Lijf & Lijn alle pijlers

krachttraining vrouwen

13-08-2013 22:55 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere meiden/vrouwen die ook fanatiek aan sport doen en niet omdat het "moet" maar omdat je het gewoon lekker vindt om te doen.

Sinds deze week ga ik trainen met een personal trainer, niet omdat ik zelf geen motivatie heb om te sporten (ik sport al jaren fanatiek), maar om weer een boost te krijgen en vooral aan mijn kracht te gaan werken (ik deed voorheen namelijk vooral cardio aangevuld met wat oefeningen, in elk geval was 3 kwart van een training cardio). Ik heb best wel kippenkracht...en het lijkt me gewoon een uitdaging om wat sterker te worden. Ik merk dat cardio me gaat vervelen omdat het ook wel makkelijk gaat. Oefeningen met gewichten is toch heel anders trainen en ik merk dat ik het wel een uitdaging vindt. Wie heeft hier ervaring mee? ik ken zelf namelijk geen vrouwen die krachttraining leuk vinden, iedereen vind het ook een beetje onzin dat ik dit nou leuk vind...

Ik ben namelijk wel slank van al het sporten, maar dat is dus door de conditietraining van al die jaren, dus ik sport dan ook niet om af te vallen.
Ravenloos, ik hen exact hetzelfde. Doe aan hardlopen en train 2x pw met een PT. Na ruim een half jaar merk ik dat erop verschillende plekken lijnen en spieren te zien zijn. Ook ik voel buikspieren onder m'n buikvetje. Dus het zit er wel, maar je ziet het nog niet (bovenin wel beetje, maar blijf zo'n laag bultje houden). Volgens PT heeft een platte buik, naast oefeningen vooral met voeding te maken. En laat ik dat nou net lastig vinden, vind zoveel lekker!
Wat is er op dit moment dan 'niet goed' aan jouw dieet?

Ik merk dat wanneer ik fulltime werk(dus meer beweeg dan nu ik werkloos thuis rondhang) en 4x per week sport, ik moeite heb met genoeg eten. mijn dagmenu ziet er ongeveer zo uit:

ontbijt:

1 volkoren boterham met roomboter en kaas

1 beker halfvolle melk

tussendoor:

1 stuk fruit of bakje yoghurt met fruit

lunch:

3 volkoren boterhammen met salade/gerookte kipfilet

1 stuk fruit

tussendoor:

handvol walnoten en amandelen

avondeten:

3 opscheplepels groente

150 gram aardappels/pasta/rijst (pasta en rijst volkoren/zilvervlies)

stuk vlees (kipfilet, rundvlees hamburger/tartaar

's avonds:

olijven/cracker met kipfilet/stukje kaas

tussendoor drink ik nog meer water (2/2,5liter per dag) en zo'n 3a4 kopjes koffie en/of thee

totaal zo'n 2200 kcal geloof ik. (volgens het voedingscentrum waar ik mn dagboek een tijd bijgehouden heb. 2200 was het gemiddelde over een paar weken tijd, incl cheatdays)

na het sporten eet ik trouwens een bakje yoghurt extra voor wat eiwit en vulling. heb shakes geprobeerd maar ik krijg die zoete troep nauwelijks weg......
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 28 september 2014 @ 18:58:

[...]

Fijn. Ik doe dit schema minimaal 1 keer per week en heb overgewicht.

Cardio warming up

- 10 min. fiets, level 6, snelheid 60 met heuvel

Kracht (2 sets van 20)

- adductor 1

- adductor 2

- chest press

- lunge L + biceps

- lunge R + side raise

Cardio:

- 10 min. loopband. level 6, snelheid 6

Kracht:

- cable row

- triceps extension

- decline bench

- leg raise (maar die kan ik echt niet 40 keer)

- side bend (helaas ook deze kan ik bijna niet)

Cardio:

- crosstrainer, 20 min level 5 snelheid 6. Verrassings programma

Ik vind het er prima uit zien maar heb er verder de ballen verstand van. In december heb ik een vervolg afspraak bij de sportschool om te kijken hoe het schema bevalt en of die aangepast moet worden.

Hopelijk ben je bekend met de termen, dat zal denk ik wel per sportschool verschillen.Hoe beviel het?
Ik snoep af en toe nog en dat zet aan. Kan het moeilijk laten. Daarnaast grijp ik vaak bij haast, geen boodschappen in huis, terug op dingen als ontbijtkoek, banaan, broodje buiten de deur, enz. Mijn PT aan dat o.a. aardappelen, brood en banaan funest zijn voor een platte buik. Maar bij mij kwam na een week salade en groentes het mn neus uit als lunch. Nu probeer ik veel met zelfgemaakte groente-fruitshakes, vooral spinazie en peer vind ik lekker. Hier gooi ik ook vaak schep eiwitpoeder bij, omdat ik veel sport.
Hallo,

ik heb me al even niet gemeld maar ben nog steeds bezig hoor.

Ben wel van 3 x in de week krachttraining naar 2 x gegaan en daarbij 1 x in de week hardlopen. Ik merk dat ik toch een hardnekkig vetlaagje heb dat niet weg wil. Ik hoop dat het zo wat minder wordt. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste 2 maanden 2 kilo ben aangekomen. Ik hoop natuurlijk dat het spieren zijn maar ik durf het niet te controleren met de vetmeter. Ik ben als de dood dat het toch vet blijkt te zijn en dan vind ik nooit meer motivatie als dit het resultaat is na 11 maanden trainen.

Ik vind mezelf er niet vetter uitzien en ik pas ook nog alle kleding maar toch, dat getalletje op de weegschaal doet wat met je.

Ik zat net even te googelen op de bulgarian bag want daar zag ik laatst iets over. Gebruikt iemand die toevallig? Het lijkt mij wel handig voor thuis maar ik zie voornamelijk hele grote mannen die het doen in de YouTube filmpjes.

Ik was bijna nog een nieuwe uitdaging aangegaan. De sportschool waar ik train, gaat meedoen met de mudmasters. Ik had me dus bijna laten ompraten maar de andere deelnemers zijn allemaal man en jonger dan ik dus ik laat het toch maar voorbij gaan. Ik wil niet de hekkensluiter zijn.

Het is ook in maart dus het kan nog wel eens flink koud zijn dan. Ook niet heel aanlokkelijk.

Afijn, ik ga voorlopig nog braaf naar de sportschool maar ik twijfel wel of ik over een paar maanden mijn abo ga verlengen. Ik vind het resultaat nog steeds magertjes (ja was het dat maar ).

Binnenkort maar weer een nieuw schema vragen. Ik denk dat ik in ieder geval lunges ga toevoegen. Ik had vorige week gebowld en ik had toch een spierpijn in m'n bil. Bij het gooien maak je ook een soort lunge natuurlijk. Wie weet hebben lunges meer effect dan de squats en andere been/bil oefeningen die ik nu doe.
Mrssomething, niet wegen maar meten.

Mudmaster pffff dat is inderdaad hele zwaar.

Ik merk in dat het rond mijn buik en middel allemaal een beetje aan het slinken is.

Mijn benen en billen gaat nog wel een tijdje duren, maar dat geeft niet. Het heeft nu eenmaal tijd nodig. Ik word sterker en ik voel de vormen komen in mijn armen (onder het laagje vet). Het is allemaal in de maak en daar wordt ik toch wel erg blij van.
Ik heb ook een tijd niet meer op 'mijn' topic geschreven. Was wel lekker bezig met trainen en lekker in vorm. Helaas 2 weken terug een flinke schouderblessure opgelopen. Frustrerend om veel nu niet te kunnen maar wel te willen! Nu vooral bezig met cardio om toch nog beetje fit te blijven. . Maar wel dodelijk saai.
Ja, ik meet ook regelmatig hoor maar dat vind ik ook niet waterdicht. Als je het meetlint een beetje scheef houdt dan scheelt het zo alweer een centimeter. Ik kom echter niet onder een bepaald aantal centimeters dus mijn omvang is nog niet afgenomen.

Onder het laagje vet voel ik inderdaad de spieren ook wel zitten maar het zou zo leuk zijn als je het ook zag.

Over het algemeen genomen ben ik wel tevreden over mijn lichaam, zeker gezien mijn leeftijd, alleen mijn derrière wil niet in vorm komen.

Ik vind het toch wel lastig om aan mijn mannelijke trainers te vragen of ik daar extra oefeningen voor kan krijgen. Stom natuurlijk want dat is hun werk maar ja, ik ben nu eenmaal niet zo'n held met dat soort dingen.

Ik moet ook nog steeds een ander schema vragen maar ik vertel mezelf altijd dat ze het veel te druk hebben met andere mensen. Ik weet dat ik net zoveel recht heb op begeleiding als de anderen maar ja, dat is theorie hè
Ik zie deze vandaag voorbij komen op Groupon. Is het wat denken jullie? http://www.groupon.nl/deals/landelijke- ... 8-48918696
Ik denk dat je na 1 week trainen toe bent aan een zwaarder gewicht/elastiek en dat je er dan eigenlijk niets meer aan hebt...
Ja, daar zit wat in.
.
.
.
Hoi Inglein, ik ken de bridge/hipthrust alleen in een opwaartse beweging maar ik begrijp dat jij hem in een soort positie vasthoudt? Neem dan je de glutes dan flink samen knijpt en dat dan 20 min. lang????
Ik ben net nieuw hier op het forum, omdat ik topics tegenkwam over krachttraining! Ik doe ook aan krachttraining! Ik sport minimaal 2 keer per week bij een soort sportschool, Ultimate Combi Training heet het. Je werkt elke keer met een challenge, die bestaat uit allerlei oefeningen. Gister had ik bv een challenge bestaande uit:

20 AMRAP (as many rounds as possible)

3 x frontsquat (squat met zwaar gewicht)

10 x jump squat

3 x herhalen

5 x push press (met kettlebells)

10 x puss press (even de naam vergeten, maar dan mét kniebuiging)

3 x herhalen.

Deze 2 x 3 rondes moet je dan zo vaak mogelijk doen in 20 min. Daarbij hebben we nog een warming-up en cooling-down.

Zo heb je elke dag een andere challenge waarbij je heel veel spiergroepen gebruikt. Erg afwisselend en dus super leuk!

Dit is de eerste vorm van sporten die mij ooit langer dan een maand heeft geïnteresseerd. Ik heb wel in de sportschool rond gelopen en mezelf er met tegenzin heen gesleept, ik was inderdaad 1 van die vrouwen die druk kletsend en lachend eigenlijk niks doet. En nu, mijn lichaam verandert en ik ben gemotiveerd. Ik hou ervan. Het enige waar ik nu tegen aan loop, is dat mijn motivatie lager wordt omdat ik tegen de spierpijn op zie. Dit komt voornamelijk door mijn voeding. Ik ben op zoek naar een beter voedingspatroon. Ik heb altijd low-carb en/of suikervrij gegeten voor ik ging sporten en dat werkt nu natuurlijk niet meer. Dus ik weet het niet. Gelukkig gaat mijn trainer hier wat aandacht aan besteden. Iemand tips? Op internet vind ik vooral voedingspatronen voor als je heel veel traint, ik zoek iets voor 2 keer in de week ongeveer.
Work hard, play hard
Hé WHPH dat klinkt wel veel als crossfit wat jij doet. Leuk maar idd heel zwaar. tenminste de Elite doet het super zwaar. Ik vind ze qua lichaam ook vaak te gespierd, maar goed dat is mijn mening.

Ik zou als ik jou was de site van Guy Droog even door nemen. Hij schrijft wel goede artikelen over voeding en training. Een goed stuk van hem is bijvoorbeeld "If it fits your macro's" Ik ben zelf ook een beetje aan het experimenteren qua voeding. Ik doe aan IF en vul af en toe My fitness pall in. Maar ben nog niet heel strict. Ik heb een hekel aan wegen en tellen.

Maar misschien heb je er wat aan...
Kijken jullie trouwens wel eens naar die fitspiration afbeeldingen op Pinterest bijvoorbeeld?

Ik zag net dat er een hele tegenbeweging is ontstaan omdat vrouwen er een vertekend beeld van zouden krijgen en (te)veel zouden gaan sporten/weinig eten om zo'n lichaam na te streven.

Nu kan ik me voorstellen dat wanneer je er vatbaar voor bent en een laag zelfvertrouwen etc. hebt, dit inderdaad tot dwangmatig sporten en/of lijnen zou kunnen leiden.

Ik zelf zit best goed in mn vel en ik vind mezelf niet lelijk o.i.d. Ik sport graag omdat ik me er fijn door voel en een sterker lichaam krijg. Dat het ook eens gezond is, is mooi meegenomen.

Toch voel ik me wel een beetje aangesproken door de fitspiration beelden. Als ik ergens naar streef en iets aan mezelf zou willen veranderen, dan is dat toch wel om meer op die lijven te lijken (meer spierdefinitie, iets minder buikje, ronde billen).

Hoe staan jullie tegenover die beelden, en wat voor soort lijf ' streef je na' ?
Ik herken een hoop in je stukje Ravenloos. Ik spreek mezelf "ook"geregeld tegen.

Nu weet ik niet hoe oud jij bent, ik word deze maand al weer 48 en heb 2 kids en van mijn 25ste tot zeker mijn 35ste niks meer aan sport gedaan. Vervolgens het sporten rond 38 jaar weer fanatiek opgepakt en ik moet eerlijk zeggen dat ik er nu beter uitzie dan in de sportloze periode. Maar ik kan niet meer spreken over wat voor lijf ik na streef.

Tenminste, ik kan niet realistisch een sportlijf van Pinterest nastreven. Ook al zie ik er in kleding behoorlijk goed uit.

Maar de zwaartekracht, plaatstelijk hardnekkig vet en hangend vel, dwarsbomen het streven nogal.

Dus, ook ik zit goed in mijn vel (hoewel de overgang komt om de hoek dus soms wat labiel maar niet wat lijf bere ft ). En ik sport omdat ik het lekker vind en toch nog steeds kleine verbeteringen zie.
Ik ben 27, dus ik zou nog in de buurt moeten kunnen komen van die afbeeldingen.

Maar om bovenstaande uberhaupt te zeggen(/typen) is al een beetje krom. Want 1.) ik zit toch goed in mn vel?! 2.) Die lijven zijn vaak echt niet gezond(???). Bij sommige is het vetpercentage zo laag dat ze niet eens meer ongesteld worden denk ik. Ook al zijn die meiden gespierd en ziet het er gezond uit. Ik kan me niet voorstellen dat ze er 365 dagen per jaar zo uitzien. Dat zijn toch meer wedstrijd-lijven zegmaar?
.
.
Ik het heerlijk om te doen!
.
Wat bedoel je met dat je bindweefsel nogal snel protesteert?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven