Wat is het risico
maandag 10 november 2014 om 17:05
Beste forumlezers
In mijn keuken heb ik een ventilatierooster zitten
Vanmiddag wilde ik dit schoonmaken en tot mijn grote schrik zag ik dat er een stukje asbest buis inzat
Waarschijnlijk heeft er een buis van dak van huis na keuken gezeten maar deze is bij renovatie 10 jaar terug verwijdetd maar is er dus een stukje blijven zitten
Kan dit kwaad en hebben wij de afgelopen jaren ( ik woon hier zelf 2 jaar) risico gelopen op het inademen van vezels
Ik heb vanmiddag woningbouw erbij gehad rn ze doen er niks aan want volgens hun kan het geen kwaad
Wie kan mij hierover meer vertellen
In mijn keuken heb ik een ventilatierooster zitten
Vanmiddag wilde ik dit schoonmaken en tot mijn grote schrik zag ik dat er een stukje asbest buis inzat
Waarschijnlijk heeft er een buis van dak van huis na keuken gezeten maar deze is bij renovatie 10 jaar terug verwijdetd maar is er dus een stukje blijven zitten
Kan dit kwaad en hebben wij de afgelopen jaren ( ik woon hier zelf 2 jaar) risico gelopen op het inademen van vezels
Ik heb vanmiddag woningbouw erbij gehad rn ze doen er niks aan want volgens hun kan het geen kwaad
Wie kan mij hierover meer vertellen
maandag 10 november 2014 om 18:37
Het kan ook vaak geen kwaad. Snap wel dat je je zorgen maakt. Heb ook een woning gekocht met asbest erin verwerkt.
Mag dit allemaal zelf verwijderen (ga ik ook doen), maar was er wel huiverig over. Op een gegeven moment dacht ik wel dat het tot 93 een veelgebruikt bouwmateriaal was. Werd gebruikt van muurpluggen tot dakbedekking. Heel veel mensen wonen in een woning waar asbest in zit. De mensen die ziek zijn geworden zijn de mensen die met dit spul gewerkt en dus verwerkt hebben. Zolang het materiaal niet verpulverd is loop je geen risico.
Mag dit allemaal zelf verwijderen (ga ik ook doen), maar was er wel huiverig over. Op een gegeven moment dacht ik wel dat het tot 93 een veelgebruikt bouwmateriaal was. Werd gebruikt van muurpluggen tot dakbedekking. Heel veel mensen wonen in een woning waar asbest in zit. De mensen die ziek zijn geworden zijn de mensen die met dit spul gewerkt en dus verwerkt hebben. Zolang het materiaal niet verpulverd is loop je geen risico.
maandag 10 november 2014 om 18:39
Denk jullie nu echt dat ik hier voor de lol berichten stuur
En ja misschien moet ik wel na paychiater
Alleen kan die mij niet vertellen hoeveel gevaar ik loop of al
Gelopen heb
De krassen waren heel opervlakkig die mijn schoonbroer gedaan heeft
Je moet toch iets om te kijken of het asbest is
Er zat ook verf op en dat heeft hij beetje weggekrast
Daarna hebben we het ook gelijk afgeplakt
Ik had gehoopt dat iemand mijn een duidelijk antwoord kan geven
En ja misschien moet ik wel na paychiater
Alleen kan die mij niet vertellen hoeveel gevaar ik loop of al
Gelopen heb
De krassen waren heel opervlakkig die mijn schoonbroer gedaan heeft
Je moet toch iets om te kijken of het asbest is
Er zat ook verf op en dat heeft hij beetje weggekrast
Daarna hebben we het ook gelijk afgeplakt
Ik had gehoopt dat iemand mijn een duidelijk antwoord kan geven
maandag 10 november 2014 om 18:39
maandag 10 november 2014 om 19:13
Als je het zeker wilt weten waarom haal je de gggd er dan niet bij? DIe komen kijken, laten een stukje testen en dan hoor je of je het zelf mag verwijderen, het kan laten zitten of dat ze de woningbouw aan gaan spreken om het te laten verwijderen.
Ik heb hier ook asbest en aangezien het laatste geen optie was (particuliere huurder en de zolder is officieel niet voor bewoning) heb ik in overleg toestemming gekregen om het zelf weg te halen.
Die toestemming kreeg ik niet zomaar. De man heeft zich er eerst van overtuigd dat ik idd handig genoeg ben en materiaal in huis had (pak, bril, speciaal mondkapje) en het asbest was zo bevestigd dat het in hele platen verwijdert kon worden.
Laat dus gewoon iemand komen, dan weet zeker wat je er wel en niet mee kan en mag.
Ik heb hier ook asbest en aangezien het laatste geen optie was (particuliere huurder en de zolder is officieel niet voor bewoning) heb ik in overleg toestemming gekregen om het zelf weg te halen.
Die toestemming kreeg ik niet zomaar. De man heeft zich er eerst van overtuigd dat ik idd handig genoeg ben en materiaal in huis had (pak, bril, speciaal mondkapje) en het asbest was zo bevestigd dat het in hele platen verwijdert kon worden.
Laat dus gewoon iemand komen, dan weet zeker wat je er wel en niet mee kan en mag.