kort perineum
vrijdag 18 juli 2008 om 11:34
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Ik zou over een tijd best graag kinderen willen maar ik zie nu al op tegen de bevalling en wel om het volgende. Ik heb een súperkort perineum (dat is het stukje tussen vagina en anus) en ik ben heel bang dat ik tijdens de bevalling enorm ga uitscheuren en evt. incontinent ga worden etc.
Wat ik me nu afvraag is of zo'n kort perineum (echt nog niet eens 1 cm schat ik) een reden kan zijn om een keizersnede te krijgen. Daar zitten natuurlijk ook risico's aan maar die neem ik toch liever dan het risico op totale inscheuring. Hoop dat iemand ervaring hiermee heeft!! Alvast bedankt voor jullie reacties.
groetjes Esmee
Ik heb een vraag. Ik zou over een tijd best graag kinderen willen maar ik zie nu al op tegen de bevalling en wel om het volgende. Ik heb een súperkort perineum (dat is het stukje tussen vagina en anus) en ik ben heel bang dat ik tijdens de bevalling enorm ga uitscheuren en evt. incontinent ga worden etc.
Wat ik me nu afvraag is of zo'n kort perineum (echt nog niet eens 1 cm schat ik) een reden kan zijn om een keizersnede te krijgen. Daar zitten natuurlijk ook risico's aan maar die neem ik toch liever dan het risico op totale inscheuring. Hoop dat iemand ervaring hiermee heeft!! Alvast bedankt voor jullie reacties.
groetjes Esmee
vrijdag 18 juli 2008 om 11:38
vrijdag 18 juli 2008 om 11:41
Hoi Esmee, ik ben geen deskundige op het gebied van perineum-afmetingen, maar weet wel dat als ze bang zijn voor inscheuren, dat er dan tijdens de bevalling preventief een knip gezet wordt (hier wel ervaringsdeskundige in, au!). Dus er is vast voor jou de mogelijkheid om - met knip - gewoon te bevallen, zou ik gokken. Maar idd, dit zijn hele normale vragen om eens aan je ha voor te leggen, of een verloskundigenpraktijk te bellen!
vrijdag 18 juli 2008 om 11:46
vrijdag 18 juli 2008 om 11:49
?
bij mij is dat ook niet meer dan zon 1.5 cm hoor. nooit bij stilgestaan dat dat kort zou zijn?
anyway, ik ben bevallen, ingeknipt en bovendien 'complex'ingescheurd. Dat inscheuren gaat meestal schuin opzij. Dus dat stuk scheurt niet zo snel helemaal door.
en al scheurt t wel door, je voelt dat niet echt heel erg tijdens de bevalling (valt in t niet bij alle andere pijn :- )) ) ze hechten t en je kunt dan een paar dagen na de bevalling n beetje een trekkend gevoel hebben of zo, maar dat gaat wel weer over. is echt niet rampzalig.
zeker geen reden om je nu al druk over e maken en ook geen reden voor keizersnede.
bij mij is dat ook niet meer dan zon 1.5 cm hoor. nooit bij stilgestaan dat dat kort zou zijn?
anyway, ik ben bevallen, ingeknipt en bovendien 'complex'ingescheurd. Dat inscheuren gaat meestal schuin opzij. Dus dat stuk scheurt niet zo snel helemaal door.
en al scheurt t wel door, je voelt dat niet echt heel erg tijdens de bevalling (valt in t niet bij alle andere pijn :- )) ) ze hechten t en je kunt dan een paar dagen na de bevalling n beetje een trekkend gevoel hebben of zo, maar dat gaat wel weer over. is echt niet rampzalig.
zeker geen reden om je nu al druk over e maken en ook geen reden voor keizersnede.
vrijdag 18 juli 2008 om 12:31
quote:Fiona1982 schreef op 18 juli 2008 @ 11:49:
Volgens mij zitten er straks veel forumster op het toilet toch even te meten!
Ja, inderdaad ja!
Soms worden hier topics geopend over dingen waar ik echt nog nooit bij heb stilgestaan...
Heb nu dus weer iets gevonden waar je kennelijk in kunt afwijken.. lekker dan!
Volgens mij zitten er straks veel forumster op het toilet toch even te meten!
Ja, inderdaad ja!
Soms worden hier topics geopend over dingen waar ik echt nog nooit bij heb stilgestaan...
Heb nu dus weer iets gevonden waar je kennelijk in kunt afwijken.. lekker dan!
vrijdag 18 juli 2008 om 13:30
Hoe ben je er eigenlijk achter gekomen dat je een kort perineum hebt? Vertelde een arts dat? Ik heb er ook nooit bij stil gestaan dat er korte perineums zijn.
Zie het al voor me, lig je in volle glorie bij je vriendje zegt ie "Nou, er moet me toch even van het hart dat jij wel een kort perineum hebt".
Zie het al voor me, lig je in volle glorie bij je vriendje zegt ie "Nou, er moet me toch even van het hart dat jij wel een kort perineum hebt".
vrijdag 18 juli 2008 om 16:42
Bedankt voor jullie reacties! Samenvattend is de mening vooral dat ik me niet zo druk moet maken. Ik kwam er trouwens achter omdat een vriendin (in opleiding tot arts) vertelde over een totaalruptuur (die had zij gezien in het ziekenhuis, nogal onaangenaam zag dat er uit) en zij zei 'ach, maar dat gebeurt bijna alleen als je een heel kort perineum hebt hoor....'
Nou ja, we zien het wel.
Nou ja, we zien het wel.
vrijdag 18 juli 2008 om 20:06
Esmee, jouw angst is nogal irreeel. Allereerst scheurt niet iedereen uit. En als je uitscheurt, is dat nog niet meteen een totaal-ruptuur (inderdaad zal men dat via knippen proberen te voorkomen als de kans erin zit). En mocht je toch de pech hebben om een totaal-ruptuur te krijgen, dan ben je nog steeds niet automatisch incontinent.
Bij een keizersnee weet je zeker dat je een fikse snee kijgt en hechtingen en de bijbehorende ongemakken. En ook daarvan kun je complicaties krijgen.
Bij een keizersnee weet je zeker dat je een fikse snee kijgt en hechtingen en de bijbehorende ongemakken. En ook daarvan kun je complicaties krijgen.