Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel III

20-02-2013 10:30 2982 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel I en deel II zijn een groot succes. We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen ... uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten...
quote:NummerZoveel schreef op 09 december 2014 @ 10:50:

[...]

Dat geld wordt gevraagd omdat de "gasten" er elke keer weer zo'n ranzige teringbende van maken dat er een medewerker op gezet moet worden om de boel netjes te houden! Wat denk je dat dat kost? Veel geld! En dus wordt het uitbesteed aan een zelfstandig onderneemster die de beroerdste niet in om die gore bende op te ruimen!Dan nog zou het restaurant/cafe die onderneemster moeten betalen. Je bent daar te gast en daar betaal je voor in de vorm voor de rekening voor het eten. Dit is duurder dan thuis eten omdat je de service krijgt van niet hoeven koken, afwassen enz. En toiletgebruik hoort bij die service.
quote:AnAppleADay schreef op 09 december 2014 @ 10:53:

[...]

Dan nog zou het restaurant/cafe die onderneemster moeten betalen. Je bent daar te gast en daar betaal je voor in de vorm voor de rekening voor het eten. Dit is duurder dan thuis eten omdat je de service krijgt van niet hoeven koken, afwassen enz. En toiletgebruik hoort bij die service.Of dat er bij hoort bepaalt de ondernemer.
quote:NummerZoveel schreef op 09 december 2014 @ 10:56:

[...]

Of dat er bij hoort bepaalt de ondernemer.Dat klopt, maar voor mij zou het voor slechte service staan. Bij een restaurant betekent dat dat ik waarschijnlijk niet terug kom. Bij 's avonds op stap vind ik service minder belangrijk en zou het me minder uitmaken.
quote:dingie schreef op 09 december 2014 @ 10:21:

[...]

Helemaal mee eens! Als ik ergens zit en wat drink of iets koop vind ik dat ik ook gewoon naar de wc moet kunnen zonder betalen, dat vind ik bij de service horen. Dat zo'n wc juffrouw misschien ook 'uitgebuit' wordt door zo'n horeca gelegenheid of warenhuis vind ik daar los van staan. Ben wel eens in een café naar de wc geweest waarvan ik niet wist dat je moest betalen en werd toen afgebekt door de toiletdame die geheel uit haar panty ging, zelfs als ik al geneigd was om nog te betalen had ik het dan niet meer gedaan.

Maar goed, als ik weet dat je ergens moet betalen als je wat wil drinken vermijd ik die zaken gewoon. Probleem opgelost. Als ik in de stad loop betaal ik gewoon 50 cent voor een schone wc.Volledig mee eens.
-
anappleaday wijzigde dit bericht op 09-12-2014 11:06
Reden: Quote ipv wijzig
% gewijzigd
Een horecagelegenheid is in Nederland verplicht om kosteloos een toiletfacilteit aan te bieden aan haar klanten. Ik vind het dan ook van de gekke dat ik in een restaurant waar ik eet of in een café waar ik de hele avond drink nog moet betalen voor het toilet.

In mijn beleving gebeurt dat overigens vrijwel alleen in de hippere zaken in bepaalde grote steden, dit gebrek aan gastvrijheid.
quote:NummerZoveel schreef op 08 december 2014 @ 18:54:

Die dames halen hun inkomen uit dat werk. Ze krijgen vrijwel nooit een vast salaris en moeten het dus echt hebben van die paar centen die wij aan hun afstaan. Dat is hun salaris. En over het algemeen moeten ze daar dan ook zelf nog het toiletpapier en schoonmaakmiddel van betalen. Niet betalen bij de toiletjuffrouw is dus gewoon diefstal.

Het is toch verboden om mensen geen minimumloon uit te betalen? Hoe zit dat?
quote:markovic schreef op 09 december 2014 @ 11:09:

Een horecagelegenheid is in Nederland verplicht om kosteloos een toiletfacilteit aan te bieden aan haar klanten. Ik vind het dan ook van de gekke dat ik in een restaurant waar ik eet of in een café waar ik de hele avond drink nog moet betalen voor het toilet.

In mijn beleving gebeurt dat overigens vrijwel alleen in de hipperezaken in bepaalde grote steden. Dit gebrek aan gastvrijheid.Ik betaal niet voor de wc als ik ergens de hele avond heb zitten tafelen.
quote:ikeaverslaafde schreef op 09 december 2014 @ 11:31:

[...]

Het is toch verboden om mensen geen minimumloon uit te betalen? Hoe zit dat?Laat maar. Inmiddels ben ik erachter dat veel toiletjuffrouwen zzp'ers zijn. Volgende keer zal ik een stuk guller zijn.
quote:minnimouse schreef op 09 december 2014 @ 11:35:

[...] betaal niet voor de wc als ik ergens de hele avond heb zitten tafelen.

Ben ik met je eens. Maar restaurants waar je moet betalen voor wc ken ik eigenlijk niet. Iemand had het over de snackbar binnenlopen om te plassen en dat is wat anders

Edit: ik zie net dat jij dat was en dat je wel wat gekocht had, OK
quote:ikeaverslaafde schreef op 09 december 2014 @ 11:52:

[...]

Laat maar. Inmiddels ben ik erachter dat veel toiletjuffrouwen zzp'ers zijn. Volgende keer zal ik een stuk guller zijn. Dit was de reactie waar ik op hoopte! Dankjewel namens de toiletjuffrouw
quote:Ginevra schreef op 09 december 2014 @ 12:07:

[...]

Ben ik met je eens. Maar restaurants waar je moet betalen voor wc ken ik eigenlijk niet. Iemand had het over de snackbar binnenlopen om te plassen en dat is wat anders

Edit: ik zie net dat jij dat was en dat je wel wat gekocht had, OK

Dat was ik inderdaad en mijn moeder had inderdaad 2 blikjes fris gekocht voor ons.

Ik wist trouwens niet dat die toiletdames vaak ZZP'ers zijn. Maar dan nog vind ik het de taak van het restaurant om die dame te betalen en dat het niet is aan je klanten om geld te betalen, terwijl ze de hele avond hebben zitten tafelen.
Ter aanvulling: als ik ergens binnenkom waar ik dus niets genuttigd heb en ik krijg een schone wc, dan wil ik uiteraard best betalen.

Heb het ooit op een zwarte markt meegemaakt dat je ook moest betalen en de toiletdame ging steeds met hetzelfde doekje over die wc brillen, zonder het doekje dus schoon te spoelen. Bah. Dat zag ik omdat er een hele rij stond en je dus zo op je gemak kon bekijken wat die dame deed.
Ik waardeer een schone wc (en daarmee het werk van de toiletjuffrouw) echt wel. Ik kan me alleen niet heugen wanneer ik voor het laatst een muntje van 50 ct of een euro vast heb gehad.

Wij betalen altijd alles met pinpas of creditcard, en als ik al een enkele, zeldzame keer geld heb gepind, dan is dat briefgeld, dus ook niet geschikt.

Zelfs in de auto zijn de 50 ct muntjes voor de boodschappenkarretjes vervangen door een AH-muntje..

En de chipknip houdt ook op te bestaan..

Contant betalen is toch volsterkt outdated? Als ik bij de wc nou kon pinnen.. Dan zou ik er voor een erg schone wc zelfs nog fooi bij doen. Maar contant betalen kan ik meestal niet.
Ik heb ook weinig contant geld bij me en betaal bijna nooit meer contant maar een paar dubbeltjes dwalen er meestal nog wel ergens rond in mijn portemonnee.
Ik heb ook nog nooit gezien dat je moet betalen voor de wc in een restaurant, maar ik heb ook nooit gezien dat daar een toiletjuf bij zat. Zo'n wc is ook veel minder druk bezocht dan de wc's in de Hema, de V&D of in een disco en ik denk dat er ook minder mensen er daar een potje van maken, dus in een restaurant zullen de wc's wel gewoon worden gedaan door de mensen die ook de rest schoonmaken. Ik heb wel eens schoongemaakt in een schouwburg, daar hoorden de wc's toen ook gewoon bij (en die waren overigens keurig netjes, geen vieze toestanden).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:netniet schreef op 08 december 2014 @ 12:02:

Vanwege herkenbaarheid houd ik het een beetje oppervlakkig. Met een aantal mensen hadden we een aantal jaar geleden een stichting opgericht, we waren nog in de beginfase en hielden maandelijkse vergaderingen om alles te organiseren en te starten. We wonen allemaal nogal gespreid maar hielden de vergadering altijd bij 1 iemand vanwege de beschikking over een goede vergaderfaciliteit. Deze persoon vertelde vorig jaar dat hij graag wilde gaan rouleren om bij iedereen thuis de vergadering te laten plaatsvonden omdat tenslotte de vergaderruimte speciaal verwarmd moest worden en er koffie, thee en koekjes betaald werden ( 14 personen). Ik was voor de brandstof iedere maand toch zeker 25 euro kwijt om over de reistijd nog maar niet eens te spreken. Daar zakt mijn broek dus van af, met zulke mensen kan ik geen zaken doen. Heb onlangs getekend dat ik me uit de stichting terugtrek.

Euh,ik zou blij zijn dat ik niet meer met jou in die stichting hoef te zitten. Wat een kolder. Het is doodnormaal om te rouleren, je bent een dweil dat je niet gewoon aanbood om het als eerste dan eens bij jou thuis te doen. In jouw manier van redeneren zou dat toch juist lekker makkelijk en goedkoop zijn?

Dit is een wel heel vergezochte beledigdheid van je.
quote:laylalala schreef op 09 december 2014 @ 12:33:

Ik waardeer een schone wc (en daarmee het werk van de toiletjuffrouw) echt wel. Ik kan me alleen niet heugen wanneer ik voor het laatst een muntje van 50 ct of een euro vast heb gehad.

Wij betalen altijd alles met pinpas of creditcard, en als ik al een enkele, zeldzame keer geld heb gepind, dan is dat briefgeld, dus ook niet geschikt.

Zelfs in de auto zijn de 50 ct muntjes voor de boodschappenkarretjes vervangen door een AH-muntje..

Contant betalen is toch volsterkt outdated? Als ik bij de wc nou kon pinnen.. Dan zou ik er voor een erg schone wc zelfs nog fooi bij doen. Maar contant betalen kan ik meestal niet.Je snapt toch zelf ook wel dat dit een rotsmoes is?

Contant betalen is toch volsterkt outdated? Als ik bij de wc nou kon pinnen.. Dan zou ik er voor een erg schone wc zelfs nog fooi bij doen. Maar contant betalen kan ik meestal niet.

Daar kan ik me niets bij voorstellen. Er zijn toch nog legio handelaren waar je niet kunt pinnen?

Koop je dus nooit iets op de markt?

Nooit een ijsje bij een kraampje op straat?

Nooit een vietnamese loempia?

Nooit een bosje bloemen bij een "losse" bloemenman?

Nooit een daklozenkrant?

Nooit een blikje fris of versnapering uit een automaat?

Doe je nooit een bijdrage in een collectebus op straat?
quote:Janneke012345 schreef op 08 december 2014 @ 20:53:

[...]

Wat mij dan wel weer opvalt...

Sinds een paar jaar moet je op steeds meer plekken betalen voor WC-bezoek.

Vooral bij benzinestations: eerst gratis, nu niet meer. Dan tank je dus voor 80 euro, en als je je eigen tank moet legen kost dat weer 50 cent.

En wat ik echt irritant vindt: restaurants (vaak langs de snelweg) waar WC-bezoek geld kost. Op plekken waar ze voor veel te veel geld halve liters frisdrank of mega koppen koffie verkopen zou dat toch wel bij de prijs inbegrepen mogen zijn.

Toiletten zijn een raar fenomeen in Nederland. In veel landen staan sowieso véél meer openbare wc's en die zijn altijd schoon en gratis. Noem het een service.

Maar in ons land moet je voor de naturlijkste handeling eerst een uur zoeken, dan op een gore pot zitten en je portemonnee trekken. Ik heb dat nooit begrepen.

Outdated?, het word je aangeraden om een vast bedrag per week te pinnen om zo overzicht over je uitgaven te behouden.

Verder is het belachelijk dat je je wat aantrekt van wat wel of niet in de mode is!
Heb er wel 2 dagen over gedaan om alleen dit topic te lezen, ga vandaag en morgen verder met deel 1 & 2, geweldig :-D

Heb er zelf ook wel een. Mijn ex en ik gingen samenwonen. Voor die tijd een hoop blabla over hoeveel hij verdiende. Ik had voor het eerst een serieuze baan en verdiende naar mijn idee dan ook redelijk goed. Ik moest wel de helft van de huur mee betalen. Prima, dat vond ik oké. Dat dit 1/3 van mijn salaris was vond ik ook goed, ik wilde er immers ook wonen. Toen ik de eerste twee maanden al 2/3 van mijn salaris aan de huur had uitgegeven omdat hij ineens toch maar weinig kon werken (zzp'er) was ik aardig beroerd. De rest van mijn salaris ging op aan benzine van en naar mijn werk en verzekeringen, telefoon e.d. De derde maand had ik een halfuur daarvoor de hele huur betaald, wij even naar de supermarkt. Ex laadde de hele kar vol, om bij de kassa te vragen of ik nog geld bij me had.. Ik dacht het niet:| Hij wás me toch kwaad, stampte naar huis en heeft daar "zijn" contant geld opgehaald. Hij had het dus gewoon wel. Weet niet of dit echt onder gierig valt maar het blijft me altijd bij, haha.
---
quote:amarna schreef op 09 december 2014 @ 10:36:

Ik betaal graag voor een schoon toilet. Maar het is wel vreemd dat je in sommige landen (de VS en Canada bijv) veel meer openbare toiletten hebt, die geheel gratis en toch keurig zijn. In iedere mall een paar toiletblokken. Of in een supermarkt, een winkelstraat.

In een winkelcentrum zou de winkeliersvereniging die kosten toch kunnen dragen?

Nederland staat internationaal niet goed bekend om het gebrek aan nette openbare toiletten.O mosterd
Ik kan ook weken rondlopen zonder contant geld op zak hoor, zo raar is dat niet. Binnenkort betalen we gewoon met de telefoon, ook bij de plee, alles opgelost. ;)
quote:kerol schreef op 09 december 2014 @ 12:59:

[...]

Euh,ik zou blij zijn dat ik niet meer met jou in die stichting hoef te zitten. Wat een kolder. Het is doodnormaal om te rouleren, je bent een dweil dat je niet gewoon aanbood om het als eerste dan eens bij jou thuis te doen. In jouw manier van redeneren zou dat toch juist lekker makkelijk en goedkoop zijn?

Dit is een wel heel vergezochte beledigdheid van je.Ik zou niets liever hebben gewild dat het altijd bij mij thuis plaats zou vinden. Scheelt me een hoop reistijd en dan kan het geld me echt helemaal niks schelen. Het ging me er om dat diegene wilde dat er gerouleerd werd om de reden dat hij dan niet de kosten had van koffie, thee, koekjes en verwarming. Zijn kosten waren misschien hooguit 6 euro terwijl ik en de anderen veel meer geld en tijd kwijt waren aan het vervoer. Het gaat me niet om het niet willen rouleren maar om de gierige reden erachter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven