Gezondheid alle pijlers

kort perineum

18-07-2008 11:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik zou over een tijd best graag kinderen willen maar ik zie nu al op tegen de bevalling en wel om het volgende. Ik heb een súperkort perineum (dat is het stukje tussen vagina en anus) en ik ben heel bang dat ik tijdens de bevalling enorm ga uitscheuren en evt. incontinent ga worden etc.

Wat ik me nu afvraag is of zo'n kort perineum (echt nog niet eens 1 cm schat ik) een reden kan zijn om een keizersnede te krijgen. Daar zitten natuurlijk ook risico's aan maar die neem ik toch liever dan het risico op totale inscheuring. Hoop dat iemand ervaring hiermee heeft!! Alvast bedankt voor jullie reacties.

groetjes Esmee
Hoi Esmee,

Ik wil niet onaardig overkomen met mijn tip, maar ik geef je het advies dit eens aan de huisarts of verloskundige voor te leggen. Die zijn volgens mij meer ervaringsdeskundig dan je medeforumsters.

Suces!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nee, dat is geen reden om een keizersnee te krijgen. Er kan altijd nog een knip gezet worden.
Hoi Esmee, ik ben geen deskundige op het gebied van perineum-afmetingen, maar weet wel dat als ze bang zijn voor inscheuren, dat er dan tijdens de bevalling preventief een knip gezet wordt (hier wel ervaringsdeskundige in, au!). Dus er is vast voor jou de mogelijkheid om - met knip - gewoon te bevallen, zou ik gokken. Maar idd, dit zijn hele normale vragen om eens aan je ha voor te leggen, of een verloskundigenpraktijk te bellen!
.
Heb je daar variatie in dan? Heb mezelf nog nooit gemeten... wat is kort?
Ik heb het advies (ben 37 weken zwanger) om mijn perineum in te smeren met zoete amandelolie van Tendos (geen Kneipp ofzo gebruiken!) zodat het wat soepeler wordt en ik hopelijk niet uitscheur.

Tegenwoordig laten ze je liever iets scheuren dan inknippen omdat scheuren beter geneest.
Moet zeggen dat ik echt niet wist wat het was en er voor het zwanger raken ook nog nooit overna had gedacht.
?

bij mij is dat ook niet meer dan zon 1.5 cm hoor. nooit bij stilgestaan dat dat kort zou zijn?

anyway, ik ben bevallen, ingeknipt en bovendien 'complex'ingescheurd. Dat inscheuren gaat meestal schuin opzij. Dus dat stuk scheurt niet zo snel helemaal door.

en al scheurt t wel door, je voelt dat niet echt heel erg tijdens de bevalling (valt in t niet bij alle andere pijn :- )) ) ze hechten t en je kunt dan een paar dagen na de bevalling n beetje een trekkend gevoel hebben of zo, maar dat gaat wel weer over. is echt niet rampzalig.

zeker geen reden om je nu al druk over e maken en ook geen reden voor keizersnede.
Volgens mij zitten er straks veel forumster op het toilet toch even te meten!
weleda verkoopt trouwens ook speciale perineumbalsem om t soepel te houden en scheuren te voorkomen.
De knip wordt ook aan de zijkant gezet en niet naar onder. Dan krijg je zoiets als een totaalruptuur...
hoe kom je erbij dat dit extreem kort is?
quote:Fiona1982 schreef op 18 juli 2008 @ 11:49:

Volgens mij zitten er straks veel forumster op het toilet toch even te meten!

Ja, inderdaad ja!

Soms worden hier topics geopend over dingen waar ik echt nog nooit bij heb stilgestaan...

Heb nu dus weer iets gevonden waar je kennelijk in kunt afwijken.. lekker dan!
Meid, je bent nog niet eens zwanger. Waar maak je je druk om???
Hoe ben je er eigenlijk achter gekomen dat je een kort perineum hebt? Vertelde een arts dat? Ik heb er ook nooit bij stil gestaan dat er korte perineums zijn.

Zie het al voor me, lig je in volle glorie bij je vriendje zegt ie "Nou, er moet me toch even van het hart dat jij wel een kort perineum hebt".
quote:Vl43inder schreef op 18 juli 2008 @ 13:30:

Zie het al voor me, lig je in volle glorie bij je vriendje zegt ie "Nou, er moet me toch even van het hart dat jij wel een kort perineum hebt".
Ik zou me maar niet zo druk maken, tegen de tijd dat je ooit eens zwanger bent en gaat bevallen zie je het wel weer. Een knip of spontaan iets uitscheuren (idd beter voor de genezing) gebeurd zo vaak tijdens een bevalling, niets bijzonders.
En, miljarden, triljoenen vrouwen zijn je al voor gegaan. Het is echt drukte om niks.
Bedankt voor jullie reacties! Samenvattend is de mening vooral dat ik me niet zo druk moet maken. Ik kwam er trouwens achter omdat een vriendin (in opleiding tot arts) vertelde over een totaalruptuur (die had zij gezien in het ziekenhuis, nogal onaangenaam zag dat er uit) en zij zei 'ach, maar dat gebeurt bijna alleen als je een heel kort perineum hebt hoor....'

Nou ja, we zien het wel.
.
Totaalrupturen hebben niet zo veel met de lengte van je perineum te maken, maar meer met de grootte van het kind en de snelheid van de bevalling.
.
Esmee, jouw angst is nogal irreeel. Allereerst scheurt niet iedereen uit. En als je uitscheurt, is dat nog niet meteen een totaal-ruptuur (inderdaad zal men dat via knippen proberen te voorkomen als de kans erin zit). En mocht je toch de pech hebben om een totaal-ruptuur te krijgen, dan ben je nog steeds niet automatisch incontinent.

Bij een keizersnee weet je zeker dat je een fikse snee kijgt en hechtingen en de bijbehorende ongemakken. En ook daarvan kun je complicaties krijgen.
Bij een keizersnede heb je trouwens ook een vergrote kans op incontinentie, omdat ze je blaas moeten 'verleggen' om je baby eruit te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven