vriend erg explosief, hulp zoeken?

18-07-2008 21:17 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend reageert sinds enige tijd behoorlijk explosief wanneer we ruzie hebben, of eigenlijk zelfs nog maar een meningsverschil.

Gelukkig hebben we niet vaak ruzie en zitten we met veel dingen op een lijn, maar dat neemt niet weg dat er wel eens woorden vallen, waar niets mis mee is. Alleen reageert mijn vriend behoorlijk heftig. Hij gaat altijd met spullen gooien en kan zichzelf niet beheersen. Hij heeft zn telefoon al door het glas van de gangdeur gegooid en vandaag heeft hij met een armslag de boeken uit de boekenkast gegooid, ook de televisie heeft het al eens bijna moeten ontgelden. Hij is zelfs in staat om de tv op te pakken en tegen de muur te gooien. Gelukkig loopt hij daarna altijd gelijk weg naar buiten om af te koelen. Hij uit zn frustratie dus niet op mij, ook niet verbaal. Hij heeft me 1 keer in zn woedeaanval aan mn haren de tuin in gesleurd en me buiten gezet. Hier heeft hij ontzettend veel spijt van en hij heeft zich hier ontzettend voor geschaamd. Zo erg dat we in een flinke relatiedip kwamen omdat dit toch niet normaal was. Gelukkig heeft hij mij daarna ook niet meer aangeraakt.

Toch schrik ik er elke keer weer opnieuw van en hij zegt wel bang te zijn mij nog eens iets aan te zullen doen.

Mijn vriend is absoluut niet het type vechtersbaasje. Hij heeft wel geregeld woorden met mensen maar niet er ontstaat dan geen kortsluiting.. Ook gaat hij anderen fysiek nooit te lijf. Alleen thuis is hij zo ontzettend explosief.

Hij vindt het heel erg moeilijk om erover te praten maar toch heeft hij me vanavond gezegd dit niet langer te willen en vroeg hij me of daar iets tegen te doen is. Nu werk ik zelf in de hulpverlening maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat de mogelijkheden zijn en ik ben ook benieuwd of iemand ervaring hiermee heeft.
uh... hem hulp laten zoeken en wegwezen ??

Hij staat niet voor zichzelf in, zegt hij zelf ook : 'hij zegt wel bang te zijn mij nog eens iets aan te zullen doen'
wegwezen idd, misschien ben je nu niet aan de beurt en moeten de meubeltjes etc het ontgelden maar dat komt later echt nog wel , en tis eigelijk al 1 keer gebeurt. snel weg wezen.

laat hij zelf hulp zoeken
"...en hij zegt wel bang te zijn mij nog eens iets aan te zullen doen."

Waarom neem je deze uitspraak niet serieus en ben je er zo zeker van dat hij zijn frustraties niet op jou zal uiten? Zijn het overigens jouw spullen die hij vernielt?

Antwoord op je vraag: steunpunthuiselijkgeweld.nl of 0900 - 1 26 26 26
Geeft hij trouwens ook een reden waarom hij 'pas sinds enige tijd' zo reageert?

maarre meid... je wilt toch niet op de voorpagina van de krant belanden als het zoveelste gevalletje van 'dood door mishandeling' ?
Bescherm jezelf en heb niet de illusie dat jij hem kan veranderen of dat hij zal veranderen. Een kort lontje en driftbuien zijn bad news, hoe dan ook. Je moet er niet aan denken dat je kinderen krijgt met zo iemand.

Neem hem serieus, hij zegt het niet voor niks. Hij staat niet voor zichzelf in. Zo klaar als een klontje, niet iemand waar je gezellig bij moet blijven wachten tot hij zich een keer niet kan beheersen.
Jeetje, zulke reacties had ik echt niet verwacht.

Ik weet niet of het relevante informatie is maar we zijn al 8 jaar samen en dit is echt iets van het laatste half jaar. Daarvoor is er nooit iets gebeurd. We hebben het afgelopen half jaar een hoop stress en gezondheidsproblemen gehad en ik denk dat die stress er in die aanvallen uitkomt. Temeer omdat hij er namelijk verder niet over kan praten.

Ik ben echt niet van plan om bij hem weg te gaan. Hij heeft het moeilijk en ik wil hem helpen, maar ik laat echt niet over me heen lopen.

Nogmaals ; hij heeft me maar 1 keer in de 8 jaar aangraakt. Dat is 1 keer teveel, dat weet ik, maar zouden jullie gelijk breken met de man met wie je al 8 jaar samen bent omdat hij met zichzelf in de knoop zit? Kan het me niet voorstellen.
@ Wuiles, Haha dat nummer van het steunpunt kan ik wel dromen... ik werk namelijk in die sector. Ik dacht meer aan een soort agressietraining of zelfbeheersings trainin of gesprekken met een psycholoog of iets dergelijks.

Het zijn overigens niet mijn spullen die hij sloopt.

En hij zegt bang te zijn mij een keer een klap te verkopen als er niets veranderd en dit jarenlang blijft doorsluimeren en het erger wordt. Het is niet iets wat hij nu voelt, maar hij heeft wel die angst dat het ooit eens gebeurd als hij niet leert met zn gevoelens om te gaan
Ja, als mijn partner me zou slaan, aan mijn haren zou trekken of wat ook, zou hij onmiddellijk en voorgoed kunnen vertrekken. Dat geldt overigens ook voor het vernielen van spullen en helemaal wanneer hij zou zeggen bang te zijn dat hij me iets aan zou doen.

Omgekeerd zou ik uiteraard ook kunnen vertrekken als ik me zo zou gedragen.
Nee, ik vind niet dat je gelijk op hoeft te geven. Jij kent hem het beste, en je ziet ook dat dit iets is van de laatste tijd, niet iets wat altijd al in hem zat. Maar aangezien er een oorzaak is en het er op lijkt dat hij dop dit moment zo omgaat met zoveel stress, is het wel verstandig dat hij hulp zoekt. Wil hij dat?
Je komt op mij over als het type : ik ga niet bij hem weg, ik wil hem helpen. Als in: proberen de 'hulpverlener' zelf te spelen, hem heel (te?) graag willen helpen....
Ja hoor, laat hem zsm naar de huisarts gaan en een verwijsbrief krijgen voor een psycholoog.

Je kunt ook zelf op zoek gaan naar hulp, dus niet via de reguliere weg en dan kom je bijvoorbeeld terecht bij: http://www.trimble-north.com/agressie_therapie.html

google maar eens op agressie therapie, dan komen er verschillende linken tevoorschijn.

je zegt dat het iets is van de laatste tijd en dat je vriend er iets aan wil doen. Dat vind ik positief! zou heel best kunnen dat hij te lang stress heeft opgekropt en weet ik wat allemaal. dat moet er een keer uit.

laat hem zsm hulp zoeken en dan komt het vast wel weer goed!
Alhoewel ik de reacties wel begrijp, denk ik dat deze nog iets te vroeg zijn. Nee, hij had TO ook die ene keer niet aan mogen raken, maar hij erkent zijn fout en vraagt zelf hoe hij het op kan lossen. Erkennen van een fout is toch al de helft van de genezing?

TO, ik zou 'gewoon' naar de huisarts gaan. Hij kent de gezondheidsproblemen al en als hij/jullie zijn probleem aan hem voorleggen, zal hij hem doorverwijzen. Neem ik aan tenminste.

Is het daarnaast geen idee, dat ie gaat boksen of iets wat daar op lijkt? Dat hij minimaal één keer in de week zich daar af kan reageren en zo wellicht zijn agressie al wat kwijtraakt?

Volgens mij sta je heel gezond in deze situatie. Blijf dat doen en bij herhaling van zijn gedrag weg gaan. Niet per se direct de relatie beëindigen, maar de deur uitlopen en niet de rest van zijn aanval afwachten. Raakt hij je nog eens aan, dan sluit ik me aan bij de eerdere reacties.

Succes!
Ik zou echt niet bij hem weg willen. We hebben het verder heel leuk samen. Na 8 jaar is het nog steeds leuk samen.

Hij wil ook hulp zoeken maar hij vind dat wel moeilijk.

Daarbij is het niet zo dat er elke week spullen door het huis vliegen. Het is in ruim een half jaar tijd 3 keer gebeurd

@ wuiles Hij heeft me dus nooit geslagen. Wel aan mijn haren gepakt en buiten gezet. Ik zal niet ontkennen dat dat niet normaal is, maar je kan alleen van dat voorval al 10 manieren bedenken die allemaal verschillen in heftigheid. Hij heeft me beetgepakt, maar me niet echt pijn gedaan.

@ sweetcandy Als je met iemand samenleeft steun je diegene toch ook in moeilijke tijden? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met; hem te graag willen helpen?

Het is toch normaal dat je je partner steunt.

Misschien had ik zelf wel net als jullie gereageerd hoor, maar bedenk wel dat jullie alleen dit lezen, wat toch behoorlijk heftig is, maar er ook nog een heleboel andere leuke dingen tegenover staan. Het is niet alleen maar bonje, integendeel.
@ Miesteph en CL2 > ik denk dat jullie mij beter begrijpen en aan jullie reactie heb ik ook iets. Neemt niet weg dat ik de andere reacties wel begrijp. Ik denk inderdaad dat hij teveel stress heeft opgekropt, hij kan niet goed over zn gevoelens praten en heeft een vervelend half jaar achter de rug.

Ik vind zelf ook dat ik gezond in deze situatie sta. Ik weet echt wel waar mijn grenzen liggen en trek die ook heel duidelijk.

En dat hij me bij me roept om te vertellen dat hij hulp wil zoeken zegt voor mij een heleboel. Ik heb dat wel eens benoemd maar er nooit op aangestuurd. Dit is echt iets van hem.

Ik denk dat hij volgende week idd naar de huisarts moet gaan. Ik zal ook nog even op die website kijken. Bedankt!
Aha, tussen de ruzies, dreigementen, handtastelijkheden en vernielingen door is het heel gezellig. Kijk, mijn kopje thee zou het niet zijn, maar als jij er voor kiest, prima toch? En als je een hulpverlener zoekt, kun je bij je huisarts terecht of gewoon even googelen.
Ik heb 10 jaar een relatie gehad met een explosieve en gewelddadige man. Ik zeg niet wat je wil horen en je moet ook vooral doen wat je zelf wil maar een hulpverlener ben je niet en hij moet zichzelf helpen als hij denkt dat dat voor hem goed is. Jij kunt hem steunen maar hulp moet hij elders zoeken. Niet je relatie en de hulpverlening door elkaar gaan laten lopen, dat werkt verwarrend.

Wat ik - en met mij anderen - je duidelijk wil maken is dat je iemand die uitspraken doet als 'op een dag sta ik misschien niet voor mezelf in' serieus moet nemen. Hoe leuk het allemaal ook is tot nu toe. Het is niet verkeerd om op je qui vive te zijn voor als het eens een keer 'niet leuk' is in de toekomst.
Hoe vaak ik wel niet spullen door de kamer heb gegooid... Mijn vriend heb uitgescholden, gedreigd met van alles en nog wat tijdens ruzies. En ja ook ik word soms handtastelijk zodra ik het niet meer met woorden af kan...

Al die mensen die meteen zeggen: pak je spullen en ga!

Ik vind het maar onzin! (dan had mijn vriend al 6000x weg moeten gaan)
Nog even voor de duidelijkheid: Ik vind het onzin om meteen na 1 vernieling of woede-uitbarsting weg te gaan.
Nou ik denk dat agressie regulatietraining wel wat voor hem is. Hij zal moeten leren om op een andere manier met zijn boosheid om te gaan. Ik zou hem juist steunen om hulp te zoeken. Daarnaast zou ik hem heel duidelijk maken waar de grens ligt. En vragen waarom hij denkt dat ie jou iets aan zou doen. Ligt in zijn ogen de oorzaak bij jou?

Ik vind het jammer dat je jezelf steeds zo moet verdedigen dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Succes, blijf praten.
Het is opzich wel positief dat hij er pas een half jaar last van heeft.

Het moet dan door een oorzaak komen die later gekomen is en die waarschijnlijk dus ook weer op te lossen is.

Ik zou de relatie ook niet meteen opgeven in deze situatie.

Natuurlijk moet je wel grenzen stellen maar zo te lezen doe je dat ook.

Lijkt mij een prima idee om contact met de huisarts op te nemen.

Ik hoop dat er snel de juiste hulp voor je vriend gevonden wordt!
.
Nou er voor kiezen doe je niet. Het overkomt je en dan pas heb je de keuze wat je ermee doet. Maar voor mij is het echt geen keuze om weg te gaan als t me te heet wordt onder de voeten.Hij heeft moeite met het beheersen van zijn woede, meer mankeert er niet aan hem. Hij komt er eerlijk voor uit en wil hulp. Ik hou van hem en we hebben het fijn samen. Waarom dan weg gaan en uitgaan van het ergste ipv hem te steunen en te geloven en dat het weer kan worden zoals het was. Maar goed, we zijn allemaal anders.

Ik ben ook niet van plan om mijn beroep thuis uit te gaan zitten oefenen, vandaar dat ik hier vraag wat de mogelijkheden zijn. Dit moet hij elders gaan doen. Daar kan ik m alleen maar bij steunen, that's it!

Het lijkt wel alsof jullie het heftiger willen lezen dan het is, sensatiebelust misschien??

Hij heeft niet gezegd niet voor zichzelf in te staan (dat klinkt alsof ie een kogel door mn kop zou schieten). Hij is ook niet gewelddadig. Hij heeft nog nooit iemand geslagen.

Hij zegt ook niet dat hij echt denkt dat hij mij aan zal raken. Het is iets wat hij absoluut niet wil en waar hij alleen ergens ver weg een beetje bang voor is als er niets veranderd. Wil niet zeggen dat als er niets veranderd het ook echt gebeurd. En hij wil dus juist iets veranderen. Dus ik zie niet voor me dat dat ook echt zal gebeuren. Ik ben daar niet bang voor, want dan was ik denk ik nu niet meer bij hem geweest.

Hij is nooit zo geweest, dus het kan er ook weer uit. Daar ben ik echt van overtuigd.
quote:MissKaatje schreef op 18 juli 2008 @ 22:18:

Hoe vaak ik wel niet spullen door de kamer heb gegooid... Mijn vriend heb uitgescholden, gedreigd met van alles en nog wat tijdens ruzies. En ja ook ik word soms handtastelijk zodra ik het niet meer met woorden af kan...

Al die mensen die meteen zeggen: pak je spullen en ga!

Ik vind het maar onzin! (dan had mijn vriend al 6000x weg moeten gaan)

Je vriend moet wel veel van je houden Miss K. dat hij dit over zich heen laat komen. Vind jij het echt normaal om te gaan gooien en smijten en handtastelijk te worden als je het niet met woorden afkunt?

Na één keer weggaan is misschien wat snel maar het 6000x ondergaan is weer het andere uiterste. Het is toch geen leven zo voor je vriend?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven