Help! Geen elektriciteit!
zondag 28 december 2014 om 12:26
Vrijdag is er bij ons een nieuw stopcontact aangelegd in de meterkast, omdat we volgende week glasvezel krijgen. Nou is er gister een stuk of 7 keer de aardlek eruit gesprongen. Op het laatst kregen we hem helemaal niet meer terug. Mijn vader is elektricien geweest maar zit nu in het buitenland, en heb met hem aan de telefoon een soort troubleshooting uitgevoerd. Dat nieuwe stopcontact bleek dus de boosdoener. De betreffende groep uitgeschakeld zodat we wel elektriciteit in de rest van het huis hebben, maar wat blijkt, hij zit op groep CV-Keuken-Badkamer. Het is dus ijskoud in huis en we hebben geen warm water, en ik kan niet koken. En het is natuurlijk weekend. We hebben contact gehad met de electricien en hij wil het niet oplossen. Mijn vriend wil nu een andere electricien gaan bellen en de factuur naar de eerste opsturen. Is dat verstandig? Wat kunnen we zelf nog doen.
zondag 28 december 2014 om 14:15
quote:sandt2.0 schreef op 28 december 2014 @ 13:57:
[...]
Dat zou bijvoorbeeld wél kunnen met de cv ketel omdat alleen de pomp maar op elektra werkt, maar met je kookplaat, wasmachine en/of drogen kan dat toch wel behoorlijk fout lopen!Wasmachine weet ik niet (zou ik uitstellen denk ik) maar ik kan zo de hele bups in het keukenblok aansluiten op een ander stopcontact. En dan niet alles tegelijk aan natuurlijk.
[...]
Dat zou bijvoorbeeld wél kunnen met de cv ketel omdat alleen de pomp maar op elektra werkt, maar met je kookplaat, wasmachine en/of drogen kan dat toch wel behoorlijk fout lopen!Wasmachine weet ik niet (zou ik uitstellen denk ik) maar ik kan zo de hele bups in het keukenblok aansluiten op een ander stopcontact. En dan niet alles tegelijk aan natuurlijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 28 december 2014 om 14:34
quote:retrostar schreef op 28 december 2014 @ 14:15:
[...]
Wasmachine weet ik niet (zou ik uitstellen denk ik) maar ik kan zo de hele bups in het keukenblok aansluiten op een ander stopcontact. En dan niet alles tegelijk aan natuurlijk.Was wel handig geweest om dat dan ook even in je eerste advies te zetten. Want er zijn natuurlijk echt heel veel mensen die de ballen verstand er van hebben en gewoon zo'n advies opvolgen en wel alles aanzetten. Dan boffen ze als meteen die groep er uit springt, maar ook het verlengsnoer kan smelten, met alle gevolgen van dien!
[...]
Wasmachine weet ik niet (zou ik uitstellen denk ik) maar ik kan zo de hele bups in het keukenblok aansluiten op een ander stopcontact. En dan niet alles tegelijk aan natuurlijk.Was wel handig geweest om dat dan ook even in je eerste advies te zetten. Want er zijn natuurlijk echt heel veel mensen die de ballen verstand er van hebben en gewoon zo'n advies opvolgen en wel alles aanzetten. Dan boffen ze als meteen die groep er uit springt, maar ook het verlengsnoer kan smelten, met alle gevolgen van dien!
zondag 28 december 2014 om 14:41
We leven niet in het stenen tijdperk en het is toch wel aannemelijk (wordt van je verwacht) dat iedereen zijn eigen huis kan fiksen, vrouw of man. Het internet helpt je als je iets niet weet want voordat je begint moet je weten of je de klus aankan en waar je een vakman voor nodig hebt.
Jammerende vrouwtjes die klagen over stukjes uit hun nagellak zijn toch wel van het begin vorige eeuw.
Jammerende vrouwtjes die klagen over stukjes uit hun nagellak zijn toch wel van het begin vorige eeuw.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 28 december 2014 om 20:30
Hoe is het nu opgelost?
Enne een kooi van Farafay heeft wel meer nodig dan alleen wat elektradraden in de meterkast hoor. Een WiFi modem wordt over het algemeen in de meterkast geplaatst, wel steeds vaker met een losse versterker ergens in huis.
Ik heb net een hele nieuwe kast laten plaatsen (nieuwbouw huis) en zeker wel dat hier meerdere wcd's inzitten, zolang de installatie maar aan de nen1010 voldoet.
Enne een kooi van Farafay heeft wel meer nodig dan alleen wat elektradraden in de meterkast hoor. Een WiFi modem wordt over het algemeen in de meterkast geplaatst, wel steeds vaker met een losse versterker ergens in huis.
Ik heb net een hele nieuwe kast laten plaatsen (nieuwbouw huis) en zeker wel dat hier meerdere wcd's inzitten, zolang de installatie maar aan de nen1010 voldoet.