Help! Geen elektriciteit!

28-12-2014 12:26 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vrijdag is er bij ons een nieuw stopcontact aangelegd in de meterkast, omdat we volgende week glasvezel krijgen. Nou is er gister een stuk of 7 keer de aardlek eruit gesprongen. Op het laatst kregen we hem helemaal niet meer terug. Mijn vader is elektricien geweest maar zit nu in het buitenland, en heb met hem aan de telefoon een soort troubleshooting uitgevoerd. Dat nieuwe stopcontact bleek dus de boosdoener. De betreffende groep uitgeschakeld zodat we wel elektriciteit in de rest van het huis hebben, maar wat blijkt, hij zit op groep CV-Keuken-Badkamer. Het is dus ijskoud in huis en we hebben geen warm water, en ik kan niet koken. En het is natuurlijk weekend. We hebben contact gehad met de electricien en hij wil het niet oplossen. Mijn vriend wil nu een andere electricien gaan bellen en de factuur naar de eerste opsturen. Is dat verstandig? Wat kunnen we zelf nog doen.
Ik zou als de stop er nog uit is, het stopcontact open maken en de draden loshalen. Daar maak je ergens sluiting dan. Wat je kan doen is als je de draden los hebt hier los van elkaar flink plakband omheen doen zodat je het metaal niet meer ziet. Dit zou wel moeten helpen voor het weekend.
Inderdaad. Gewoon stroom eraf, wandcontactdoos losmaken en het uiteinde van de draden tapen of voorzien van een echte plug. Voor 1 of 2 euro ben je dan klaar voor het weekend of tot je vader terug is. Eventueel met een verlengsnoer de glasvezel aansluiten.
Ezel ..
Glasvezel met verlengsnoer lukt niet, omdat onze meterkast buiten in de hal van het appartementencomplex zit

We hebben hem eraf gedraaid, maar het lukt niet. We zijn beiden a technisch.
Is de electricien aangesloten bij een kwaliteitskeurmerk? Zo ja, dan zou ik hem nu informeren dat hij precies 30 minuten de tijd heeft om bij jullie te komen om dit op te lossen, en als dat niet lukt, dan gaat er een aangifte uit naar de politie en een melding naar het keurmerk.
Waarom wil de elektricien het niet oplossen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oh. en absoluut niet zelf gaan klooien als je er geen verstand van hebt. Dat is levensgevaarlijk!
Oké, dan wordt het een juridisch verhaal. De eerste elektricien is in gebreke, omdat hij het niet wil oplossen. Laat hem dit weten. De rekening van de tweede elektricien mag dan volgens mij naar de eerste. Pin me er niet op vast hoor, maar een rechtsbijstandsverzekering is hier wel heel handig of een apart topic hier op het forum, voor zover er iemand is de er meer verstand van heeft.
Ezel ..
Hij heeft wel iets van een keurmerk ja. We hebben hem nu zover dat ie over een uur komt, maar hij wil niets 'beloven'. Hij wilde eerst niet komen omdat het zondag is.
Als ik een groep moet uitschakelen dan sluit ik alles aan op een verlengkabel naar een andere kamer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Kattengrasspriet schreef op 28 december 2014 @ 12:55:

Hij heeft wel iets van een keurmerk ja. We hebben hem nu zover dat ie over een uur komt, maar hij wil niets 'beloven'. Hij wilde eerst niet komen omdat het zondag is.Als hij zijn werk niet op zondag wil doen, dan moet hij zorgen dat het voor die tijd in orde is. Kom op zeg, dat is niet jullie probleem. Wees heel duidelijk naar die man, en geef aan dat het opgelost dient te worden omdat het weer ook niet rustig aan doet op zondag.
Het is nogal off topic, maar waarom hebben jullie zoveel apparaten op één groep aangesloten? Wij hebben geloof ik alleen voor de keuken al drie groepen.
En die elektricien wil niet op zondag werken, maar wel op tweede kerstdag (vrijdag)? Heel bijzonder.

Overigens vind ik cv en badkamer op 1 groep niet gek. Een cv vraagt maar heel weinig stroom, en de badkamer meestal ook niet zo veel, tenzij je daar ook de wasmachine en droger hebt staan.

En tja, niet alle huizen hebben nou eenmaal 7 groepen om te gebruiken. In mijn vorige huis had ik er ook maar twee.
quote:Lariba schreef op 28 december 2014 @ 13:08:

Het is nogal off topic, maar waarom hebben jullie zoveel apparaten op één groep aangesloten? Wij hebben geloof ik alleen voor de keuken al drie groepen.Dan kook jij waarschijnlijk elektrisch.

Ik heb hier 2 groepen voor het hele huis. Heb het zelf zo aangesloten dat ik van allebei de groepen een stopcontact in de keuken heb zitten (was één groep) zodat ik iig twee apparaten tegelijk aan kan hebben.

TO Ik begrijp iets niet goed. Een stopcontact in een meterkast?? dat mag helemaal niet.

En verder heeft glasvezel (internet) toch niets met de stroom te maken?
In veel huishoudens hoort toch een modem o.i.d. in de meterkast? Zonder stopcontact geen internet (kabel/ADSL/glasvezel).
Ezel ..
quote:AlterEgel schreef op 28 december 2014 @ 13:34:

In veel huishoudens hoort toch een modem o.i.d. in de meterkast? Zonder stopcontact geen internet (kabel/ADSL/glasvezel).Hier zit het modem, en bij de meeste nog wel denk ik, gewoon nog in de oude telefoon aansluiting. En die zit niet in de meterkast nee.
quote:nina1966 schreef op 28 december 2014 @ 13:13:

[...]

Dan kook jij waarschijnlijk elektrisch.

Ik heb hier 2 groepen voor het hele huis. Heb het zelf zo aangesloten dat ik van allebei de groepen een stopcontact in de keuken heb zitten (was één groep) zodat ik iig twee apparaten tegelijk aan kan hebben.

TO Ik begrijp iets niet goed. Een stopcontact in een meterkast?? dat mag helemaal niet.

En verder heeft glasvezel (internet) toch niets met de stroom te maken?

Waarom zou een stopkontakt in de meterkast niet Mogen?

Ouwe beltrafo's hebben een stopkontakt nodig.

Als de groep uitstaat de draden naar het nieuwe wcd loskoppelen. En je bent klaar.

Hij heeft waarschijnlijk de draad ergens beschadigd.

Daar slaat je aardlek op Uit.

Neem niet aan dat je wcd nu in gebruik is voor ander apparaat.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:nina1966 schreef op 28 december 2014 @ 13:37:

[...]

Hier zit het modem, en bij de meeste nog wel denk ik, gewoon nog in de oude telefoon aansluiting. En die zit niet in de meterkast nee.En hoe krijgt je modem dan stroom? Er komt toch geen 230V uit de telefoonaansluiting?
quote:nina1966 schreef op 28 december 2014 @ 13:13:

Sinds wanneer mag dat dan niet meer ?

Ik kan mij een modem, een router, een beltransformator een slimme meter en nog veel meer dingen bedenken welke in de meterkast komen en een stopcontact nodig hebben.

Veel providers eisen zelfs dat er een vrij stopcontact in de meterkast zit voor ze alles aan komen sluiten.
Niet geschoten is altijd mis
En een stopcontact in de meterkast hebben veel mensen en mag gewoon. Net even gevraagd aan mijn wederhelft, wiens vak het is dit soort dingen te weten!

Hij riep ook gelijk in welke NEN dat te vinden zou moeten zijn, maar de getallen die hij er bij noemde heb ik niet onthouden. Inmiddels loopt hij op de hoek van de straat of nog verder te rennen.
quote:retrostar schreef op 28 december 2014 @ 12:56:

Als ik een groep moet uitschakelen dan sluit ik alles aan op een verlengkabel naar een andere kamer.Weer zo'n slim iemand die absoluut niet beseft wat men daar voor risico's mee neemt.
Het is niet gezegd dat het probleem daadwerkelijk in het nieuwe stopcontact zit, het kan ook in de groepenkast zelf zitten bij de aansluiting van het nieuwe stopcontact.

In dat geval heeft het weinig zin om de draden los te nemen van het stopcontact en af te isoleren.
quote:retrostar schreef op 28 december 2014 @ 12:56:

Als ik een groep moet uitschakelen dan sluit ik alles aan op een verlengkabel naar een andere kamer.Dat zou bijvoorbeeld wél kunnen met de cv ketel omdat alleen de pomp maar op elektra werkt, maar met je kookplaat, wasmachine en/of drogen kan dat toch wel behoorlijk fout lopen!
CV-ketel gewoon even tijdelijk met een verlengsnoer aansluiten op een wandcontactdoos in een andere kamer.

De meterkast is geen ideale plek voor een WiFi-router/modem. Door de vele leidingen daar wordt het signaal tegengehouden (kooi van Faraday).
Power to the people
quote:Bitje93 schreef op 28 december 2014 @ 13:54:

[...]

Weer zo'n slim iemand die absoluut niet beseft wat men daar voor risico's mee neemt.Dank je. Anders kan ik mijn boor niet gebruiken hè en het boort niet lekker in die duisternis. En het is ook niet leuk als alles in de koeler/vriezer bederft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven