Gezondheid alle pijlers

IK sterf van de kou.

14-12-2014 20:31 70 berichten
Hallo allemaal,

Ik snap er helemaal niets van. Het is hier 22 graden en toch zit ik te vernikkelen van de kou. Dit is al een paar weken aan de gang, terwijl ik buiten nergens last van heb.

Ik kan me niet voorstellen dat het te droog is in huis, want ik tocht elke morgen het huis door.

Hebben jullie ideeën waar het aan kan liggen?
quote:oldwood schreef op 14 december 2014 @ 20:48:

[...]

Borsten zijn bij mij wel warm, bij mij is m'n neus ijskoud en oren, handen en voeten ook, maar dan trek ik extra sokken aan.

Irritant hé, als je het niet warm en behaaglijk kunt krijgen.Ja, erg, pas als ik in bed lig warm ik op, de rest van de dag is verloren, tenzij ik op stap ga. In alle eerlijkheid vind ik het ook zondegeld om het huis zo warm te stoken en er geen plezier van te hebben.
quote:elninjoo schreef op 14 december 2014 @ 20:49:

Heb ik ook wel 'ns terwijl 't idd 22+ in huis is. Bij mij werkt 't om 'n gluhweintje te drinken, daar warm je inwendig lekker van op en dan trekt de warmte ook door in je handen en voeten.

Dat wijntje is een plan. Het is wel geen gluh, maar dat mag de pret niet drukken.

Goeie tip.
Alcohol voelt warmer maar doet feitelijk het tegenovergestelde voor je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat een heel enkele keer, als het koud is en de noord-oostenwind op de ramen staat, het tocht niet, alles is goed geïsoleerd, dik dubbel glas en toch voelt het koud, zelfs als de thermostaat op 24 graden staat.
verba volant, scripta manent.
quote:Carenza schreef op 14 december 2014 @ 20:49:

Ben je erg slank? Een isolatie-laagje (lees wat vet op het lichaam) zorgt meestal ook dat je het wat warmer hebt. Korte termijn oplossing: neem een borreltje? Elektrisch dekentje in bed wil ook wel helpen maar daar heb je overdag weinig aan?

Ik voel me slank, maar dat zit tussen de oren.

In bed heb ik niets aan verwarming nodig, dan lig ik in tien minuten te gloeien.
Ik heb het ook 's avonds. En nergens zin in hebben. Alleen een beetje achter de pc en tv. Dit heb ik elke winter. Behalve maandagavond, dan ga ik sporten. Achteraf ben ik blij dat ik gegaan ben. Maar vooraf heb ik geen zin om dan de deur uit te moeten.
quote:NummerZoveel schreef op 14 december 2014 @ 20:49:

[...]

Droge lucht warmt beter dan vochtige lucht. Goed luchten is dus juist heel belangrijk om een huis warm te stoken.

Klopt, maar op het moment dat het huishouden gedaan is en je gaat zitten, doe ik de ramen en roosters dicht, alleen tochtrooster in de keuken laat ik een stukje losstaan.

Is toch ook goed, lijkt mij iig.
quote:MarianneDavids schreef op 14 december 2014 @ 20:53:

Ik heb dat een heel enkele keer, als het koud is en de noord-oostenwind op de ramen staat, het tocht niet, alles is goed geïsoleerd, dik dubbel glas en toch voelt het koud, zelfs als de thermostaat op 24 graden staat.Het is al de hele dag bijna windstil, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb ook een goed geïsoleerd huis en bij mijn is het de westenwind die hier alles goed af kan koelen, maar die is er nu niet.
quote:oldwood schreef op 14 december 2014 @ 20:54:

[...]

Klopt, maar op het moment dat het huishouden gedaan is en je gaat zitten, doe ik de ramen en roosters dicht, alleen tochtrooster in de keuken laat ik een stukje losstaan.

Is toch ook goed, lijkt mij iig.Ja hoor, je hoeft niet de hele dag te luchten, een kwartiertje alle ramen open doet de truc ook. Maar het advies om alles hermetisch te sluiten tegen de kou, levert juist een tegenovergesteld resultaat.
Een muts opzetten in huis kan ook helpen. Het is misschien een beetje vreemd, maar kan ook heel hip zijn.
quote:Cateautje schreef op 14 december 2014 @ 20:50:

[...]

Ja, erg, pas als ik in bed lig warm ik op, de rest van de dag is verloren, tenzij ik op stap ga. In alle eerlijkheid vind ik het ook zondegeld om het huis zo warm te stoken en er geen plezier van te hebben.

Klopt, maar als je niet stookt, heb je het helemaal koud.

Anders gewoon hele dag in je bed liggen
quote:oldwood schreef op 14 december 2014 @ 20:56:

[...]

Klopt, maar als je niet stookt, heb je het helemaal koud.

Anders gewoon hele dag in je bed liggen Het leven dan maar opgeven de hele winter. Boodschappen thuis laten brengen en voor de rest in bed. Vreselijk lijkt me dat.
quote:NummerZoveel schreef op 14 december 2014 @ 20:52:

Alcohol voelt warmer maar doet feitelijk het tegenovergestelde voor je lichaam.Ik heb nu toch al uren plezier van 1 glaasje gluhwein wat warm voelen betreft. Zit inmiddels gewoon met m'n nachtshirt aan ipv met dikke trui.
quote:NummerZoveel schreef op 14 december 2014 @ 20:56:

[...]

Ja hoor, je hoeft niet de hele dag te luchten, een kwartiertje alle ramen open doet de truc ook. Maar het advies om alles hermetisch te sluiten tegen de kou, levert juist een tegenovergesteld resultaat.Zie, heb ik het toch goed gedaan
Ik heb hetzelfde en ben deze week heel onverantwoordelijk aan het stoken en moet dat ook niet langer dan een week doen, maar merk wel dat daar de oplossing in ligt. Vandaag had ik voor eerst in weken geen koude voeten omdat ik de verwarming heb laten draaien vannacht. De warmte is mijn huis ingetrokken. Als ik nu mijn hand op de vloer leg voel ik geen vrieskou meer opstijgen, maar gewoon vloer ipv vrieskist.

Ik woon in een jaren dertig-appartement. Met de kou merk ik echt verschil in met de nieuwbouwwoning van mijn ouders bijvoorbeeld. Als ik de verwarming in mijn slaapkamer uitzet vriest het gelijk. Bij mijn ouders vriest het eigenlijk nooit. Dat is de isolatie. In een stacaravan wordt het gelijk koud als het vuurtje gedoofd is.
quote:Cateautje schreef op 14 december 2014 @ 20:58:

[...]

Het leven dan maar opgeven de hele winter. Boodschappen thuis laten brengen en voor de rest in bed. Vreselijk lijkt me dat.

Niks aan cateau, gewoon lekker erop uit blijven gaan.

De praatjes bij de bakker en de supermarkt moeten ook onderhouden worden.
quote:elninjoo schreef op 14 december 2014 @ 20:58:

[...]

Ik heb nu toch al uren plezier van 1 glaasje gluhwein wat warm voelen betreft. Zit inmiddels gewoon met m'n nachtshirt aan ipv met dikke trui.

Alcohol verwijdt de bloedvaten. Dat geeft een warm gevoel maar door de verwijding verlies je warmte en daalt de temperatuur. Het warme gevoel na drinken is dus bedrieglijk. Veel wintersporters denken ten onrechte dat ze door het drinken van alcohol tijdens of na het skiën/schaatsen warm worden. Dit is onjuist. Door de verwijding van de bloedvaten verliest het lichaam warmte.

(Bron: Jellinek in dit geval, maar zo zijn er vele anderen te vinden via Google).
quote:_lupine_ schreef op 14 december 2014 @ 20:59:

Ik heb hetzelfde en ben deze week heel onverantwoordelijk aan het stoken en moet dat ook niet langer dan een week doen, maar merk wel dat daar de oplossing in ligt. Vandaag had ik voor eerst in weken geen koude voeten omdat ik de verwarming heb laten draaien vannacht. De warmte is mijn huis ingetrokken. Als ik nu mijn hand op de vloer leg voel ik geen vrieskou meer opstijgen, maar gewoon vloer ipv vrieskist.

Ik woon in een jaren dertig-appartement. Met de kou merk ik echt verschil in met de nieuwbouwwoning van mijn ouders bijvoorbeeld. Als ik de verwarming in mijn slaapkamer uitzet vriest het gelijk. Bij mijn ouders vriest het eigenlijk nooit. Dat is de isolatie. In een stacaravan wordt het gelijk koud als het vuurtje gedoofd is.Jij hebt het over de vloer en ik denk dat daar het antwoord in zit. Ik heb van de zomer een laminaatvloer laten leggen en daarvoor had ik vinyl, door dat laatste kreeg ik ook de warmte van beneden en was de vloer altijd warm, nu is hij ijskoud. Geen goede keuze geweest dus. Daar ligt het dus aan.
Winterslaap. Die beren snappen het helemaal. Gek genoeg heb ik het niet koud als ik buiten rondsjouw, in de tuin vanmiddag nergens last van. Pas als ik op bank plof gaat het fout/koud.
Ye ken.
Door het verdampen van dat water is het hier wel een stuk warmer geworden.
Bij mij ligt het echt aan de vloer. Die opstijgende kou van onder neemt mijn hele lichaam over. Ik heb thermoshokken, pantoffels, weet ik het wat, maar blijf koud.
Doritos chili eten! Dat doe ik altijd wanneer ik het maar niet warm krijg, terwijl de thermostaat op 22 staat. Natuurlijk niet de hele zak (slecht voor de lijn )een handje is genoeg.
Een grote mok hete thee.
verba volant, scripta manent.
quote:NummerZoveel schreef op 14 december 2014 @ 21:02:

[...]

Alcohol verwijdt de bloedvaten. Dat geeft een warm gevoel maar door de verwijding verlies je warmte en daalt de temperatuur. Het warme gevoel na drinken is dus bedrieglijk. Veel wintersporters denken ten onrechte dat ze door het drinken van alcohol tijdens of na het skiën/schaatsen warm worden. Dit is onjuist. Door de verwijding van de bloedvaten verliest het lichaam warmte.

(Bron: Jellinek in dit geval, maar zo zijn er vele anderen te vinden via Google).Dat klopt als je in écht ijskoude omstandigheden wil warmen met alcohol, maar als je in 'n normaal 22 graden warm huis zit, is het natuurlijk niet koud, maar drijf je de reden waarom je zit te bibberen en kleumen wel weg met 'n borrel.
quote:MarianneDavids schreef op 14 december 2014 @ 21:13:

Een grote mok hete thee.Zelfs dat werkt niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven