Zwangerschapsdiabetes

18-07-2008 12:40 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb gezocht of er al een topic over was, maar kon er geen vinden.

Bij mij is sinds kort zwangerschapsdiabetes vastgesteld. Ben nu 28 weken zwanger, dus 'we' zijn er op tijd bij.

Ben vanmorgen bij de diëtiste in het ziekenhuis geweest die me het een en ander heeft uitgelegd.

Toch vind ik het best moeilijk.

Zie ook erg op tegen het dieet wat ik nu moet gaan volgen.

Juist de producten waar ik zo'n trek in heb (ijs, appelsap, yoghurtdrankjes) mogen niet meer.

Uiteraard ben ik me wel heel erg bewust voor wie ik het doe; mijn ongeboren zoontje en mijzelf.

Ik zou het fijn wat ervaringen van anderen te lezen. Hoe is het ontdekt, wat waren de gevolgen en hoe zijn jullie met het dieet omgegaan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb er natuurlijk geen ervaring mee Calvijn. Maar wel rot voor je! Er zullen hier vast mensen zijn die je hier meer over kunnen vertellen. Ow wacht, Maxem van ons topic heeft het bij haar eerste kindje ook gehad. Ik zal haar eens hier naar toe sturen.
.
quote:extrahalo schreef op 18 juli 2008 @ 12:46:

@calvijn: laat het je huisarts ook even weten. Bij zwangerschapsdiabetes is de kans dat je op latere leeftijd ook weer diabetes krijgt een stuk groter.

Bedankt voor de tip!

Had bedacht hem inderdaad maandag even op de hoogte te stellen.

De kans op diabetes later in je leven is ongeveer 50%, best hoog dus.
Dank je Aruba

Stuur der maar door!
Hoi Calvijn,

Ik heb bij mijn zwangerschap ook zwangerschapsdiabetes gehad. Ze hebben het bij mij ontdekt ongeveer in week 16. Ik ben vrij snel begonnen met het spuiten van insuline en ondercontrole gekomen bij de gyneacoloog en internist. Daarnaast verder begeleid door de diabetesverpleegkundige.

Ik vond het achteraf allemaal best meevallen. Ik spoot 3 keer per dag insuline en zorgde ervoor dat ik regelmatig at. Normaal gezond eten, dus niet ineens heel mager. Maar inderdaad voorzichtig met ijsjes ,snoep en koolhydraatrijke dingen zoals witbrood etc. Ik vond iets te drinken het lastigste omdat vruchtensappen niet goed zijn, light drinken mag ook niet te veel, frisdrank bevat te veel suiker etc. Bleef alleen water en thee over maar dat de hele dag vond ik ook niets. Ik dronk op een gegeven moment veel dingen verdund. Bijv Sisi No Bubbles met water of zo om toch een beetje smaak aan mijn drinken te krijgen.

Mijn zoontje is uiteindelijk geboren met een gewicht van 3090 gram en kerngezond. Mijn HbA1C (lange termijn waarde is altijd goed geweest, dat is heel belangrijk!).

Als je verder nog wat wil weten, vraag maar.

Gr. Padababa
Hoi Padababa

Bedankt voor je reactie.

Jij bent dus al heel snel begonnen met insuline spuiten.

Bij mij is daar nu nog geen sprake van.

De komende twee weken aan mijn dieet houden, dan weer een dagcurve laten maken en de dag daarna naar de gyn.

Ik houd er overigens wel rekening mee dat ik moet gaan spuiten hoor.

Het drinken vind ik dus ook lastig.

Op water en thee ben ik snel uitgekeken.

Toch ligt voor mij daar het grootste knelpunt.

Ik begreep ook dat ik veel kleine beetjes op een dag moet gaan eten. Ieder 1,5 uur iets. Klopt dat?

Ik ontbijt nml altijd met cornflakes en dat moet ik nu gaan spreiden in 2 kleine beetjes.

Ben blij dat ik nu vakantie heb, anders zou ik niet weten hoe ik dat moest doen..

Fijn dat jouw zoontje kerngezond is.

Dat is toch wat ook in mijn hoofd meespeelt en je hoort zulke wisselende verhalen.

Ik vond de gyn. itt de verlosk. erg negatief daarover.
.
Eens met extrahalo. Als jij zorgt dat je het goed onder controle houdt dan zal het voor het kindje ook meevallen.

Ik kreeg het advies (in overleg met de verpleegkunidge vastgesteld, vond de dietiste in mijn ziekenhuis niet zo geweldig) 3 keer een normale maaltijd te eten en dan 2 keer een tussendoortje en eventueel 's avonds nog iets. Door wat vaker kleine beetjes te eten gaat je glucose minder schommelen en krijg je dus niet een piek en dan weer een dal, maar een gelijkmatige waarde. Dit is heel goed, maar ik deed dat dus wel door gewoon ontbijten en dan een tussendoortje en dan weer lunch. Verschil bij mij is dat ik natuurlijk insuline spoot en dan moet je daarna ook wel gaan eten (tenminste bij de soort insuline die ik spoot) anders kreeg ik een hypo.

Kun je niet een alternatief vinden voor de cornflakes? Die bevatten volgens mij namelijk nogal wat koolhydraten en daar stijgt je glucose juist van. Vruchtenyoghurt? Een boterham?
@extrahalo; bedankt voor je lieve woorden

@Padabada: ik ga mijn ontbijt inderdaad vervangen door boterham of een omelet.

Bijkomend probleem bij mij is dat ik heel weinig lust, ben dus nogal beperkt.
Ja dat is inderdaad lastig. Ik had op een gegeven moment een folder van de dietiste gekregen waarin bij elke soort eten stond wat het beste was voor een diabeet, wat een tweede keus en wat je beter niet kon eten. Vond ik soms wel heel handig om een alternatief te zoeken. Zal thuis straks eens kijken of ik nog kan vinden hoe dat heet.
Ik heb ook wel een foldertje meegekregen, maar daar staat niet zo heel veel in.

Morgen maar eens de tijd nemen om op internet te zoeken.

Nu geen puf voor.

Wat waren jouw symptomen trouwens?

Ik heb voornamelijk erg dorst. Vooral 's avonds.

En ik moet heel veel plassen, ook als ik weinig heb gedronken.
Ik heb eigenlijk nooit symptomen gehad. Wat voor glucosewaarden heb je nu ongeveer?

Bij mij is het ontdekt doordat ik voor de tweede controle bij de VK bloed moets prikken. Toen was mijn glucose nuchter iets aan de hoge kant (net boven de grens). Ze maaktte zich nog niet echt zorgen maar omdat er diabetes in mijn familie zit wou ze dat ik voor de 3e controle ook maar weer even zou prikken en toen was hij nog hoger. Daarna dus een dagcurve gaan bijhouden en toen bleek dat het niet goed was. Ik heb er zelf nooit wat van gemerkt.
Ik heb eerst via de huisarts laten prikken nav blaasontsteking (hoog glucose in urine)

Daar moest ik nuchter naar toe. Eerst 5.2 en na de lunch 5.6.

Vanwege mijn overgewicht had ik al een verwijsbrief van de vlos gehad om een lunchcurve te laten maken.

Dus een uur van te voren ontbijten/lunchen en dan prikken. Die uitslag bleek dus 9.6 ontbijt en 7.0 lunch te zijn.

Toen is het balletje gaan rollen.

Bij mij zit diabetes overigens niet in de familie.
Ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook diabetis gehad. Ik viel niet in de risicogroep, dus is er geen extra onderzoek gedaan. Dus ook niet toen ik 3x blaasontsteking kreeg en behoorlijk aankwam. Toen ik op mijn werk een prikapparaat aan het ijken was, testte ik mezelf daarbij. Toen bleek ik erge hoge suikers te hebben. Het balletje is gaan rollen, maar pas met 32 weken zwangerschap was het definitief bevestigd. Achteraf had ik wel klachten, zoals erg moe, veel dorst en jeuk in de schaamstreek. Ik weet dit echter aan de zwangerschap ( wist ik veel).

Omdat mijn waardes erg hoog waren moest ik direct op dieet en aan de insuline. Het dieet viel me mee, maar ik moet erbij zeggen dat ik het uiteindelijk maar 5.5. weken heb gedaan, met 37.5 is mijn zoon geboren. Was voor die termijn wel een flinke baby ( 3660 gr), maar verder kern gezond.

Het spuiten is de eerste keer even eng ( in je buik!), maar daar wen je snel aan. Het gestructuurd zijn vond ik eigenlijk het ergste. In plaats van lekker van mijn verlof en vrije tijd te genieten was ik koolhydraten aan het tellen, suikergehalte en insuline aan het prikken en tig keer naar het ziekenhuis aan het gaan, omdat het niet onder controle kwam.

Zowel de internist en gyn hebben altijd aangegeven dat het geen kwaad kan voor het kind, behalve dat het erg groot kan worden. Ook moet je in het ziekenhuis bevallen, omdat je kindje na de geboorte suikerdipjes kan krijgen. Mijn zoon moest hiervoor 2 dagen bijvoeding krijgen naast de bv. Wel moest ik perse voor de 38 weken bevallen. De kans op onverklaarbaar overlijden na 38 weken zwangerschap zou erg toenemen bij zwangerschapsdiabeten. Zoon kwam spontaan, anders zou ik ingeleid worden.

Inmiddels ben ik 14 weken zwanger. Ik prik nu wekelijk nuchtere waarde en na ontbijt. Zodra er stijging komt moet ik weer naar gyn en internist. Deze laatste heeft me wel al gezegd dat de kans 99 % is in mijn situatie dat ik weer suiker krijg, gezien de extreem hoge waardes. ( 12 na een fikse dosis insuline is niet helemaal de bedoeling) Normaal is de kans op herhaling rond de 50%. De kans dat je ouderdomsdiabetis krijgt is vergroot. Dit kun je onder controle houden door gezond te eten, een goed bmi en lichaamsbeweging.
Ik zit met verbazing te lezen. Wat een verschillende richtlijnen en protocollen omtrent zwangerschapsdiabetes! Ik heb het bij mijn 2e zwangerschap ook gehad en moest ook een glucose intolerantietest doen en daar zaten behoorlijke schommelingen in (hoogste was 9.8 en het laagste 2.1; hypoglykemie oid) maar ik heb nooit hoeven spuiten en ik ben maar 1 keer naar de dietiste geweest. Zij heeft geadviseerd om meer verspreid over de dag te eten om die glucosewaarden zo gelijkmatig mogelijk te houden. En dat klopte ook wel want de dagcurves waren altijd goed. Misschien dat ik daarom niet hoefde te spuiten.
Overigens moest ik de cornflakes laten staan en 's morgens 2 plakken brood eten.
quote:traincha2 schreef op 20 juli 2008 @ 08:06:

Ik zit met verbazing te lezen. Wat een verschillende richtlijnen en protocollen omtrent zwangerschapsdiabetes! Ik heb het bij mijn 2e zwangerschap ook gehad en moest ook een glucose intolerantietest doen en daar zaten behoorlijke schommelingen in (hoogste was 9.8 en het laagste 2.1; hypoglykemie oid) maar ik heb nooit hoeven spuiten en ik ben maar 1 keer naar de dietiste geweest. Zij heeft geadviseerd om meer verspreid over de dag te eten om die glucosewaarden zo gelijkmatig mogelijk te houden. En dat klopte ook wel want de dagcurves waren altijd goed. Misschien dat ik daarom niet hoefde te spuiten.

Klopt dat er heel veel verschillende richtlijnen gehanteerd worden.

Dat vind ik er ook een beetje eng aan.

Ik ben nu voor een keer bij de diëtiste gewist en die gaf ook het advies om meer verspreid over de dag te eten. Ieder half uur iets en dan zo laag mogelijke kooldydraten.

Vanmorgen heb ik nog cornflakes gegeten, maar het voelde toch niet goed. Vooral toen ik op het pak las hoeveel khd er inzit.

Morgen inderdaad maar een geroosterde boterham.
Moet zeggen dat het volgen van het dieet goed gaat.

Heb de eerste dagen denk ik flink last gehad van ontwenningsverschijnselen.

Heb vanmorgen nu eens geen cornflakes genomen, maar twee geroosterde bruine boterhammen en ik moet zeggen dat het veel beter voed.
Calvijn, heb geen ervaring met zwangerschapssuiker maar wilde je even hallo zeggen!! (omdat ik ook erg groeide hebben ze mij ook een aantal keer gecontroleerd.. maar ik kreeg " gewoon" een zoon van ruim 9 pond...)
Fijn dat het goed gaat met het dieet!!!
Calvijn wat lees ik nu weer...das minder maar volgens mij hoeft het alleen niet problematisch te zijn/worden he?

Zijn dit nou van die typische dingen waar je meer last van hebt door overgewicht?
quote:shyte schreef op 22 juli 2008 @ 13:15:

Calvijn, heb geen ervaring met zwangerschapssuiker maar wilde je even hallo zeggen!! (omdat ik ook erg groeide hebben ze mij ook een aantal keer gecontroleerd.. maar ik kreeg " gewoon" een zoon van ruim 9 pond...)

*Zwaait terug naar Shyte*

Ik was zelf ook ruim 9 pond en mijn moeder had geen diabetes.

@Snok; 3% van de zwangere vrouwen krijgt hier mee te maken.

Er zijn wel een aantal factoren, waardoor je in de 'risicogroep' behoort. oa overgewicht. (roken, boven de 35, aanleg)

Ik sla me er wel door heen hoor, alles voor mijn prinsje toch?
Ok dan ......gelukkig gaat alles goed verder met jou en het prinsje en dit zullen jullie ook wel overleven toch? Je klinkt iig heel optimistisch en das belangrijkste.....

Overigens bij mij trage schildklier ontdekt he dus tegenwoordig excuus voor overgewicht....;-) Was vorig jaar 20 kilo afgevallen..zitten er nu weer 14 aan....das niet handig he? Ik wordt al dik van de lucht....

Hoe gaat het nu met aankomen nu je zwanger bent? Gaat dat ook hard of???
quote:Snok schreef op 22 juli 2008 @ 14:17:

Ok dan ......gelukkig gaat alles goed verder met jou en het prinsje en dit zullen jullie ook wel overleven toch? Je klinkt iig heel optimistisch en das belangrijkste.....

Overigens bij mij trage schildklier ontdekt he dus tegenwoordig excuus voor overgewicht....;-) Was vorig jaar 20 kilo afgevallen..zitten er nu weer 14 aan....das niet handig he? Ik wordt al dik van de lucht....

Hoe gaat het nu met aankomen nu je zwanger bent? Gaat dat ook hard of???

Trage schildklier is ook heel vervelend. Krijg je er medicijnen voor?

Het gekke is dat ik juist helemaal (nog) niet snel aankom.

Had ik dus wel verwacht, maar het is nu 8.5 kilo in 29 weken.

Volgens de vlosk. erg netjes.

Het kan natuurlijk nu ineens wel hard gaan, maar dat zien we dan wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven