stief
maandag 30 juni 2008 om 23:03
Oké, rare titel.... maar anno 2000- NU hebben steeds meer mensen een stief " iets " ; stiefzoon , stiefvader , stiefbroer , stief neefje , stiefkleinzoon , etc . etc .
Lastig ? Leuk ?
Wat doe je bijvoorbeeld als stieftante als je " echte " nichtjes en neefjes weleens bij je logeren ? Ook eens apart dat "stiefje " uitnodigen ? Of heeft die daar eigen tantes en ooms voor ? En houd je zo niet altijd onderscheid ? Of is het niet meer dan logisch dat " eigen " altijd meer trekt ?
Verwacht je bijvoorbeeld van stiefgrootouders net zo veel aandacht / logeerpartijen / cadeaus / betrokkenheid als ze hebben tov hun eigen kleinkinderen ?
Ga je op moederdag zowel naar je moeder , schoonmoeder én naar je stiefmoeder ( en je stiefschoonmoeder ) ? Verwacht je een moederdagkado van je stiefkinderen ?
Lastig ? Leuk ?
Wat doe je bijvoorbeeld als stieftante als je " echte " nichtjes en neefjes weleens bij je logeren ? Ook eens apart dat "stiefje " uitnodigen ? Of heeft die daar eigen tantes en ooms voor ? En houd je zo niet altijd onderscheid ? Of is het niet meer dan logisch dat " eigen " altijd meer trekt ?
Verwacht je bijvoorbeeld van stiefgrootouders net zo veel aandacht / logeerpartijen / cadeaus / betrokkenheid als ze hebben tov hun eigen kleinkinderen ?
Ga je op moederdag zowel naar je moeder , schoonmoeder én naar je stiefmoeder ( en je stiefschoonmoeder ) ? Verwacht je een moederdagkado van je stiefkinderen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 3 juli 2008 om 19:50
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 juli 2008 @ 18:07:
[...]
Ja , geweldig he ; snap je nou waarom ik zo blij was ?
JA!
Vertel.... wat is je geheim ?
Misschien kunnen we het op de markt gaan brengen
Oja ontopic
Ik heb geen ervaring met stief-achtige taferelen, maar ehh behandel een ander (stief-iets) zoals je zelf behandeld zou willen worden is misschien een wijsheid in deze?
[...]
Ja , geweldig he ; snap je nou waarom ik zo blij was ?
JA!
Vertel.... wat is je geheim ?
Misschien kunnen we het op de markt gaan brengen
Oja ontopic
Ik heb geen ervaring met stief-achtige taferelen, maar ehh behandel een ander (stief-iets) zoals je zelf behandeld zou willen worden is misschien een wijsheid in deze?

maandag 7 juli 2008 om 13:09
@ Szwaan: nou je zou het eigenlijk eens moeten uitproberen
Wat voor een reactie zou je dan krijgen?
@ Sas: Een kindje om die reden aan zijn lot overlaten vind ik ook wel erg ver gaan hoor. Daar heb ik helaas niet zoveel begrip voor.
@ Supersmollie: bij ons is het ook zo met stiefdochter: het ene moment kan ik niet meer stuk en het andere moment lijkt het wel alsof papa de enige is die aanwezig is. Maar volgens mij heb je dat ook met 'eigen' kinderen.

@ Sas: Een kindje om die reden aan zijn lot overlaten vind ik ook wel erg ver gaan hoor. Daar heb ik helaas niet zoveel begrip voor.
@ Supersmollie: bij ons is het ook zo met stiefdochter: het ene moment kan ik niet meer stuk en het andere moment lijkt het wel alsof papa de enige is die aanwezig is. Maar volgens mij heb je dat ook met 'eigen' kinderen.
maandag 7 juli 2008 om 15:28
Stief is in mijn beleving we degelijk anders dan "eigen", maar dat zie ik niet als een probleem. Ik ben stiefmoeder, heb totaal niet het verlangen om de plek van moeder in te nemen. Het heeft voor- en nadelen. Als groot voordeel zie ik dat je er - ook voor de kinderen - in positief opzicht iets meer vanaf staat. Daardoor hebben de kinderen bij hun stiefmoeder minder last van loyaliteitsconflicten etc. Dat ligt natuurlijk wel heel erg aan je eigen houding en inbreng. Ik heb zelf ook een stiefmoeder, maar die heb ik nooit als zodanig gezien. Ik heb met haar te maken omdat zij nu eenmaal met mijn vader getrouwd is, maar zeker toen ik jong was, vond ik haar erg kil en voelde ik me niet op mijn gemak bij haar.
Overigens: heeft er iemand een andere term bedacht voor stiefmoeder? Ik associeer dat woord nog steeds met de gemene heks uit de sprookjes en ik denk niet dat mijn stiefkinderen mij zo zien. "De-vriendin-van-mijn-vader" is ook zo'n mondvol en zegt niets over de relatie die ik met de kinderen heb... Prijsvraagje inlassen???
Overigens: heeft er iemand een andere term bedacht voor stiefmoeder? Ik associeer dat woord nog steeds met de gemene heks uit de sprookjes en ik denk niet dat mijn stiefkinderen mij zo zien. "De-vriendin-van-mijn-vader" is ook zo'n mondvol en zegt niets over de relatie die ik met de kinderen heb... Prijsvraagje inlassen???

dinsdag 8 juli 2008 om 11:45
Sneez: tja, dat is altijd weer een terugkomende vraag. 'Stiefmoeder" klinkt vervelend maar ik vind het net zo vervelend om te praten over 'stiefdochter'. Ik heb ook absoluut geen intentie de plaats van haar moeder in te nemen, ik ben veel te blij dat ze een moeder heeft. Maar ik zeg wel gerust dat ik 2 kinderen heb in een gesprek bijv., zeker als ze erbij is. Dan zeg ik niet: ik heb 1 stiefdochter en 1 dochter.
Maar mijn stiefdochter zei laatst: "dat ik wel een stiefmama ben, maar wel de liefste. Want je hebt ook boze stiefmama's zoals Doornroosje en die had zij niet". Nou, dat vind ik dan toch een compliment ondanks het woord stiefmama.
Maar mijn stiefdochter zei laatst: "dat ik wel een stiefmama ben, maar wel de liefste. Want je hebt ook boze stiefmama's zoals Doornroosje en die had zij niet". Nou, dat vind ik dan toch een compliment ondanks het woord stiefmama.
dinsdag 8 juli 2008 om 16:15
Ja, dat is inderdaad een heel mooi compliment! Maar de negatieve connotatie van "stief" leeft toch ook bij haar, blijkbaar. Het zou mooi zijn als er een nieuw woord voor wordt gevonden, dat de lading wel dekt. Ik heb het wel eens over mijn "leenkinderen" of "cadeaukinderen", maar dat is het ook niet helemaal. Ik wil ook geen mama voor ze zijn, die hebben ze al. Maar soms -als mensen er klakkeloos vanuit gaan dat het mijn kinderen zijn, bijv in een winkel ofzo- dan laat ik het maar. Dan kijken de kinderen en ik elkaar met een knipoog aan.
vrijdag 18 juli 2008 om 18:28
Ik heb een stiefvader en een stiefbroer, een redelijk nieuwe stiefmoeder, en ik had een stiefmonster en 2 stiefzusjes. Met mijn stiefvader heb ik een hele goede band, voor mij voelt hij meer als mijn vader dan mijn biologische vader. Met mijn stiefbroer kan ik het ook goed vinden, maar echt een hele hechte band hebben we niet. Hij heeft altijd bij zijn moeder gewoond en ik bij mijn moeder (en later stiefvader). Al weet ik wel dat hij er voor me zal zijn als het nodig is.
Mijn stiefmonster is 3 jaar geleden overleden, en ook al luidt het spreekwoord "over de doden niets dan goed", zij deed de term stiefmonster eer aan. Vanaf het moment dat ik haar leerde kennen (ik was 9, zo'n 25 jaar geleden) had ik geen goed gevoel bij haar. Mijn vader is met haar getrouwd en hun huwelijk is nooit goed geweest. Ze had zelf 2 dochters uit een eerder huwelijk, en met zo goed als alles werd er onderscheid gemaakt. Mijn vader had bijv. 3 dochters (ik en de 2 stiefs), stiefmonster had er 2 (en dat zei ze ook gewoon waar ik bij was). Ze zorgde er voor dat mijn stiefzusjes alles kregen wat hun hartje begeerde (dure kleren en spullen, scooters, rijbewijs etc.) en ik werd met mijn verjaardag "afgescheept" met 50 piek.
Na het overlijden van mijn stiefmonster is mijn vader al snel hertrouwd met een hele leuke vrouw. Mijn stiefzusjes (van stiefmonster) hebben sindsdien alle contact met me verbroken (met mijn vader en stiefmonster was hun contact al jaren eerder beeindigd). We hebben ruim 20 jaar een hoop ellende gedeeld, maar als zij geen contact meer willen, dan zij het zo.
Mijn stiefvader is een echte opa voor mijn kindjes, ze noemen hem ook gewoon opa en weten niet beter dan dat hij hun opa is en ze zijn stapelgek op hem! Hij maakt ook geen enkel onderscheid tussen de kindjes van zijn zoon en die van mij. Trouwens, als er gevraagd wordt hoeveel kinderen hij heeft, dan zegt hij altijd 2.
Mijn stiefmonster is 3 jaar geleden overleden, en ook al luidt het spreekwoord "over de doden niets dan goed", zij deed de term stiefmonster eer aan. Vanaf het moment dat ik haar leerde kennen (ik was 9, zo'n 25 jaar geleden) had ik geen goed gevoel bij haar. Mijn vader is met haar getrouwd en hun huwelijk is nooit goed geweest. Ze had zelf 2 dochters uit een eerder huwelijk, en met zo goed als alles werd er onderscheid gemaakt. Mijn vader had bijv. 3 dochters (ik en de 2 stiefs), stiefmonster had er 2 (en dat zei ze ook gewoon waar ik bij was). Ze zorgde er voor dat mijn stiefzusjes alles kregen wat hun hartje begeerde (dure kleren en spullen, scooters, rijbewijs etc.) en ik werd met mijn verjaardag "afgescheept" met 50 piek.
Na het overlijden van mijn stiefmonster is mijn vader al snel hertrouwd met een hele leuke vrouw. Mijn stiefzusjes (van stiefmonster) hebben sindsdien alle contact met me verbroken (met mijn vader en stiefmonster was hun contact al jaren eerder beeindigd). We hebben ruim 20 jaar een hoop ellende gedeeld, maar als zij geen contact meer willen, dan zij het zo.
Mijn stiefvader is een echte opa voor mijn kindjes, ze noemen hem ook gewoon opa en weten niet beter dan dat hij hun opa is en ze zijn stapelgek op hem! Hij maakt ook geen enkel onderscheid tussen de kindjes van zijn zoon en die van mij. Trouwens, als er gevraagd wordt hoeveel kinderen hij heeft, dan zegt hij altijd 2.