Dialect is mooi

13-11-2014 22:29 220 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar dialecten. En dat in een brede zin. Van het geknauw van de grunningers en het lijzige van de Amsterdammers, het luie van de Hagenees tot aan het voor mij moeilijke van de taal van de voerstreek onder Maastricht en alles wat er tussen zit.

Spreek je het zelf (nog) ?

Welke woorden gebruik je tegenwoordig nog die afwijken van het ABN?

Of ken je van vroeger?

Wat vind je zelf van je eigen dialect en hoe kijk je aan tegen andere dialecten?

Ik zelf kom uit de buurt van Rotterdam en pak wat mee van dat dialect en uitdrukkingen maar meer nog bekend met de Krimpenerwaard.

Zo heb ik het over biggels ruchten met de kluitenruif. Dat is onkruid wieden tussen de kiezelstenen met een hark.

En boerenstevig is een wurvel met twee spijkers. Een wurvel is dat draaiende houtje om bijvoorbeeld een konijnenhok dicht te maken. En zo is boerenstevig dus iets dat het zo stevig is dat het niet meer werkt.

Ook naar het Fries ben ik benieuwd, maar durf dat geen dialect te noemen. Evenals het Limburgs.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Geinig ... Ik ook. Ik vermoed in hetzelfde dorp.
quote:drentsedeerne schreef op 14 november 2014 @ 01:00:

[...]

'Puut of pute' is hier een (plastic)tasje en geen doei hoor! Haha een tasje is het ook idd. Maar puut is ook echt doei. Hoort in het rijtje van Moi.
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 01:05:

[...]

Haha een tasje is het ook idd. Maar puut is ook echt doei. Hoort in het rijtje van Moi.Ik moest gelijk denken aan pluut. Dat zeiden wij vroeger ipv politie of politieagent.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Maar ABN is het mooiste dialect. 😀
quote:harry13 schreef op 14 november 2014 @ 01:10:

[...]

Ik moest gelijk denken aan pluut. Dat zeiden wij vroeger ipv politie of politieagent.Bedoel je niet een juut?
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 01:10:

Maar ABN is het mooiste dialect. 😀

Vind je? Door school is dat verplicht door je (mijn) strot geduwd en je eigen dialect kwam speels aanwaaien, zonder dat het moeite kostte.

Ik kan dus erg genieten van juist die woorden in een dialect die niet in het ABN voorkomen.
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 01:13:

[...]

Bedoel je niet een juut?Ja dat kenden wij ook, maar is ook wat meer algemeen bekend. Misschien heeft een schoolvriend dit woord wel zelfbedacht?
quote:minnimouse schreef op 14 november 2014 @ 01:02:

Geinig ... Ik ook. Ik vermoed in hetzelfde dorp.
quote:harry13 schreef op 14 november 2014 @ 01:15:

[...]

Vind je? Door school is dat verplicht door je (mijn) strot geduwd en je eigen dialect kwam speels aanwaaien, zonder dat het moeite kostte.

Ik kan dus erg genieten van juist die woorden in een dialect die niet in het ABN voorkomen.

Dan hebben wij een andere opvoeding gehad wat dat betreft. Mijn ouders spraken altijd ABN tegen mij. Ze vonden het belangrijk dat ik de Nederlandse taal machtig was.

ik heb genoeg dialect opgevangen als er visite kwam. En ja, ik vind Nederlands een mooie taal.
Hier ook een dialect-sprekende.

Op mijn werk spreek ik ABN, thuis dialect.

Het is echt mijn moeders-taal; ik kan me nog altijd het beste uitdrukken in het dialect. Ik vind het ook prachtig om te horen, net als TO.

Voorbeelden te over; dus ik ga er maar niet aan beginnen anders zit ik hier morgen nog .
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
quote:Annelaure schreef op 14 november 2014 @ 01:16:

[...]

V.?
quote:minnimouse schreef op 14 november 2014 @ 01:22:

[...]

V.??
quote:ingelke_kepringelke schreef op 14 november 2014 @ 01:22:

Het is echt mijn moeders-taal; ik kan me nog altijd het beste uitdrukken in het dialect. Ik vind het ook prachtig om te horen, net als TO.

Voorbeelden te over; dus ik ga er maar niet aan beginnen anders zit ik hier morgen nog .Ik vermoed Fries.
quote:gladoortje74 schreef op 13 november 2014 @ 23:19:

Ik kom uit Zaanstad en je hebt wel een Zaans accentje maar echt dialect praten doen we hier niet. Je kunt horen of iemand Zaans praat, als je ze laat zeggen: er staat een kuiken in de keuken. Een echte Zaanse zal dan zeggen: er staat een keuken in de keuken. Het is al uitstervende, dat Zaanse accentje maar ik heb nog een oude buurman gehad die je bijna niet kon verstaan omdat ie zo Zaans praatte, haha. De kluft op gaan is een heuveltje op rijden. Dat is wat verwarrend als je iemand de weg uitlegt.

Mijn oma was Amsterdamse, uit de Jordaan. Ze had het alleen over de Moffen, Duitsers heb ik haar nog nooit horen zeggen. Een pikketanesie is een glaasje jenever. De politie noemde ze altijd smerissen. Ik vond het altijd zo lekker klinken. Ik heb ook nog een oud tante die nog leeft en die praat heeeel plat Amsterdams. Het heeft meer drama ofzo dan gewoon ABN. Lekker theatraal dan.

Wat grappig want zoveel herkenning. Zaanstad hier vlakbij, vrienden, school van kind en jaren gewerkt. Dat Zaans accent, dat de ui als een eu wordt uit gesproken is zo Zaans.

Maar ook, dat bijna iedere zin als een vraag gesproken wordt. Het woord "denk ?" aan het einde hoor je vaak en als het niet wordt uit gesproken dan stopt de zin in een open vraag...

Zo grappig ook dat je kluft noemt!

Mijn oma (Amsterdams) bedoelde dat ook als heuveltje... " hierna dat kluftje op en dan ben je er al.." ( kluft scoort ook goed bij woord spelletjes)

Man en ik zijn Amsterdammers.... Kennen/ kunnen, liggen/ leggen, hun/hen etc. Is ons beiden ingeprent, zo ook bij onze kinderen.

Toch zal een ander altijd ons accent herkennen.

Als een niet Amsterdammer een pikketanesie besteld klinkt dat anders.

Een echte platte Amsterdammer zegt..Hey skatje, nog pikketanuss van je... Dank je lieverddd en neem er zelluf ook eentje!!
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 00:17:

Ik mis de Friezen. 😯Je mist het dat iemand roept dat Fries geen dialect is? Bij deze. Fries is een taal.
quote:minnimouse schreef op 14 november 2014 @ 01:22:

[...]

V.?Nee maar wel vlakbij. Meer ga ik er niet over zeggen
Ik ben Brabants en ik dacht altijd dat ik niet echt Brabants sprak( Buiten die G dan) Totdat een Rotterdamse vriend me eens vroeg wat ik zei, dus ik herhaal het, waarop hij het nog een keer vroeg, en ik nogmaals herhaalde. Daarna werd het duidelijk: Hij verstond het wel, maar hij begreep het niet. En toen moest ik echt nadenken wat ik gezegd had,, en er waren dus een paar woorden waarvan ik echt dacht dat het Nederlands was, maar die dus een kilometer of wat verderop niet gebruikt/ begrepen worden.

Wat ik dan ook weer grappig, onbegrijpelijk vindt: Hij hoort echt geen verschil tussen Roosendaal, Den Bosch en Eindhoven en Scherpenheuvel (wat dus een stukje onder de grens in België ligt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:lucky82 schreef op 14 november 2014 @ 01:19:

[...]

Dan hebben wij een andere opvoeding gehad wat dat betreft. Mijn ouders spraken altijd ABN tegen mij. Ze vonden het belangrijk dat ik de Nederlandse taal machtig was.

ik heb genoeg dialect opgevangen als er visite kwam. En ja, ik vind Nederlands een mooie taal.

Oh nu begrijp jij mij verkeerd, en dat ligt aan mijn formulering. Ik ben gewoon met ABN opgegroeid maar zó los dat ik het dialect van de Krimpenerwaard mij totaal eigen heb gemaakt. En dat was voor mijn ouders ook totaal geen probleem. Ik werd in het spreken ervan pas gecorrigeerd in de tweede klas van het VWO. Komen ipv kommen, enzo.

Maar de Nederlandse taal is zoveel meer dan alleen een correcte grammatica. Kijk hoe afgelopen woensdag bij DWDD twee jonge vrouwen enthousiast zijn over de dichtkunst van Johnny de Selfkikcker, een opmaat voor de performance van Jules Deelder ea.

En in mijn ogen zit er ook in dialect een vorm van poëzie. En voor een goede baan moet je correct Nederlands kennen, dus ABN, maar om van de taal te houden moet je zijn afwijkingen kunnen omarmen. En van die afwijkingen heb ik weinig gezien tijdens mijn 6-jarige studie Nederlands aan het VWO. Er was één leraar die de moeite nam om een woord dat wij gebruikten na te zoeken in een dialecten-woordenboek.

Dat woord was vogelen. Dat had uiteraard overeenkomsten met het duitse woord wat neuken betekent. Maar bij ons betekende het proberen, in de zin van aanklungelen, (volgens Viva bestaat dát woord ook niet). De leraar wist te melden na hilariteit van medeleerlingen dat dat woord wel degelijk zo gebruikt werd maar regionaal in de Krimpenerwaard en sommige delen van Noord-Holland.

En als zoveel schoonheid genegeerd wordt dan vind ik dat dat ABN maar een beetje door mijn strot geduwd wordt.
quote:ingelke_kepringelke schreef op 14 november 2014 @ 01:22:

Voorbeelden te over; dus ik ga er maar niet aan beginnen anders zit ik hier morgen nog .Welk dialect Ingelke?

Ik kom uit Zaanstad en je hebt wel een Zaans accentje maar echt dialect praten doen we hier niet. Je kunt horen of iemand Zaans praat, als je ze laat zeggen: er staat een kuiken in de keuken. Een echte Zaanse zal dan zeggen: er staat een keuken in de keuken. Het is al uitstervende, dat Zaanse accentje maar ik heb nog een oude buurman gehad die je bijna niet kon verstaan omdat ie zo Zaans praatte, haha. De kluft op gaan is een heuveltje op rijden. Dat is wat verwarrend als je iemand de weg uitlegt.

Mijn oma was Amsterdamse, uit de Jordaan. Ze had het alleen over de Moffen, Duitsers heb ik haar nog nooit horen zeggen. Een pikketanesie is een glaasje jenever. De politie noemde ze altijd smerissen. Ik vond het altijd zo lekker klinken. Ik heb ook nog een oud tante die nog leeft en die praat heeeel plat Amsterdams. Het heeft meer drama ofzo dan gewoon ABN. Lekker theatraal.

Alleen kan ik niet goed raden waar iemand vandaan komt aan hoe ze praten. En ik versta er meestal niks van, dialect dan.

Ja hier ook. Zo is dat bij ons een stoep. Bijvoorbeeld de veerstoep naar een pont. Maar in Rotterdam is dat meer het trottoir.

Zo hadden wij Rotterdammers uitgelegd voor een visite dat wij woonden 400 meter na de 4e stoep zodra ze op de dijk waren. Maar ja, er zijn (bijna) geen trottoirs langs een dijk, dus die waren al 15 kilometer te ver gereden voordat ze maar omkeerden en besloten de weg te vragen. Toen hoorden ze dat stoep oprit betekende.

Ook hol of rol komt voor maar ik ken dat toch weer meer als grashelling van een dijk en in Utrecht gebruiken ze het woord horst voor stoep/oprit heb ik begrepen.
quote:mukske schreef op 13 november 2014 @ 23:16:

[...]

Limburgs is geen dialect!

Het Limburgs is op 14 februari 1997 officieel door de Nederlandse regering erkend als 'vreemde taal' onder het Europees handvest voor regionale en minderheidstalen.

Het Limburgs heeft een andere oorsprong dan het Nederlands.

Dialecten richten zich wat betreft de woordenschat, zinsbouw en spelling naar de standaardtaal. Geen van deze criteria is op het Limburgs van toepassing.

In het Limburgs zijn bovendien uitdrukkingen en grammaticale constructies behouden gebleven die in het Nederlands al eeuwen niet meer voorkomen.

Wat men abusievelijk 'Limburgse dialecten' noemt zijn in werkelijkheid varianten en tongvallen van de Limburgse taal ( en die komen in elke taal voor).

Limburgers zijn dus geen mensen die 'raar Nederlands' spreken maar gewoon mensen met een andere taal.

En ja.... Ik ben rasechte Limburgse en ik spreek het dagelijks.... Met mijn partner, kinderen, familie, vrienden, buren, de bakker, de huisarts en op het gemeentehuis want Limburgs is mijn taal!Geeft niet hoor.

Mijn oma was Amsterdamse, uit de Jordaan. Ze had het alleen over de Moffen, Duitsers heb ik haar nog nooit horen zeggen. Een pikketanesie is een glaasje jenever. De politie noemde ze altijd smerissen. Ik vond het altijd zo lekker klinken. Ik heb ook nog een oud tante die nog leeft en die praat heeeel plat Amsterdams. Het heeft meer drama ofzo dan gewoon ABN. Lekker theatraal.

Alleen kan ik niet goed raden waar iemand vandaan komt aan hoe ze praten. En ik versta er meestal niks van, dialect dan.ha! ik zag jouw naam 'Gladoor"al eerder en toen wist ik meteen uit welk gedeelte van zaanstad jij komt...Ik ben ooki zaanse en spreek een mengelmoes van zaans en amsterdams omdat mijn moeder amsterdamse is. Ik ben op het moment...door verhuizing een "kroosduiker"
Wat is een kroosduiker, Emmetje? Of eerder wie? Wie heten zo?
Plezaant dees ! Kunde golle grauje woorda kik zen gebore en getoge?

Ik praat overigens zo plat niet hoor :D
quote:annelore22 schreef op 14 november 2014 @ 02:59:

Plezaant dees ! Kunde golle grauje woorda kik zen gebore en getoge?

Ik praat overigens zo plat niet hoor :Dhij is wel leuk maar dit komt dus uit het gebied dat ik niet meer begrijp: golle grauje woorda

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven