Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:48:

Als je niet eet ga je dood, als je geen kinderen krijgt niet. Domme vergelijking dus...Dat jij iets niet snapt wil niet zeggen dat de stelling (of de ander) dom is.
Spijt? Nee. Maar als ik mijn leven over zou doen zou ik minder kinderen hebben dan ik nu heb. Al is het alleen maar om de praktische overweging dat ik nu in mijn eentje eindverantwoordelijk ben voor de opleiding en het goed terechtkomen van 5 kinderen.

Die kinderen heb ik duidelijk met mijn hart gekregen en niet met mijn hoofd.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:53:

Het voorbeeld gaat wel op, je moet alleen de grotere verbanden zien. De wereld draait niet om jou als individu.

Dat ben ik niet met je eens, mijn wereld draait wel om mij.

Daarom eet ik, want ik moet natuurlijk wel blijven bestaan (en eten is mijn hobby, ik ben bepaald geen anorect). En na mij de zondvloed, ik ben er meer geïnteresseerd dat het met mij goed gaat dan wat er gaat gebeuren als ik dood ben.

Maar goed, ik begrijp dat ik hierin (hier) een uitzondering ben.
dubbel
quote:fleurtje schreef op 23 juli 2008 @ 11:53:

[...]

Het valt me op dat het m.n. allochtone mannen zijn die die elementaire beleefdheid nog kennen....Veel jongeren, valt mij juist op: zowel allochtoon als autochtoon....
Wat ik (en het is van alle tijden) ook vervelend vind: als aanstellerig gedrag wordt beloond. Met name peuters en jonge kleuters kunnen zo nep doen. Een raar stemmetje opzetten en overdreven doen, maar. Vaak wordt er vertederd om gelachen: wat is ie toch grappig! Kijk eens wat een clowntje. Ik bedoel niet als kinderen echt grapjes maken, dat haar houd ik juist wel van. En daar kunnen ook theatrale stemmetjes en gebaren bijkomen. Het is juist dat overdreven doen als ze iets wel of niet willen, of gewoon aandacht opeisen.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 23 juli 2008 @ 11:50:

[...]

Dat is zo'n dooddoenerig non-argumentPrecies! Dat is geen vrijbriefje om de huidige generatie kinderen maar aan te laten klieren zonder ze terug te fluiten als ze voor overlast zorgen.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:54:

[...]

Van discriminatie is geen sprake. Mensen die overlast veroorzaken moeten geweigerd mogen worden of er uit gezet, van de groepen die jij noemt zal hoogstwaarschijnlijk minder overlast te verwachten zijn dan van kleine onopgevoede kinderen. Weer 'n vergelijking die de plank misslaat dus.

Volgens mij had jij het net nog over kinderen in z'n algemeenheid.

En volgens mij had jij nog niet gereageerd op de smakkende man van Fleurtje. Wat doen we daarmee? Mag die ook niet meer buiten de deur eten?

En toevallig doet het contrast tussen de zwarte huid van de neger en z'n witte tanden mij pijn aan de ogen. En mijn dochter moet huilen van zwarte mensen. En bovendien zijn zwarte mensen luidruchtiger dan blanke mensen en eten ze dingen die stinken. En ze praten raar. Ik vind dus dat zwarte mensen niet meer in restaurants moeten komen. Waar discrimineer ik? Ik noem toch alleen maar de dingen op waaraan ik me erger? En ik vind dat als ik me ergens aan erger, die mensen maar gewoon thuis moeten blijven. Of beter nog: moeten ophouden te bestaan.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:54:

[...]

Van discriminatie is geen sprake. Mensen die overlast veroorzaken moeten geweigerd mogen worden of er uit gezet, van de groepen die jij noemt zal hoogstwaarschijnlijk minder overlast te verwachten zijn dan van kleine onopgevoede kinderen. Weer 'n vergelijking die de plank misslaat dus.Kwijlende gehandicapten mogen dus geweigerd worden?
quote:Miss Moneypenny schreef op 23 juli 2008 @ 11:53:

[...]

Dit begrijp ik niet, wat bedoel je daarmee?

Ik bedoel daarmee dat mensen die bijvoorbeeld een hekel hebben aan alle kinderen (of bejaarden, of negers, of blonde mensen) dat die nogal verzuurd zijn. Alles is slecht, niets is goed, klaag, klaag, mopper, mopper. Ik heb bijvoorbeeld een oom die een tikje naar het zijn van een misantroop neigt. Vervelend voor hem, vervelend voor ons, maar bovenal heeft hij mijns inziens psychisch te weinig ruimte.

Elninjoo, je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op jouw stelling dat mensen die drie kinderen hebben maar op de blaren moeten gaan zitten. Nogmaals: Waarom?
quote:Miss Moneypenny schreef op 23 juli 2008 @ 11:57:

[...]

Dat ben ik niet met je eens, mijn wereld draait wel om mij.

Daarom eet ik, want ik moet natuurlijk wel blijven bestaan (en eten is mijn hobby, ik ben bepaald geen anorect). En na mij de zondvloed, ik ben er meer geïnteresseerd dat het met mij goed gaat dan wat er gaat gebeuren als ik dood ben.

Maar goed, ik begrijp dat ik hierin (hier) een uitzondering ben.let's shake hands! :-)
quote:fleurtje schreef op 23 juli 2008 @ 11:33:

Geloof dat Elninjoo een beetje uit zijn/haar nek aan het raaskallen is. (Eventuele vruchtbaarheidsproblemen wil ik ook niet uitsluiten)Ik stel alsnog aborteren voor.
quote:Liv schreef op 23 juli 2008 @ 11:59:

[...]

Kwijlende gehandicapten mogen dus geweigerd worden?

Same thought. De wereld moet verschoond worden van uitwassen, zéker als andere mensen daar last van (zouden kunnen) hebben.

Ik was tot nog toe héél erg blij dat we die tijd achter ons hadden gelaten, maar blijkbaar is het weer helemaal bon ton om zo in de wereld te staan. Zo lang het dan maar wel over kinderen gaat, want we willen natuurlijk niet discrimineren.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:58:

[...]

Precies! Dat is geen vrijbriefje om de huidige generatie kinderen maar aan te laten klieren zonder ze terug te fluiten als ze voor overlast zorgen.Wie beweert dat dan?
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:54:

[...]

Waarom? Het gaat er toch om dat het geschreeuw van kinderen ergerlijk is? Hoe denk je dat je jezelf vroeger gedragen hebt?

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Ik heb ook weleens iets uit een winkel gejat, ik zal ook maar niks meer zeggen van criminaliteit.....

Djees, het gaat er toch niet om hoe jij of ik als kind waren? Het gaat erom dat ik sommige kinderen (en vooral hun ouders) nu, op dit moment, soms strontvervelend vind.

Ik vind volwassenen soms ook strontvervelend, iemand die net de laatste zitplaats in de trein voor mijn neus inpikt bijvoorbeeld, terwijl ik dat zelf oko weleens doe. Mag ik die ander dan niet strontvervelend vinden?

Ik vond als kind kauwgom ook lekker, vind het nu smerig.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 12:00:

[...]

let's shake hands! :-)ok, je geeft dus toe een egoïst te zijn, dat verklaart voor mij veel.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:58:

[...]

Volgens mij had jij het net nog over kinderen in z'n algemeenheid.

En volgens mij had jij nog niet gereageerd op de smakkende man van Fleurtje. Wat doen we daarmee? Mag die ook niet meer buiten de deur eten?

En toevallig doet het contrast tussen de zwarte huid van de neger en z'n witte tanden mij pijn aan de ogen. En mijn dochter moet huilen van zwarte mensen. En bovendien zijn zwarte mensen luidruchtiger dan blanke mensen en eten ze dingen die stinken. En ze praten raar. Ik vind dus dat zwarte mensen niet meer in restaurants moeten komen. Waar discrimineer ik? Ik noem toch alleen maar de dingen op waaraan ik me erger? En ik vind dat als ik me ergens aan erger, die mensen maar gewoon thuis moeten blijven. Of beter nog: moeten ophouden te bestaan.Die smakkende man zit hoogstwaarschijnlijk aan z'n eigen tafeltje. Is ie echt ergerlijk ga je wat verder op zitten. Net zoals vroeger toen roken nog werd toegestaan, dan ging ik ook niet naast 'n tafel met rokende mensen zitten. Kinderen worden vaak niet bijgehouden en gaan door 'n restaurant lopen rennen en vallen dus ook mensen aan andere tafeltjes lastig. Is 'n kind braaf, geen probleem, maar gaat 't gillen vind ik het niet meer dan normaal als de ouders het mee naar buiten nemen om 't daar te kalmeren en als dat lukt kunnen ze ermee terugkomen en anders volgende keer toch maar weer naar de McDonalds waar kinderen kunnen doen en laten wat ze willen.
quote:MissMara schreef op 23 juli 2008 @ 12:02:

[...]

ok, je geeft dus toe een egoïst te zijn, dat verklaart voor mij veel.MissM, ieder mens is egoist. JIj net zo goed als ik.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Volgens mij werk je lastig gedrag bij kinderen alleen maar in de hand als ze stelselmatig overal geweerd zouden worden. Kinderen zijn mensen, ze horen erbij. Jammer dat sommige mensen dat niet trekken. Dat is geen enkele reden om kinderen dan maar persona non grata te verklaren.
Er zijn ook mensen die een hekel aan honden hebben. Er zijn veel gelegenheden waar honden niet mee naar binnen mogen (ook al zijn ze goed opgevoed, want dat kan je natuurlijk aan de buitenkant niet zien).

Ik zou het wel fijn vinden te gaan eten bij kindloze restaurants en naar kindvrije sauna's te kunnen gaan. Ik ga daar tenslotte heen voor mijn ontspanning.

Ik houd er zelf altijd rekening mee dat iemand mijn hond misschien niet zo leuk vindt, maar mensen met kinderen hebben deze eigenschap vaak niet, helaas.

Ook ik ben bewust kinderloos. Het feit dat er steeds meer mensen kinderloos zijn is omdat we tegenwoordig de keuze hebben om na te denken hoe we ons leven in willen vullen, soms past een kind daar niet bij, soms hebben we gewoon geen moedergevoelens. Maar moet niet veroordeeld worden, iedereen zijn eigen keuze toch. Vind ik.

Dat je schrikt van zo'n bericht in de krant komt dan ook omdat je zelf kinderen hebt en er misschien niet zo bij stilstaat dat er ook mensen zijn die niet van kinderen houden.

Kinderen in je omgeving maken je mening wel genuanceerder inderdaad, sinds ik twee neefjes (goed opgevoede) heb, heb ik niet meer aan alle kinderen een hekel

En ik ben mij ervan bewust dat het aan de opvoeding/ouders ligt.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 23 juli 2008 @ 12:02:

[...]

Ik heb ook weleens iets uit een winkel gejat, ik zal ook maar niks meer zeggen van criminaliteit.....

Djees, het gaat er toch niet om hoe jij of ik als kind waren? Het gaat erom dat ik sommige kinderen (en vooral hun ouders) nu, op dit moment, soms strontvervelend vind.

Ik vind volwassenen soms ook strontvervelend, iemand die net de laatste zitplaats in de trein voor mijn neus inpikt bijvoorbeeld, terwijl ik dat zelf oko weleens doe. Mag ik die ander dan niet strontvervelend vinden?

Ik vond als kind kauwgom ook lekker, vind het nu smerig.

Even samenvatten:

- het gaat er niet om hoe wij waren, het gaat erom dat jij nu iets stom vindt

- het gaat er niet om hoe het zit met de grote verbanden, het gaat erom dat jij nu iets stom vindt

In mijn woordenboek staan bij die opvatting de termen kortzichtig, egocentrisch en verzuurd.
quote:spitsmuisje schreef op 23 juli 2008 @ 11:59:

Ik bedoel daarmee dat mensen die bijvoorbeeld een hekel hebben aan alle kinderen (of bejaarden, of negers, of blonde mensen) dat die nogal verzuurd zijn. Alles is slecht, niets is goed, klaag, klaag, mopper, mopper. Ik heb bijvoorbeeld een oom die een tikje naar het zijn van een misantroop neigt. Vervelend voor hem, vervelend voor ons, maar bovenal heeft hij mijns inziens psychisch te weinig ruimte. Oké, op die manier. Ik denk altijd dat zulke mensen heel ongelukkig zijn, en zich op die manier afreageren, maar dat zal (voor een deel) het tekort aan psychische ruimte overlappen.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 23 juli 2008 @ 12:04:

[...]

MissM, ieder mens is egoist. JIj net zo goed als ik.Ach, filosofisch gezien zou je dat kunnen volhouden, maar er zijn toch duidelijk gradaties. Ik zou zinsneden als 'na mij de zondvloed' en 'mijn wereld draait om mij' niet uit mijn strot kunnen krijgen.
Valt me trouwens wel op dat mensen die lastige onopgevoede kinderen hebben, meestal ook lastige onopgevoede huisdieren hebben.....
quote:Tarantelle schreef op 23 juli 2008 @ 11:35:

Waar ik niet, maar dan ook niet tegen kan: het krijsende kind in de supermarkt. Krijg daar een bijna lichamelijke reactie van: als de moeder niet optreedt, dan doe ik dat wel eventjes. Geef natuurlijk niet toe aan deze impuls, ik heb er niks mee te maken. Valt me wel op dat er veel wordt gepikt van het kroost. Schijnt de nieuwe opvoedmethode te zijn: negeren en dan gaat het vanzelf over. De ouders zullen het ongetwijfeld beter weten dan ik.

Tarantelle, je hebt zelf kinderen toch? Ten minste, ik zie je vaker op deze pijler, dus ga er maar vanuit. Ik heb al zeg ik eht zelf een erg strikt opgevoede dochter. Ik heb een broertje dood aan krijsen en gillen en schreeuwen en ben met haar drie jaar hard aan eht opvoeden (al veel eerder trouwens) en die knijpende draai in armen is mij ook bekend. Krijg nu vast ene half forum over me heen, maar goed. Meestal werkt de blik en mogelijk in combinatie met de draai wel. Maar ammejezus, ik kan niet anders dan concluderen dat soms, echt soms, niks maar dan ook helemaal niks werkt!

Afgelopen week tot twee keer toe de supermarkt ingegaan en het kon niet anders qua timing dan na dochter de creche. Kind was dus doodmoe en de eerste keer heb ik pissig naar virend geroepen dat ik of hij met dochter in de auto moest gaan zitten, want dat de prikkels way over her head waren. De draai of de blik waren hier echt totaal niet van toepassing, want het kind kon haarzefl gewoon niet helpen. De dag erna hetzelfde liedje. Ik heb onder alle misprijzende blikken dochter opgetild (die heftig spratelde en krijste) en niks gezegd. Helemaal niks. Dochter alleen maar vastgehouden en doorgelopen, de 5 boodschappen gepakt en afgerekend. En ongetijfeld als blikken hadden kunnen doden, waren wij al 50 keer ter aarde gestort. Met mensen die denken "waarom grijpt dat wijf niet in, zal ik es effe??"

Normaal grijp ik in, zet dochter zelfs in de hoek van de supermarkt als het moet of ze krijgt de blik of de draai. Maar dit was overmacht. Ik moet met haar in zo'n toestand geen boodschappen gaan doen (maar zat effe niks anders op, sterfgevalletje in de familie) als ze moe en afgepeigerd is van de creche. dat doe ik dus normaal gesproken ook bijna nooit.

Maar je kunt het gewoon niet altijd voorkomen. Het blijven mensjes en ook die hebben hun dagen dat ze er gewoon zó doorheen zitten. Als men dat nu ook kan beseffen in de winkel, dat het soms ook een kwestie is van een kind dat gewoon echt dood en doodmoe is en zichzelf gewoon niet kan helpen...

.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven