Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel III

20-02-2013 10:30 2982 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel I en deel II zijn een groot succes. We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen ... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...
quote:matroesjka_ schreef op 25 november 2014 @ 16:44:

Weet ik niet, het was een gesprek met iemand die ik niet zo goed ken. Die het dus heel vervelend vond dat ze steeds moest gaan navragen bij haar ouders of ze haar tientje nog kon terug krijgen van de boodschappen.Dan weet je niet of het een gierige actie is.
quote:matroesjka_ schreef op 25 november 2014 @ 16:18:

Vinden jullie het gierig om je (oude) ouders geld te vragen voor de boodschappen die je voor ze doet? Context: het gaat om iemand die er heel warmpjes bij zit qua geld.Ligt helemaal aan de situatie. Hebben zij veel geld? Heb jij veel geld? Hoe vaak doe je boodschappen voor ze? Enzovoort
quote:marforce schreef op 25 november 2014 @ 15:05:

Ja en daar verbaas ik me echt over dat iedereen zo veel over heeft voor familie. Ik heb echt een goede band met mijn zus en ben ook echt bereid haar te helpen waar nodig. Maar die grens is wel bereikt nadat ik 4 weekenden lang geholpen heb. Dit betekende voor mijn een maand lang geen enkele dag vrij!

Daarom zie ik die komende 4 zaterdag ook als iets zakelijks, ik werk haar personeel in. Dat is niet een kwestie van even helpen. Ik bestempel dat als werk.

Ik verbaas me er juist weer over dat mensen geld gaan vragen als je ze gaat helpen. Wij doen dat nooit. Als familie help je elkaar vind ik, daar ga je geen geld voor vragen. Ook niet als dat 4 zaterdagen zijn.

Volgende keer helpen ze jou weer.
quote:marforce schreef op 25 november 2014 @ 15:05:

Ja en daar verbaas ik me echt over dat iedereen zo veel over heeft voor familie. Ik heb echt een goede band met mijn zus en ben ook echt bereid haar te helpen waar nodig. Maar die grens is wel bereikt nadat ik 4 weekenden lang geholpen heb. Dit betekende voor mijn een maand lang geen enkele dag vrij!

Daarom zie ik die komende 4 zaterdag ook als iets zakelijks, ik werk haar personeel in. Dat is niet een kwestie van even helpen. Ik bestempel dat als werk.

Ik verwijt je verder niet van een slechte zus of dat je onbereidwillig bent oid. Alleen vind ik zelf dat je grens om je nabije familie te helpen snel bereikt is en de daaropvolgende verwachting die je hebt bij het bieden van de hulp teveel van het goede. Ik begrijp dat je vrije dagen/weekende je lief zijn, maar in jouw situatie zou mijn familie mij van groter belang zijn.

En nogmaals, helemaal prima dat je het ziet als werk. Alleen zie ik en met mij een paar anderen forummers het niet zo en is hier geen sprake van goed of fout
quote:Lovestar schreef op 25 november 2014 @ 17:25:

[...]

Ik verwijt je verder niet van een slechte zus of dat je onbereidwillig bent oid. Alleen vind ik zelf dat je grens om je nabije familie te helpen snel bereikt is en de daaropvolgende verwachting die je hebt bij het bieden van de hulp teveel van het goede. Ik begrijp dat je vrije dagen/weekende je lief zijn, maar in jouw situatie zou mijn familie mij van groter belang zijn.

En nogmaals, helemaal prima dat je het ziet als werk. Alleen zie ik en met mij een paar anderen forummers het niet zo en is hier geen sprake van goed of fout

Dat hangt er toch ook weer vanaf van hoeveel energie je op het einde van je werkweek nog hebt?

Ik werk zelf 'maar' 27u maar door omstandigheden zou ik het nooit aankunnen om een maand lang geen enkele vrije dag te hebben, dan mag je me van de grond rapen en kost het me minstens een half jaar voor ik terug een beetje mens ben.

Als iemand mij na een maand van 7/7 werken vraagt nog 's 4 weken 6/7 te werken dan zou ik dat gewoon niet kunnen, en àls ik het zou kunnen dan zou daar toch iets tov. moeten staan dat voor mij opweegt tegen mijn noodzakelijke rust.

In dat opzicht bekeken zou 800¤ voor mij niet volstaan, niet omdat ik zus zou willen leegzuigen, maar omdat die 800¤ voor mij totaal niet opweegt tegen de gemiste rust en tegen hoe lang het duurt voor ik dat weer 'ingehaald' krijg, en voor mijn lijf maakt het echt niet uit of het om een zakelijke relatie dan wel zus gaat.
Ik vind helpen in de zin van 'helpen klussen bij verhuizen' en zelfs 'hand- en spandiensten doen bij de opstart van iemands eerste bedrijfje' echt totaal wat anders dan 4 volle dagen komen werken in een goed lopend bedrijf.

Dat laatste zou ik zelf echt nooit vragen aan een familielid of vriend.

Ik vind het hetzelfde als bijvoorbeeld:

Iemand helpen met zijn privé-belastingaangifte of bij de boekhouding van een klein startend bedrijfje: kun je als vriendendienst beschouwen.

Maar je zus vragen om gratis de boekhouding te doen voor je succesvolle bedrijf (met personeel en al) gaat niet meer over een vriendendienst. Dan wordt het inmiddels misbruik maken van iemamds expertise en bereidheid tot helpen.

Als je bedrijf eenmaal zo goed loopt lijkt me het logisch dat je gewoon een gepaste vergoeding wil betalen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:bubblesdevere schreef op 25 november 2014 @ 17:48:

[...]

Dat hangt er toch ook weer vanaf van hoeveel energie je op het einde van je werkweek nog hebt?

Ik werk zelf 'maar' 27u maar door omstandigheden zou ik het nooit aankunnen om een maand lang geen enkele vrije dag te hebben, dan mag je me van de grond rapen en kost het me minstens een half jaar voor ik terug een beetje mens ben.

Als iemand mij na een maand van 7/7 werken vraagt nog 's 4 weken 6/7 te werken dan zou ik dat gewoon niet kunnen, en àls ik het zou kunnen dan zou daar toch iets tov. moeten staan dat voor mij opweegt tegen mijn noodzakelijke rust.

In dat opzicht bekeken zou 800¤ voor mij niet volstaan, niet omdat ik zus zou willen leegzuigen, maar omdat die 800¤ voor mij totaal niet opweegt tegen de gemiste rust en tegen hoe lang het duurt voor ik dat weer 'ingehaald' krijg, en voor mijn lijf maakt het echt niet uit of het om een zakelijke relatie dan wel zus gaat.Nee tuurlijk! Je moet inderdaad niet jezelf uitputten of ver boven je max gaan. Dan vind ik niet eens dat het een punt moet zijn. Echter in de situatie van Marforce kan ze wel die 4 dagen in het weekend extra werken, tegen een bepaalde vergoeding. Ongetwijfeld is ze dan wel heel erg moe, maar ik neem aan in redelijke termen. Anders moet je het sowieso niet doen
quote:Broedkippetje schreef op 25 november 2014 @ 18:02:

Ik vind helpen in de zin van 'helpen klussen bij verhuizen' en zelfs 'hand- en spandiensten doen bij de opstart van iemands eerste bedrijfje' echt totaal wat anders dan 4 volle dagen komen werken in een goed lopend bedrijf.

Iemand helpen met zijn privé-belastingaangifte of bij de boekhouding van een klein startend bedrijfje: kun je als vriendendienst beschouwen.

Maar je zus vragen om gratis de boekhouding te doen voor je succesvolle bedrijf (met personeel en al) gaat niet meer over een vriendendienst. Dan wordt het inmiddels misbruik maken van iemamds expertise en bereidheid tot helpen.

Als je bedrijf eenmaal zo goed loopt lijkt me het logisch dat je gewoon een gepaste vergoeding wil betalen.

Maar toch niet bij familie en vrienden?

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar geld vragen aan familie of vrienden snap ik niet. Je helpt elkaar toch als je vrienden of familie bent?

Wat maakt het dan uit of je iemand helpt met klussen 4 dagen lang of je helpt iemand met de boekhouding.

Het is toch best raar dat je voor 4 dagen iemand moet inhuren terwijl je een familielid hebt die zelf heel goed is in die klus?
@Broedkippetje

Iedereen verstaat weer wat anders onder helpen en heeft andere grenzen.

Persoonlijk denk ik dat mijn zus het wel gratis voor mij zou doen Als het niet te veel uit de klauwen loopt.....Als ik een heel personeelbestand heb en ze is elke week een dag bezig vind ik wat anders.
quote:Broedkippetje schreef op 25 november 2014 @ 18:02:

Als je bedrijf eenmaal zo goed loopt lijkt me het logisch dat je gewoon een gepaste vergoeding wil betalen.Zus wil haar gewoon betalen hoor, ze verwacht niet dat zij gratis komt werken. Alleen vindt TO het te weinig en wil ze een cadeau uitzoeken ter waarde van 800 euro.
quote:gedanst schreef op 25 november 2014 @ 18:08:

[...]

Maar toch niet bij familie en vrienden?

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar geld vragen aan familie of vrienden snap ik niet. Je helpt elkaar toch als je vrienden of familie bent?

Wat maakt het dan uit of je iemand helpt met klussen 4 dagen lang of je helpt iemand met de boekhouding.

Het is toch best raar dat je voor 4 dagen iemand moet inhuren terwijl je een familielid hebt die zelf heel goed is in die klus?

Dus een boekhouder moet maar gewoon bij al zijn familieleden de belastingaangifte komen doen, en tevens de boekhouding van eventuele bedrijfjes die die familieleden hebben? Want het is voor hen immers zonde iemand in te huren terwijl Piet het heel goed kan.

En een ict-er kan elk weekend wel bij iemand uit de familie opdraven om de nieuwe computer te installeren, draadloos internet te regelen of een virus te verwijderen.

De auto-monteur onderhoudt alle auto's, de pedagogisch medewerker komt elk weekend voor alle neefjes/nichtjes oppassen?

Ik ben in loondienst en moet vaak een verslag schrijven. Is het dan ook redelijk dat mijn broer, die communicatie-adviseur is, dat even voor mij doet?

Er is echt een grens aan wat redelijk is om als vrienden/familiedienst te verwachten. Als je gewoon een goed lopend bedrijf hebt waar je je broodwinning uit haalt is het niet redelijk om steeds een slaatje te willen blijven slaan uit je familieleden. Die diensten kun je dan gewoon, net als elke ondernemer, opnemen in je begroting.
quote:minnimouse schreef op 25 november 2014 @ 18:11:

[...]

Zus wil haar gewoon betalen hoor, ze verwacht niet dat zij gratis komt werken. Alleen vindt TO het te weinig en wil ze een cadeau uitzoeken ter waarde van 800 euro.

Zus kwam daar niet uit zichzelf mee, TO moest het vragen.

Maar ik reageer vooral op mensen die zeggen dat je zoiets gewoon moet overhebben voor je zus zonder betaling te verwachten.
quote:Broedkippetje schreef op 25 november 2014 @ 18:14:

[...]

Dus een boekhouder moet maar gewoon bij al zijn familieleden de belastingaangifte komen doen, en tevens de boekhouding van eventuele bedrijfjes die die familieleden hebben? Want het is voor hen immers zonde iemand in te huren terwijl Piet het heel goed kan.

En een ict-er kan elk weekend wel bij iemand uit de familie opdraven om de nieuwe computer te installeren, draadloos internet te regelen of een virus te verwijderen.

De auto-monteur onderhoudt alle auto's, de pedagogisch medewerker komt elk weekend voor alle neefjes/nichtjes oppassen?

Ik ben in loondienst en moet vaak een verslag schrijven. Is het dan ook redelijk dat mijn broer, die communicatie-adviseur is, dat even voor mij doet?

Er is echt een grens aan wat redelijk is om als vrienden/familiedienst te verwachten. Als je gewoon een goed lopend bedrijf hebt waar je je broodwinning uit haalt is het niet redelijk om steeds een slaatje te willen blijven slaan uit je familieleden. Die diensten kun je dan gewoon, net als elke ondernemer, opnemen in je begroten.

Zeker niet bij alle familieleden en alle vrienden, maar toch wel bij je eigen zus in dit geval?

Nogmaals, iedereen moet het zelf weten, maar om te verwachten dat je er geld voor krijgt en dan ook nog zo veel, begrijp ik niet.
quote:Lovestar schreef op 25 november 2014 @ 18:10:

@Broedkippetje

Persoonlijk denk ik dat mijn zus het wel gratis voor mij zou doen Als het niet te veel uit de klauwen loopt.....Als ik een heel personeelbestand heb en ze is elke week een dag bezig vind ik wat anders.Zus heeft een personeelsbestand en vraagt TO om elke week een volle dag bezig te zijnl gedurende een maand. Ik vind dat behoorlijk 'uit de klauwen lopen', zeker nadat TO al een maand lang 2 dagen per week haar zus heeft geholpen.
quote:Lovestar schreef op 25 november 2014 @ 18:10:

@Broedkippetje

Persoonlijk denk ik dat mijn zus het wel gratis voor mij zou doen Als het niet te veel uit de klauwen loopt.....Als ik een heel personeelbestand heb en ze is elke week een dag bezig vind ik wat anders.

Dit dus.

Als het maar om 4 dagen gaat doe ik het graag voor mijn zus en ik zou het ook heel normaal vinden als mijn zus dat gratis voor mij zou doen.
quote:gedanst schreef op 25 november 2014 @ 18:19:

[...]

Zeker niet bij alle familieleden en alle vrienden, maar toch wel bij je eigen zus in dit geval?

Nogmaals, iedereen moet het zelf weten, maar om te verwachten dat je er geld voor krijgt en dan ook nog zo veel, begrijp ik niet.

Ik bekijk het vanuit zus:

Zou jij van je eigen zus verwachten om een maand lang een volle dag per week (naast haar eigen fulltime werkweek!) jou te komen helpen in je goed lopende bedrijf?

Ik zou het zelfs afslaan als ze het zou aanbieden.
MOET niks natuurlijk. Mijn vriend heeft een beroep waarbij hij vaak wordt gevraagd door anderen. Meestal tegen betaling, maar familie NOOIT. Geen haar op zijn hoofd die daar aan denkt en hij lacht zich kapot denk ik als familie iets van vergoeding zou aanbieden

Je moet zelf je grenzen aangeven. Natuurlijk moet je er geen dagtaak aan hebben. En wat iemand redelijk vindt, is dat anders voor een ander. Maar dan zijn we toch met elkaar eens? En slaatje slaan uit je familie.....Als ik dat tegen mijn familie zou zeggen, dat grappen ze terug dat ik dan maar meer voor hun moet doen want anders kunnen ze geen slaatje uit mij slaan meer
quote:Broedkippetje schreef op 25 november 2014 @ 18:22:

[...]

Zou jij van je eigen zus verwachten om een maand lang een volle dag per week (naast haar eigen fulltime werkweek!) jou te komen helpen in je goed lopende bedrijf?

Ja dat zou ik wel verwachten. En ik zou het omgekeerd dus ook geen probleem vinden om te doen.

Niet voor iedereen, maar voor heel goede vrienden en directe familieleden zou ik dat zeker over hebben.
quote:Broedkippetje schreef op 25 november 2014 @ 18:20:

[...]

Zus heeft een personeelsbestand en vraagt TO om elke week een volle dag bezig te zijnl gedurende een maand. Ik vind dat behoorlijk 'uit de klauwen lopen', zeker nadat TO al een maand lang 2 dagen per week haar zus heeft geholpen.

Nee joh! Het is eenmalig 4x een zaterdag. En het is overigens niet de TO

Iedereen heeft zijn eigen grenzen en ik had het niet raar gevonden als Marforce nee had gezegd. Maar ze zegt ja en noemt dan in mijn ogen een belachelijk groot bedrag. Het feit dat ze iets mag uitkiezen van dat bedrag vind ik ook teveel van de goede.
quote:Broedkippetje schreef op 25 november 2014 @ 18:22:

[...]

Ik verwacht het niet......Maar zou het wel vragen

En het bedrijf loopt weliswaar goed, maar is nog bezig met opstarten hé? Net verhuisd naar een ander pand.
Het gaat om acht dagen, niet om vier. Ze heeft er al vier dagen werk opzitten.

Ik vind het nogal wat om zoiets te verwachten. Dat je erop hoopt, oké.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Lovestar schreef op 25 november 2014 @ 18:28:

[...]

Nee joh! Het is eenmalig 4x een zaterdag. En het is overigens niet de TO

Iedereen heeft zijn eigen grenzen en ik had het niet raar gevonden als Marforce nee had gezegd. Maar ze zegt ja en noemt dan in mijn ogen een belachelijk groot bedrag. Het feit dat ze iets mag uitkiezen van dat bedrag vind ik ook teveel van de goede.Ja dat vind ik ook. Ze had ook kunnen zeggen dat ze lekker samen uit eten gingen na die 4 dagen als traktatie. Of een bon voor een etentje, een avondje uit of wat dan ook. Maar iets uitzoeken voor 800 euro gaat echt nergens meer over vind ik. Dat vraag je niet aan je zus. Maar dat vind ik.
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 18:29:

Het gaat om acht dagen, niet om vier. Ze heeft er al vier dagen werk opzitten.

Ik vind het nogal wat om zoiets te verwachten. Dat je erop hoopt, oké.Die andere 4 dagen waren helpen met klussen/ verhuizen toch? Of lees ik het verkeerd?
Ja, klopt, maar die zaterdagen is ze dan toch ook kwijt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 25 november 2014 @ 18:37:

Ja, klopt, maar die zaterdagen is ze dan toch ook kwijt?

Dat is waar. Maar dat is niet haar specialiteit toch?

Iedereen kan helpen met verhuizen/ klussen/ verven enzovoort. Dat staat m.i. los van haar kennis. Daarvoor wordt ze nu 4 dagen gevraagd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven