Gezondheid alle pijlers

kort perineum

18-07-2008 11:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik zou over een tijd best graag kinderen willen maar ik zie nu al op tegen de bevalling en wel om het volgende. Ik heb een súperkort perineum (dat is het stukje tussen vagina en anus) en ik ben heel bang dat ik tijdens de bevalling enorm ga uitscheuren en evt. incontinent ga worden etc.

Wat ik me nu afvraag is of zo'n kort perineum (echt nog niet eens 1 cm schat ik) een reden kan zijn om een keizersnede te krijgen. Daar zitten natuurlijk ook risico's aan maar die neem ik toch liever dan het risico op totale inscheuring. Hoop dat iemand ervaring hiermee heeft!! Alvast bedankt voor jullie reacties.

groetjes Esmee
Ik ben van mijn 2e dochter nogal plotseling bevallen, binnen een kwartier was ze er. De dokter en de kraamzuster waren er nog niet, zo plotseling kwam ze! Alleen mijn man was erbij. Ik ben ook uitgescheurd, maar gewoon naar opzij. Zo zie je, ieder geval is anders, je hoeft je echt geen zorgen te maken want je weet toch nooit van te voren hoe het loopt.

Het is overigens helemaal goed gekomen, ze huilde gelijk ze had de navelstreng rondom haar nek, niet strak gelukkig die heb ik eraf gehaald, mijn dochter op mijn buik gelegd, warm ingepakt en gewacht tot de dokter kwam.

Die wist niet wat hij zag, dit had hij nog nooit meegemaakt, hahaha.
jeemig, empress, was dit je eerste kindje? wat een verhaal, wel mooi vind ik hoor, lijkt me heel bijzondere ervaring!
Bij de oudste heb ik een keizersnede gehad vanwege stuitligging, bij de jongste een vaginale bevalling incl totaalruptuur. Geen idee overigens hoe groot mijn perineum van tevoren was.

Als all-rounder zeg ik: ik herstelde veel sneller van de totaalruptuur dan van de keizersnede. En ik ben niet incontinent hoor! Hooguit nog een aantal maanden last gehad van het lidteken bij het vrijen.
Ik heb nog nooit gehoord van een te kort perineum als indicatie voor een keizersnee, dus die zul je er waarschijnlijk niet voor krijgen (ook gezien alle nadelen die er aan een keizersnee zitten, en dat zijn er best wat!). Bovendien, en wat hier ook al gezegd is, wat is te kort? Ik heb het nooit gemeten (misschien eens doen ), maar mijn perineum is ook geen 5cm. Tijdens een bevalling rekt het flink uit en over het algemeen kan het dat wel hebben. Wanneer het risico op een ruptuur groot is, knipt de verloskundige/assistent/gynaecoloog het preventief in. De kans dat je dan nog verder uitscheurt, een totaalruptuur krijgt en daarna nog incontinent wordt én blijft, is echt klein. Ik zou me er dus niet teveel zorgen over maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven