Gezondheid alle pijlers

De overgang

28-11-2014 16:40 28 berichten
Op mijn werk kreeg ik een uitnodiging om deel te kunnen nemen aan een cursus/training voor vrouwelijke medewerkers die (bijna) in de overgang zijn, gericht op het omgaan met de veranderingen die de overgang met zich meebrengt.

Omdat ik me nog helemaal niet zo oud voel heb ik op internet eens gekeken wanneer ik dit mag gaan verwachten en hoe erg dat is. Ik vond ook een zelftest (http://www.vrouwenovergang.nl/overig/zelftest.php) met o.a. vragen over slecht slapen, vergeetachtigheid en hartkloppingen (tja, wie heeft dat niet wel eens?), scoorde 12 punten waarbij gezegd werd dat ik vrijwel zeker in de overgang ben

Nu heb ik daar wel mijn twijfels over, dus ik vroeg me af of jullie die test eens kunnen maken om te kijken of je net zo hoog scoort. Misschien is het wel echt zo, maar dan ga ik echt geen training volgen met 'vrouwen die hetzelfde meemaken'

En als je er echt middenin zit, is het dan erg?
Ik zit al bijna 3 jaar in de overgang en heb maar 6 punten, dus die test zegt, wat mij betreft, helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Betje, er zijn net als zwangerschapstests ook overgangstests (alleen online) te koop.

O.a. bij Bol.com (ja echt ) http://www.bol.com/nl/p/e ... ze-test/9200000012129773/

Dus als je wil weten of het echt zo is, dan kun je zoiets proberen.

Die meet bepaalde hormoonhoeveelheden in je urine, want dat verandert als je in de overgang bent.

Uiteraard kan het via de huisarts (daarna) ook bevestigd worden.

Ik geloof sowieso niet in van die vragenlijstjes via internet.

Overigens staan er ook veel algemene klachten in die lijst, die kunnen ook hele andere oorzaken hebben.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Ik zit niet in de overgang en ik scoor meer dan tien punten.
quote:skurar schreef op 28 november 2014 @ 17:00:

Ik zit niet in de overgang en ik scoor meer dan tien punten.

Laat me raden: onregelmatige menstruatie, stemmingswisselingen, depressief, vergeetachtig?

Niet persoonlijk hoor, maar het zijn algemene klachten en daarmee hoef je niet áltijd in de overgang te zijn.
Overgangstests?????????

Wéér wat geleerd vandaag.
quote:Miss.Innuendo schreef op 28 november 2014 @ 17:01:

[...]

Laat me raden: onregelmatige menstruatie, stemmingswisselingen, depressief, vergeetachtig?

Niet persoonlijk hoor, maar het zijn algemene klachten en daarmee hoef je niet áltijd in de overgang te zijn. Bingo.
Er staat bij die test 'Gemiddeld begint bij vrouwen de overgang tussen hun 35e en 40 jaar'. Dat verbaast me. Ik ben 45 en had altijd het idee dat de overgang pas later begint, ergens richting de 50. Ik heb 10 punten, maar ik heb zelf niet het idee dat ik al in de overgang ben.
quote:prik schreef op 28 november 2014 @ 17:02:

Er staat bij die test 'Gemiddeld begint bij vrouwen de overgang tussen hun 35e en 40 jaar'. Dat verbaast me. Ik ben 45 en had altijd het idee dat de overgang pas later begint, ergens ruchting de 50. Ik heb 10 punten, maar ik heb zelf niet het idee dat ik al in de overgang ben.

Dat idee had ik ook, totdat ik er laatst achterkwam dat het bij mij toch echt zo was.

En vermoedelijk al een paar jaar gaande was ook.

Mijn kin viel op de grond toen ik de conclusie trok

Ik voel me namelijk nog steeds 27 uiteraard
Mijn menstruatie is trouwens regelmatiger dan ooit, maar wel minder heftig. Dat vind ik alleen maar fijn, dus ik heb er nog geen last van.
Ik heb de test gedaan, en die bevestigde wat ik al wist; dat ik in de overgang ben. Niet zo gek, want ben net 50 geworden. Hoe oud ben jij, TO? Als je het echt zeker wilt weten, kun je bij de huisarts een bloedtest laten doen (geloof ik, zelf nooit gedaan).

Maar wat me eigenlijk nog het meest verbaast is dat er serieus werkgerelateerde trainingen bestaan voor zoiets. Het moet toch niet gekker worden..... Lijkt me trouwens echt vreselijk, zo'n training, moet er niet aan denken.

Oja, je vraagt ook nog of het erg is als je er middenin zit. Tja, dat zal wel van persoon tot persoon verschillen. Echt leuk is het af en toe niet (vind ik), maar ook weer geen ramp. Heb het idee dat de overgang nu wel erg gemedicaliseerd wordt, als er ook al trainingen voor zijn, pffff. En als je wilt kun je zo'n beetje elke vage klacht wel ophangen aan de overgang.
Nothing happens for a reason
Hee maar Betje, als jij nou gewoon naar die training gaat kun je ons daarna vertellen wat we moeten weten.
Ik ben in de overgang en heb de vragen bekeken. Wat een suffe vragen zeg. Het zijn klachten ( bijv die over depressiviteit ) die door van alles kunnen komen. Het zijn echter best veel vragen rondom de psyche dus als je daar klachten van hebt ( agv welke oorzaak dan ook) dan telt dat lekker aan in de totaalscore. Dat wil niet zeggen dat je in de overgang bent.

Maar ik vind het initiatief best ok. Er is aandacht voor blijkbaar.
Je bent zelf een theepot
quote:prik schreef op 28 november 2014 @ 17:02:

Er staat bij die test 'Gemiddeld begint bij vrouwen de overgang tussen hun 35e en 40 jaar'. Dat verbaast me. Ik ben 45 en had altijd het idee dat de overgang pas later begint, ergens richting de 50. Ik heb 10 punten, maar ik heb zelf niet het idee dat ik al in de overgang ben.

Het is een lang proces he? Verminderde vruchtbaarheid is bijv een begin en ja, dat begint echt wel rond die leeftijd.

Dan kun je nog steeds regelmatig menstrueren.

Vrouwen in die leeftijd die geen hormonale ac gebruiken hebben vaak wel een veranderd patroon. Dat ze er niet bewust van zijn ( of het verbinden aan iets anders) is een tweede.

De overgang duurt 10-12 jaar. Er zijn in het begin vaak weinig klachten maar wel veranderingen
Je bent zelf een theepot
Ik ben in het verleden wel eens naar een vrouwennetwerkdag geweest en dat vond ik al erg, laat staan dat ik het met vrouwen over de overgang moet hebben in een driedaagse cursus

Zo'n testje lijkt me dan wel weer wat, hoewel ik toch echt niet denk dat het al zover is. Ik ben 42, heel regelmatig ongesteld, en heb geen last van opvliegers of nachtzweten (volgens mij de échte verschijnselen). Mijn moeder kwam ook pas ruim na haar 50e in de overgang en dat schijnt wel voorspellende waarde te hebben.

Maar die vragenlijst is dus een beetje onzinnig, fijn om te weten Misschien zijn er ook wel mannen die 10+ punten scoren.
Ik ben 51, scoor 26 punten (maar volgens mij zou ik diezelfde punten 20 jaar geleden ook al gescoord hebben en intussen heb ik toch nog zes kinderen bebaard). Maar als je een test nodig hebt om te weten of je in de overgang zit dan kun je het misschien maar beter niet hebben. Is het strakjes voorbij voor dat je er erg in hebt. En als je het weet, wat kun je dan met die informatie. Dus ondanks mijn leeftijd en de uitslag van de test heb ik zelf nog steeds het idee niet in 'de overgang' te zijn. Maar als men het zo wil noemen ook prima. Dan weet ik in ieder geval dat die 'overgang 'reuze meevalt. En heb ik er in ieder geval geen cursus of training voor nodig hoe er mee om te gaan.
of je in de overgang bent is altijd wat moeilijk te zeggen. Ikzelf had dat idee al een aantal jaren en heb toen een urinetest gekocht via internet.

mijn huisarts wilde namelijk geen bloed prikken omdat dit volgens haar alleen zin heeft ná de overgang. (dus als je een jaar lang niet meer gemenstrueerd hebt en om het hormoongehalte te bepalen dus)

de periode naar de overgang toe heet perimenopauze, duurt ca 10 jaar (!) en heeft diverse kenmerken. Hierboven zijn ze al genoemd, maar ik heb voornamelijk last van de lichamelijke klachten als droge slijmvliezen, (kan geen lenzen meer verdragen), moet nu ook door de weeks glijmiddel op siliconenbasis aanbrengen omdat ik erg droog ben en dit vervelende bijwerkingen heeft, maar ik merkte het vooral aan de menstruatie die in de afgelopen jaren afnam van heel heftig naar steeds minder heftig en nu naar slechts 2 dagen per maand. Ik ben -letterlijk- aan het opdrogen. Dat vind ik soms wel moeilijk; de maatschappij is gericht op jong en vruchtbaar. Ik moet echt weer mijn draai vinden en een nieuwe horizon ontdekken. Valt niet mee soms. Maar ik zit niet bij de pakken (lees: tenaladies) neer hoor! Welnee. En upside: ik hoef nu veel minder maandverband te kopen. Scheelt bergen!
Soms wil ik iemand vermoorden, zo veel woede in mij af en toe zonder reden. IK geschrokken van mijn zelf rennen naar mijn huisarts... en volgens mijn huisarts: overgaan.
Maar Betje Big, als je pas 42 bent en nog geen last hebt van de échte overgangsverschijnselen, waarom zou je je er dan nu al mee bezig houden? Ik zou daar lekker mee wachten hoor, dat speelt nu nog helemaal niet (laat staan dat je er een "training" voor moet volgen).
Nothing happens for a reason
Heeft zo'n training wel zin? Het is bij iedereen anders, ik heb en had nergens last van, wel zo nu en dan een opvlieger maar daar bleef het dan ook bij. Bovendien kon ik daar de klok op gelijkzetten, 's avonds rond 23.00. Anderen hebben last van stemmingswisselingen, twintig opvliegers op een dag, onverwachte bloedingen, migraine (dat was bij mij op slag verdwenen), slecht slapen enz..
verba volant, scripta manent.
Die trainingen zijn niet echt nieuw hoor, vroeger gaf een 'vriendin' van mijn moeder al leiding aan VIDO (ja, Vrouwen In De Overgang) groepen. Kon nergens anders over praten. Was trouwens een vreselijk onaardig mens, dat ben ik vanaf toen gaan verbinden met de overgang, dat je dan een bitch wordt of zo :-)

Ben zelf inmiddels 51, en zeker weten in de overgang. Maar heb de meest genoemde verschijnselen niet. Toen ik er een jaar of 5 geleden tegen mijn huisarts over begon dat ik dacht dat ik in de overgang kwam (merkte veranderingen op) was het antwoord: de overgang is een half jaar Kennelijk vond hij de rest niet van belang.

Scoor 12 punten op de test, maar zoals eerder ook al gezegd: deels voor zaken die er eerder ook al waren. Het zegt me niet zo veel.
Ik kan me voorstellen dat je als werkgever met een vrouwelijke werkomgeving dit soort trainingen geeft om meer begrip voor elkaar op de werkvloer te creëren.

Maar ik werk in een hele mannelijke omgeving. Ik zou pissig worden als iemand met zo'n training aan kwam, denk ik.

Dan kunnen ze beter al die kerels naar zo'n training sturen om begrip te creëren voor mij
Een cursus voor mannen: "Snap de menopauze"

En dan dus niet alleen voor partners, maar dus ook voor collega's.
Je hebt ook de pré-overgang, dan beginnen er symptomen die de overgang aankondigen.

Dat kan al erg vroeg zijn en veelal wordt dat niet onderkend door artsen.

Ik had ook allerlei vage klachten jaren geleden, maar ik heb al jaren geen baarmoeder meer (wel eierstokken dus hormonaal verandert er niets) dus geen menstruatie en dan weet je al helemaal niet wat er aan de hand is.

Allerlei onderzoeken gehad maar ik mankeerde niets natuurlijk.

Maar ik had een geweldige gynaecoloog die zich gespecialeerd heeft in overgangsklachten en die zag het wel.

Inmiddels een paar jaar verder en ik zit er vol in.

Echter, ik heb een preparaat gekregen van die arts. Een smeersel wat je op een lang lichaamsdeel moet smeren, op je been dus.

Dit middel is overal in Europa te koop maar niet in Nederland.

Mijn arts heeft deals gesloten met een Duitse apotheker (wij wonen hier vlak aan de grens) en daar kun je het ophalen, op recept.

Er schijnt in Maastricht (ergens in het zuiden, daar wil ik af zijn) een internationale apotheek te zijn die het ook heeft.

Maar ik woon maar 5 mins van Duitsland af dus lekker makkelijk.

In het begin gebruikte ik het elke dag en de klachten verdwenen.

Nu hooguit nog maar 1 keer per maand, als ik weer hartkloppingen heb of zo.

Geweldig middel!
Het is fijn als de overgang zonder al te veel klachten aan je voorbij gaat, maar er is een behoorlijk ziekteverzuim onder vrouwen die gerelateerd is aan de overgang. Zo vreemd is het dus niet om als bedrijf zulke trainingen te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven