Geld & Recht alle pijlers

Beleggen?

19-10-2014 14:46 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi viva-ers

Ik heb ondertussen een aardig reserve opgebouwd en kan op dit moment wat geld missen en dacht er over na om te beleggen.

Is hier iemand die er ervaring mee heeft?

Ik weet nog niet of ik denk aan aandelen of kleine leningen voor mensen die een bedrijf willen opstarten enzo (micromanagement geloof ik? )

Alle advies/ ervaringen/ tips zijn hartstikke welkom!
Vooral doen! Beleggen is echt een goed idee al je er niet te veel van weet
Ik beleg weleens, voor de fun. Mijn tips: alleen doen met geld wat je kan missen, beleg voor de langere termijn en beleg niet in 'schimmige' kleine bedrijfjes. Bij de ING kan je meedoen in van die beleggingsfondsen, heb ik goede ervaringen mee.
@ Mater_matuta klinkt goed. Daar ga ik mij eens in verdiepen. Zit namelijk zelf ook bij ING . ik ben er juist nu in geïnteresseerd omdat ik op dit moment het geld kan missen. (niet dat ik het wil kwijtraken) Maar daarom overweeg ik beleggen als optie en ben ik op zoek naar ervaringen!

@ Jo12345 Als dat jouw mening is mag dat. Maar als niemand ooit iets doet of leert wat hij/ zij nooit heeft gedaan vind ik ook kortzichtig. Ik besluit niet om maar te gaan beleggen. Ik heb erover gelezen en nu win ik ervaringsdeskundige advies in
Verstand van beleggen krijg je volgens mij alleen maar als je het doet. En dan nog, soms zijn de koerswijzigingen onbegrijpelijk...

Je zou bij ING klein kunnen beginnen om ervaring op te doen en een beetje gevoel voor het spel te krijgen. Begin met een klein bedrag dat je kunt missen, beleg alleen in gerespecteerde bedrijven, beleg alleen op een manier die jij begrijpt ( dus geen put/pullopties als je niet weet hoe het werkt, om te beginnen dus alleen aan/verkoop van aandelen) en maak met jezelf de afspraak dat je geen paniekacties doet (dus snel niet verkopen als de beurs flink naar beneden gaat, maar blijf zitten tot je winst hebt). Gewoon beginnen dus.
Als je meer kunt missen dan 5000 kan dit een goed startpunt zijn.

tradersonly.nl

deze doen ook veel aan opleiding van starters en geven ook beleggings adviezen.

Mijn budget is helaas nog te klein om te mogen instappen.

Lees beleggingsboeken.

schrijf je in op nieuwsbrieven.

reageer niet op de waan van de dag.

BLIJF VER WEG VAN TURBO,SPEEDER EN MEER VAN DAT GOKKASTENSPUL

durf je verlies te pakken maar ook je winst.

ik had bam gekocht aan 3,14 en verkocht aan 4,50

bam steeg nog door tot 4,75 en klapte daarna in elkaar tot 3,80

sindsdien is bam niet meer aan 4,50 geweest en stond zelfs even op 1,95

bij imtech heb ik mijn verlies genomen

ik dacht dat de lijken uit de kast waren bij een notering van 2 euro

helaas was dat niet het geval en heb ik het spul aan 1 euro verkocht.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Je zou ook eventueel kunnen beginnen met de beleggingsfondsen van de ING. En dan iedere maand bijv. een vast bedrag inleggen.
quote:inkie1 schreef op 19 oktober 2014 @ 15:50:

Je zou ook eventueel kunnen beginnen met de beleggingsfondsen van de ING. En dan iedere maand bijv. een vast bedrag inleggen.

Dat kan

maar dan zit je met , poliskosten ,beheerskosten, loopduur.

en bij een crach ben je ook je geld kwijt.
quote:happy-daddy schreef op 19 oktober 2014 @ 16:01:

[...]

Dat kan

maar dan zit je met , poliskosten ,beheerskosten, loopduur.

en bij een crach ben je ook je geld kwijt.Nou ik zit bij de rabo en bij de huisfondsen betaal je dus geen bewaarloon en maar 0.2% aan transactie kosten. En bij een crash ben je dus niet je geld kwijt want je blijft op die lage koersen ook bijkopen. Je moet dan niet stoppen met kopen natuurlijk.En van een loopduur bij beleggings- fondsen heb ik nog nooit gehoord.
Ik ben te lui Om alles zelf in de gaten te houden en daardoor met enig verstand te kunnen beleggen. Kun je dan alleen bij een beleggingsfonds van je eigen bank, of mag ik als abn'er ook naar de Rabo ofzo?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dat van die 5000 euro beheerd lijkt me inderdaad wat.

Maar dit vind ik te groot om mee te beginnen. ING biedt dit namelijk ook aan volledig beheerd.

Ik dacht meer rond een paar honderd euro.

Maar heb ik nog niet echt goede opties van gezien. Vooral de waar ik wil beleggen is een grotere vraag. Ik wil het liefst niet in zo'n onbekende firma of sites opties gaan kopen.

Wat Himalaya zich afvraagt vraag ik me ook af, kan je bij iedere bank beleggen zonder een betaalrekening?
Ik zou het niet doen.

Heb het zelf een keer gedaan met een laag bedrag om het eens te proberen en na een lang gesprek met een adviseur. Het begon op zich goed maar na een half jaar brak de crisis uit en kelderde alles in elkaar. Ik heb er toen de helft vanaf gehaald toen ik bijna 200 euro verlies had en de rest er net zo lang op laten staan tot ik in ieder geval mijn hele bedrag weer terug had, dat was begin dit jaar. Daarna meteen alles eraf gehaald en beleggen opgezegd. Ik doe het nooit meer ook al zeggen ze dat je weinig tot geen risico loopt, dat zei die adviseur toen ook.

Als je het toch wilt proberen doe het met geld wat je op de langere termijn zou kunnen missen en waarvan het niet meteen een hele ramp wordt mocht je het kwijt raken.
Waar om meteen een risico volle bestemming voor je geld? Zet eerst een deel op een deposito spaarrekening. En leer in de tussentijd over beleggen. Dan kan je beter overzien hoe risico tolerant je bent en welke vormen van beleggen er zijn, en als je weinig risico wil lopen dat misschien sparen met een rente vorm toch meer op levert.
Omdat als ik een spaardeposito open bij Ing (mijn bank) , zou hij uitgaan van het huidige percentage dat er nu is op banken...

En dat zou dan voor x aantal jaar vastgezet worden.

Terwijl de rente echt super laag is op dit moment
quote:veronica22 schreef op 19 oktober 2014 @ 19:07:

Omdat als ik een spaardeposito open bij Ing (mijn bank) , zou hij uitgaan van het huidige percentage dat er nu is op banken...

En dat zou dan voor x aantal jaar vastgezet worden.

Terwijl de rente echt super laag is op dit momentJa, maar als je het risico van naar een andere bank gaan met veel hogere rente (zie hier voor overzichtjes: http://www.actuelerentest ... rmijn-deposito-sparen.asp), waar om dan wel beleggen?

ING geeft idd schandalig lage rente en dan heb je geluk dat de inflatie momenteel niet zo hoog is als in 2013, maar er zijn andere banken. Het is jouw geld maar ik zou me toch verdiepen in de markt als ik jou was en die adviseur niet op zijn blauwe ogen vertrouwen, die is verbonden aan de ING dus vertelt jou een zeer beperkt verhaaltje.
quote:veronica22 schreef op 19 oktober 2014 @ 17:19:

Dat van die 5000 euro beheerd lijkt me inderdaad wat.

Maar dit vind ik te groot om mee te beginnen. ING biedt dit namelijk ook aan volledig beheerd.

Ik dacht meer rond een paar honderd euro.

Maar heb ik nog niet echt goede opties van gezien. Vooral de waar ik wil beleggen is een grotere vraag. Ik wil het liefst niet in zo'n onbekende firma of sites opties gaan kopen.

Wat Himalaya zich afvraagt vraag ik me ook af, kan je bij iedere bank beleggen zonder een betaalrekening?

Neem aan dat je traders only bedoeld met de 5000.

Jij houdt het beheer over je geld.

Je zet 5000 op de rekening en als je maar 500 wilt inleggen vermoed ik dat je netjes binnen hun spelregels blijft.

Zeker als je net begint.
Je schrijft ergens dat je een bedrag hebt dat je nu kunt missen. Maar je moet alleen beleggen met geld dat je voorgoed kunt missen. Als je in de problemen komt als je het verliest, gewoon niet doen.

Beleggen is altijd een risico, zelfs in de hele goede tijden waren er ook mensen met flinke verliezen.
Je kan ook oefenen door voor jezelf in een schriftje een fictief bedrag te nemen en dan de koersen bijhiuden, wat je zou besluiten en zien wat de gevolgen zijn. Je kan dan een beetje meer inzicht krijgen.
Mensen doen onnodig hysterisch over beleggen. Als je aan normale risicospreiding doet is het veilig en een gezonde keuze naast sparen. Persoonlijk vind ik het, vanwege transactiekosten overigens onverstandig om veel transacties te doen als je niet exact weet wat je doet EN grotere bedragen tegelijk kan doen.

Bij minder dan 5 tot 10K zou ik er echt nooit aan beginnen
Mensen doen inderdaad onnodig hysterisch over beleggen.

Daarnast worden alle vormen van beleggen op een hoop gegooid. "Alleen maar doen met geld dat je kunt missen", "spel", "beginnen met aandelen".

Als je wilt beginnen met beleggen, tegen laag risico, dan is het verreweg het handigst en het goedkoopst om te beginnen met een paar trackers. Afhankelijk van je risicoprofiel kom je dan vaak uit op bijvoorbeeld 40% obligaties en 60% aandelen. Afhankelijk van hoeveel geld je hebt kun je dat weer onderverdelen in bedrijfsobligaties en sovereigns, in aandelen wereldwijd, europa, et cetera.

Voor 5k of 10k verdeel je minder onder, en koop je gewoon een paar saaie wereldwijde trackers, bijvoorbeeld op de MSCI World index, en een iBoxx (obligaties) tracker. Heel simpel, elke maand (of eenmalig) kopen, en 20 jaar laten liggen. Vooral zo min mogelijk transacties doen, en zo min mogelijk naar kijken, want dat zorgt alleen maar voor paniek.

Als je dat eenmaal kunt (investeren en afblijven), dan kun je je daarna gaan verdiepen in alle details, en als je daar heel goed in wordt kun je actiever worden. Maar het meeste geld wordt verloren door mensen die denken dat ze slimmer zijn dan de markt. Zelfs de meeste fondsen verslaan de index niet.

Maar het gaat te ver om hier op viva een cursus beleggen te gaan geven. Zoek een goed boek, of lees eens wat websites.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Beheerd beleggen is leuk voor 100k of meer. Daaronder is het geldklopperij.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Het ligt er inderdaad aan wat jij met je geld wilt doen op langere termijn en of je er tegen kunt alles of een deel van je inleg kwijt te raken. Dat wil helemaal niet zeggen dat je geld kwijtraakt, want je kunt er ook meer geld aan overhouden. Het is alleen een risico. Zodra je start met beleggen bij een instelling moet je dan ook eerst een risicoprofiel invullen. De huidige beurskoersen zijn erg hoog, dus je hebt nu meer risico dat je geld minder waard wordt dan kort na een beurskrach. Maar als het geld is waar je nu en over een paar jaar geen andere bestemming voor had, is er wat mij betreft niks op tegen om te beleggen. Beheerd beleggen is denk ik pas zinvol als de kosten redelijk zijn en er een bewezen track record ligt van de partij die je beheer doet. En dan nog kan het goed mis gaan.
Volgens mij heeft TO nog steeds geen duidelijk zicht na al deze 'goede' comments. Tenminste, ik kan er niet echt een duidelijk verhaal uit opmaken.

1. Beste manier om met 'beleggen' te beginnen is m.i. een belegginsfonds. Dit heeft een laag risico gehalte, maar daardoor ook 'lagere' winsten (vaak wel weer hoger dan de huidige schamele spaarrente percentages bij een bank. Alhoewel, de beurzen momenteel aardig in mineur zijn).

Voordeel is dat het risico gespreid wordt, doordat er in meerdere bedrijven wordt belegd (vaak wel in dezelfde bedrijfstak bijv. tech bedrijven).

Nadeel is dat indien het met deze tak in het algemeen slechter gaan, dan heeft dat uiteraard invloed op de stijgingen op de beurs, dus op de winst.

Handigste is inderdaad om een beleggingsfonds bij je eigen bank te nemen. Ergens vroeg iemand zich af of het mogelijk is om een beleggingsfonds te nemen van een andere bank. Ja, dat is mogelijk, indien je eerst een betaalrekening opent bij die desbetreffende bank. Maar aan de andere kant, er zal niet zo heel veel verschil zitten tussen de verschillende bedrijven/fondsen, daar men zeer waarschijnlijk in dezelfde bedrijven 'belegd' (alleen de verhouding zal verschillen). Ik kan me voorstellen, dat er in beleggingsfonds A (bijv. tech) van bijv. ABN Amro min of meer dezelfde fondsen zitten als in beleggingsfonds B van bijv. de Rabo. Er zal een iig een grote overlap zijn.

Tevens kun je wel weer belegginsfondsoverzichten verkrijgen van een bank (of googlen) hoe deze heeft gepresteerd in het afgelopen jaar. Je kunt dan direct zien hoeveel procent winst (of verlies) de bank heeft behaald. Mocht er bijv. een significant verschil zitten tussen bank A of B, dan zou dat een overweging kunnen zijn om dan voor de bank te kiezen met het hoogste rendement.

Beleggingsfonds:

- makkelijk instappen (gewoon via internetbankieren een bedrag overmaken naar internetbeleggen)

- laag risico, maar ook 'lage winsten'

- zeer waarschijnlijk geen/laag mininum inleg (volgens mij 50 euro ofzo?)

- niet dagelijks kijken naar de beurs, omdat aandelen vaak een lange adem betreft (jaar/jaren)

2. Aandelen:

Je kunt ook zelf directer handelen met aandelen. Dit verloopt altijd via een zgn. 'hoekman'. Dit is een intermediar voor de (ver)koper en de beurs. Voor de particulier verloopt dit meestal via een bank. Je kunt zelf aan de 'knoppen' zitten en aandelen (ver)kopen of zelf de bank bellen en de opdrachten doorgeven (kost meer).

Voordeel:

- meer controle over je eigen aandelen. Je kunt zelf kiezen in

welk bedrijf/ven je wilt investeren. Indien in tegelijk in meerdere bedrijven belegt, dan is dat in principe je eigen 'beleggingsfonds'.

- grotere winsten mogelijk (maar ook grotere verliezen)

Nadeel:

- meer kosten betreffende aan/verkoop

- bewaarloon zal meer zijn t.o.v. van een beleggingsfonds

- de markt meer en beter in de gaten te houden (maar als je dit leuk vindt, dan is dit een goede optie). Kost dus meer tijd.

- ook meer voor de lange adem (dus verwacht niet dat een aandeel 100% gaat stijgen binnen een paar maanden. Of er moet iets krankzinnigs gebeuren. Bijv. een bedrijf dat een middel tegen kanker heeft uitgevonden).

Wil je vaker en meer handelen, dan kom je bij andere 'hoekmannen' terecht. Bijv. een Alex of een Binck. De kosten van het aan- en verkopen van aandelen zijn lager dan vaak bij een reguliere bank, omdat dit juist hun core business is. Alhoewel, de SNS bank ook lage tarieven hanteert en het bewaarloon was een tikkeltje lager. Maar dat kan inmiddels veranderd zijn.

Dan zijn er nog andere producten, zoals opties, turbo's, futures etc. Daar zou ik als beginner nog niet naar kijken. Dit zijn de snellere geldmakers. Maar, hoe sneller/groter de winsten, des te sneller de verliezen.

Tevens zijn er uiteraard een heleboel theorieen, modellen etc. hoe men het beste kan beleggen. Laat je niet door dit alles in de war brengen, daar DE theorie niet bestaat (zou dit wel zo zijn, dan zou iedereen stinkend rijk zijn).

Lees je in en volg de economie een beetje en zie wat de gevolgen zijn voor je portefeuille, zodat je meer gevoel hiervoor gaat ontwikkelen.

En de algemene wijsheid: beleg met geld, dat je niet direct nodig hebt en dat je in principe kunt 'missen'.
Duidelijke uitleg Kamagurka!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Inderdaad een fijne uitleg! Dankjewel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven