Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
En ik vind ook niet alle kinderen leuk, maar kom ze ook nooit tegen als ik dat niet wil. Als ik uit eten ga met mijn man laat ik het wel uit mijn hoofd om naar een pannekoekenrestaurant te gaan waar het nog vol met kinderen zit. Kan ik ook wel thuisblijven.

Ik geloof er eigenlijk geen ruk van dat als je naar een gewoon restaurant gaat (van het soort waar ze géén kindermenu hebben) dat je dan rondrennende en gillende kinderen van onder de 10 tegenkomt.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:41:

[...]

Ik ben 'n vrouw en bewust anorect, ik wist als puber al dat ik niet wilde eten en dat is nooit veranderd, dus ik ben gelukkig niet gehinderd door het door de natuur ingegeven hongergevoel.

(...)

Elninjoo, dat jij die natuurlijke aandrang niet hebt, wil niet zeggen dat jij normaal bent. Verander "kinderen" in "eten" (ook een hobby, want: vrije keuze) en je zou opgenomen worden en onder behandeling gesteld worden. Get the picture?Dat jij ze wel hebt zegt ook niet dat jij normaal bent....
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Fleurtje, dat gun ik je nou ook, inderdaad. Dat ze voor je opstaan. Het is een moeite van niks, en je voelt je zoveel beter. Niet alleen omdat je even uit kunt rusten, maar omdat iemand zich even inleeft in je situatie.
quote:intiem schreef op 23 juli 2008 @ 11:39:

[...]

Ken de hele inhoud van dit topic niet en val met mijn neus in de boter, maar vind het nodig om even te reageren op jouw stukje en dan mogen jullie verder weer lekker samen ruzieën...

Die ouders zijn er echt wel, alleen zullen ze het niet snel en grif toegeven.

Sterker, ik ben waarschijnlijk een ouder die dat zou zeggen en dat heeft niks met mijn diepe liefde voor dochter te maken. Ik denk dat dat zelfs bij geen enkele ouder geldt en dat de liefde voor hun kind er niks mee van doen heeft. Maar het ouderschap zelf kan je zo zwaar vallen, dat als je weet wat je nu weet, dat je andere (en daardoor soms verstandigere?) keuzes gemaakt zou hebben. Dus ja, het kan zeker wel!

Maar Intiem, je beseft je toch ook wel dat je hierin een uitzondering bent? Ik had er -tot ik zelf achteraf mijn bedenkingen kreeg- nog nooit iemand over gehoord en sterker nog: sinds ik mijn bedenkingen met de wereld gedeeld heb ben ik -naast jou- niemand anders tegengekomen die dit soort gevoelens ook had.

Nu weet ik dat deze gevoelens bij mijzelf ingegeven zijn door depressie: ik moest dus eerst ziek in mijn hoofd worden voor ik ze kreeg. Ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Ik geloof heus wel dat er meer ouders zijn die spijt hebben hoor, maar voor zover ik dat in kan schatten gaat het echt om zeer uitzonderlijke gevallen.
quote:fleurtje schreef op 23 juli 2008 @ 11:42:

[...]

Zucht... Hoop dat ik dat nog es mee mag maken. Zelfs als ik met kinderwagen binnenkom staan mensen niet op terwijl ze op de rolstoel/kinderwagenplek zitten. Kijken naar mn buik en kijken weer verder uit het raam. Ik vind dat toch zo ongelooflijk asociaal.

Misschien denken ze dat je gewoon dik bent?

Ik sta altijd op, maar ook dat valt niet bij elke zwangere vrouw in goede aarde. 'Ik ben niet invalide hoor' oid krijg je dan toegesnauwd... Dan niet.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:39:

[...]

Ik ben zeer geïnteresseerd in andere meningen, maar voorwaarde voor mij is wel dat je in ieder geval een béétje overeen moet komen qua wereldbeeld. Ik vind dat jij dermate buiten de werkelijkheid staat, dat ik niet denk dat wij een interessante discussie kunnen voeren.

Ik vind overigens genocide en het krijgen van kinderen een prima vergelijking hoor. Het gaat beiden om het behoud van eigen soort, de één door de eigen soort een positieve impuls te geven, de ander door de andere soort een negatieve impuls te geven. Dat iets bij wet verboden is, maakt niet dat het dus geen hobby kan zijn hoor. (Er zijn ook mensen die van straatracen houden, als hobby. Is ook bij wet verboden. En het is állemaal vrije keuze om je ermee bezig te houden. )

Het krijgen van kinderen is niet iets groters dan bijvoorbeeld vissen of reizen maken omdat wíj het er van maken. Het krijgen van kinderen, of het jezelf voort willen planten, dient een hoger doel: het voortbestaan van de eigen soort. Dat hoger doel brengt met zich mee dat je een paar jaar met van die lastpakken opgescheept zit, het is niet anders.

Wat doe jij voor het voortbestaan van onze soort? Behalve hobby's, reizen, puzzelen...???Wat vind jij belangrijk aan 't voortbestaan van onze soort? Zeker nu we niet bepaald met uitsterven bedreigd worden en onze natuur/wereld zucht en steunt onder alles wat het menselijk ras 'm aan doet. Mijn keus is uiteraard gewoon mijn persoonlijke keus net zoals de keus van mensen die kinderen willen in de eerste plaats gewoon de eigen levenswens is, maar ik geloof er wel in dat het beter zou zijn voor de wereld als er juist minder mensen op leefden ipv meer. Je zou kunnen zeggen dat ik wat aan de overbevolking doe door mijzelf niet voort te planten.
quote:Miss Moneypenny schreef op 23 juli 2008 @ 11:44:

[...]

Jammer dat je hier een voorbeeld gebruikt dat niet op gaat.

Eten moet je, anders ga je dood.

Al is het voor sommige mensen óók een hobby

Geldt natuurlijk niet voor de individu, maar kinderen "moeten" uiteindelijk ook. Anders gaat de soort dood. Erg overdreven natuurlijk, maar kijk eens naar de vergrijzing.. Doen we zelf.

Misschien nog meer te maken met dat er "vroeger" zoveel grote gezinnen waren, maar toch.
veel mensen zijn vergeten dat ze zelf ook kind zijn geweest ....
Is dat Anti Kindboek serieus of een gimmick? Dat maakt nogal wat uit, natuurlijk Nu ken ik het niet, dus kan ik niet oordelen.

Hans Dorrestijn schreef een anti-hondenboek en dat is puur om te lachen. Ken hondenliefhebbers die het erg grappig vinden.
Overigens heb ik 3 neefjes en nichtjes (uit 1 gezin) die ik echt stróntvervelend vind. Altijd gillen/rennen/schreeuwen/duwen/slaan. En worden door hun ouders naar alle volwassenentoestanden meegesleept.

Hebben (toen nog een stuk kleiner) mijn trouwplechtigheid voorzien van een constant gejengel, verpesten élk familiefeestje en mijn dochter van 2,5 gedraagt zich nog beter.

Dus ik snap best dat er irritante kinderen zijn. Maar kinderen zijn wél kinderen en zullen zich, hoe braaf ook, niet altijd 100% lief en rustig gedragen, dat hoort erbij en daarom moet je ze opvoeden.
quote:Tarantelle schreef op 23 juli 2008 @ 11:44:

Fleurtje, dat gun ik je nou ook, inderdaad. Dat ze voor je opstaan. Het is een moeite van niks, en je voelt je zoveel beter. Niet alleen omdat je even uit kunt rusten, maar omdat iemand zich even inleeft in je situatie.Ik kan prima staan hoor, maar dit gaat er bij mij gewoon niet in. Hé, ben ik toch nog keurig opgevoed
quote:americagirl schreef op 23 juli 2008 @ 11:42:

Als jij als volwassene bewust kinderloos bent en je hebt niks met kinderen: waarom zou er dan geen restaurants mogen bestaan die geen kinderen toelaten? Is alleen maar ideaal voor iedereen toch?

Ik vind deze gedachtengang echt een beetje eng hoor. Ik heb een hekel aan donkere mensen. En aan mannen. En aan gehandicapten. En ook aan Joden trouwens...
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:39:

[...]

Ik ben zeer geïnteresseerd in andere meningen, maar voorwaarde voor mij is wel dat je in ieder geval een béétje overeen moet komen qua wereldbeeld. Ik vind dat jij dermate buiten de werkelijkheid staat, dat ik niet denk dat wij een interessante discussie kunnen voeren.

Ik vind overigens genocide en het krijgen van kinderen een prima vergelijking hoor. Het gaat beiden om het behoud van eigen soort, de één door de eigen soort een positieve impuls te geven, de ander door de andere soort een negatieve impuls te geven. Dat iets bij wet verboden is, maakt niet dat het dus geen hobby kan zijn hoor. (Er zijn ook mensen die van straatracen houden, als hobby. Is ook bij wet verboden. En het is állemaal vrije keuze om je ermee bezig te houden. )

Het krijgen van kinderen is niet iets groters dan bijvoorbeeld vissen of reizen maken omdat wíj het er van maken. Het krijgen van kinderen, of het jezelf voort willen planten, dient een hoger doel: het voortbestaan van de eigen soort. Dat hoger doel brengt met zich mee dat je een paar jaar met van die lastpakken opgescheept zit, het is niet anders.

Wat doe jij voor het voortbestaan van onze soort? Behalve hobby's, reizen, puzzelen...???

Wat vind jij belangrijk aan 't voortbestaan van onze soort? Zeker nu we niet bepaald met uitsterven bedreigd worden en onze natuur/wereld zucht en steunt onder alles wat het menselijk ras 'm aan doet. Mijn keus is uiteraard gewoon mijn persoonlijke keus net zoals de keus van mensen die kinderen willen in de eerste plaats gewoon de eigen levenswens is, maar ik geloof er wel in dat het beter zou zijn voor de wereld als er juist minder mensen op leefden ipv meer. Je zou kunnen zeggen dat ik wat aan de overbevolking doe door mijzelf niet voort te planten.

quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:41:

[...]

Ik ben 'n vrouw en bewust anorect, ik wist als puber al dat ik niet wilde eten en dat is nooit veranderd, dus ik ben gelukkig niet gehinderd door het door de natuur ingegeven hongergevoel.

(...)

Elninjoo, dat jij die natuurlijke aandrang niet hebt, wil niet zeggen dat jij normaal bent. Verander "kinderen" in "eten" (ook een hobby, want: vrije keuze) en je zou opgenomen worden en onder behandeling gesteld worden. Get the picture?Als je niet eet ga je dood, als je geen kinderen krijgt niet. Domme vergelijking dus...
Het is elementaire beleefdheid. Klaar.
Vind kinderen best leuk (van een ander dan), maar heb idd niet altijd behoefte aan ze in mn vrije tijd. Als er dus bij een hotel in een reisbrochure staat dat het kindvriendelijk is..dan boeken wij wel ergens anders. Je hoeft het natuurlijk niet op te zoeken.

In restaurants is het me weleens overkomen..en dat is idd niet sfeerverhogend. ook weleens met de kleine van mn schoonzus..toen schaamde ik echt de ogen uit mn hoofd
quote:Tarantelle schreef op 23 juli 2008 @ 11:35:

Wel is het zo dat ik het niet in mijn hoofd haalde om te krijsen in welke winkel dan ook. Dan zwaaide er wat, en hoe! Mijn ouders konden het allebei met hun ogen. Zeuren en drenzen, dan kreeg je De Blik. Dan wist je genoeg. De Blik veroorzaakte een pavlovreactie door het oorspronkelijke diep in de ogen kijken en de arm stevig, behoorlijk stevig vastpakken. Iets draaiend knijpen als je doorging.

haha HEEl herkenbaar

Mijn moeder kon dit ook......vaak zei ze dan ook heel zacht maar HEEL indringend dat ik onmiddellijk op moest houden. Nou dat deed je dan ook wel

volgens mij heeft dit ook veel meer effect dan van die ouders die gaan lopen schreeuwen: "En nou ophouden!!! Hou je nou op anders ga je zonder eten naar bed??"

En dan vervolgens lekker inconsequent optreden door hun dreigement niet uit te voeren waardoor het kind lekker doorgaat met klieren.

Dat geschreeuw van ouders naar kinderen vind ik nog erger dan schreeuwende kinderen zelf.........loop naar je kind toe en spreek het boos toe, maar niet vanuit de ene kant van de tuin lopen bleren naar het grasveld voor de deur..vre-se-lijk. En zo ineffectief...
quote:Yamuna schreef op 23 juli 2008 @ 11:47:

veel mensen zijn vergeten dat ze zelf ook kind zijn geweest ....Dat is zo'n dooddoenerig non-argument
quote:americagirl schreef op 23 juli 2008 @ 11:49:

[...]

Dat geschreeuw van ouders naar kinderen vind ik nog erger dan schreeuwende kinderen zelf.........loop naar je kind toe en spreek het boos toe, maar niet vanuit de ene kant van de tuin lopen bleren naar het grasveld voor de deur..vre-se-lijk. En zo ineffectief...Zulke buren hebben wij.. :( schreeuwend naar de kinderen dat ze niet mogen schreeuwen.. En nog werken met kinderen ook..
Yep Yamuna. Ik snap echt, echt, echt niet dat iemand een hekel kan hebben aan kinderen. Voor mij is het een typisch voorbeeld van psychisch te weinig ruimte hebben, aangezien iedereen zelf ook kind is geweest.

Americagirl, ik heb nog nooit last gehad van rondrennende en gillende kinderen gehad als ik uit eten ga. Okee, wel bij de Mac of een pannenkoekenrestaurant, maar daar ga ik niet zo vaak heen.
Americagirl en Tarantelle, herkenbaar, dat kijken. Schreeuwen vind ik ook zo nutteloos. Toen ik trouwde waren eerder genoemde neefjes en nichtjes ontzettend aan het klieren en mijn tante had niet even het fatsoen om met ze naar buiten te lopen, haar reactie op de kinderen 'nu stil zijn, anders krijg je straks geen koekje' (hoorde ik van mensen die achter hen zaten). Reactie van de kinderen: heel hard gaan gillen dat ze een koekje willen en wel nú. (onder de kerkdienst). Reactie van mijn tante: geen.
quote:Tarantelle schreef op 23 juli 2008 @ 11:49:

Het is elementaire beleefdheid. Klaar.Het valt me op dat het m.n. allochtone mannen zijn die die elementaire beleefdheid nog kennen....
quote:Miss Moneypenny schreef op 23 juli 2008 @ 11:44:

[...]

Jammer dat je hier een voorbeeld gebruikt dat niet op gaat.

Eten moet je, anders ga je dood.

Al is het voor sommige mensen óók een hobby

Het voorbeeld gaat wel op, je moet alleen de grotere verbanden zien. De wereld draait niet om jou als individu. Of jij wel of niet eet zal de wereld -grof gezegd- aan z'n reet roesten. Maar voor het voortbestaan van de soort is het van belang dat we wel allemaal gewoon eten. Vandaar dat we over het algemeen allemaal gewoon reageren op ons hongergevoel, op die enkele anorect na.

Met kinderwens is het niet anders: voor het voortbestaan van de soort is het nodig dat er nieuwe aanwas komt. Daarom heeft de natuur ons uitgerust met zoiets als een kinderwens en een biologische klok. Dat het vóelt als een individuele keuze om te eten / een kind op de wereld te willen zetten, wil niet zeggen dat dat in de kern ook aan de orde is. We maken allemaal deel uit van een grotere machine en het is in het belang van die grotere machine dat er voortgeplant wordt. En ook dat er gegeten wordt dus.
quote:spitsmuisje schreef op 23 juli 2008 @ 11:52:

Voor mij is het een typisch voorbeeld van psychisch te weinig ruimte hebben,Dit begrijp ik niet, wat bedoel je daarmee?
quote:HoiPippiLangkous schreef op 23 juli 2008 @ 11:50:

[...]

Dat is zo'n dooddoenerig non-argument

Waarom? Het gaat er toch om dat het geschreeuw van kinderen ergerlijk is? Hoe denk je dat je jezelf vroeger gedragen hebt?

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:48:

[...]

Ik vind deze gedachtengang echt een beetje eng hoor. Ik heb een hekel aan donkere mensen. En aan mannen. En aan gehandicapten. En ook aan Joden trouwens...Van discriminatie is geen sprake. Mensen die overlast veroorzaken moeten geweigerd mogen worden of er uit gezet, van de groepen die jij noemt zal hoogstwaarschijnlijk minder overlast te verwachten zijn dan van kleine onopgevoede kinderen. Weer 'n vergelijking die de plank misslaat dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven