Alcoholverslaving onder (jonge) vrouwen

08-11-2014 19:04 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva vrouwen,

Ik heb een brandende vraag. Ik heb zelf een alcoholverslaving gehad. Ik ben nu anderhalf jaar gestopt met drinken. Ik ben van plan om een stichting op te richten voor (jonge) hoogopgeleide vrouwen met een alcoholprobleem.

Heeft iemand tips, ervaringen of een persoonlijk verhaal? Ik hoor het heel erg graag.

groetjes lois
Mijn vader is alcoholist en dat heeft een groot deel van mijn jeugd bepaald en heeft mij ook voor een groot deel gevormd tot wie ik nu ben.

Vooral in mijn puberteit heb ik ook vaak gedacht als papa maar echt echt wil kan hij heus wel stoppen.

Nee dus hij is ziek hij kan het gewoon niet.

Sinds ik het na een gesprek met zijn huisarts als een ziekte leerde zien kon ik het stukken beter handlen.
quote:loislotus schreef op 09 november 2014 @ 13:44:

Een verslaving is geen keuze... Je wordt het of je wordt het niet. Maar wat je ermee doet is wel een keuze...

Als je zegt dat het een ziekte is, dan betekent het dat je het zelf niet in de hand hebt. Maar dat is dus niet waar. Je hebt elke dag weer de keuze om te stoppen met drinken. Hoe moeilijk of hoe onmogelijk dat ook lijkt.

Het is mogelijk om sterker te zijn dan een verslaving, dat is een zwaar mentaal proces... En bij een ziekte heb je die keuze niet....Je hebt zeker een onvoldoende gehaald voor je afstudeerscriptie?
Het wordt alleen maar erger lees ik wel.

Hou jij je maar heel erg ver van het helpen van mensen met een verslaving TO. Je helpt ze met jouw opvattingen alleen maar van de regen in de drup.
quote:Amaqanda schreef op 09 november 2014 @ 14:21:

Het wordt alleen maar erger lees ik wel.

Hou jij je maar heel erg ver van het helpen van mensen met een verslaving TO. Je helpt ze met jouw opvattingen alleen maar van de regen in de drup.Ik denk eerder van de drup in de regen ;)
quote:romyro schreef op 09 november 2014 @ 14:22:

[...]

Ik denk eerder van de drup in de regen ;)
Overigens ben ik het wel eens dat je kan stoppen. Dat dat een keuze is. Te stoppen met de substantie waar je aan verslaafd bent, door het niet meer te nemen.

Alleen is het geen simpele keuze. Als je alles kwijt bent, wat dan? Welke manier is er om terug te raken? Wat als er zo veel is gebeurd dat je inmiddels de substantie ook gebruikt om te vergeten? Wat als je in een stramien bent geraakt dat je dingen doet die je alleen onder invloed kan doen? Wat als je schulden hebt gemaakt, je familie en vrienden kwijt bent, geen opleiding hebt af gemaakt, je lichaam hebt verwaarloosd? Wat als de substantie je zulke heftige afkick verschijnselen geeft dat stoppen zorgt voor gevaarlijke toestanden, depressies, delirium?

Dus nee, het is niet simpelweg stoppen en dan verder gaan met je leven. In jouw geval ja, en daar om ben jij niet representatief. Want jij bent helemaal niets kwijt geraakt, jij hebt geen trauma's, jij hebt geen schulden, je hebt nog een kring van familie en vrienden. Jij hebt geen enkel idee van het traject voor echte verslaafden, en praat van uit luxe.

Bovendien mis je elke vorm van kennis en kan het zijn dat je mensen die echt hulp nodig hebben alleen maar verder in de put helpt.
Bij verslaving spelen ook vaak psychische problemen mee en ook die zullen moeten worden aangepakt wil een behandeling succesvol zijn.

Maar goed de échte verslaafden zijn geloof ik niet de doelgroep van lois..
Heb het nergens zien staan volgens mij, maar wat heb je eigenlijk voor studie gedaan als ik mag vragen?
quote:hello.goodmorning schreef op 09 november 2014 @ 15:29:

Heb het nergens zien staan volgens mij, maar wat heb je eigenlijk voor studie gedaan als ik mag vragen?MWD of SMD.
Lois, ben blij voor je dat rdvv ook in dit topic heeft meegepost.

Hopelijk trek je je het niet teveel aan hoe men op je reageerde. Het had wel wat vriendelijker gemogen ook al zijn ze het niet met je eens. Maar dat schijnt voor vele mensen moeilijk te zijn.

Nog even een reactie op wat iemand schreef dat de echte verslaafden niet normaal zouden kunnen functioneren in het dagelijks leven.

Dat is dus pure nonsens. Ik heb ze gekend, zij die dagelijks werken (soms zelfs minstens 60 upw), maar toch echt wel verslaafd waren en niet de gewone probleemdrinker.

Er waren erbij die zelfs onder werktijd (uiteraard stiekem) dronken.

De rekeningen netjes betaalden etc etc.

En dan ga je mij niet zeggen dat dat gewoon probleemdrinkers zijn.

Het komt hier over alsof iedereen de wijsheid in pacht heeft, behalve Lois (rdvv uitgesloten:))
Eens fluim mijn vader heeft tot hij met de vut kon gewoon elke dag gewerkt vanaf zijn 14e.

Nooit ziek en nooit te laat.

Ik moet wel zeggen dat sinds hij niet meer hoeft te werken het alcoholprobleem steeds groter word.
quote:fluim schreef op 09 november 2014 @ 18:42:

Lois, ben blij voor je dat rdvv ook in dit topic heeft meegepost.

Hopelijk trek je je het niet teveel aan hoe men op je reageerde. Het had wel wat vriendelijker gemogen ook al zijn ze het niet met je eens. Maar dat schijnt voor vele mensen moeilijk te zijn.

Het komt hier over alsof iedereen de wijsheid in pacht heeft, behalve Lois (rdvv uitgesloten:)) ik vind dit ook geen hele vriendelijke zin..
quote:loislotus schreef op 09 november 2014 @ 11:45:

@Phoebe 1982

Ik zeg niet dat het voor iedereen mogelijk is om helemaal niet te drinken.

Ik heb alcohol niet in bedwang, daarom ben ik ermee gestopt.

Ik ga mezelf niet verdedigen of ik wel of geen alcoholist ben/was.

Het was geen keuze, het was een MUST. Ik zou mezelf dood gedronken hebben.

Ik heb met pijn en moeite het kunnen overwinnen...

Ik vind het pijnlijk dat je dit zegt.

Nou het spijt me toch vreselijk hoor maar ik heb dat nooit beredeneerd, je hebt zelf gezegd (wil het nog wel ff quoten hoor) dat volgens jou het een keuze is. Je spreekt jezelf dus tegen en je verwijt jegens mij slaat dus nergens op.

En dat je gestopt ben omdat je het niet in bedwang hebt is logisch, alleen voor een verslaafde gaat dat nou

niet echt zo makkelijk als dat jij lijkt te zeggen. (al kan ik natuurlijk de verkeerde indruk hebben..)
Ik weet niet of ik de enige ben die dat idee een heel klein beetje heeft, maar ik denk dat iemand die verslaafd is daar niet heel graag mee te koop loopt.

Ik vind het dus op zijn minst wel een beetje opvallend dat TO uuhhmm wel op deze manier de aandacht trekt..
Ach lois wil zich ook niet tot echte verslaafden richten maar meer tot de hoog opgeleide jongedames die tijdens hun studententijd iets te vaak te diep in het glaasje hebben gekeken.

Dat is dan wrl goed nieuws voor de echte verslaafden want dan kunnen die zich richten tot de hulpverleners die er wél verstand van hebben.
quote:diamond-gloss schreef op 09 november 2014 @ 19:20:

Ach lois wil zich ook niet tot echte verslaafden richten maar meer tot de hoog opgeleide jongedames die tijdens hun studententijd iets te vaak te diep in het glaasje hebben gekeken.

Dat is dan wrl goed nieuws voor de echte verslaafden want dan kunnen die zich richten tot de hulpverleners die er wél verstand van hebben.
voordat verslaafden rock bottom raken, is er natuurlijk een periode van verslaving, waarin iemand nog (redelijk) functioneert. Deze mensen zijn lastig te herkennen als verslaafden. Ze functioneren, hebben hun drank wel nodig, maar het gaat (nog) goed. Het zou mooi zijn, als deze mensen goed geholpen kunnen worden, voordat ze alles kwijt zijn door hun verslaving, maar.. volgens mij geloven die mensen zelf zelden dat ze verslaafd zijn.

Mocht je deze mensen kunnen helpen, dan is het nog een hele uitdaging ze te vinden.
Later is nu
Nja, de keuze qua doelgroep was denk ik makkelijk, aangezien TO zich ook rekent tot die categorie mensen.

Trouwens snap ik niet waarom het nodig is de 'ordinaire' euroshopperbierdrinker belachelijk te maken of uit te sluiten van je doelgroep. Je wilt toch mensen helpen?

Uiteindelijk ben je zelf ook afhankelijk geweest van een substantie, waardoor je op precies hetzelfde punt had kunnen belanden.

Laatst nog hoorde ik een verhaal van een zeer succesvolle man met een goede baan, duur huis, dure auto etc, die alles is kwijtgeraakt door zijn afhankelijkheid van alcohol en uiteindelijk tegenwoordig op straat leeft.

Er zijn naar mijn mening geen succesvolle verslaafden. Als je daadwerkelijk een succesvol leven leidt heb je geen behoefte aan alcohol op een dagelijkse basis.
Ik zag net een voorstukje van het programma verslaafd.

Deze keer over een alcoholist die al 25 jaar verslaafd is.

Dus lois kijken maar dinsdagavond RTL4.

Wel geen hoogopgeleide jonge vrouw maar toch...
Ook met een succesvol leven kun je verslaafd raken, het komt voor in alle lagen van de bevolking.
(reclame).

Ik als laagopgeleide dronk lange tijd export. Wat een gruwelijk lelijke bruine blikken zijn dat.

Gelukkig kwam ik erachter dat schuttersbier ook betaalbaar was en een mooier uiterlijk bezat.

Ze hadden altijd leuke verhaaltjes achterop de fles, wat eindigde met "Schutters is erbij".
Ik denk dat TO echt wel een moeilijke tijd gehad heeft en op het randje van de negatieve gevolgen van alcoholmisbruik heeft gestaan. En door die ervaring kan ze misschien andere mensen helpen. Ze beschrijft dat ze mensen wil helpen die vanuit intrinsieke motivatie de weg kunnen vinden naar het stoppen van misbruik van drugs. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die hulp kunnen gebruiken hierin. Alleen denk ik dat TO het dan meer in coaching en omgang van dagelijkse problemen moet zoeken dan echte verslavingszorg. En waarom ik negatief reageer in dit topic is omdat TO aannames heeft over verslaving die niet gestaafd zijn. Daarnaast vind ik het artikel behoorlijk stuitend en kan ik geen enkele hulpverlener (wat TO dus voor ogen heeft te worden met haar 'ervaringsdeskundigheid') serieus nemen die zegt; "als ik kan afkicken moet iedereen het kunnen". Iedereen is anders en door die benadering neem je jouw cliënten al niet meer serieus.

Achteraf gezien lijkt afkicken altijd een keuze maar om iemand echt te kunnen helpen moet je mee kunnen gaan naar 'rock bottom' en aanwezig kunnen zijn ook als andere in jouw ogen verkeerde keuzes maken. En niet het uitgangspunt hebben dat jij het beter weet dan de persoon die het ondergaat. Je weet niet wat andere nodig hebben en hoe diep ze moeten gaan om er vanuit intrinsieke motivatie weer bovenop te kunnen komen, of niet er bovenop komen. Er echt voor hulpbehoevende kunnen zijn is heel moeilijk en kan enorm frustrerend zijn. Door te denken dat je het zelf beter weet is totaal niet helpend. En TO laat dat in dit topic en met haar interviews teveel doorschemeren nu waardoor ik zo negatief reageer.
Strikjemetstippeltje,

Dan denk ik dat je inderdaad intensievere hulp nodig hebt dan een coach. Als iemand alles kwijt is door de drank, iedereen kwijt is, een delirium kan krijgen. En heftige afkickverschijnselen. Dan zit je in het laatste stadium van alcoholisme en dan is medische hulp genoodzaakt. Daar heb ik, inderdaad, absoluut niet de tools voor.

Ik moet er wel bij zeggen dat je niet weet in welke situatie ik mij bevond. Je weet niet of ik dingen ben kwijt geraakt, of ik schulden heb gemaakt, vrienden ben kwijtgeraakt.
Fluim,

Thanks voor de input. Ik trek het me ook niet echt aan, probeer ik althans. Het is duidelijk dat het de tongen losmaakt...

Er is inderdaad veel verborgen alcoholisme. Mensen die prima functioneren en alsnog een verslaving hebben. Ik ken er ook genoeg. Mensen lijden onder. Ik was er één van. Dit betekent niet dat het niet een probleem is.
Phoebe1982,

waarom zou ik me moeten schamen voor een alcoholprobleem... Ik ben er juist zo open over, omdat ik vind dat er meer over gesproken moet worden. Het is zou niet iets moeten zijn om je voor te schamen.

Het gaat niet om aandacht trekken. Ik kan wel betere manieren verzinnen.

Er heerst nog zo een taboe, en dat is te concluderen aan jullie reacties, op een alcoholverslaving.

Die mogen doorbroken worden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven