september 2014 @ 18:22:

Niet aan beginnen.

Niet.

Als jij op afstand al niet voor jezelf op durft te komen, dan is de assertiviteit als hij er is helemaal ver te zoeken.

Dan raak je er dus nooit meer vanaf.

Al gedacht aan de gevolgen voor je privacy, je relatie, je financiën?

Heel erg mee eens.

TO, praat jezelf moed in, bel vandaag nog die jongen of je kennis en zeg nee. Je zult je erna vast enorm opgelucht voelen.

En laat je niet verleiden tot een nieuw plan.

Zeg nu duidelijk nee, ook als ze het plan weer aanpassen.

Er was je iets anders voorgespiegeld en doordat het nu toch anders blijkt te zijn heb je er geen goed gevoel bij en zie je er van af.

Klaar.

Desnoods bovenstaande zin 4x herhalen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Niet doen. Om alle al eerder genoemde redenen.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Onderdak voor de zoon van een vriend van een kennis? Niet jouw probleem lijkt me. Zeg gewoon dat je je bedacht hebt. Het is niet jouw verantwoordelijkheid om voor een oplossing te zorgen. Die jongen weet toch al langer dat hij in Amsterdam gaat studeren, dan had hij maar wat moeten regelen!

En gaat hij ook wat bijdragen? huur? boodschappen?

De moeder van die jongen wil 'm niet in een of ander hostel hebben, maar is het dan de bedoeling dat jullie hem in de gaten houden? Wat als hij het studentenleven in duikt en om 5u 's nachts weer dronken voor je deur staat?

En ook al zou hij de ideale loge zijn, dan nog zou ik het niet zien zitten. Een vreemde voor 10 dagen (of langer...) in je huis. Maar ik ben erg gehecht aan m'n privacy.
quote:zus-en-zo schreef op 14 september 2014 @ 18:08:

Het is ook eigenlijk wel zo, dat ik hier best wat van kan zeggen. Maar zoals iemand eerder zei, werd ik inderdaad nogal overdonderd toen ik door die kennis werd gebeld, dus ik zei al gauw "maak je geen zorgen, laat hem maar contact met me opnemen, komt goed". Had ergens gedacht dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen (dom)..Juist omdat je overdonderd werd kun je er prima op terug komen. Zeggen dat je je overdonderd voelde en dat je er over na zou denken, maar dat je man en jij toch besloten hebben dat je geen wildvreemde in je huis wil laten. Zeker niet onder dit soort vage voorwaarden. Hoeveel kost en inwoning hadden ze aangeboden te betalen eigenlijk? Of verwachten ze ook nog dat je 'm gratis in huis zou nemen?
quote:freemind schreef op 14 september 2014 @ 18:46:

@Zusenzo is het de zoon van een Nederlandse vriendin in het buitenland? Zoniet, dan verwacht ik dat hij de tijd bij jou zo lang mogelijk gaat rekken, omdat hij het volkomen normaal vindt om bij jou te blijven. Als ze merken dat hij niet (voor langere tijd) welkom is, is dat erg ongastvrij. Het zou voor scheve gezichten kunnen zorgen. (Gezien eerdere berichten, neem ik aan dat hij uit Turkije komt?)Als ie uit 'n andere cultuur komt al helemáál niet aan beginnen. Die zijn gewend om op andermans zak te teren en vinden het heel normaal om mensen langdurig in huis te halen en te voeden. Dat past niet bij de Nederlandse individualistische leefwijze.
En als je er vanaf wil zien en niet weet hoe je het moet zeggen tegen je kennis/vriendin, schuif dan gewoon de 'schuld' af op je man. Mijn man ziet t niet zitten, dus het gaat niet door. klaar.
quote:Vera8 schreef op 14 september 2014 @ 18:45:

Maar hoor bijna niemand over het feit dat een wildvreemde een groot deel van de dag alleen in jouw huis bivakkeert. Met toegang tot telefoon, internet en allerlei andere privezaken. Dat was 't eerste waar ik aan dacht ja. Als je zelf niet 24/7 thuis bent en hem een huissleutel zou meegeven, dan geef je een vreemde gewoon toegang tot al je spullen en je weet niet hoe hij er mee omgaat. Geen veilige situatie.
quote:Spijk-er schreef op 14 september 2014 @ 17:23:

Mijn tip om woonruimte in Amsterdam te vinden: zoek buiten Amsterdam.Almere heeft ook een paar HBO-instellingen. Ik weet niet hoe het nu is, maar een paar jaar geleden kon je daar zo een studentenkamer vinden. Vlakbij het NS-station, ben je zo in Amsterdam.
Wow, niet te betalen zeg die huren....
Mijn kennis zei inderdaad wel iets over betalen, maar ik vond dat voor een week-10 dagen zelf niet direct nodig. Ik ga straks nog wel even dieper doorvragen over hoe hij het zelf had bedacht (en zijn moeder) en of hij echt niet heeft geïnformeerd nog. Tegen mij doet hij nogal vaag (komt ook niet direct met een hulpvraag), maar dat past wel in de cultuur (niet de Turkse trouwens) en misschien bij de leeftijd.
Sorry, maar ze maken van hun probleem jou probleem.. Ik had nee gezegd..
No way dat ik hieraan zou beginnen. Ik zou inderdaad bellen om te zeggen dat je er over hebt nagedacht en toch liever niet aan begint. Of desnoods inderdaad de schuld op je man afschuiven .
quote:pamelacourson schreef op 14 september 2014 @ 17:22:

Trouwens, hij kan toch ook bij die kennis logeren en met de trein op en neer reizen?

Vind ik een goed advies. Ten meer om dat die kennis eigenlijk ook geen moeite wil doen en jouw belt. De moeder van die jongen haar eisen heeft maar ook verder niks overneemt. Eigenlijk allemaal mensen die hier meer werk van zouden moeten maken dan jij.

Laat die moeder zelf een goede oplossing zoeken ipv van anderen afhankenlijk maken. Hij wil hier toch studeren ?
Neehee.

Niet dieper doorvragen.

Niet.

Niet nodig.

NEE zeggen.

Wel nodig.
Huts!
quote:sascha010 schreef op 14 september 2014 @ 19:43:

Sorry, maar ze maken van hun probleem jou probleem.. Ik had nee gezegd..Idd. Niemand is thuis voor deze jongen zelfs zijn moeder zegt ergens zoek het maar uit.
Die knul had toch ook zelf al lang kunnen gaan zoeken naar woonruimte in Amsterdam? Hoe moeilijk is het tegenwoordig met internet?
Makkenlijke mensen dus die van een ander iets verwachten.

wat ze zelf hebben laten versloffen. Nu is het deze kennis en de volgende keer een collega. Lakse mensen heb je overal.

In het begin heb je het allemaal niet door, tenminste ik.

En ik zie wel als jij je handen aftrekt van dit soort mensen dan redden ze echt zichzelf wel.

Dus nou ook lekker die kennis het laten uitzoeken.

Misschien wil zij zich wel er voor inzetten en zo wat doen voor deze kennis met zoon. Die kennis wil het vast ook doorschuiven.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 14 september 2014 @ 20:23:

Neehee.

Niet dieper doorvragen.

Niet.

Niet nodig.

NEE zeggen.

Wel nodig.Dat
Ze verwarren je met mij :-)

.
Absoluut niet doen. Ja, je had beter meteen nee kunnen zeggen maar dat is achteraf.

Gewoon nu alsnog bellen en zeggen dat je 't niet doet. Verder geen uitleg verschuldigd. Dat je deze persoon niet kent verder is op zich al voldoende reden.

Iets zegt mij zo dat dit namelijk ook echt niet voor 10 dagen is. (En dan nog, ik zou iemand niet eens voor 1 nacht in huis halen)
quote:Zusenzoo schreef op 14 september 2014 @ 20:37:

Ze verwarren je met mij :-)

.Ja, klopt! Niet dus : )
quote:BellatrixVanDetta schreef op 14 september 2014 @ 20:23:

Neehee.

Niet dieper doorvragen.

Niet.

Niet nodig.

NEE zeggen.

Wel nodig.

Dit dus.

Echt, met mensen die al in vaagheid beginnen bij het maken van zo'n 'afspraak', die niet concreter worden, de boel dus blijkbaar de boel laten en/of de impact voor jou niet inzien, moet je niet in zee gaan. Ik voorzie nu al een groot drama wanneer je de jongen uiteindelijk de deur moet wijzen. Of wanneer je dat niet doet en jij moet wonen met een 'indringer' in je eigen leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven